Jump to content

Innebygd reserve i bensintank fra Biltema?

ejv

Recommended Posts

Hei,

Jeg er førstegangsreder og nyutdannet skipper med båtførerbevis, så jeg har noen grunnelggende spørsmål :).

Jeg har kjøpt en mindre båt med utenbordsmotor og drivstofftank fra biltema. På hjemmesiden til biltema står det at den har innebygd reservetank. Hvordan fungerer/aktiveres den? Fra bildene av tanken kan det se ut som om det er to "lommer" i bunn. Er det slik at reservebensinen helles/vippes over?

Grunnen til at jeg spør er jo selvfølgelig at jeg tom for bensin på min andre tur på sjøen :). Jeg hadde heldigvis med reservekanne. Uansett så synes jeg at jeg gikk tom veldig fort. Det er jo mulig at det er slik det er med gammel tørst totaktsmotor, men jeg hadde håpet på litt større rekkevidde. Etter å ha søkt litt så fant jeg ut at plasttanker av typen jeg har kan begynne å lekke pga trykk hvis lufteskruen er skrus igjen når båten forlates. Det er jo akkurat det jeg gjorde når jeg forlot båten for første gang. Er det en sannsynlig forklaring at flere liter med bensin har lekket ut på denne måten? Jeg la ikke merke til at det luktet bensin eller at det var bensinsøl i båten. 

Hei,

Det er en with dromedille på 17 fot med 60HK. Er ikke helt sikker på hvor mange timer. Jeg hadde to turer på tilsammen kanskje 1,5 time? Jeg er heller ikke helt sikker på størrelsen, det skal jeg finne ut, men ser at biltema har tre typer så jeg regner med at jeg enten har den på 23 liter eller den på 29 liter minus evt det som var i "reservetanken" siden jeg ikke i farten fant ut hvordan denne skulle brukes/aktiveres.

Tanken står i oppbevaringsrom, så det er vel ikke lekkasje pga trykk slik du antyder :).

1 time på masjfart vil jeg tro koster deg ca. 15 liter bensin. 1,5 time blir da tett opp under 23 liter. Kjører du på full gass så går det nok 25 liter i timen med den motoren. Da er det ikke mange minuttene på full gass som skal til for å øke forbruket så mye at du tømmer tanken di på 1,5 time.
Større tank og reservekanne er løsningen. Du må jo fremdeles følge med på hvor mye som er i tanken.

Jeg ble også overrasket over hvor liten rekkevidden var nå - fra gammelt av synes jeg å huske at vi kjørte hele dagen uten å fylle, men det var nok bare havet som var større dengang.

Jeg har også alltid med ekstrakanne i tillegg til en 4 hesters motor ved siden.

Det er flaut å gå bensinlens og kroppen min takler ikke å padle inn igjen.

Jeg setter nå inn tank nr 2 i samme størrelse (25ltr) - da skal jeg jo alltids komme meg hjem igjen.

Tre tanker bak i båten min altså.

Men de bruker jo ikke mye i forhold til de store med innebygd.. Jeg trøster meg med at det alltid er noen som har det verre :giggle:

Til Fjordgrynt:

"Forbi meg suser Andersen i sin cabincruiser, med alle sine venner ombord. Det kryr av jenter der i gjennomsiktige bluser, som Andersen ble kjent med i fjor"

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...