Jump to content

På tur med Solbris, en trawler


Chilli Solbris

Recommended Posts

Her kommer litt reiseskildringer fra Solbris, en trawler på 45 for som også fungerer som min helårsbolig. Det er meningen å få det beste ut av denne verden i noen år.

 

Vi tar i mot tips til reisemål underveis med glede. For selv om båten er stor er erfaringen med langtur liten! Ønsker å utvide horisonten både her hjemme og hos søta bror. Kanskje til og med Danmark og enda lenger frem kanskje en kanaltur i Tyskland/Nederland?

 

Begynner med noen bilder fra noen småturer her hjemme!

 

bilde

Kan vel kanskje ikke kalles tur, men turen begynte her! Det sang i propellene og en tur på slipp og litt sliping så var det borte. Folket i Engelsviken kan sine ting! Så var det på tide å dra til Sætre!

 

Men været ville det annerledes! Disse bildene er fra sent i august 2015

bilde

Vi skriver august ja.... Rundt den 25. tenker jeg...

 

bilde

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ser frem til flere bilder - båten er nydelig.

 

Fikk lyst til å kjøpe meg skipperlue bare for å se på bildene...

Det var veldig hyggelig Viljesterk! Skal prøve å følge opp jevnt og trutt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det begynner å nærme seg avreise for årets tur til Sverige. Vi skal holde følge med en annen fin trawler og målet er på nedsiden av Smögen. Skal prøve å legge ut bilder som fristerr andre til å gjøre det samme.

 

En annen ting er at jeg er meget takknemlig for tips til "må se" plasser!. Vi har med oss sykler og satser på å være litt i bevegelse!

Alle bidrag taes i mot med takk!

bilde

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei, Erikda, det skal bli kjekt å følge dere på turen! Du kan jo dette med bilder du, og vet hvor velkommen de er!

Om jeg har tips til reisemål?

Ja, selvfølgelig..........go west!!! :thumbsup:

 

Har vært dårlig med aktivitet til nå Zitt! Trenger noen bongotrommer over hele Bohuslën! Men nå får vi se!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sommerferien i år skal gå til svenskekysten. Smögen var målet og med god lyst på ferie dro vi fra Krogstadfjorden 25.juni vel sent p kvelden! Og med antydning av sommer..... I hvert fall for en stund.........

bilde

 

Med frisk bris kom vi oss til Ertholmen (Edholmen) og la oss til der for natten. Opp igjen klokka sju om morgenen og ble overrasket over ganske så frisk bris fra sør allerede inne i havna! Kom oss utpå og krysset grensen til nabolandet klokka 0800.

 

Så var det å slå følge med Tarpoon mot målet!

bilde

 

Vi tok indre vei fra Strömstad forbi Daftö, gjennom Tångeflo forbi Dillehuvudet og Rossösundet. Nydelig tur i litt for dårlig temperatur.

Må få lagt ut noen bilder derfra om litt.

 

Vi tenkte vi skulle forbi Humpen den Gule så fort som mulig fordi det var meldt en del vind. Humpen viste segfra sin beste side og humpet ikke i det hele tatt.

 

 

bilde

bilde

 

Vi kom oss til Fjällbacka og la oss til på svai.

 

bilde

 

Og så gikk turen videre til Smögen etter en natt eller to. Det var medlt vind pussig nok!

 

Vel og den kom og temperaturen gikk! Og det gjorde solen også! Selv om vi fikk besøk av den av og til! Ja, sola altså....

 

bilde

 

I Sotekanalen møtte vi denne fra Drammen! Noen som vet navnet??

 

bilde

I fint driv bak Tarpoon gjennom Sotekanalen. Hadde vel ikke vært plass til flere av oss i bredden.......

 

bilde

 

Jeg synes Hamburgsund var veldig fint! Bare så synd at det regnet begge veier!

bilde

Så derfor blir det bare bilde av linfergen denne gangen!

 

Kommer mer senere!

 

 

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ligger det en politisk vurdering bak bruken av navnet "Solbris"? Jeg har selv sett vraket av båten av samme navn som ble kapret i Bergen og seilt til Argentina av en gruppe nazister fra Bergen. Dersom målet er å hedre dem må jeg, som sønn av en av dem som satt i fangenskap i Tyskland under krigen,  innrømme at jeg ikke helt henger med.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ligger det en politisk vurdering bak bruken av navnet "Solbris"? Jeg har selv sett vraket av båten av samme navn som ble kapret i Bergen og seilt til Argentina av en gruppe nazister fra Bergen. Dersom målet er å hedre dem må jeg, som sønn av en av dem som satt i fangenskap i Tyskland under krigen,  innrømme at jeg ikke helt henger med.

 

Et merkelig spørsmål, min morfar hadde fiskebåt med det navnet før 2 VK, et mye brukt navn på fiskebåter i nord hvor jeg kommer fra. I dag er det registrert 33 båter med det navnet som VHF kallesignal; http://www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg ved mitt innlegg har ertet på meg endel gamle travere. Har lite problemer med det, mitt påståtte ønske om å torpedere tråden er selvsagt en "overkill". Lykke til videre med turen! For spesielt interesserte kan det være nyttig å gjøre et googlesøk. 

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ligger det en politisk vurdering bak bruken av navnet "Solbris"? Jeg har selv sett vraket av båten av samme navn som ble kapret i Bergen og seilt til Argentina av en gruppe nazister fra Bergen. Dersom målet er å hedre dem må jeg, som sønn av en av dem som satt i fangenskap i Tyskland under krigen,  innrømme at jeg ikke helt henger med.

 

Hei,

Og jeg henger ikke med på ditt resonnement. Navnet er satt sammen av sol og bris. MEd henblikk på sol, sommer lett bris og tur med alt tilbehør. Har aldri hørt et kvekk om båten du nevner. Men det er ganske sikkert en spennende historie.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ligger det en politisk vurdering bak bruken av navnet "Solbris"? Jeg har selv sett vraket av båten av samme navn som ble kapret i Bergen og seilt til Argentina av en gruppe nazister fra Bergen. Dersom målet er å hedre dem må jeg, som sønn av en av dem som satt i fangenskap i Tyskland under krigen,  innrømme at jeg ikke helt henger med.

 

Når vi først er i gang med litt historie kan jeg fortelle at min bestefar var aktiv motstandsmann og brannkonstabel i Bergen under krigen. Han bar ut mange barn han kjente fra Holen skole på Laksevåg. Å hedre nazister ved navnegest på min båt hadde nok ikke vært representativt for hva jeg mener om den gjengen.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så har jeg vært på en liten rundtur noen fantastiske dager i september 2016......

bilde

 

Først et bilde fra høstens Trawlertreff i Horten den 9.-11. september. Ble alt for få bilder derfra denne gangen. Alltid trivelig å komme til Horten! Museet med vår lange marinehistorie er helt fantastisk! Må bare besøkes!

 

Så noen bilder fra en tur 13. og 14. september! Rene soldager! Skikkelig sommer med 19(!) grader i vannet! Noen eventyrlige dager med en skute som fungerer helt nydelig!

bilde

På vei ut elva i Fredrikstad. Alene i båten da er det obligatorisk med vest og bærbar VHF med DSC. Flyter og blinker og virker i vannet! Må jo innrømme at den tas av når jeg sitter stille og nyter turen og det herlige været!

 

bilde

Etter å ha tatt en svingom rundt Nordre og Søndre Lauer var det innom Skjærhalden og Første Reis for en fiskesuppe.

 

Har aldri opplevd maken til flatt hav!

bilde

Det ble en kveld i Strømstad. Ganske mye båt men likevel godt med plass. En utrolig kveld!

 

Og natt....

bilde

 

Strømstad er så mye mer en plassen man kommer til med bil. Faktisk en ganske så sjarmerende liten by med en av Sveriges travleste gjestehavner...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

På tur fra Strømstad mot Hærføl. Disen kommer sigende og det ga et magisk lys og ganske dårlig sikt over fjorden. Disen ble borte når jeg kom til Hærføl.

 

Og på turen bort til Andholmene ved Nordre Sandøy var det helt nydelig! Silkeføre! Godt og varmt og bare vakkert!

bilde

Nå er jo riktignok dette bildet fra kryssingen over til Hærføl.....

 

bilde

 

Nå nærmer vi oss Andholmene.....

bilde

 

Og det ble en eventyrlig natt uten bevegelse i båten...

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Skal prøve å få til litt flere bilder ved neste tur........ Det var mange steder jeg kunne tatt en haug med bilder!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du kommer ikke til å få kjeft om du kommer med flere bilder neste gang, men jamen er de flotte de du serverte i dag! De viser på en god måte variasjonen i det fantastiske båtlivet! :thumbsup:

Fortsett å kose deg på sjøen, Erik!

Takker for det Zitt! Veldig hyggelig at du liker bildene. Tror ikke jeg har opplevd sjøen så betagende som disse dagene! Kos deg på sjøen du og!?

bilde

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...