Jump to content

Diesel på jerrykanne brukt til bensin


Frissy

Recommended Posts

Det blir som å drikke melk fra et glass det har vært whisky i. Går helt fint  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det var et urimelig spørsmål, har selv vært inne på tanken. Ser at det selges egne kanner for diesel og for bensin. Oppfølgingsspørsmål: er det forskjell på en "dieselkanne" og en "bensinkanne", eller brukes beskrivelsen sammen litt om en an? Tenker da mest på materialet som brukes for å produsere kannen. 

Link to post
Share on other sites

Hvis husken min ikke er på jordet igjen så er det ikke nødvendigvis lurt å ha bensin på en dieselkanne, men motsatt er det ikke noe problem. Grunnen er vist at bensin er "slemmere" mot plast enn det diesel er.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Bensin er litt tøffere mot plasten men det viktigste er at en bensinkanne MÅ ta hånd om statisk elektrisitet. En ørliten gnist tenner bensindamp men diesel skal der myyyyye mer til for å få fyr på.

 

Bensin MÅ i bensinkanner men diesel kan du ha i omtrent hva som helst.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

. Ser at det selges egne kanner for diesel og for bensin. Oppfølgingsspørsmål: er det forskjell på en "dieselkanne" og en "bensinkanne", eller brukes beskrivelsen sammen litt om en an? Tenker da mest på materialet som brukes for å produsere kannen. 

 

Er jo greit for oss sluttbrukere å se forskjell på kannene , iallefall en grunn til å ha forskjellig merking / farge.   

(og så vil jeg anta det er billigere for produsenten å lage begge av samme type plast , fortrinnsvis som tåler begge deler , og er antistatisk)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Erfarte i dag at diesel på kanne beregnet på bensin ikke er bra. Har feilsøkt mye på en dieselvarmer som brenner dårlig og som 'spiser' doseringspumper. Årsaken til dette var at etter ca. ett års bruk så har dieselen gjort skade på materialet som denne bensintanken er laget av. Tanken er en standard bensintank tiltenkt påhengsmotor, solgt av Biltema. 

 

Når man tømmer ren diesel på denne tanken så begynner dieselen etterhvert å lukte maling.

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt @Varmemontør1. Jeg har sjekket dette med leverandørene. Samme gjelder for en del pumper som blant annet kan pumpe olje. Diesel løser plasten/får plasten til å svelle. Dette gjelder også plast bensinkanner som Biltema selger. Det selges også plastkanner som er egnet både for bensin og diesel. Man må vite hva man har. 

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev 25 minutter siden:

TS skrev Jerrykanne, og disse er i stål, og fungerer utmerket til begge deler.

Det kan du jo mene hva du vil om. Den originale, standardiserte jerrykannen ble introdusert av det tyske militæret før/under siste verdenskrig. De hadde standardisert fasong, volum og lukkemekanisme. De allierte hadde noe tilsvarende med skrulokk. Amerikanske styrker fant kannen genial, og adopterte den. De hadde allerede gitt tyskere økenavnet Jerry/Jerries. Derfor ble kannen døpt Jerrykanne. Dette var før plast ble masseprodusert. I dag selges samme fasongen kalt Jerrykanne, med skrulokk, Biltema 39-267. Eller stål 39-103. Eller 39-102.

Link to post
Share on other sites

Varmemontør1 skrev for 2 timer siden:

Erfarte i dag at diesel på kanne beregnet på bensin ikke er bra. Har feilsøkt mye på en dieselvarmer som brenner dårlig og som 'spiser' doseringspumper. Årsaken til dette var at etter ca. ett års bruk så har dieselen gjort skade på materialet som denne bensintanken er laget av. Tanken er en standard bensintank tiltenkt påhengsmotor, solgt av Biltema. 

 

Når man tømmer ren diesel på denne tanken så begynner dieselen etterhvert å lukte maling.

 

Dét var godt du nevnte. Jeg spurte nettopp på Biltema om dette rett før ferien da jeg monterte ny dieselvarmer. Fikk beskjed om at alle kanner som er for bensin er fine til diesel, så jeg kjøpte en 12 liters påhengsmotortank...

 

Da får jeg kvitte meg med den og få en annen tank da.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Varmemontør1 skrev for 2 timer siden:

Årsaken til dette var at etter ca. ett års bruk så har dieselen gjort skade på materialet som denne bensintanken er laget av. Tanken er en standard bensintank tiltenkt påhengsmotor, solgt av Biltema. 

Biltema, say no more. Av og til lurer jeg på hva de får all dritten fra. Gummislanger, dekk, osv. som er morkne og krakilerte allerede i butikken. Når det er sagt så handler jeg mye på BT, men de har jaggu mye dritt der også.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 28 minutter siden:

 

Dét var godt du nevnte. Jeg spurte nettopp på Biltema om dette rett før ferien da jeg monterte ny dieselvarmer. Fikk beskjed om at alle kanner som er for bensin er fine til diesel, så jeg kjøpte en 12 liters påhengsmotortank...

 

Da får jeg kvitte meg med den og få en annen tank da.

Denne kan du iallefall trygt benytte:

 

https://hastadklev.no/product/drivstofftank-22l/

Link to post
Share on other sites

Du har altså et hat/elsk-forhold?

Jeg kjøpte et sett meisler for noen dager siden. Skulle slå løs en mutterlåsing. 'Pling' på andre slaget og skjæret på meiselen var borte. Men jeg har også stål Jerrykanne fra Biltema kjøpt for 10 år siden, der gummipakningen fremdeles er tett. Fordelen er at de er greie når det gjelder brekkasjer når man kan fremvise kvittering.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Du har altså et hat/elsk-forhold?

Hvis det var meg du siktet til, så ja. Har handlet mye billig og bra på BT, men en god del dritt også. En drivstoffkanne som løser seg opp av diesel er vel et eksempel på sistnevnte. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 42 minutter siden:

Hvis det var meg du siktet til, så ja. Har handlet mye billig og bra på BT, men en god del dritt også. En drivstoffkanne som løser seg opp av diesel er vel et eksempel på sistnevnte. 

 

Jada, det var deg, men en annen sneik seg innimellom. Tittet litt ekstra på katalogen til Biltema nå. Jerrykanne i plast, står ingenting, ikke bra. Drivstoffkanne i stålplate, tåler nok bensin og diesel. Bensinkanne, etanol, for E85, ikke noe annet. Bensinkanne i plast, kun for bensin, ikke diesel, tri, aceton, eller noe annet. Osv, men det burde kanske stått 'kun for bensin', etc. 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Hulda said:

Det kan du jo mene hva du vil om. Den originale, standardiserte jerrykannen ble introdusert av det tyske militæret før/under siste verdenskrig. De hadde standardisert fasong, volum og lukkemekanisme. De allierte hadde noe tilsvarende med skrulokk. Amerikanske styrker fant kannen genial, og adopterte den. De hadde allerede gitt tyskere økenavnet Jerry/Jerries. Derfor ble kannen døpt Jerrykanne. Dette var før plast ble masseprodusert. I dag selges samme fasongen kalt Jerrykanne, med skrulokk, Biltema 39-267. Eller stål 39-103. Eller 39-102.

Hva er det jeg kan mene hva jeg vil om? Som du selv bektefter er Jerrykanner som TS spør om produsert i stål, og håndterer både bensin og diesel. At det finnes produkter produsert av syntetisk materiale som etterligner utseendet til Jerrykanner betyr ikke at det er Jerrykanner selvom visse billigbutikker utnytter navnet for å selge alternativ dritt. Dette blir ren villedning av produktbeskrivelsen og spiller på folks uviten. Pressmønsteret på originalen hadde en funksjon, som er videreført til plastproduktet uten annen funksjon enn å lure folk. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt plastkannen til Biltema 39-267, så jeg skal ikke uttale meg om det er noe dritt. Hadde tenkt å kjøpe noen plastkanner for å ha om bord for reservediesel. Stålkannene slår av maling rundt omkring når de dasker borti, ruster gjør de også. Droppet hele greia da jeg fant ut at Sverige og Tyskland vil anse farget diesel på kanner over fem liter som smugling. 

 

Om man skal beskytte betegnelsen Jerrykanne, så er det vel lukkemekanismen som er unik. Og den lukkemekanismen er det neppe mulig å få til på en plastkanne. Ellers fikk vi etter krigen, femtitallet, levert bensin på jerrykanner med skrulokk (US Army). Da var begge typene i omløp med volum 20 liter. Begge ble kalt Jerrykanne av Shell og BP. 

 

Men det er vel egentlig ikke noe å krangle om. Nå gidder jeg ikke mer.

Link to post
Share on other sites

Har hatt to jerrykanner i stål fra Biltema. Begge to har slått lekk etter en times tid i solen. Tålte nok ikke trykket fra full tank (med bensin) og den varmen vi har hatt de siste dagene.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Jeg har en i stål fra BT. Kjøpt for ca 5 år siden. Stått i fiskebåten året rundt. Har vært tett men ikke stått så ofte i solen direkte. Men stått mye i liten kabin som blir ganske varm. 

 

Hvor lekker din @Napoli?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...