Jump to content

Prosjekt: Jeg bygger Glen-L Zip


simon_a

Recommended Posts

Da har jeg så smått startet byggingen av en Glen-L zip. Jeg har syslet med tanken lenge uten helt å se at tiden skulle strekke til. Nå har jeg kommet til den konklusjon at jeg får bruke den tiden jeg har til rådighet, så får byggingen ta den tiden det krever.

Her er byggebula: Blir mye rot når det er trangt om plassen

p1010170.jpg

Jeg brukte noen timer på Jiggen, Etter en stund ble det slik

 

p1010172.jpg


Jeg velger å overføre malene til pappmaler, papiret i de ferdige malene er supertynt og kan være utfordrende å få overført riktig.

Jeg har lest byggetrådene på forumet, noen opptil flere ganger, og det er flott å se hvor flinke folk er. Det gjenstår å se om jeg har den nødvendige tålmodigheten som kreves for dette.

Jeg har planer om å gjøre som Amalie 36, bygge spantene i Gran, skrog og dekk skal ha mahogny finer. Motorisering må bli Mercury 500 thunderbolt.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Skal bli spennande å følgje med på framover, alltid kjekt med byggetråd :smiley: . Blir heilfrekt viss du får tak i ein 60-tals 500 thunderbolt å henge bakpå. Flottaste påhengsane som finst, etter mi meining :yesnod:

 

Kvar får du tak i mahognyfiner forresten?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok 60talls Mercury vil bli vrien å finne, men jeg er helt enig. Jeg er fornøyd med en 70 talls, ser det ligger noen på finn.no. Jeg avventer litt med motorshopping. Holder øye med markedet, og dukker det opp noe spennende får jeg heller slå til...

 

Jeg regner med å bestille mahognyfiner fra Oslo finerfabrikk, ser andre selvbyggere snakker varmt om dem,.

 

Jeg klarer ikke å bestemme meg for valg av skruer, Glen-l beskriver bronseskruer, noe som krever bestilling og leveringstider, sannsynligvis kostnadsdrivende også. Jeg tenkte kanskje syrefast kunne være et alternativ. Om noen som har erfaringer å dele så er jeg takknemlig for det.

 

Ellers fikk jeg kun 2 effektive timer idag, puslet litt med maler og merking. Neste økt vil bli utskjæring av spanter. Så langt kjempegøy

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Har nå skjært ut spantene fra malene.

 

bilde_001.jpg


Båndsaga er ikke av verdens beste kvalitet, men gjør jobben. Jeg sliter med høyt forbruk av blader da re ryker rett som det er.

Her er delene

bilde_003.jpg


Noen få brølere er ikke til å unngå når man sysler på med hobbyen

bilde_002.jpg

Neste blir å skjære ut alle hakkene til Chine, Sheer og Battens samt ramma på transom. Jeg har tilpasset transom for langstammet motor, skulle det vise seg at det blir kortstammet kan jeg skjære denne ned senere, nå har jeg muligheten til å velge. Med langstammet motor står denne da noe høyere på hekken og gir båten det rette uttrykket.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det nærmer seg tid for liming av spanter, som nevnt tidligere er disse i gran. Jeg vil gi spantene et strøk med mahognybeis, dette tenker jeg å smøre på før delene limes sammen. Siden jeg har lite erfaring med epoxy lurer jeg på om beisen vil føre til redusert limestyrke eller andre uheldige konsekvenser. Jeg kan ikke se at beisingen vil kunne utføres etter delene er limt. Hele båten vil bli beiset innvendig og påført epoxy når tiden kommer for det...

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Da er det på tide med en aldri så liten oppdatering.

Det er viktig med god musikk og næringsrik drikke når det bygges båt.

 

bilde_007.jpg

 

 

 

Spantene plasseres på jiggen.

 

 

bilde_008.jpg

 

 

Montert samtlige deler og påbegynt høvling for tilpasning til plater

 

bilde_014.jpgbilde_010.jpg

 

 

 

bilde_013.jpg

 

Det er overtid i vente på jobb, så jeg har ikke store forventninger til fremdrift de neste dager. Helgen skal tilbringes på hytta. Håper jeg får høvlet litt...

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg er forbauset og meget fornøyd av å erfare at høvlingen ser ut til å gå mye fortere og bedre enn forventet. Jeg vil anta at det gjenstår ett par timer med intensiv innsats før dette er på plass.

 

Da skal det plates og klargjøres for påliming av mahognyfiner. Jeg opplever byggingen som enkel og skikkelig givende. Som kontorert tømmermann er det herlig å igjen få skape noe med hendene, jeg gleder meg til hver økt jeg får med arbeidet på denne farkosten..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Dette ser meget spennende ut! Ytterst oppegående, som "Biggen" ville ha sagt det!

Adekvat musikk og flytende føde som får helten til å duge :-D

 

Fra spøk til revolver: Du nevner at produsenten mener at bronseskruer er å foretrekke, har du sjekket Faannessen.no?

Hvilke beslag skal du ha på båten ellers?

 

Stå på, gleder meg til å se stegene i prosessen!

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket litt opp rundt dette med bronseskruer, men kan egentlig ikke se at syrefaste skulle stå tilbake for disse på noen måte. Glen-l skriver hva som ikke er å anbefale i sine beskrivelser og syrefast er ikke nevnt i det hele tatt, men så skal det vel også nevenes at dette er et amerikansk konsept fra 50 tallet og det ser ut som det er lite som har endret seg i tegningsgrunnlaget fra den tid.. Samtlige beslag skal være av den særdeles blanke sorten:-))..Her er et par bilder til.

 

bilde_009.jpg

 

 

 

bilde_012.jpg

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Dette blir knall. Jeg brukte syrefaste skruer fra BIltema. Billig og greit, ta med en tipakk kryssbits med det samme så har du litt å gå på. Skruene er litt myke; Det er fort gjort å ødelegge krysset i hodet når det butter i mot. Samtidig er det lett og borre vekk eller slipe vekk skruer/deler av skruer som ender opp i kanten. Særlig er det lett å bomme på relingen om man skal ta det på øyemål....

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at de er myke, jeg har skrudd mye av disse i mine år som tømrer. Sinnsykt irriterende når du river skruehodet når du må forsenke litt ekstra for ikke å ødelegge høvelen. Jeg bruker skruer med torxs bits, de er noe bedre..

Har idag ferdigstilt høvlingen og begynt tilskjæring av sideplatene. Jeg legger ut noen bilder imorgen.

 

God kveld, "klikk" :thumbsup:

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

<p>Tenkte jeg skulle laste opp noen bilder, men jeg finner ikke bildeikonet, hva er feil??, kommer ingen ikoner opp når jeg åpner editoren heller

 

bruker du chrome nettleseren?

i så fall må du trykke på verktøyet oppe i høyre hjørne, velge verktøy i menyen, og så velge tøm logg.. Når denne er tømt, vil alt virke igjen.. nettopp skjedd med meg også..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Dette er status pr. 14.06. driver og skal skjøte sideplatene

 

bilde_022.jpg

 

Etter høvling av falser er det bare å blande opp epoxyen og gi gass

 

bilde_018.jpg

 

 

bilde_023.jpg

Slik ble det. kjennes sterk

 

bilde_024.jpg

 

Begge sideplater ferdig, klar for montering

 

Dagen idag ble brukt til montering av plater

bilde_026.jpg

 

Sideplate montert og høvlet

 

bilde_031.jpg

 

Første bunnplate montert, Jeg må ta en tur til pinnegrossisten for innhenting av flere plater før neste økt.

bilde_032.jpg

 

 

 

 

 

bilde_027.jpg

 

slik ser det ut idag. jeg må få i hus mahognyfiner og epoxy Blir spennende å ta fatt på det.

bilde_025.jpg

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er viktig med kvalitet i alle ledd :yesnod: .Forøvrig er jeg nå på leting etter ratt, jeg ser for meg en forkrommet, heftig greie. Er det noen som vet om hvem som forhandler slikt, alternativt nettbaserte butikker, eller er simpelthen E-bay tingen for dette. Jeg trenger også .pic8562.jpg

 

braketter for vindskjerm. Jeg synes denne her er vanvittig vakker, og her kan man se brakettene for vindskjermen.

 

Er det noen som har tips til seriøse nettsider eller forhandlere så kom gjerne med dem..

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

VIndusbraketter dukker innimellom opp på ebay. Ellers er det et firma "over there" som støper. Sjekk byggetråden til Vupilot på Glen-L forumet for detaljer angående braketter.

Ratt? 5-eikers destroyerratt i syrefast koster vel alt fra 500-1500 avhengig av hvor du finner de.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glimrende Whistler, jeg skal sjekke.

Jeg har jo googlet litt rundt og sett at det finnes en del som selger braketter og lign, da gjerne Rivakopier og slikt, men det er alltid greit å høre om noen har erfaringer å dele. Man vet liksom ikke i hvilken grad disse nettbutikkene er seriøse,jeg hater å bli lurt og mistenker alt for å være bandittvirksomheter :smiley:

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Braketter for vindskjerm fant jeg hos en leverandør "over there". Stiv pris riktignok, de forlanger 500 us dollar for brakettene. Whistler: jeg kikket på chris sin blogg, hans braketter er ikke polert og krommet fra leverandør. Vi sliter litt i Stavanger med kromming, da det etter hva jeg vet ikke lenger er noen som gjør dette her lokalt. Mc og amcar gutta sender deler østover for dette, og jeg tviler vel på om det er noe å hente prismessig.

 

Ratt: "Check"

 

261045521158_1.jpg

 

Satser på dette blir bra....

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett nettsiden til Tendercraft tidligere, jeg satser vel på å gå for noe her. Ellers står prosjektet litt stille nå siden det er ferie..Satser på å komme igang igjen i August.. God Ferie!!

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er ferien vel overstått og det er på tide å starte opp arbeidene på Zipen igjen. Jeg har ikke foretatt meg noen ting på båten siden Juli. Da jeg stakk hodet inn i garasjen idag fikk jeg se at det er behov for opprydning. Ryddesjau står på programmet imorgen. Skal bli godt å komme igang igjen. Utfordringen utover høsten er stort sett relatert til temperatur :confused:

 

Følg med, og kom gjerne med tilbakemeldinger på tråden.. :clap:

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

bilde_025.jpg

 

 

Dette var status før ferien. Jeg er nå kommet litt igang igjen og fått på noen flere plater. Regner med at skroget er ferdig i løpet av morgendagen eller tidlig neste uke. Får ikke jort mye i helgene da jeg reiser ofte på hytta i helgene.

Nye bilder kommer over helga,,

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...