MS Ripasso Startet 1.Juni.2016 Del på Facebook Startet 1.Juni.2016 Kjøpte båten i fjor, og det er første gang jeg skal forsøke meg på service og vedlikehold på mine to VP AD31 og DP-E drev. Kommentar fra moderator: Innlegget er redigert i henhold til punkt 3 i reglene, etterspørsel av privat assistanse. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 (redigert) Lett som en plett: 1. Sjekk om du har vann i oljen. Løsne bolten i undervannshuset og derretter peilepinnen som sitter i skruen helt på toppen og tapp av. Denne oljen lukter noe helt vanvittig ille, MÅ gjøres utendørs. Gjerne når drevet henger på båten. Hvis oljen er OK (sånn passe lys og fin eller en anelse grumsete) , fyll på ny drev olje. det gjøres ved å kjøpe denne på Biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-2000022625/ og fyll på nedenifra. 2,7 liter, hverken mer eller mindre (kanskje begynne med 2,5?). Oljen bruker ca 12minutter på å stabilisere seg i drevet. Har du for lite, pump 2-3 trykk og vent 10 minutter. Forskejllen mellom topp og bunn på peilepinen er ca 1 dl. 2. Vet du når belgene er skiftet? De holder 2år på knutebelgen, 5 år eller når den sprekker på eksos belgen. 3. Skift sinkanoden ved innerste propellen 4. Når propellen settes på igjen, godt med fett/grease på propellakselene. Plukke drevet av for å bytte belger: https://baatplassen.no/i/topic/95856-howto-demontere-drev-dpe-og-frostsikre-kad32424344/ edit: glemte vi har snakka sammen på tlf :-) mvh Windy37GM med 2 DPE-drev Redigert 1.Juni.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
MS Ripasso Svart 1.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Hei, og takk for sist. Joda, vi har pratet, og du er vel litt delaktig i at vi kjøpte denne båten Takk for grei beskrivelse, og for link til en veldig fin "how to...." Da vet du jo hvor godt denne båten er tatt vare på fra før . Og belg ble skiftet før sjøsetting i fjor, så jeg regner ikke med det er behov for skifte nå. Men vi skal jo selvsagt se over belg og sjekke at alt er ok. Da er det kanskje heller ikke nødvendig å demontere drev for å ta "service", men sørge for å få gjort godt rent over alt, og sette drev inn med drevspray. Mener jeg kunne lese et sted at påfylling kan gjøres ovenfra (?), men at en må skru av et deksel øverst på drevet for å komme til påfylling ? Hva med å helle oljen ned der hvor peilepinnen står ? Skal det fylles på nedenfra, må det vel pumpes inn (må vel kjøpe spesialpumpe til dette ?), og så blir det vel litt søl når en skal sette i pluggen i bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Mener jeg kunne lese et sted at påfylling kan gjøres ovenfra (?), men at en må skru av et deksel øverst på drevet for å komme til påfylling ? Hva med å helle oljen ned der hvor peilepinnen står ? Skal det fylles på nedenfra, må det vel pumpes inn (må vel kjøpe spesialpumpe til dette ?), og så blir det vel litt søl når en skal sette i pluggen i bunn. Hvis drevet står i vinkel kan du helle på "fra inne der hvor girvelgern står. Men det blir bare køl, kinkig å måle riktig nivå og greier. Drevet opp og ned flere ganger. Men, ja det går (har gjort det selv for mange år siden). Ned der hvor peilepinnen står har jeg hørt tar ca 1 båtsesong :-) Hvis peilepinnen stå normalt tilskrudd kommer det svært lite ut av nedre plugg før peilepinnen løsnes. Dvs du rekker å feste pumpen fra Biltema som passer rett på et DPE drev. se link i innlegg 1 :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.