cosmic Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Jeg har NB 870,og kaller den for en 29 foter. Sagaen er vel endel større,eller må jeg ned i føtter? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Hvis 870 er antall cm så.. :) Ser det var nevnt Viksund i denne tråden, og med budsjett rundt 1M er vel en 340StCruz innen rekkevidde? Det er et godt steg opp fra 310'en.. Men letthåndert, god turbåt, relativt romslig selv for voksne, og somregel med singel motor med aksling el. drev. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Hva med Flem? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Hva med Flem? Kun flybridge, tror vi har falt ned på NB 870 nå, hadde Saga 315 også på blokka men den eneste som er på finn under millionen mistet jeg lysten på så da sitter jeg bare med NB igjen. Dog skal jeg ikke kjøpe på en uke + så det kan jo dukke opp noe Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Kan jo bare legge til at for min del er dette blitt en båt som jeg liker bedre og bedre.Var litt usikker til å begynne med,men veldig fornøyd. Bruker den også om vinteren i kuldegrader. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Kan jo bare legge til at for min del er dette blitt en båt som jeg liker bedre og bedre.Var litt usikker til å begynne med,men veldig fornøyd. Bruker den også om vinteren i kuldegrader. Er alle NB 870 halvplanere med kjøl. Har du kjenskap til NB 840. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 870 er halvplaner med kjøl. Den er dog ikke så stor,og har hørt båten omtalt som planende ,da den kan gå veldig fort om den får nok motor. Jeg har en Yanmar 295hk,og den virker grei. 3100 omdr gir meg ca.16-17 knop. Ser på div.finn annonser at de med nesten 100 hk mindre går mye bedre??? Kjenner ikke 840 så godt at jeg kan si noe bombastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 (redigert) Greit, da er det antakeligt NB 840 med aksling som er helplaner uten noen form for kjøl under. Redigert 11.Juni.2016 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Kun flybridge, tror vi har falt ned på NB 870 nå, hadde Saga 315 også på blokka men den eneste som er på finn under millionen mistet jeg lysten på så da sitter jeg bare med NB igjen. Dog skal jeg ikke kjøpe på en uke + så det kan jo dukke opp noe Hei. Har du vert og sett og prøvdt Nb og Saga og fått sammenlignet de? Vil anbefale deg og gjøre det og så ta valget. ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Berg Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 En kjenning gikk opp og ned langs kysten i visningskonvoi for 2-3 år siden. Det var båter fra Saga og NB. Han gikk med en saga 315, men mente NB var langt bedre sjøbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Hei. Har du vert og sett og prøvdt Nb og Saga og fått sammenlignet de? Vil anbefale deg og gjøre det og så ta valget. Har vært ombord i en NB870 som er til salgs her i nærområdet, Saga har jeg bare sett fra utsiden dessverre. Er dessverre slik at det ikke er noen 29 og 315 til salgs her i nærområdet. Jeg har tenkt som så at jeg vil ha noe som er nyere enn 2003 ihvertfall og at jeg vil prøve å holde jeg på 800tallet prismessig, gjerne under det også men om den perfekte båten koster 950 så får den gjøre det. Vi liker veldig godt den store plassen ute bak under kalesjen på NB870, det er ikke akkurat en vakker båt men skulle vakker båt bety mest så hadde vi holdt oss til seilbåt så det er ikke så farlig. Har forstått det slik at man bør ha nyere enn 2007 på NBen for å få siste oppdatering på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Lest et par tester av NB870 og ser styringen nevnes som å ha for mange tørn fra side til side og at den kunne trengt større ror ? Er dette bare tull eller er det en reell feil og evnt utbedret ? 870 er halvplaner med kjøl. Den er dog ikke så stor,og har hørt båten omtalt som planende ,da den kan gå veldig fort om den får nok motor.Jeg har en Yanmar 295hk,og den virker grei. 3100 omdr gir meg ca.16-17 knop. Ser på div.finn annonser at de med nesten 100 hk mindre går mye bedre???Kjenner ikke 840 så godt at jeg kan si noe bombastisk. Du har en 870 med 295hk og den går altså ikke så fort som de med 222hk ? Ser en på finn.no med den motoren og den går jo over 27kn på max visstnok http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73795778 Synes det høres merkelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Det er nok noen fordeler på hvert sitt felt. Saga luftiger med store god takluker. Nb har nok større uteplass men det blir da mindre inneplass. Farten kan nok være større på Nb. Saga 315 går fint opp mot 20 knop men over 20 så begynner den å plane på kjølen. Trives best i 16-18 knop og ruslefart. Håper det er noen med Saga 315 i nærheten der du bor så du får sett og prøvd. ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Nå har jeg jo ikke totalt avskrevet andre alternativer heller så vi får se litt hva vi finner ut. At flybridgebåter så er det nok bare Viksund 310 vi kan tenke oss. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Med NB og Saga uten fly, hadde jeg lyst å vise deg dette noe sjeldne alternativet fra Viksund, romslig, lys og trivelig båt med hardtop og store vindusflater, bortsett fra fargen på salongen da.. Denne er nå omsider solgt ser jeg, har lagt ute i hele høst og vinter til rundt 300' under prisantdningen nå - så kunne vært en liiten mulighet ned mot 1-1,1mill.. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) Ang.knop, så mener jeg det er endel som oppgir det de kan tyne den i, tom og nysmurt som den hastigheten båten marsjer fornuftig i.For min del,så merker jeg ikke noe særlig forskjell på farten,ift.last,og innhold på tanker.Prøv båten du lurer på å kjøpe mtp.fart,da det oppgis mye rart. Redigert 12.Juni.2016 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Og nå spørsmål om Saga 315. Det ligger en 2008 med D4 218 til 950000.- hvor timeteller er ødelagt så han vet ikke hvor langt motoren er gått. Og så ligger det en 05 modell med KAD43 med 790timer til 940000.- KAD43 vs D4 og usikkert timeantall, er det mulig å lese av timeantall noe annet sted enn på telleren på en sånn motor ? Antar det er LCD i display som er ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 D4'en har jo elektronisk styring og ECU, EVC etc. i motsetning til Kad'en, så regner med både timetall og mye nyttig info om motorens liv, tidligere feilkoder, last etc. kan hentes ut via en avlesing/nedlasting hos et VP verksted. Synes prisforskjellen var skremmende liten, og en Kad43 fra 2005 må vel være en av de absolutt aller siste som ble produsert? D4/6 ble vel introdusert i 2003/4. Eldste alternativet kan jo være interressant, om man har angst for 1600 bars commonrail, variabel turbogeometri og elektroniske styringer/problemer med 'fly by wire' kontroller.. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 (redigert) KAD43 er vel 6sylindre og har kanskje penere lyd mens opplevelsen av å bruke D4 er mer moderne med elektronisk kontroller osv om jeg har fotstått det korrekt. Men er det slutt på at man skal være livredd for feil på D4 slik jeg har forstått det var for en tid tilbake og servicekostnadene på disse to, er den omtent lik ? Redigert 13.Juni.2016 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Her er mye lesestoff om D-serien og hva som er gjort av forbedringer og oppgraderinger: https://baatplassen.no/i/topic/32015-tr%C3%B8bbel-med-volvo-penta-d-serie/page-1 Jeg har ikke fulgt særlig nøye med på dette, men inntrykket er vel at D4 er blitt en grei og pålitelig motor, forutsatt at alle "systemoppgraderingene" er utført? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Den "gamle" måten å måle skroglengden på, va lengden av selve skroget. I dag medberegnes alt fastmontert utstyr, slik som baugspyd og badeplattform. Derfor kan båter bygd på samme skrog være oppgitt med forskjellig lengde. Vel, man medberegner ikke påmontert utstyr. Ref: ISO-standard som er gjeldende... Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 KAD43 er vel 6sylindre og har kanskje penere lyd mens opplevelsen av å bruke D4 er mer moderne med elektronisk kontroller osv om jeg har fotstått det korrekt. Men er det slutt på at man skal være livredd for feil på D4 slik jeg har forstått det var for en tid tilbake og servicekostnadene på disse to, er den omtent lik ? Hei. Vi bestilte ny Saga 315 som ble levert 2005, vi kunne velge om vi ville ha KAMD 43 eller D4, evt Yanmar motor. Valgt Kamd 43 pga D4 og elektronikk var litt i starten da. Med Kamd 43 er det nok motorstøy i Saga 315, det syntes vi ihvertfall, 6 sylindra ja, maler fint på lave turtall, men mye støy i marsjfart på 16-18 knop, tror D4 er bedre. I 2008 kom vel nye injektorer på mange VP, ville sjekket opp grundig injektorene på den 2008 mod og ikke minst servicehistorikken på den. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Mye av støyen forsvinner da du har elektronisk spid og gir overføring. Spid og gir wire leder mange rare lyder inn i styrhuset. Gå for elektonisk, helt fantastisk!! Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
tobba Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Jeg har vært lykkelig eier av NB820 i 8 år, men nå i år gikk jeg over til Hansvik 950 Sport Cruiser. Samme som Hansvik 900, men da uten stor badeplattform. Var veldig fornøyd med NB og er veldig fornøyd med Hansvik. Sistnevnte er utrolig solid bygget, tung, og etter min mening god i sjøen. 6 sylindret Yanmar på 290 hh gir et vesentlig roligere lydbilde enn 4 sylindret på 184 hk (nedskalert utgave av 222 hk). Innvendig er Hansvik som et "romskip" takket være full ståhøyde overalt. Stor stikklugar med sofa/vask, stor hovedlugar fremme, og ikke minst svært bad med full ståhøyde. Båten virker sammenlignbar med 34-35-fotere innvendig. Bygningsmessig virker alt skikkelig forseggjort overalt, og nydelig tre-håndverk med klarlakk. Båtene var i sin tid dyre, og ble nok for lite omsatt av den grunn, mener de siste ble laget i 2009. Ser det ligger noen eldre ute på nettet nå, og vil absolutt anbefale deg å ta en titt på en av disse før du bestemmer deg. De ligger også klart innenfor ditt prisbilde, så her kan det brukes noen kroner på oppgradering av elektronikk, salong-stoff, etc. Og du vil ha en kjempefin båt til en svært gunstig pris. Lykke til videre i båtjakten. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Takk for tipset tobba, jeg har sett litt på de Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.