Jump to content

Anytec 750spd med Honda bf225, propellvalg?


Terje338

Recommended Posts

Hei,

 

Har ein Anytec 750spd med ein Honda bf225 motor som idag står ein 3 blades Turbo 1 14 1/4x19 stål propell.

Tidligere båteigar hadde testet ut ein del propeller og komt fram til at den skulle vere den beste kombinasjonen.

Men er usikker på om han testet 4bladers propeller og om han prøvde og heve motoren.

Etter at eg fikk problemer med O2sensoren for ei 2-3år sidan hevet eg motoren 2 hakk.

Den var montert på lavaste stille, og det kunne vere ein av grunnene til at fleire O2 sensorer hadde vorte defekt.

 

Etter hevingen så var toppfarten omtrent som før, og føltest ganske lik i oppførsel.

Ein bakdel er at med hevet motor så slipper propellen ganske enkelt under sving, spesielt om den ikkje er heilt nedtiltet.

Ein anna problem er at den kan slippe om eg kjører i tung sjø, og må senke turtallet for at den igjen skal ta.

Men siste problemet hender kun når det er rimelig store tunge bårer i uvær.

 

Toppfarten er på ca 44knop i gode forhold og lite groe på skrog, og får 5700-6000rpm.

Når ein når 5700rpm og tilter den yttligere så meker ein at propellen begynner og slippe meir.

Usikker på om eg oppnår noko yttligere fart når turtallet går over 5700rpm.

Dagens propell gir eit forbruk på 1-1.3Lnm (kjem an på forhold) frå grei planing frå 17knop(3000-3200rpm) opp til ca 28knop 4200rpm.

Frå 4200rpm går forbruket gradvis oppover til ca 1.78L/NM på full fart.

At forbruket går oppover frå ca 4200rpm har vel ein del med at det er i det turtallsområdet V-tec systemet slår inn.

 

Etter det eg har lest er at 4 bladers propeller gir betre marsfart og skal meir til for og miste grepet.

Har det noko for sej og prøve ein 4blader? Noko tips kva 4blader eg bør gå for? Kva størrelse bør ej kjøpe?

 

95% av tida går båten under 28knop, så det er der ytelsen bør fokuserast...men ønsker selfølgelig og ikkje miste noko serlig toppfart heller.

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post

Turbo LIghtning i 19" gir bedre grep med hevet motor og er nok bedre på maks enn Turbo1 - også bedre grep enn de fleste 4bl propeller. Men også Enertia fra Mercury vil gi muligens gi deg bedre grep enn Turbo1, den vil nok også gi deg økt marsjfart pga stort bladareal. Begge har ellers ganske lik fartspotensiale som Turbo1, sannsynlig noe økt fart. Ikke mye, -detaljer.

 

Skal du ha økt marsjfart så har du ulike 4 blads som også har nie samme karateristikk som Turbo1: Revolution4 fra Mercury, men det er en tung og større propell enn Turbo1 og du må nok ned i pitch for å få samme turtall på motor. Men er noe usikker på hvordan din båt "vil trives med" denne. Klarer du å få tak i en Lab Finished som er tynnet i bladene vil du nok kunne beholde pitch.

Link to post

jeg så for meg at et eller annet propelldesign med litt mer diameter enn 14,25 kanskje kunne egne seg her for å få bedre grep...?  

 

 

Koster jo ikke noe å prøve turning pointen siden du allerede har den 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, men det er den trade off der en propell med større dia, kan være tungdrevet pga dia. Som gir lavere hastighet. Samtidig kan større dia opplagt flytte mer vann og "få tak" i vann lengre ned grunnet dia.

 

Her snakker vi om moderat løfting av motor, vi snakker ikke om at motoren mister kjølevann og lignende. Så det er grunnet ventilering og at propellen ikke klarer å få kontroll på vannet rundt propellen som den mister grepet.Den drar ned luft på sugesiden.

 

Med annen profil på bladene med økt rake og cupping vil det gi grepet med det vannet som finnes rundt propellen uten at det ventilerer. Det er vanskeligere å finne slike propeller, men er ofte den beste avveiing mellom ulike egenskaper (baugløft/grep/økonomi og fart.

 

Og det verste er at å tro at en propell som faktisk gir økt grep samtidig fungerer godt med denne båten - det er gjetting... lett kvalifisert, men gjetting...

Link to post

Det er absolutt noe for lavt ihht til hvordan man skal velge monteringshøyde. Laveste er i flukt med bunnen av båten. Men dersom båten går raskere og utforming av skrog og bruksmønster så er det mulig og ønskelig å heve den ift til i flukt med bunnen.

 

Med de tallene du oppgir, 44 kn ved 57-6000 rpm og 19" så har du 31-34% slip. Slip er noe man skal ha for å ha sug og skuveeffekt av propellen, men den bør ligge mellom 7-12% på en båt som din på slike turtall (min antagelse).

 

Dvs at denne har lite grep i vannet og er ikke effektiv. Det gjør oftest at ved marsjfart blir problemet verre og enda mer ineffektivt. Samtidig ser jeg at du får vel omtrent den hastigheten du skal ha. jeg finner 43 knop med 200hk og 47 knop med 250 hk på ulike versjoner av 750. Der vekten jo varierer...

 

Men det vil si at om du fortsetter med 19" på andre propeller som vil sannsynligvis gi deg lavere slip vil du kunne få for lavt turtall. Test ut TP propellen og se hvilke data du får. Noter turtall og fart ved ulike nivåer. Det kan gjøre det noe enklere å anbefale noe!

Link to post

Ja, men det er den trade off der en propell med større dia, kan være tungdrevet pga dia. Som gir lavere hastighet. Samtidig kan større dia opplagt flytte mer vann og "få tak" i vann lengre ned grunnet dia.

 

har jo alltid hørt Turbo 1 er av de propellene med godt grep, men tenkte at dersom den slipper lett (og spesielt ved såpass lav mont.høyde) at den rett og slett får litt for lite diameter/bladareal til denne kombinasjonen av båt/motor..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker for utfyllende og spennende opplysninger.

Båten står no på land og vil bli bunnsmørt og satt ut igjen forhåpentligvis i eller etter helga.

Da skal ej prøve og notere og teste ut Turning point propellen og kanskje gå tilbake på Turbo 1 propellen.

 

Har og lowrance sin eksterne forbruksmåler ombord, så ej håper på og få ut nokolunde nøyaktige loggedata.

 

Omtrent det einaste ej kan sjå av målbare forskjeller er at Express propellen har ein knapp cm større diameter på konen.

 

Mange spennende propeller og finne, men synest det er litt vansklig og dra noko nyttig konklusjon ut av det.

 

Ser at Mercury sin enertia eco kan vere spennandes.

 

Kunne denne passa på min båt?

Ut frå nummeret  meiner eg den er Mercury Rev4 14 5/8" x 17p 4 blades

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75864396

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post

har jo alltid hørt Turbo 1 er av de propellene med godt grep, men tenkte at dersom den slipper lett (og spesielt ved såpass lav mont.høyde) at den rett og slett får litt for lite diameter/bladareal til denne kombinasjonen av båt/motor..? 

Jeg har testet den mot mange andre, og i forhold til disse tålte den ikke mye heising før den slapp. Vinneren her var Bravo1 og Turbo Lightning. De kan du løfte ut av sjøen til motoren med xtremt lavt kjølevannsinntak under gir-torpedo mister vannet. Dvs du kjører på kun med halve propell i vannet. Verst var Ballistic, den må ligge dypt i vannet og tåler kun laveste montering før det blir lav effekt.

 

Den har godt med bladareal og profil på bladene slik at den skyver bra og gir ofte god hastighet. Men ikke om den får lite vann/høy montering (ift andre propeller som tåler høyere montering)

 

Et annet eksempel som viser hvor uforutsigbart dette er: Solas Scorpion som er en propell med 15 1/8" i diameter, tåler ikke heising særlig. Da spinner den fort. Den tåler litt, men som med Turbo1 omtrent. Litt over antiventilasjonsplaten plant med skrogbunn. Heiser du mer enn ett hull over - da gir den seg.

Link to post

Med de tallene du oppgir, 44 kn ved 57-6000 rpm og 19" så har du 31-34% slip. Slip er noe man skal ha for å ha sug og skuveeffekt av propellen, men den bør ligge mellom 7-12% på en båt som din på slike turtall (min antagelse).

Er du sikker på dette?

Om min propell skulle hatt 20% meir fart på max så hadde det blitt 44x1.2= 52.8knop

 

Kva trur du om og prøve ein 17" rev4 som ligger på finn? Vil ikkje den passe rimelig bra med stigningen?

 

Då er Express propellen montert, og håper på og få testet den snart.

bilde

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post

En Revolution4 med 17" vil nok ikke gi deg mere enn 41-42oglitt knop, men vil sikkert gi deg høyere marsjfart. Hvor mye høyere er gjetting. Da har jeg regnet med at den vil få ned slip til 6-8% - noe som virker sannsynlig. Det er en propell som gjør at du kan løfte motoren høyt og gi deg godt grep. Jeg har anbefalt denne til en bekjent som har fått "ny båt" med denne propellen.

 

Slip er rare greier: om du tenker deg at at fører en åre gjennom vannet med sakte fart kan du nesten ikke merke særlig motstand i vannet, dersom du tar åren ut av vannet og slår den med full kraft ned i vannet vil vannet oppfattes som beinhardt. En propell som roterer opplever det samme. På sakte (rotasjonshastighet) fart har du veldig store slip tall, mens desto raskere propellbladene får rundt desto hardere blir møtet og bedret skyvekraft oppnås.

Det at slip kan gi rare utslag kan være fordi oppgitt pitch og faktisk pitch ved fullt pådrag ikke er riktig. En propell har varierende stigning på bladene og hvilken faktisk opplevd stigning den har blir et gjennomsnittstall. Det kan være en årsak. Som regel er Turbo ganske "true to pitch" slik at en slip beregning blir riktig. Det andre er at det er mulig å ha en propell som "slurer" i vannet og allikevel får deg til båten/motorens tilnærmet maksimale fartsområde. Så å regne på slip uten å få med seg litt andre faktorer kan fort bli feil.

 

Så det er nyttig å ta frem slip tallet for å begynne et ressonnement, men motoren har ca 225 hk uansett og båten er en 750 Anytec - det vil gi deg en teoretisk maks hastighet grunnet tyngde og våt flate med den tilgjengelige  kraft i motoren...

Link to post

Kom over slippkalkulatoren her på båtplassen og la inn nokre data eg har frå før.

 

Før heving på turbo1 5450rpm, 1.86gear, fart 39.8knop, teoretisk fart 45.81, 13.12% slip.

 

Etter heving max utimmet til 6000rpm,1.86gear, 43.8knop, teoretisk fart 50.44, slip 13.16

ca marsfart 28 knop= 4200rpm, 1.86gear, 28knop, teoretisk fart 35.3, slip 20.7%

Link to post

Tempest plus og Enertia er begge gode propeller og hvilken som er "best" på hvilket skrog er ulikt. Men Tempest Plus er mer ulik Turbo1 i bladdesign og areal, slik at å spå om pitch og turtall er noe vanskeligere.

 

Husk at Verdao har ulik girutveksling og maks turtall, og det endrer fort hvordan propellen oppfører seg, ref eksempelet med åren i vannet. Jeg har ikke sjekket hvordan rpm/gir gir seg utslag i propellrotasjon, men jeg antar at det blir noe ulikt din motor.

 

Tempest Plus tåler noe mer heving enn Enertia.

Link to post

Fikk båten på sjøen og fikk testet litt.

det bles ca 11m/s nordavind rett inn fjorden så forholda var langt frå ideel.

Ut frå det lisje ej fikk testet så virka den mykje lik den turbo1 propellen.

Med vinden i ryggen fikk ej ca 28knop i 4200rpm og 42.9knop ved 5950rpm.

Synest den kunne vere litt meir turtallsvillig på topp turtall siden ej fikk 5950rpm utan og tilte noko ut motoren.

Men alle datan må ein tak med ein klype salt sidan testforholda var så pass dårlige.

Største problemet med desse propellane var forholda perfekte idag nemlig at dei suger lett luft under sving.

Expessen sugde like lett luft som Turbo1 propellen.

 

Det blir og prøve den Rev4 17" propellen og sjå korleis den fungerer.

Greit og prøve den når ein får kjøpt den brukt.

Link to post

Kom over eit Franskt forum der 750spd og Mercury 350 blir omtalt.

Satte min lit til Google oversetter og klarte forhåpentligvis og tyde at han hadde konkludert at rev4 var den beste kompromisset til denne skutå.

 

http://www.veradoclubfrance.fr/Anytec%20750%20SPD%20-%20Verado%20350%20SCI-topic-2968-240.html

 

Skal bli interessant å teste den rev4 og sjå kva egenskaper den kan gi båten.

 

Mens eg leser om propeller så er det mykje snakk om baugløft og hekkløft.

 

Kva sjø egenskaper gir desse løfta?

Vil ein båt som går høgt i vatnet gi mindre slag i bølger?

Ofte har eg sjølv opplevd at større fart ofte gir meir komfortabelt i båten.

Problemet er med det at av og til kjøm ei større bølge som kan gi dej ei større luftetur.

Då blir du populær når nokon ombord prøver å tak ein større slurk med varm kakao...

 

Marsfart kva er det?

Det er ofte snakk om propellen endrer marsfarten på båten.

Min oppfatning på marsfart er den største farten båten kan gå der forbruket er minst mulig.

Med Turbo 1 propellen så gir den rimelig likt forbruk fra 17-28knop.

Men skal og nemnast at ofte føler eg skroget gir betre sjøegenskaper når farten er på 32-35knop.

Dette kan kanskje ha med at båten går høgre i sjøen?

Etter slik eg har fortått rev4 propellen vil den gi meir hekkløft og gjere at båten går høgre i sjøen.

Kanskje ein vil oppleve at rev4 propellen gir desse egenskapene til båten på ein lavere fart?

 

Baugløft trenger ein slik båt det?

Har iallefall ikkje merket at eg nokon gang har følt at eg har for lite av det.

Sjølv eine gangen eg hadde 5 villsau værer frami båten og 3 voksne baki merket eg ikkje at eg trenkte noko meir baugløft.

 

Hekkløft er det heller mulig eg savner, spesielt med full båt, alle personene bak inn under kalesjen så er det greit å få det løftet ein kan få for og halde båten i plan på lave planings farter.

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post

Idag kom Rev4 propellen i 17" stigning.

Fikk satt den påplass og rett ut og prøve. Den satt som støpt i svingene og kunne tilte så mykje ej berre ville. Fikk 42knop på vel 6000rpm. Ut frå det lisje ej testet så var forbruk og fart ganske lik dei andre propellene.

Einaste var at motoren/ propellen laga noko rare lyder på tomgang. Hørte nesten ut som om det var ein diesel motor. Lyden gjekk vekk om ej justerte opp 100rpm. Kan dei pluggene på propellen gjere noko forsjell her?

Idag står alle pluggene i propellen, kva forsjell vil med og uten desse gjere?

 

Synes den gjekk enda betre på min planings fart, holt den i plan på under 3000rpm. Da fikk ej 14-17knop på nedtiltet motor og max nede flapsa.

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post

Einaste var at motoren/ propellen laga noko rare lyder på tomgang. Hørte nesten ut som om det var ein diesel motor. Lyden gjekk vekk om ej justerte opp 100rpm. Kan dei pluggene på propellen gjere noko forsjell her?

Idag står alle pluggene i propellen, kva forsjell vil med og uten desse gjere?

 

disse pluggene slipper ut litt eksos på lav fart , gir litt "sluring" når båten skal opp i plan.  Kan være greit om man har stor stigning og propell med godt grep.  Mer vanlig på bruke på 2T som ikke har like mye krefter helt i bunn

se: http://legacy.qsprops.com/advantage/technologies/pvs/

 

 

rar lyd:  kanskje propellen som er tyngre å dra på tomgang slik at den drar ned turtallet mer enn den gamle..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

 

rar lyd: kanskje propellen som er tyngre å dra på tomgang slik at den drar ned turtallet mer enn den gamle..?

Det er noko sant eg me tenkte på, men turtallet såg rimelig likt ut.

Men sidan det er eletrisk regulert tomgang turtall på motoren så er det vel berre at motoren dreg litt tyngre.

 

For om eg reduserte farten frå litt større og ned på tomgangsturtall så gjekk det ei lita stund før den lyden kom.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...