Jump to content

Comfortina 32, verdiøkning ved motorbytte

WillItFloat

Recommended Posts

Jeg vurderer komplett motorbytte (inkl. drev) på en Comfortina 32, eventuelt reparasjon av drev.

Slik jeg ser det, vil dette uansett ha en kostnad men ha ulikt utslag på eventuell bruktpris.
Ved reparasjon, vil markedsprisen gjenspeile andre relevante objekter, men hva om jeg har ny motor?

Spørsmålet er altså om hvor mye vil bruktverdien øke med ny motor i forhold til investeringen?
Vil en ny motor til 100k øke prisen med 100k, eller vil den øke med 50k (50% av investering)?

Hva mener guruene på dette forumet?

Selg båten som den er, legg de 100K som vurderer å bruke på motor som mellomlegg på en nyere/større båt med bedre motor.  Det er nok det nærmeste du vil komme 0-tap...

Nå er ikke målet å få igjen pengene, heller ikke å selge, men å vurdere forskjellige løsninger og realkostnad for disse.

Det er ikke sikkert du får igjen noe som helst ved investeringen. Forskjellen kan være at du får solgt til fordel for andre ved "tilnærmet" like priser og lik stand. I de fleste tilfeller vil folk foretrekke en båt med nyere motor, men det er så fryktelig mange andre faktorer som påvirker totalprisen, som utstyrsnivå, oppgraderinger, seilgarderobe, osv osv.

Bruktverdien vil teoretisk øke ganske mye, i alle fall i dag og du kan forvente å få mye mer en "kliss lik båt" med samme motor.. men du finner ikke "kliss lik båt"

EDIT: Det som kanskje kan måles i penger: Den følelsen av å ha ny pålitelig motor som gir deg trygghet og glede ved å vite at alt er topp! Det er verd mange penger for meg...og kanskje deg?

/Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

EDIT: Det som kanskje kan måles i penger: Den følelsen av å ha ny pålitelig motor som gir deg trygghet og glede ved å vite at alt er topp! Det er verd mange penger for meg...og kanskje deg?

/Chaos

Det er noe sånt jeg er ute etter. For meg er dette verdt mye, men jeg vurderer om dette gir noen verdi som kan motregnes investeringen.

F.eks. slik (kun eksempel, ikke forventet verdi):

Båtverdi = 300 000

Pris, motor = 100 000

Verdiøkning, båt: 100 000 * 0,3 = 30 000 (30% av investering)

Ny båtverdi = 330 000

Realpris, motor: 100 000 - 30 000 = 70 000 (prislapp - verdiøkning)

Realprisen er lavere fordi båten blir mer verdt.

Derfor er jeg ute etter hva jeg kan regne med av merverdi ved ny motor vs. å reparere (=ingen verdiøkning)

Regnestykket ditt er jo relevant og ikke urimelig, men spørsmålet er når kjøperen kommer er villig til å betale "økningen" vs en båt som ikke har ny motor. Jeg tror du er nærme fasit, og er du heldig finner du den kjøperen som LETER etter en slik båt med nyere motor... 

Så jeg tror at regnstykket ditt kan godt ligge til grunn for vurderingen.

En annen ting, hvor lenger forventer du å beholde båten du har? Hvis du tror dette er for en lenger periode så hadde jeg absolutt vurdert motorbytte. Det er kanskje stor prisforskjell i forhold til å reparere drevet, men du har da ingen garanti for at motoren holder..

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg kunne solgt en oppgradert båt "i dag", eller ta ut verdien selv i form av glede på sjøen over tid :-)

Motoren er forøvrig ferskvannskjølt og veldig bra. Kun oljesvetting fra et evt. dårlig tilskrudd filter (skipperns egen feil)...
Denne er forøvrig med i regnestykket med en bruktpris på 15-18 000.- 

Slik det ser ut, er motorbytte lønnsomt ved >=45% verdiøkning, og reparasjon lønnsomt ved =<40% verdiøkning. Alt i mellom er følelser.

Guest Avmønstret#

Når jeg sonderte markedet for type eldre svenske på rundt 30-35 fot sist år så var nyere motor et pluss, ny seilgarderobe et stort pluss. 

De som selger fort er de som har en av delene nytt og ligger ca i samme prissegmentet som de som ikke har en av delene nytt og ellers er ok båter. 

De som så og si prøver å prise ny motor og nye seil inn i utgangspunktet priser seg ut av segmentet. Det en selger legger inn som "ekstra" pga ny motor, seil osv kan en kjøper legge inn i sin kjøpspris som nyere/større båt osv. Mange tenker ofte på nyest/størst mulig båt for pengene og så kan man ta nødvendige oppgraderinger etterhvert og selv. 

-------------------

Så ja, selger lettere men forøvrig et relativt stort tapsprosjekt rent økonomisk. Tror jeg hadde satt prisøkningen til sånn ca 0,- men i øvre del av prissegmentet båten hører hjemme og god mulighet for å kunne selge fort om det blir aktuelt. 

Øvre del av prissegmentet er kanskje 50-80 000,- mer en ellers lik båt uten ny motor?  

Det er noe sånt jeg er ute etter. For meg er dette verdt mye, men jeg vurderer om dette gir noen verdi som kan motregnes investeringen.

F.eks. slik (kun eksempel, ikke forventet verdi):

Båtverdi = 300 000

Pris, motor = 100 000

Verdiøkning, båt: 100 000 * 0,3 = 30 000 (30% av investering)

Ny båtverdi = 330 000

Realpris, motor: 100 000 - 30 000 = 70 000 (prislapp - verdiøkning)

Realprisen er lavere fordi båten blir mer verdt.

Derfor er jeg ute etter hva jeg kan regne med av merverdi ved ny motor vs. å reparere (=ingen verdiøkning)

Nå er du vel kanskje for optimistsisk?

Comfortina 32 ligger en del lavere i pris. Se denne for eksempel.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75934983

Jeg tror totalprisen din blir vesentlig lavere, men gleden er vel at verdiøkningen i % blir mye høyere. Ivestere for å selge = nei! Investere for å føle seg trygg på sjøen = Ja!

Redigert av Vindøyet (see edit history)
Guest Avmønstret#

Jeg er ikke helt med på denne "trygg på sjøen fordi motoren er ny" tankegangen. Ja, greit nok i en motorbåt. 

Hadde selv ei gammal snekke med en motor jeg aldri følte meg trygg på (selv om den stort sett gikk som den skulle, stoppet "bare" på tomgang nå og da...) og da var en (av flere) argument for å gå over til seilbåt at det var mye tryggere mtp at motoren kan streike. 

Har opplevd to tilfeller, impeller som røyk og hadde glemt å slå på dieselkrana en gang.... Begge gangene kunne jeg seile trygt og fint til havn. Alternativt kunne jeg seilt til ankringsplass og sluppet ut anker. 

-----------

Så om jeg var i markedet for ny båt ville nok ny motor bety mer for meg om det var motorbåt jeg skulle ha enn om det var seilbåt. En fungerende motor som ikke er håpløs å få deler til syns jeg går greit i seilbåt. I motorbåt ville jeg nok sette pris på, og betale ekstra for nyere motor. 

Det er en stor fordel å ha en nyere motor i seilbåt også, ikke misforstå meg, men ikke såå stor ifht motorbåt hvor det er absolutt nødvendig nesten...

Ville ikke overdrevet "ny motor gir trygghet" faktoren i seilbåtmarkedet. Det er egentlig andre veien rundt, seilbåt gir trygghet fra motor som kan svikte ;-)

Hvis motoren er bra, har du vurdert å bytte drev? 

Jeg byttet seildrev i min Maxi fenix for 4 år siden. 110s vel å merke.

Da kjøpte jeg et brukt drev av en vp forhandler. Betalte 5 000kr for det. På det drevet sto det en foldepropell som jeg solgte for 2000kr.

Dette drevet hadde de tatt i inbytte da en kunde hadde kjøpt ny motor og drev hos de.

Jeg har sput TS om hvordan motor og drev han har, men han vil ikke opplyse om det. Bytte motor i C32 kan se lett ut, men kan også by på utfordringer. Det er to typer motorfundament, høy og lav, avhengig av årsmodell og originalmotorisering. Hvis man skal sette inn et 130 drev må det skjæres større hull til drevet da 130 drevet er to cm. bredere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...