Atrox Startet 16.Juni.2016 Del på Facebook Startet 16.Juni.2016 Hei Etter å ha flyttet inn i en gammel enebolig har jeg brått plass til å utstyre ei skikkelig oppvarma furtebu (30 kvm garasje under huset). Ser det er mange her som har erfaringer med å bygge båt selv - da etter tegninger kjøpt på nett. Synes dette ser fantastisk morsomt ut, men er redd for å ende opp med å ta meg vann over hodet - ergo fyrer jeg en del spørsmål her og håper dere kan hjelpe meg videre så jeg kan ta en avgjørelse på om jeg tørr å hoppe i noe slikt. Setter stor pris på om de av dere som har erfaringer rundt dette kan svare kort på følgende spørsmål: - Er tegningene fra Glen-L enkle å sette seg inn i/lese? - Ut i fra prosjekttrådene jeg har sett her ser det ut som alle har en form for ramme/rigg under båten under bygging - finnes det også tegninger for dette eller bygges dette etter eget hode? - Har jeg forstått det rett at tegningene er i fullskala og kan brukes som mal for det en trenger å skjære ut? - Hvordan limes treverket - epoxy over alt? - Hvordan er det å jobbe med epoxy inne? Tenker da lukt/helsemessig/brannfare etc. - Hva vil jeg trenge av verktøy for å bygge noe slikt? - Hvor vanskelig er det å bygge disse? Kan en glad amatør klare dette med ok resultat? (Har ikke allverdens erfaring med tre, men har ikke ti tommeltotter, skrur noe mc, bil og båt på hobbybasis og anser meg som greit tålmodig/nøyaktig). - Er det stor forskjell å gå fra 10 fot og opp til 14 fot rent byggteknisk? (tenkte i utgangspunktet å begynne med 10 fot`ern, men vi er en familie på 3 og det hadde vært utrolig moro å kunne ta med hele familien - spørsmålet blir da om det er ett stort steg å gå opp 4 fot som førstereisgutt i båtbyggerfaget). Setter stor pris på tilbakemeldinger og råd - takk på forhånd! :) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Still heller spørsmålet motsatt vei. Hva er det som gjør at du ikke skal klare det? (Og dersom noe, hva kan du gjøre med det?) De fleste tegnere har sin "fanskare", og du skal finne en ganske obskur tegning for at det ikke finnes noen som man kan høre litt om erfaringer fra. Og selv da er det masse erfaring og hente på forumer som for eksempel dette. Du er ikke alene. Men...: - det kommer til å ta lenger tid enn du trodde - det kommer til å bli dyrere enn du trodde - du kommer sansynligvis til å gjøre masse feil som blir til dobbelt jobb Men..2: - du kommer til å lære masse - du imponerer alle venner og folk du kjenner - du kan resten av ditt liv si "jeg har bygget en båt" De tre viktigste verktøyene dine: - et kjøleskap til valgfri drikke - kaffetrakter - et kamera for å dele fremgangen med oss. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Takk for kloke ord EISvIn :) Tid er jeg ikke bekymret for, jeg plages av lange dager på vintern så ser sånn sett frem til å ha noe å fylle kveldene med. Kjøleskapet er allerede på plass, kaffetraktern bytter jeg ut med ett bra stereoanlegg (runder 40 i sommer, men fortsatt ikke gammal nok til å drikke kaffe) og kameraer er det nok av her ;) Kostnad bekymrer meg ikke, feil bekymrer meg mer - i den grad at jeg gjør feil som gjør at jeg mister motivasjon eller feil som gjør at det jeg bygger blir farlig å bruke. Men som du sier - med forumstøtte og sunn fornuft burde det være muligheter. Tenker som så at om en bare begynner så ser en vel fort om dette er helt på trynet eller faktisk noe en føler en mestrer - kjøper en ikke inn båndsaga, en skog med dyr eksotisk plank umiddelbart så trenger jo ikke prosjektet å koste skjorta om en kaster inn håndkleet. Fristende å bare bestille ett sett tegninger til meg selv i førtiårsgave med en gang - flere innspill settes stor pris på! :) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Bare for å ha nevt det; jeg har ikke bygget noen båt. Kanskje en dag.. Men jeg kom så langt at jeg bestilte tegningene på en Squirt. Glen-L har gode tegninger, det du trenger er "fullskala", men det er ikke så mange deler du trenger det på. Det meste måler du deg frem til. Glen-L Squirt'en hadde også med en god liten byggeinstruksjon. Kjøp tegningen, de koster ikke så mange kronene. Noen av de større båtene kan man jo kjøpe "study plan" til også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Jeg ville så absolutt gått for en båt i "anvendelig" størrelse. 10 for er en hendig byggestørrelse, men den blir veldig liten i bruk. 14 fot høres mye mer kurant ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
adeneo Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 (redigert) Tegningene fra Glen-L, og de fleste andre, inneholder alt du trenger, også tegninger og forklaringer på hvordan "jiggen" bygges. Glen-L selger vel også noen bøker med en del generell informasjon om hvordan deres båter bygges. Det finnes også mange lærerike tråder her på forumet, alt fra Glen-L prosjekter, som blir fantastiske båter, gamle treskøyter som nøysomt restaureres , egenkonstruerte barrelback båter og store trawlere som bygges. Man kan lære seg det mest utrolige ved å lese en del av disse trådene, i det minste i teorien. De store kostnadene er nok ofte motor og mahogny, småtingene baller jo fort på seg de også, men det er gjerne slikt som kjøpes etterhvert som prosjektet fremskrider. Hvor mye materialene koster, kommer vel an på hvilke materialer man benytter, det blir for eksempel dyrere å bygge alt i mahogny, enn å benytte gran fra den lokale byggeren og kun mahognyfiner ytterst osv. Med mindre man har ti tommeltotter og totalt fraværende praktiske evner, så vil jeg påstå at de fleste klarer å bygge en Glen-L båt. Det står nok mest på interesse og viljen til å lære, men synes man det virker som en hyggelig hobby å stå i garasjen å høvle spant hele vinteren, og finner glede i å bygge en båt, så kommer nok kunnskapen nesten av seg selv etterhvert. Redigert 16.Juni.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Heisann. Jeg bygger nå en Zip fra Glen- L.. For å ta det første først. Ja dette klarer du. Tegningene er enkle å forstå. Det er fullskala opphisset til spantene. Beskrivelsen er grei og enkel med noe bilder og diverse triks. Epoxy krever jo verneutstyr som maske, briller og hansker, men den er tilnærmet luktfri.. Jeg liker denne lukta. Gir meg godfølelsen av båtbygging.. Når det gjelder størrelse skal du hoppe over Squirten. 10 fot er forlite. Det er ikke mer krevende å bygge en Zip på 14,5 fot. Jeg mener jo også denne er for liten. Zip'en burde vært 16 fot for å få noe mer plass i bakre cockpit. Regn med rundt 30 kg Epoxy på en Zip. Jeg har forseglet absolutt alt treverk med epoxy.. Jeg bestilte 20 m2 mahogny og det er nok.. Har kanskje en m2 igjen nå når jeg er ferdig med det arbeidet. Dersom du ikke har gjort det. Sjekk tråden min: https://baatplassen.no/i/topic/91731-prosjekt-jeg-bygger-glen-l-zip/ Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Atrox Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Takk for mange gode innspill! Tror jeg har lest alle byggetrådene for Glen-båtene, så der er jeg greit oppdatert. Simon_a: Hva ser du er mest brukt av verktøy? Snakker vi båndsag etc. eller gjøres dette mye med småverktøy a`la Fein, Stikksag etc? Motorisering på en Zip (ser på den som mest aktuell) - vil denne gå greit i plan med en 20hk på hekken? (Vil i tilfelle ha på noe gammelt i klassisk stil, driver litt med veteranpåhengsmotor også :) ) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Jeg brukte båndsag til spant og slikt, ellers er stikksaga flittig brukt til kryssfiner. Sirkelsag er også kjekt å ha. Høvler er viktig verktøy. For arbeid med mahognyflak er en god stanley/ tapetkniv godt å ha. Denne planer med 20 hk, men jeg får vondt av undermotorisering. Husk at det er greit å plane med 4 personer ombord, da blir nok 20 hken litt puslete. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Atrox Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Impulskontrollen tok brått over for fornuften: "Thank you for ordering from Glen-L Marine Designs. After your order is processed, in stock items are normally shipped within 1-2 business days. If any items are not in stock, we will notify you by email. Your Credit card will not be billed for back ordered items until your order is ready to ship". Bok og tegninger på vei, på tide å rydde i garasjen.... ;) Kan være jeg er på verdens største bærtur akkurat nå, men da har jeg i alle fall prøvd :) Byggetråd blir det helt sikkert fra høsten en gang - først skal garasjen få seg en overhaling så det blir hyggelig å jobbe der inne. Takk for alle råd - det kommer sikkert til å hagle med spørsmål når jeg først kommer igang :) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 18.Juni.2016 Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Flott, gleder meg til å følge prosjektet ditt. Ble det en Zip? Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Atrox Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Det ble en Zip ja, etter å ha sett flere tråder her (blant annet din Simon_a - leste hele tråden din igjen nå i kveld), Det er visst nest mest solgte settet til Glen-L, ergo regner jeg med at det finnes mye materiale å bla i på nett når jeg kjører meg fast. De ekstra fotene var også utslagsgivende - tenker som så at når en først legger sjela si og enormt med antall timer så lager en gjerne noe en vil leve lenge med - kjedelig da om en vokser ut av båten tidlig, (Er oppvokst med 14 fots båt i familien og har alltid likt størrelsen på den), Jo mer jeg leser på nett jo flere spørsmålstegn svirrer rundt i grøten mellom øra - og jo flere bilder jeg ser av andres prosjekter og ferdige båter - jo mer gleder jeg meg til å begynne selv. Har begynt å planlegge verkstedbiten - pr. i dag er det fortsatt bare rot der men nå skal alt ut, vegger males, skrubenk bygges osv. Samt må begynne å bearbeide min bedre halvdel så ikke det blir nedlagt veto mot "verft" i kjellern.... Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 19.Juni.2016 Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 Morsomt prosjekt, men jeg ville nok startet i den andre enden enn du gjør... Jeg ville startet med dette: "Samt må begynne å bearbeide min bedre halvdel så ikke det blir nedlagt veto mot "verft" i kjellern.... :pray:" Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 (redigert) Morsomt prosjekt, men jeg ville nok startet i den andre enden enn du gjør... Jeg ville startet med dette: "Samt må begynne å bearbeide min bedre halvdel så ikke det blir nedlagt veto mot "verft" i kjellern.... :pray:" Tanken har slått meg, men denne gang går vi for "tilgivelse" i stedet for tillatelse :) Avtalen da vi kjøpte huset var at jeg skulle få kjellergarasjen for meg selv - på tide å kreve den retten :) (Har en uke fri før resten av familien så om jeg spiller mine kort rett i forhold til huslige sysler denne uka så kanskje godviljen kommer av seg selv - i alle fall lov å håpe! :) :) Redigert 19.Juni.2016 av Atrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Lykke til, dette kommer til å gå bra... Jeg har bygd en Squirt. Var mest for å ha et prosjekt. Er enig i andre her som mener den fort er for liten. Skulle jeg ha startet igjen ville jeg ha bygd Zip. Antageligvis strekt den fra 14 til 15' hvis du har plass i garasjen. Av verktøy på min har jeg hatt veldig god bruk for ei båndsag jeg lånte. Her er det i så fall viktig at det er ei skikkelig båndsag, gjerne med 14" løpehjul. Kjøpte meg etterhvert ei egen båndsag av den litt rimelige typen med 10" løpehjul, men den viste seg å være bare tull. Ble solgt videre igjen. Lånte meg også en avretter/tykkelseshøvel når jeg skar ut alle spant, battens etc. Av håndverktøy vil jeg anbefale ei japansag. Finner du for en grei pris på Jula, CO etc. utrolig kjekk til mer nøyaktige innfellinger osv. Og kjøp deg et sett med gode hugg/stemjern. Kan anbefale å kjøpe epoxy, fyllstoff, duk osv hos Svas Kjemi på Lillestrøm. Hyggelig kar og gode priser til hjemmebyggere. Jeg fikk meg ei gammal elektrisk brevvekt fra en frankeringsmaskin. Spør en kontormaskinforretning hvis de ikke har en gammel en liggende på jobben. Min har nøyaktighet på +/- 0,5gr. Epoxy skal blandes etter vekt, ikke volum. I signaturen min ligger det en link til mitt prosjekt, hvor det kanskje kan være noe å hente av tips og triks fra meg og andre. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Atrox Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Hei Honduras Tråden din er lest allerede - har plukka opp mye triks der allerede :) Kommer til å kontakte Svas når jeg kommer i gang. Har begynt å lage meg liste over hva jeg kommer til å trenge av verktøy, veldig bra tips om båndsaga for jeg var innom tanken på å kjøpe en billig-sag fra eks. Jula - da dropper jeg det. Ett spørsmål dog - hva har dere som har bygget Glen-L-båter gjort med skruer? Tatt skruesettet fra Glen-L, eller skruer kjøpt her på berget? Hvilken kvalitet på skruene må en legge seg på? Ser også i en byggetråd på Youtube at en forsenker/forborrer alle skruehull, er dette vanlig? (Mulig dette svarer seg selv når jeg får tegningene dog) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Jeg har brukt rustfrie syrefaste skruer, tror nok de fleste byggerene har brukt det. Jeg forborret ingenting, da de fleste skruene idag har borrskjær, men jeg har forsenket en del skruer. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
mwigg3 Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Når man forborrer før man setter i en skrue så blir det mange ganger sterkere enn om man ikke gjør det. Selvborrende skruer er vel greit med tanke på at treet ikke skal sprekke. Aldri bygget en båt, men om jeg en vakker dag får ork, tid og økonomi til det, så har jeg sikkert forborret skruene på de mest kritiske punktene. Lykke til fra snekker'n!! Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Nå blir dette litt OT. Men jeg er faktisk prinsipielt uenig med deg. Kan du forklare meg hvorfor det blir" mange ganger sterkere" ved forborring. Slik jeg ser det vil forborring kun gi skruen rom. Bruker man helgjengede treskruer er det klart at man ikke vil klare å trekke emnene sammen tilstrekkelig uten forborring, men de fleste moderne skruer leveres med hals slik at man får ønsket trekkraft. Forborring kan i enkelte tilfeller gi skruene for mye rom, det kan til tider være uheldig, spesielt der man tvinger et plateformat mot et buet underlag. Jeg heller vel mer mot at man forborrer for å unngå sprekk, Skruestyrke er tilnærmet urelevant ved denne konstuksjonsmetoden i forhold til at alt limes med epoxy, og klarer du å få det fra hverandre uten å ødelegge treet er du mer enn god. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Hakkannen Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Når man forborrer før man setter i en skrue så blir det mange ganger sterkere enn om man ikke gjør det. Støttes Gjenger som skjærer seg inn i "friske" årringer får bedre holdefasthet enn gjenger som skjærer inn i skvist tre. Det er oftest hensiktsmessig med delgjengede skruer, helgjengede plateskruer trekker ikke hvis man ikke er nøye med forboringen. For delgjengede skruer trengs to bor, først en med samme eller bittelitt mindre diameter enn stammen innenfor gjengene (ved harde treslag bør samme diameter som stammen brukes) som bores like dypt som skruens lengde. Så en bor med samme diameter som tangen (mellom gjengepartiet og hodet på skruen) som bores tilsvarende dypt som lengden på tangen. Da får du maks trekkraft. Skal skruehodet vise kan du ta forsenking til slutt (90-graders forsenker), men skal skruene skjules under propper bores forsenkingen først med f.eks. egnet flatbor. Å bygge båt etter slike greie tegninger som Glen-L leverer bør gå greit hvis du har noenlunde praktisk sans og greit verktøy for jobben. Har ikke bygget noe fra Glen-L selv, bare så det er sagt, men har sett tegninger og fant i alle fall dem jeg studerte greie og selvinstruerende Detaljerte tegninger av detaljer der det meste kunne tegnes og ses direkte av tegningene og dermed burde kunne bli nærmest plankekjør etter hva jeg kunne se. Men ting tar tid uansett om tegningene er gode eller ikke, så du må beregne en del timer likevel Gleder meg til byggetråden Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Borrer du slik at du gir skruen rom så bruker du for stort bor. Om man ikke forborrer, så blir visstnok trefibrene knust rundt kjernen av skruen der gjengene går. Da får man ikke skruens fulle potensiale. Ja håper ikke det er skruene det skal stå på om båten er sjødyktig eller ikke. Som du sier så finnes det vel langt viktigere faktorer under båtbygging. Dette ble skikkelig flisespikkeri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.