Jump to content

Diesel på jerrykanne brukt til bensin


Frissy

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev On 14.8.2020 at 11.00:

Jeg har en i stål fra BT. Kjøpt for ca 5 år siden. Stått i fiskebåten året rundt. Har vært tett men ikke stått så ofte i solen direkte. Men stått mye i liten kabin som blir ganske varm. 

 

Hvor lekker din @Napoli?

Begge to slo lekk i sømmen på undersiden. Var litt skummelt, da det ikke var veldig tydelig før lukten kom sigende. De ble oppbevart ombord i båten da det skjedde.

 

Edit - mine er også noe sånt som 5 år gamle, og har ikke hatt noe problem med dem så lenge de stod i garasjen.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 13.8.2020 at 14.01:

 

Dét var godt du nevnte. Jeg spurte nettopp på Biltema om dette rett før ferien da jeg monterte ny dieselvarmer. Fikk beskjed om at alle kanner som er for bensin er fine til diesel, så jeg kjøpte en 12 liters påhengsmotortank...

 

Da får jeg kvitte meg med den og få en annen tank da.

Det sier seg vel selv at ansatte på Biltema umulig kan ha detaljert kunnskap om alle produktene de selger. 

Link to post
Share on other sites

@Lazyjack, i dette tilfellet snakket jeg med en av de som pleier å ha god peiling på tekniske varer - og det ble også gjort oppslag i produktets "datablad". 

 

Enig i at hvis man bare spør en tilfeldig av de ansatte så kan man få upresise svar. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

@Lazyjack, i dette tilfellet snakket jeg med en av de som pleier å ha god peiling på tekniske varer - og det ble også gjort oppslag i produktets "datablad". 

 

Enig i at hvis man bare spør en tilfeldig av de ansatte så kan man få upresise svar. 

Da så 😎

Jeg var ikke klar over dette med kvalitetsforskjell på kanner beregnet for diesel og bensin så har blandet dette mange ganger i mitt lange og tildels  syndige liv. Uten å ha hatt problemer av noen art. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 14 timer siden:

Om man fyller en jerrykanne når det er ganske kaldt uten å sørge for tilstrekkelig luftlomme,  og den så blir satt i solen på en varm dag, blir det skikkelig trykk. Mulig det ikke er tilfelle her, men greit å ha i mente. 
 

 

Tror nok at det var det som skjedde med mine. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 21 timer siden:

Om man fyller en jerrykanne når det er ganske kaldt uten å sørge for tilstrekkelig luftlomme,  og den så blir satt i solen på en varm dag, blir det skikkelig trykk. Mulig det ikke er tilfelle her, men greit å ha i mente. 
 

 

Det gjelder vel alle kanner som fylles med væske. Det beste er å presse kanna litt sammen for å skape litt undetrrykk mens du skrur på korken. Da har luft og væske litt å ekspandere på om de utsettes for varme. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Det står den jeg har er un sertifisert.

 

»

UN-godkjent og leveres med helletut som gjør påfylling enkel og uten å søle drivstoff.

 

En serie prisgunstige bensinkanner av plast (se tabell). Sertifisert etter UN-regler»

 

Så da går det nok bra?

Link to post
Share on other sites

Kanner av PE tåler både bensin og diesel. Kanner av HDPE tåler langtidslagring av samme såvidt jeg kan finne.

 

trio.jpeg.be0109b1c5d41b4cd83dd5760072207a.jpeg

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale polyetylan kanner fra Scepter. Disse er gode og tette. 20L kannene er utformet etter "jerry" standard . Rød for bensin, gul for diesel så slipper en å ta feil. Koster vel typisk ca 350-400 kr pr stk. Aldri hatt lekkasjer fra disse, også mulighet for reservedeler som lokk,tut,pakninger ol. dersom behov

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, ballistic said:

Vil anbefale polyetylan kanner fra Scepter. Disse er gode og tette. 20L kannene er utformet etter "jerry" standard . Rød for bensin, gul for diesel så slipper en å ta feil. Koster vel typisk ca 350-400 kr pr stk. Aldri hatt lekkasjer fra disse, også mulighet for reservedeler som lokk,tut,pakninger ol. dersom behov

Etter å ha prøvd litt forskjellig, så ha jeg også landet på scepter. Kvalitet som ikke lekker. 5 og 20 liters røde kanner til jolla og to gule 20l til seilbåten. 

Link to post
Share on other sites

ballistic skrev 26 minutter siden:

Vil anbefale polyetylan kanner fra Scepter.

 

Disse er laget i PE, altså polyetylen, som er den samme plasten som den andre kanna som ble diskutert. 

 

Har to slike 20 litere fra Scepter, veldig gode kanner. Men helletutene er elendige, går fort hull på dem. Kan ikke sammenlignes med helletuten på de gamle svarte kannene som "alle" brukte på 80 og 90- tallet. Har en drøss av de gamle kannene også. De er elendige å helle fra da de ikke har lufteskrue, og det er ofte lekkasje mellom kanna og tuten. Men helletuten er "udødelig", og jeg har aldri hatt lekkasje på de kannene heller. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

 Kan ikke sammenlignes med helletuten på de gamle svarte kannene som "alle" brukte på 80 og 90- tallet. Har en drøss av de gamle kannene også. De er elendige å helle fra da de ikke har lufteskrue, og det er ofte lekkasje mellom kanna og tuten. Men helletuten er "udødelig", og jeg har aldri hatt lekkasje på de kannene heller. 

 

Lekkasjen på kanner, både gamle svarte og nyere Trio kanner har eg bare opplevd fordi pakningen i korken eller helletuten sprekker eller faller ut, ikkje alltid lett å se svart pakning i svart kork.

Bytter de ut med tykk o-ring i viton gummi. Gir nytt liv til gamle kanner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...