Jump to content

Saga 315 vs NB 870


Enzo

Recommended Posts

Jeg kan jo da ikke unngå å bringe inn et lite moment til for å kjøpe Saga, og det er Oslofjordens kanskje største merke klubb, 

Sagaklubben. Selvsagt med særdeles hyggelige folk med samme båt, 2 treff i året, nå sist i Fredrikstad med 31 båter. 

Men vil og fremheve verdien av å være med i en klubb, der man finner mye kompetanse som nesten er ubetalelig.

Vet ikke hvordan det er med NB og andre, men tilgangen og hjelp fra Saga selv i Leangbukta er og kjempebra, noe som og betyr

en god del.

Link to post

Vi tenker å muligens ha båten ute om vinteren og da er det vel aksling som gjelder.

Nå var vi og så på en NB870 med en slik yanmar 222hk motor, eieren sier den har en marsjfart på omlag 15knop når det er fulle tanker og greit ferielastet.  Kan det stemme at man mister så mye fart ? Mente jeg leste at disse skulle gjøre omlag 18kn marsjfart men er det med "tom" båt ?

Har samme motor og båt og gjør maks 22 knop (3300rpm), alene i båten og med halvfulle tanker.

Har ikke testet full ferieoppakning ennå (blir i år), men med 4 person, 4 sykler, fulle dieseltanker (380ltr), full vanntanke (180ltr), og bagasje og mat til ei helg, var det i alle fall ikke problem å masje i 18-19 knop (3000rpm).

Link to post

Du bør ikke kjøpe båt av denne typen før du har vært ombord i en Rivier 925. Var selv på båtjakt i vår, og var fast bestemt på å kjøpe en Saga 315 eller Saga 29. Men det dukket opp en Riviera 925 som jeg så på samme dag som en Saga 29 - i den rekkefølgen. Det var utslagsgivende. Riviera er utrolig fine båter med svært god plassutnyttelse og gjennomtenkte løsninger. Den har blant annet to separate kabiner og tilgang til motor fra fem kanter. Sagaen virket trang og uhensiktsmessig etterpå.

Link to post

Er Viknes 880 helt uaktuell?

Fantastisk utedekk ,og utrolig praktisk kalesjeløsning. Fasongen på vinduene i front gir en enorm romfølelse.

Om ikke utseendet plager deg,ville jeg tatt meg bryet og sett på en.

Du nevner helårsbruk,og da er det utrolig kjekt å kunne henge fra seg varmedresser,sjøstøvler og andre våte klær under tak uten at det blir trangt eller rotete.

Har NB 870 selv,men kunne like gjerne blitt en Viknes 880.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post

Er Viknes 880 helt uaktuell?

Om ikke utseendet plager deg,ville jeg tatt meg bryet og sett på en.

Det er nok dessverre for plagsomt.  

Er noen år siden jeg har vært på finn på båtleting og for en som ikke er spesielt god på motorbåter (les eleeendig) så synes jeg det er litt vanskelig til tider å finne fram, jeg er ute etter aksling og det er ofte nærmest fryktelig vanskelig å finne ut fra annonsene om det er drev eller aksling (antar vi bør ha aksling når vi er brukere utenfor sommersesongen) og er jeg i tvil da går jeg videre så det er kanskje båttyper der ute som jeg har oversett. 

Og bildene på de fleste båter er jo grusomme og lite beskrivende så det er nok sikkert også båter og båttyper som er fine men som jeg har avskrevet etter en lynrask titt. Så jeg tar runder og ser på nytt og på nytt og finner "nyheter" innimellom som jeg har styrt forbi tidligere så takk for tipset.

 

Viksund st Cruz 310 for eksempel, har en der som er veldig aktuell i utgangspunktet men med null tekst som beskriver og null bilder så vil antageligvis ikke eieren selge for det er umulig for meg ihvertfall å se om det er aksling eller drev, utstyr osv er ikke listet opp med et eneste ord og da sliter jeg som ikke kjenner båttypen så føler det er endel båter til salgs som folk egentlig ikke vil selge. 

 

Det blir litt off topic men når det er dårlige bilder og dårlig ryddet båt, skittent på visning da tenker jeg automatisk at eieren ikke har tatt godt vare på båten, ergo kan det være ting skjult som jeg ikke vil like i ettertid, kanskje jeg er kresen men ryddig båt og annonse er ryddig handel for min del

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Heilt enig Enzo. Er også på båtjakt, og har lagt merke til det samme som deg. Altfor mange annonser med dårlige bilder, som fortel lite om båt og utstyr. Altfor mange gidd ikkje rydde båten før dei tek bilda heller, gjev eit rimeleg dårleg inntrykk.

Såg annonsa av Hallbergen du selde. Kjempeflotte bilder og god tekst. Virkeleg ei annonse som fanga ein ev kjøpar. Hadde eg hatt nok pengar hadde eg kontakta deg rimeleg raskt :yesnod:

Så er det dei som held tilbake openbar viktig informasjon om båten når du kontakter dei. Utruleg dumt å møte opp på visning der båten ikkje er slik selgaren har beskreve han. Mykje bortkasta tid for både kjøpar og selgar.

Lukke til med jakta på båt, sjølv om det blir ein motorbåt. Sikkert kjekt å prøve det også :lol:

Link to post

Vi har siden i fjor sommer hatt Saga 315 med 6-sylindret Yanmar 240hk (6LPA-DTP). Uten å ha sammenlignet med andre motorer i tilsvarende båt, kan jeg bare si at denne motoren har et meget behagelig "brummende" lydbilde, sannsynligvis mer behagelig enn hva man får med en 4-sylindret motor. Det er samme basismotoren som sitter i de fleste Riviera'ene, bare at det vha. bl.a. dobbelt så mange ventiler er tatt ut ca 50 hk mer i den som sitter i Riviera'en. 

 

Jeg ser noen hevder at tilgjengeligheten til servicepunktene på motoren skal være vanskelig i Saga'en. Dette stemmer ikke med mine egne erfaringer. Hvis man fjerner den løse ca 20cm brede dørkplata på babord side av den store hengslede dørkluka, har man grei tilgang til både sinkanoder, ventiler for kjølevannstapping, oljefilter, drivstoffilter/matepumpe og sjøvannspumpe (enklest å ta ut hele pumpeenheten ved impellerbytte) - alt montert på babord side av motoren. På styrbord side av motoren er det også god tilgang til både oljepeilepinne, sinkanoder og ventiler for kjølevannstapping. For å få tilgang til forkant av motoren, er det luke i stikkabinen. For tilgang til servicepunkter på girkassen er det en hengslet luke inn fra stuerommet under akterdekket.

 

Hvis vi av en eller annen grunn har det litt travelt, går vi i 15-16 knop. Da går båten fint i sjøen og rullingen i sidesjø stabiliseres. I denne farta jobber motoren uanstrengt i ca 3000 o/min med et forbruk på 20-25 l/t. Ellers brummer vi mye stille og rolig rundt i 6-7 knop, med tilsvarende svært rimelig forbruk. 

 

Forrige båten vår var kalesjebåt (Nidelv 28). Jeg var derfor i utgangspunktet litt skeptisk til "drivhus-tilværelsen" i den tettere Saga'en. For noen dager siden kom vi hjem fra en tur til Sørlandet, med temperaturer opp i 28 grader. Vha de store taklukene var det absolutt ingen problemer med å få utlufting nok. 

 

Smak og krav er forskjellige blant båtbrukere, så du må selv sjekke de aktuelle båttypene mtp de egenskapene du selv vektlegger. Lykke til med båtjakten! 

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Heilt enig Enzo. Er også på båtjakt, og har lagt merke til det samme som deg. Altfor mange annonser med dårlige bilder, som fortel lite om båt og utstyr. Altfor mange gidd ikkje rydde båten før dei tek bilda heller, gjev eit rimeleg dårleg inntrykk.

Såg annonsa av Hallbergen du selde. Kjempeflotte bilder og god tekst. Virkeleg ei annonse som fanga ein ev kjøpar. Hadde eg hatt nok pengar hadde eg kontakta deg rimeleg raskt :yesnod:

Og om en båt heter for eksempel  Flott familiebåt med enkelt og rimelig vedlikehold istedet for båtmodellen da tenker sikkert ofte selgeren at ojoj nå skal jeg lokke kjøpere men i mit ttilfelle med 9000 båter til salgs på finn.no så drar jeg 2 fingertupper videre over pekeplaten og fyker videre nedover til jeg finner det jeg er ute etter  :lol: 

 

Hyggelig at du likte annonsen, jeg brukte ca 30minutter på å rydde å ta bildene mens vi var på tur i båten, og 30min på annonsen men de som var interessert (ble mange) ga tilbakemeldinger om at det virket veldig ryddig og tillitsvekkende å faktisk få så gode og mange bilder av båten. 

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Jeg gikk grundig gjennom en nyere NB870 for 1 år siden, da det kom opp et gunstig salg. Fin båt på mange måter. Romslig akterdekk. Romslig motorrom. Godt fartspotensiale. Kona liker ikke utseendet på Viknes. Fiskebåter; sier hun. Er ikke helt enig, men det er jo et alternativ til NB.

 

Konklusjonen for min del var at "huset" inkl køyer og toalettløsning er i 2 ulike klasser for NB og Saga 315. Når du er vant til romslige seilbåttoalett, må NB oppleves som en nedtur. Med en familie med flere jenter inkl min kone, ble det ingen sammenligning en gang. Saga 315 er en romsligere og bedre tilrettelagt familiebåt; synes jeg. Taklukene bør du også tenke på. De er store, gode og doble på Saga. Dette er ofte mer kummerlig løst på NB. Mindre luker og ofte bare 1 stk.

 

Av ulike grunner er det ikke blitt kjøp på oss ennå, men Saga 315 er favoritten.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Jeg hadde ikke vært nervøs for kvaliteten på D-motoren. Jeg ville sjekket servicehistorien. Om løpe/strammehjul på reim(ene) er byttet til metall, sjøvannsfilter av typen med glasslokk. Sjekk om evt. lekkasje i fremkant av ladeluftkjøler og varmeveksler. Er ikke disse tatt ut og syrevasket siden båten var ny så er det på høy tid. Det koster en del lapper hvis man ikke kan gjøre det selv. Har båten drev så kommer eksosbend i tillegg + div. med drevet, men denne båten har vel aksel.

Link to post

Denne varianten er jo også en mulighet. Litt eldre modell enn 870, noen finnes med flybridge (men også uten), Yanmar og fast aksling i dette tilfellet samt kanskje en vell så grei planløsning som 870 med dør til stikklugaren. 

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76555154&fks=76555154

 

(NB 840 )

 

Kan du fortelle litt om båten du har. Er alle NB 840 båtene med aksling helplanere uten kjøl og NB 870 med aksling halvplanere med kjøl. Hvor stor motor bør en ha i en NB 840 med aksling. Hvordan er sjøegenskapene på båten.

Link to post

Så litt på riviera nå og de står som 34 fot på finn.no og det er endel lengre enn vi hadde tenkt oss.  Litt rart egentlig om 925 betyr 9,25m

Nå er vel selve skroget på Rivieraen forlenget fra det opprinnelige 925 uten at navnet er endret, men å kalle den for en 34-foter er vel å ta i? I tilfelle får man en smal og trang 34-foter.

 

Jeg var ombord i en Riviera 925 på båtmessa for noen år siden. Med fare for å fornærme noen her inne må jeg si at det er en båt jeg ikke ville hatt. Mitt inntrykk av båten er at den er pen, forseggjort og innholdsrik, men at det var trangt over alt. Kona og jeg ble i hert fall enige med en gang om at det ikke var noe for oss. Jeg fikk inntrykk av å komme opp i en 50 fots flybridgecruiser som har blitt kjørt på for høy temperatur i vaskemaskinen. Den har alt som en større båt har, men alt er krympet.

 

Konklusjonen vår har vel blitt at om vi skal ha en båt som er lukket med salong inne, god uteplass, og flybride, så må vi nærmere 40 fot.

Link to post

Disse båtene som er nevnt her ,er etter min mening ikke direkte sammenlignbare.Det er flotte båter alle sammen,men noen er bedre egnet til ting andre ikke er så godt egnet til. Antall personer som skal bo ombord,alder på disse,og hvilke aktiviteter som skal drives med,er avgjørende for et riktig båtvalg.Tenker da på ting som at om en til stadighet må i lasterommet under akterdekket for å hente frem garn,teiner,krabbekoker,fiskeutstyr,vannleketøy,varmedresser,mv,så blir en fort lei av å rydde unna bord og stoler og tepper,for å komme seg ned luken.Da er stor uteplass viktig. Om det bare er et eldre ektepar som skal tusle rundt fra brygge til brygge,og kanskje gå litt i land,kan en gjerne prioritere større salong,(tv stue),finere baderom,og bedre senger på bekostning av uteplassen.Får ikke alt i denne båtstørrelsen. Mtp.fart,så er det jo veldig forskjellig hvor langt en må kjøre før en kommer til gjestehavn,eller uthavn.Om det er viktig å kunne forflytte seg over lange avstander i mer enn 18-20 knop,ville jeg personlig valgt en planende båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...