dennrick Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Det høres vel ut som om at vi er ferdig og forbi med kalibrering av spaker, aktuator, girwire, og braketter på drevet. Jeg burde ikke ha akseptert å ha reist fra verkstedet med fortsatt treg giring fra revers til fri til tross for at mekanikeren sa at nå er det iorden. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Hei, På oppfordring fra en en annen kaptein her på forumet, så løfter jeg denne tråden. Jeg håper det er denne du leter etter Som bildene viser på side en, så har girwirestrømpen røket på to steder som følge av for mye motstand internt i styrbord drev. Her er link til et par andre trøbbeltråder jer har laget som jeg tror har sammenheng med alle problemene jeg hadde med bytte av en motor, en annen som havarerte, og et trøblete styrbord drev som medførte trøbbel og motorstans ut av revers.: Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Takker, men det var en tråd med følgende bilde som jeg tok skjemdump av: Det var kanskje ikke din tråd? Mener det var en oppfordring om å sjekke tilstand på denne overføringen mellom wire og drev. -følgen var at gearet lystret ikke under havnemanøver selv om aktuator beveget seg. Fikk den ikke ut av gear. Normalt, når aktuator ikke klarer å geare, stenger motoren med. Men ikke med feilen på bilde over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Beklager @Eureka Da var det nok ikke mine tråder du var ute etter. Men rette Kaptein vil sikker melde seg på Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 ? takk uansett, trådene dine er verdt å lese uansett. Greia er at jeg i et selskap i dag kom i prat med en kar med D6 og DPH. Fortalte at han hadde hatt en guffen opplevelse under havnemanøver. Gearet sto i forover og da han skulle legge i fri, ville ikke gearet det. I kaoset og frykten slet han også med å få stanset motoren. Det gikk på et vis. Den ville tett og slett ikke ut av gear. Vp mekaniker kom til brygga, fikla på aktuator slik at han fortsatt bare kunne ligge i forover og ble sendt i retning vp -verksted hvor han måtte vente på ny aktuator. Fikk montert ny og ting funka. Så oppsto samme situasjonen på nytt og bytta til ny aktuator ( tror jeg ) det som han syntes var merkelig, var at han "liksom måtte nytte aktuator hver år fremover " Installasjonen er 10 år gammel, men han kjente ikke til om wire var byttet noen gang. Eventuelt farge. Min erfaring tilsier at dersom wire er dårlig, og selve aktuatoren ikke klater jobben, så stenger motoren ned og feilmelding " check gear actuator" kommer opp. Dette skjedd ikke. Derfor heller jeg mot at han ble sjekke overføring mellom wire og gear. -men selvfølgelig også sjekke om wire er byttet. Jeg mener bestemt at det finnes en tråd om om identisk situasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Det er nok min tråd/opplevelse dere tenker på. En alvorlig svakhet som kan føre til situasjoner man helst vil unngå. Mitt lokale VP verksted/forhandler kjente til flere tilfeller der denne armen hadde knekt: https://baatplassen.no/i/topic/143930-oppfordrer-til-kontroll-av-skiftemekanisme-volvo-penta-dph-drev/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Jeg kjenner 5stk med D6 og gir aktuator/wire/ tull, fellesnevner er at alle har gått borti brygge /båter/land når feilen oppstod Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Takk Olepo ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baot’n Svart 29.Mai.2021 Del på Facebook Svart 29.Mai.2021 (redigert) Hei, sikkert litt sent for vedkommende som hadde dette problemet men jeg hadde ca samme problem med at den ikke ville i fri hvis jeg skulle ha en liten touch forover ved fortøyning, har testet ny actuator, byttet girwire, drevmekanismen fungerer som den skal, og kalibrering er prøvd, etter tips ifra Aqua båtservice så byttet jeg potentiometeret i girspaken og båten var som ny igjen. Redigert 29.Mai.2021 av Baot’n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.