ejv Startet 13.Juni.2016 Del på Facebook Startet 13.Juni.2016 Hei, Jeg er førstegangsreder og nyutdannet skipper med båtførerbevis, så jeg har noen grunnelggende spørsmål :). Jeg har kjøpt en mindre båt med utenbordsmotor og drivstofftank fra biltema. På hjemmesiden til biltema står det at den har innebygd reservetank. Hvordan fungerer/aktiveres den? Fra bildene av tanken kan det se ut som om det er to "lommer" i bunn. Er det slik at reservebensinen helles/vippes over? Grunnen til at jeg spør er jo selvfølgelig at jeg tom for bensin på min andre tur på sjøen :). Jeg hadde heldigvis med reservekanne. Uansett så synes jeg at jeg gikk tom veldig fort. Det er jo mulig at det er slik det er med gammel tørst totaktsmotor, men jeg hadde håpet på litt større rekkevidde. Etter å ha søkt litt så fant jeg ut at plasttanker av typen jeg har kan begynne å lekke pga trykk hvis lufteskruen er skrus igjen når båten forlates. Det er jo akkurat det jeg gjorde når jeg forlot båten for første gang. Er det en sannsynlig forklaring at flere liter med bensin har lekket ut på denne måten? Jeg la ikke merke til at det luktet bensin eller at det var bensinsøl i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Hva slags båt og motor er det, HK? Hvor mange liter er tanken på? Så lenge tanken står i skyggen, særlig nede i et oppbevaringsrom, så blir det ikke særlig trykk i den. Du merker om det har lekket ut bensin :) Ja, bensin går unna det. Hvor mange timers drift hadde du på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
ejv Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Hei, Det er en with dromedille på 17 fot med 60HK. Er ikke helt sikker på hvor mange timer. Jeg hadde to turer på tilsammen kanskje 1,5 time? Jeg er heller ikke helt sikker på størrelsen, det skal jeg finne ut, men ser at biltema har tre typer så jeg regner med at jeg enten har den på 23 liter eller den på 29 liter minus evt det som var i "reservetanken" siden jeg ikke i farten fant ut hvordan denne skulle brukes/aktiveres. Tanken står i oppbevaringsrom, så det er vel ikke lekkasje pga trykk slik du antyder :). Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 1 time på masjfart vil jeg tro koster deg ca. 15 liter bensin. 1,5 time blir da tett opp under 23 liter. Kjører du på full gass så går det nok 25 liter i timen med den motoren. Da er det ikke mange minuttene på full gass som skal til for å øke forbruket så mye at du tømmer tanken di på 1,5 time.Større tank og reservekanne er løsningen. Du må jo fremdeles følge med på hvor mye som er i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) Ha alltid med reservekanne, selv om det er reservetank innebygd. Forøvrig kjenner jeg igjen følelseen av at brensinen renner ut når man har gammel 2-takter. Ikke er det så langt unna sannheten heller?? Redigert 13.Juni.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Viljesterk Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Jeg ble også overrasket over hvor liten rekkevidden var nå - fra gammelt av synes jeg å huske at vi kjørte hele dagen uten å fylle, men det var nok bare havet som var større dengang. Jeg har også alltid med ekstrakanne i tillegg til en 4 hesters motor ved siden. Det er flaut å gå bensinlens og kroppen min takler ikke å padle inn igjen. Jeg setter nå inn tank nr 2 i samme størrelse (25ltr) - da skal jeg jo alltids komme meg hjem igjen. Tre tanker bak i båten min altså. Men de bruker jo ikke mye i forhold til de store med innebygd.. Jeg trøster meg med at det alltid er noen som har det verre Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Teerex Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) Til Fjordgrynt: "Forbi meg suser Andersen i sin cabincruiser, med alle sine venner ombord. Det kryr av jenter der i gjennomsiktige bluser, som Andersen ble kjent med i fjor" Redigert 13.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ejv Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Takk for mange hyggelige svar :). Nå vet jeg at motoren min antageligvis er normalt tørst og at jeg kan skvalpe over noen liter fra "reservetanken". Jeg hadde allerede investert i reservekanne på 10 liter, men angrer nå på at jeg ikke kjøpte den på 20 :). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Kjøp deg en til på 10, så er du like langt De er uansett bedre å helle fra Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Viljesterk Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 2 på 10 liter er lettere å bære også. Jeg brukte å hive en stropp i dem, og bære dem over nakken. Skal du gå et stykke med en 20 liters kanne full av bensin, kan det fort bli skeiv slitasje. Jeg merker det ihvertfall veldig godt om jeg ikke er i balanse. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.