Jump to content

Treg respons inn og ut av gir: VP D4-300


dennrick

Recommended Posts

Det høres vel ut som om at vi er ferdig og forbi med kalibrering av spaker, aktuator, girwire, og braketter på drevet. Jeg burde ikke ha akseptert å ha reist fra verkstedet med fortsatt treg giring fra revers til fri til tross for at mekanikeren sa at nå er det iorden.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,

 

På oppfordring fra en en annen kaptein her på forumet, så løfter jeg denne tråden. Jeg håper det er denne du leter etter:smiley: Som bildene viser på side en, så har girwirestrømpen røket på to steder som følge av for mye motstand internt i styrbord drev.

 

Her er link til et par andre trøbbeltråder jer har laget som jeg tror har sammenheng med alle problemene jeg hadde med bytte av en motor, en annen som havarerte, og et trøblete styrbord drev som medførte trøbbel og motorstans ut av revers.:

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Takker, men det var en tråd med følgende bilde som jeg tok skjemdump av:

 

6827C901-336D-4577-8E70-F1A3476D3C8D.png.fd3e000dfb74002be56eee32afa0f642.png 

 Det var kanskje ikke din tråd? 

Mener det var en oppfordring om å sjekke tilstand på denne overføringen mellom wire og drev. 

 

-følgen var at gearet lystret ikke under havnemanøver selv om aktuator beveget seg. Fikk den ikke ut av gear. Normalt, når aktuator ikke klarer å geare, stenger motoren med. Men ikke med feilen på bilde over. 

Link to post
Share on other sites

? takk uansett, trådene dine er verdt å lese uansett. 

 

Greia er at jeg i et selskap i dag kom i prat med en kar med D6 og DPH. 

 

Fortalte at han hadde hatt en guffen opplevelse under havnemanøver. Gearet sto i forover og da han skulle legge i fri, ville ikke gearet det. I kaoset og frykten slet han også med å få stanset motoren. Det gikk på et vis.  Den ville tett og slett ikke ut av gear. Vp mekaniker kom til brygga, fikla på aktuator slik at han fortsatt bare kunne ligge i forover og ble sendt i retning vp -verksted hvor han måtte vente på ny aktuator. Fikk montert ny og ting funka. Så oppsto samme situasjonen på nytt og bytta til ny aktuator ( tror jeg ) det som han syntes var merkelig, var at han "liksom måtte nytte aktuator hver år fremover " 

 

Installasjonen er 10 år gammel, men han kjente ikke til om wire var byttet noen gang. Eventuelt farge. 

 

Min erfaring tilsier at dersom wire er dårlig, og selve aktuatoren ikke klater jobben, så stenger motoren ned og feilmelding " check gear actuator" kommer opp. Dette skjedd ikke. 

Derfor heller jeg mot at han ble sjekke overføring mellom wire og gear. -men selvfølgelig også sjekke om wire er byttet. 

 

Jeg mener bestemt at det finnes en tråd om om identisk situasjon. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei, sikkert litt sent for vedkommende som hadde dette problemet men jeg hadde ca samme problem med at den ikke ville i fri hvis jeg skulle ha en liten touch forover ved fortøyning, har testet ny actuator, byttet girwire, drevmekanismen fungerer som den skal, og kalibrering er prøvd, etter tips ifra Aqua båtservice så byttet jeg potentiometeret i girspaken og båten var som ny igjen.

Redigert av Baot’n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...