Jump to content

V8 med vannlekkasje i godset på blokka. Hvordan redde sesongen?


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Har "ny" båt i år, med saltvannskjølt V8. Nye manifolder og risere i år, men det hjelper lite når blokka er tæret istykker. :thumbsdown:  

 

I forbindelse med utskifting av manifolder fant jeg en klatt med noe som ligner sort Tec7 på midt på blokka oppunder babord topp. Ikke noe godt signal, men jeg tenkte at det fikk være denne sesongen. 

 

Fra jeg fikk sjøsatt og frem til nå har jeg tukla med å få motor til å gå skikkelig, samt å få ordentlig arbeidstemp på den. 

 

Problemet med arbeidstemp fant jeg jo i dag, for termostaten var fjernet. Antakeligvis for å unngå trykk i kjølesystemet slik at Tec7-fiks skulle holde. 

 

Nå som jeg har satt i termostat så er arbeidstemp fin og motor går mye penere, MEN selvfølgelig har det begynt å tyte kjølevann ut av denne Tec7-klysa. 

 

Jeg innser at blokka er kavring og går inn for ny ferskvannskjølt V8 innen neste sesong, men akkurat nå er jeg ute etter å finne en midlertidig løsning som kanskje kan redde årets sesong for meg.

 

Planen er da å renske sprekken for gammel Tec7 og putte på noe annet som forhåpentligvis kan holde gjennom årets sesong.

Har pratet med et par kompiser som snakker varmt om rutelim. Jeg tenkte kjemisk metall, men det har visst ikke samme temperaturegenskapene som stål og vil antakeligvis sprekke opp siden det ikke er elastisk. 

 

Kan det tenkes at det vil holde om jeg rensker området skikkelig og lager til en metallplate som jeg limer over sprekken med Tec7/rutelim? 

 

Evt. noen som har en annen lur quick-fix i tankene? 

 

Er ikke fan av slike løsninger, men antar at folk forstår hvorfor jeg helst vil slippe unna med det når motor og båt ellers fungerer fint og sesongen er i full gang :worry:

 

 

Mvh

 

Tomzern

Link to post

Fikk et temmelig stort Høl i bunnpanna på bilen på vei til fjellet får et par år siden. Fikk berga bilen til Fagernes å kom meg på hytta den kvelden med taxi. Men dagen etter dro jeg på biltema å kjøpte kjemisk metall å bygde hølet igjen. Kjørte et halv år med mygelfiksen Før jeg skifta bunnpanna. Så jeg ville gått for kjemisk metall

Norske båter er best!

Link to post

Erstattet en manglende blindplugg t opplokket på en AQ140 (Volvo 240) med kjemisk metall (Plastic Paddung) i sin tid. Alu lokk dette da. Kjørte flere sesonger med dette før jeg satte inn metallokket.

 

Forsøk å bygg det slik at tettingen har større annlegg/hold på innsiden enn utsiden.

 

Er hullet stor nok og riktig formet kan du sette inn en ekspansjonsbolt av gummi og bare trekke til litt mer om hullet utvider seg i løpet av sesongen :)

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg har jobbet mye med kjemisk metall, Würth sin (jobber ikke for Wurth?) og den er enestående på støpejern som blokken er laget sv. Bare se til St området som skal tettes er rent for rust og smuss. Dette kan du også borre og gjenge i. Har bygd opp et dynamofeste på en Volvo lastebilmotor med dette.

 

Forslaget med å borre opp og gjenge er heller ikke dumt så frem som om det ikke er for stort.

Link to post

Det er neppe tæret hull i blokka. Jeg vedder en tier på at motoren har hatt frostsprengning. Det blir sprekker på langs i kjølekappa oppe og nede. I gamle dager var det alminnelig å reparere slike sprekker med såkalt motorsøm. Kjemisk metall finnes i mange varianter og vi er flere som har reddet dagen med slikt lurium. Har selv tettet en bensintank midt under mens bensinen rant, holdt tett i alle de årene jeg hadde bilen. Samme med rusthull i bånnpanna: tectyl rester, rust og varm olje i strie strømmer var ikke noe hinder for "steel stick" som det het den gang. Det er verdt et forsøk og siden motoren er sjøvannskjølt er det ikke krise om du "mister" litt vann.

Link to post

Takk for svar folkens! Ser ut som det blir kjemisk metall da ja, så får jeg bare håpe at det blir greit nok :)

 

Det kan nok stemme det du sier DieselDahl, for det jeg omtalte som en "klump" er egentlig et avlangt område på ca 10cm på blokka helt oppunder toppen midt på babord side. Skal pilke av guffa og se nærmere på det i morgen tenker jeg :) 

 

Høres ihvertfall ut som at det finnes håp for resten av sesongen fortsatt, men blir nok ingen langturer på meg i år :rolleyes:

 

 

Mvh

 

Tomzern

Link to post

10 cm lang sprekk? Da kan du vel ihvertfall glemme å gjenge inn en blindplugg (som jeg egentlig hadde mest tro på av tipsene over).  Da heller jeg til rådet fra DieselDahl om maskinsøm. I tillegg kan du dikke sprekken. En så lang sprekk og kjemisk metall er jeg noe skeptisk på. Men for all del, det kan være værd et forsøk.

Link to post

 

Det kan nok stemme det du sier DieselDahl, for det jeg omtalte som en "klump" er egentlig et avlangt område på ca 10cm på blokka helt oppunder toppen midt på babord side. Skal pilke av guffa og se nærmere på det i morgen tenker jeg :) 

 

 

Det er som nevnt av DieselDahl ganske sikkert frost, området og sprekken du beskriver er typisk frostspreng.

 

Jeg ville også brukt kjemisk metall som en midlertidig reparasjon, har benyttet Loctite flere ganger, også på både motorblokker og eksosmanifolder med frostspreng, og det har stort holdt tett.

Slip det rent, og slip litt "V" spor inn sprekken. Ta deretter å kna sammen metallet og trykk det på plass og slå det inn med en hammer, det sitter bedre med litt makt.

 

For litt mer jalla-løsning ala Tec-7, er Wurths kleb-og-tett fantastiske greier, og sitter som dritt i kram snø på nær sagt alt, jeg vil påstå at det funker minst ti ganger bedre enn Tec-7 til alt som skal være mikkmakk-jalla-snackbar.

 

Søm er selvfølgelig den mest korrekte reparasjonen av sprukket støpejern, men å sende bort en slik motorblokk, for eksempel til MetaLock, koster omtrent tre ganger så mye som en ny GM350 blokk.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Vi sveiste for to uker siden en standar frostsprengt V8 yankiedoodle blokk, som i tillegg var godt opprtært og forurenset fra innsiden. Lå på rygg tredd ned mellom stoler og motor, og angret noe jæv¤ på at jeg sa ja til å hjelpe duden. Ligge på rygg, og sveise under opp med støpejernspinner fra Jula, på råtten, 1-3 mm tynn malm fra over there...... :nonod: .

Har sveist noen blokker tidligere, liggende foran meg på en arbeidsbenk med godt resultat. Men vi fikk da punktet sammen dritten, uten å få det tett. Slipte så over greiene med grov stein og kjørte på med Wurth'en sitt kjemisk metall. Tett som en sil ! Men hvor lenge det holder vet en ikke.....

Ellers er jo en ny blokk nesten gratis, i forhold til arbeistimer etc ved reparasjon av gammelt......

Link to post

. Men vi fikk da punktet sammen dritten, uten å få det tett. Slipte så over greiene med grov stein og kjørte på med Wurth'en sitt kjemisk metall. Tett som en sil ! Men hvor lenge det holder vet en ikke.....

Hvis du først har fått sveist litt på den blokka så kan det hende at en sprekk bindes sammen av sveisen selv om det ikke er tett. I så tilfelle har jeg mer tro på å klaske på litt kjemisk metall e.l. som nødreparasjon da en del av de termiske spenningene blir låst.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...