Jump to content

Hva er riktig propellstigning på en Askeladden 14 med Suzuki 9,9?

Bmwmann89

Recommended Posts

Kjøpte en Askeladden 2210 14-fot landstedsbåt med en Suzuki 9,9 DT (begge 95 mod) på mandag.

Denne hadde defekt propell (9 1/4 x 9) så jeg satt på en stålpropell jeg fant til salgs lokalt (9 1/4 x 10).

Båten går nå bare 12 knop med 1 person i og 10 knop med 2 personer i. Planer ikke. (prøvde den ikke med original propell)

Er det sannsynlig at propellbyttet har hatt en veldig negativ effekt på farten og hvilken stiging bør man evt burde bytte til?

Har ikke turteller, men høres ut som motoren jobber altfor tungt/har for lavt turtall.

Ifølge det allmektige internett skal båten gå 18-20 knop med 9,9...

Visste ikke at det var i omløp stålpropeller i så små dimensjoner engang.

Å få en 14 foter i plan med 9,9 hk er vel ikke akkurat lett, men disse båtene har jo ikke vanlig V-bunn så da funker det vel allikevel.

Ja du må ha mindre propellstigning.

Du kan jo følge opp med spørsmål i f.eks. denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/78828-14-fot-askeladden-lang-eller-kort-stamme/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ok. Har forstått det sånn at stålropell tilsvarer et nummer mer i stigning enn alu så den jeg har kjøpt tilsvarer en alu med 11 i stigning. Fant selvfølgelig ut dette etter kjøpet.

Så det er 9 1/4 x 9 som gjelder? 8 eller 7 i stigning blir for lett?

Mulig jeg bare slenger på en Yamaha 9,9 jeg har liggende. Denne har 13,5 hk i motsetning til Suzukien som bare har 9,9 (og må byttes forgasser på hvis man skal få ut mer)

Redigert av Bmwmann89 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...