tomzern Startet 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2016 Hei! Har "ny" båt i år, med saltvannskjølt V8. Nye manifolder og risere i år, men det hjelper lite når blokka er tæret istykker. I forbindelse med utskifting av manifolder fant jeg en klatt med noe som ligner sort Tec7 på midt på blokka oppunder babord topp. Ikke noe godt signal, men jeg tenkte at det fikk være denne sesongen. Fra jeg fikk sjøsatt og frem til nå har jeg tukla med å få motor til å gå skikkelig, samt å få ordentlig arbeidstemp på den. Problemet med arbeidstemp fant jeg jo i dag, for termostaten var fjernet. Antakeligvis for å unngå trykk i kjølesystemet slik at Tec7-fiks skulle holde. Nå som jeg har satt i termostat så er arbeidstemp fin og motor går mye penere, MEN selvfølgelig har det begynt å tyte kjølevann ut av denne Tec7-klysa. Jeg innser at blokka er kavring og går inn for ny ferskvannskjølt V8 innen neste sesong, men akkurat nå er jeg ute etter å finne en midlertidig løsning som kanskje kan redde årets sesong for meg. Planen er da å renske sprekken for gammel Tec7 og putte på noe annet som forhåpentligvis kan holde gjennom årets sesong. Har pratet med et par kompiser som snakker varmt om rutelim. Jeg tenkte kjemisk metall, men det har visst ikke samme temperaturegenskapene som stål og vil antakeligvis sprekke opp siden det ikke er elastisk. Kan det tenkes at det vil holde om jeg rensker området skikkelig og lager til en metallplate som jeg limer over sprekken med Tec7/rutelim? Evt. noen som har en annen lur quick-fix i tankene? Er ikke fan av slike løsninger, men antar at folk forstår hvorfor jeg helst vil slippe unna med det når motor og båt ellers fungerer fint og sesongen er i full gang Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
step Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Hvis sprekken ikke er stor så bor opp så det blir rent stål så gjenger du opp og skrur inn en blende plugg Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Draco24styling Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Fikk et temmelig stort Høl i bunnpanna på bilen på vei til fjellet får et par år siden. Fikk berga bilen til Fagernes å kom meg på hytta den kvelden med taxi. Men dagen etter dro jeg på biltema å kjøpte kjemisk metall å bygde hølet igjen. Kjørte et halv år med mygelfiksen Før jeg skifta bunnpanna. Så jeg ville gått for kjemisk metall Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bay_liner Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 (redigert) Erstattet en manglende blindplugg t opplokket på en AQ140 (Volvo 240) med kjemisk metall (Plastic Paddung) i sin tid. Alu lokk dette da. Kjørte flere sesonger med dette før jeg satte inn metallokket. Forsøk å bygg det slik at tettingen har større annlegg/hold på innsiden enn utsiden. Er hullet stor nok og riktig formet kan du sette inn en ekspansjonsbolt av gummi og bare trekke til litt mer om hullet utvider seg i løpet av sesongen :) Redigert 22.Juni.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Normarco Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Jeg har jobbet mye med kjemisk metall, Würth sin (jobber ikke for Wurth?) og den er enestående på støpejern som blokken er laget sv. Bare se til St området som skal tettes er rent for rust og smuss. Dette kan du også borre og gjenge i. Har bygd opp et dynamofeste på en Volvo lastebilmotor med dette. Forslaget med å borre opp og gjenge er heller ikke dumt så frem som om det ikke er for stort. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Det er neppe tæret hull i blokka. Jeg vedder en tier på at motoren har hatt frostsprengning. Det blir sprekker på langs i kjølekappa oppe og nede. I gamle dager var det alminnelig å reparere slike sprekker med såkalt motorsøm. Kjemisk metall finnes i mange varianter og vi er flere som har reddet dagen med slikt lurium. Har selv tettet en bensintank midt under mens bensinen rant, holdt tett i alle de årene jeg hadde bilen. Samme med rusthull i bånnpanna: tectyl rester, rust og varm olje i strie strømmer var ikke noe hinder for "steel stick" som det het den gang. Det er verdt et forsøk og siden motoren er sjøvannskjølt er det ikke krise om du "mister" litt vann. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Takk for svar folkens! Ser ut som det blir kjemisk metall da ja, så får jeg bare håpe at det blir greit nok :) Det kan nok stemme det du sier DieselDahl, for det jeg omtalte som en "klump" er egentlig et avlangt område på ca 10cm på blokka helt oppunder toppen midt på babord side. Skal pilke av guffa og se nærmere på det i morgen tenker jeg :) Høres ihvertfall ut som at det finnes håp for resten av sesongen fortsatt, men blir nok ingen langturer på meg i år Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 10 cm lang sprekk? Da kan du vel ihvertfall glemme å gjenge inn en blindplugg (som jeg egentlig hadde mest tro på av tipsene over). Da heller jeg til rådet fra DieselDahl om maskinsøm. I tillegg kan du dikke sprekken. En så lang sprekk og kjemisk metall er jeg noe skeptisk på. Men for all del, det kan være værd et forsøk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
adeneo Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 (redigert) Det kan nok stemme det du sier DieselDahl, for det jeg omtalte som en "klump" er egentlig et avlangt område på ca 10cm på blokka helt oppunder toppen midt på babord side. Skal pilke av guffa og se nærmere på det i morgen tenker jeg :) Det er som nevnt av DieselDahl ganske sikkert frost, området og sprekken du beskriver er typisk frostspreng. Jeg ville også brukt kjemisk metall som en midlertidig reparasjon, har benyttet Loctite flere ganger, også på både motorblokker og eksosmanifolder med frostspreng, og det har stort holdt tett. Slip det rent, og slip litt "V" spor inn sprekken. Ta deretter å kna sammen metallet og trykk det på plass og slå det inn med en hammer, det sitter bedre med litt makt. For litt mer jalla-løsning ala Tec-7, er Wurths kleb-og-tett fantastiske greier, og sitter som dritt i kram snø på nær sagt alt, jeg vil påstå at det funker minst ti ganger bedre enn Tec-7 til alt som skal være mikkmakk-jalla-snackbar. Søm er selvfølgelig den mest korrekte reparasjonen av sprukket støpejern, men å sende bort en slik motorblokk, for eksempel til MetaLock, koster omtrent tre ganger så mye som en ny GM350 blokk. Redigert 22.Juni.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Bare fordi jeg er nysgjerrig: Hvorfor foreslår ingen å sveise sprekken? Støpejern er vanskelig å sveise, det vet jeg, men det burde vel være mulig for en som har litt peiling? Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Det er ikke oppi der du vil sveise!! Men jeg har fått sveiset et par blokker det går bra det. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
tb55 Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Vi sveiste for to uker siden en standar frostsprengt V8 yankiedoodle blokk, som i tillegg var godt opprtært og forurenset fra innsiden. Lå på rygg tredd ned mellom stoler og motor, og angret noe jæv¤ på at jeg sa ja til å hjelpe duden. Ligge på rygg, og sveise under opp med støpejernspinner fra Jula, på råtten, 1-3 mm tynn malm fra over there...... . Har sveist noen blokker tidligere, liggende foran meg på en arbeidsbenk med godt resultat. Men vi fikk da punktet sammen dritten, uten å få det tett. Slipte så over greiene med grov stein og kjørte på med Wurth'en sitt kjemisk metall. Tett som en sil ! Men hvor lenge det holder vet en ikke..... Ellers er jo en ny blokk nesten gratis, i forhold til arbeistimer etc ved reparasjon av gammelt...... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Hehe, jeg angret også når jeg stod med hodet oppunder og sveisa støpejerns alu med AC TIG "opp ned" som ikke var heeelt fritt for olje.Men reperasjonen holder visst den dag i dag, sånn 10 år senere. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 jb weld er til og anbefale. holder i mange år Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 jb weld tåler 300grader Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 . Men vi fikk da punktet sammen dritten, uten å få det tett. Slipte så over greiene med grov stein og kjørte på med Wurth'en sitt kjemisk metall. Tett som en sil ! Men hvor lenge det holder vet en ikke..... Hvis du først har fått sveist litt på den blokka så kan det hende at en sprekk bindes sammen av sveisen selv om det ikke er tett. I så tilfelle har jeg mer tro på å klaske på litt kjemisk metall e.l. som nødreparasjon da en del av de termiske spenningene blir låst. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.