Jump to content

Fornuftig forslag til vestbruk/påbud fra NSF!


Mouche

Recommended Posts

Jeg syns dette er et fornuftig forslag. Man vet at å fjerne en lov er bortimot umulig, så da må man prøve å tilpasse den istedenfor. Spør du båtfolk flest sier de at de bruker vest når det er nødvendig - og kriteriene her, båten i plan, alene i båten, mørkt eller vinter er kriterier hvor vesten skal være på uansett.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Alene i båten må vesten på? For noe tøv. Jeg er mesteparten av tiden ute alene og trenger ikke vest i indre oslofjord sommerstid når jeg bruker båten.

 

Å evaluere en lov uten et fnugg av vanlide data er meningsløst.

 

Feilen ligger i at man i utgangspunktet ser på det minimale antallet som drukner fra fritidsbåt i fart som et problem. Det er det ikke. Folk dør. Lev med det.

Link to post

Da kan man jo bare gratulere - du er tydeligvis en av dem som har innebygd oppdrift nok til å svømme til land dersom du skulle falle uti (og ja, det kan skje selv erfarne båtfolk). Er man alene i båten bør man bruke vest! Men viktigere enn det - den loven som er idag er helt bak mål, det tror jeg de fleste er enige om. At man får fjernet den igjen kan man glemme - det er bortimot umulig. Da må man velge det minste av to onder - og i dette tilfellet er det forslaget som har kommet fra nsf. Forslaget Oxford kom med var å utvide påbudet til å gjelde alle fritidsbåter.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg lurer på hvordan erfarne båtfolk kan falle uti i pent vær. Kan skje i havnemanøvre, når en er full, eller står og fisker i småbåt, regattaseiling. Men på pen tøffing i fjorden i større ikke planende båter har jeg aldri hørt at det har skjedd. Noen som har eksempel på at det faktisk har skjedd?

Link to post

Da kan man jo bare gratulere - du er tydeligvis en av dem som har innebygd oppdrift nok til å svømme til land dersom du skulle falle uti (og ja, det kan skje selv erfarne båtfolk). Er man alene i båten bør man bruke vest!

hvofor skal jeg bruke vest i min Nidelv 24 når jeg er alene?

 

Det er praktisk umulig å falle i vannet når jeg sitter og kjører.

 

Dustete forslag.

 

Hvor er statistikken som viser farten på båten ved drukningsdøden? Er det mange uten vest som drukner fra båter i høy fart? Hvis ikke man kan slå fast det, er det ingen grunn til å innføre en hastighetsgrense.

Link to post

Har smertlig funnet ut at det er best å holde kjeft om egne meninger om vestbruk i fora. Personlig bruker jeg (nå banner jeg i kj..ka igjen) vest i vår forholdsvis lille Fairline Phantom, nettopp for ikke å skli på rekka i f.eks sjøsprøyt og litt sjø for så å falle i vannet, allikevel om det er liten sjanse for det.

Så til poenget; La ut et innlegg om redningsvest forleden dag på Båtfolk på Facebook. Etter ett minutt haglet det med mobbing, hersing, og at jeg ikke skulle bry båtfolk med dette. Klokelig skal jeg ikke kommentere vestbruk lenger, og heller holde meninger om dette for meg selv.

Mener allikevel at jeg har litt erfaring på sjøen etter over 30 år med dykking og båtliv.

God båtsommer!

 

 

 

Link to post

Kommenterte kun at jeg hadde sett en politibåt hadde stoppet en båtfører i en mindre båt hvor vedkommende ikke hadde redningsvest. Jeg mente med dette at politiet gjorde et godt arbeid på sjøen.

For ordens skyld, jfr min forrige post, så kommenterer jeg ikke videre i denne tråden om andres syn på redningsvest. Jeg har min egen mening om vest på sjøen.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#

Vel, jeg har aldri ramlet i vannet/sjøen ved et uhell med vest på. Så jeg tror vestbruk hjelper ;-)

 

Poenget mitt er at de gangene jeg har, og nesten har, ramlet i sjøen så har det aldri vært i hva jeg på forhånd kunne tro ville bli en risikofull situasjon. 

 

Når jeg seiler så vet jeg at det kan gå fra en 100% trygg og fin situasjon til en langt mindre trygg situasjon på et øyeblikk, så da har jeg i all hovedsak vesten på rett og slett fordi det ikke alltid vil være tid, eller fordi det vil bli glemt, at vesten bør på.

 

Men forøvrig har jeg åpenbart ikke vett til å skjønne når slike situasjoner kommer til å oppstå. Så mitt triks er i grunnen å ha vesten på mest mulig. Har jeg flaks så ramler jeg i sjøen med vesten på ;-) 

Link to post

Jeg lurer på hvordan erfarne båtfolk kan falle uti i pent vær. Kan skje i havnemanøvre, når en er full, eller står og fisker i småbåt, regattaseiling. Men på pen tøffing i fjorden i større ikke planende båter har jeg aldri hørt at det har skjedd. Noen som har eksempel på at det faktisk har skjedd?

Skjer med unger jevnlig, vi andre skal kanskje bare frem å ordne noe på dekk (holdt faktisk på å snuble ut av en scand baltic selv i forrige uke). Viktigere enn det er konsekvensen av å falle i vannet hvis man er alene i båten. Og den er faktisk gjerne værre hvis man har stor båt enn liten båt (man har gjerne daumann i mindre båt).

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

hvofor skal jeg bruke vest i min Nidelv 24 når jeg er alene?

 

Det er praktisk umulig å falle i vannet når jeg sitter og kjører.

 

Dustete forslag.

 

Hvor er statistikken som viser farten på båten ved drukningsdøden? Er det mange uten vest som drukner fra båter i høy fart? Hvis ikke man kan slå fast det, er det ingen grunn til å innføre en hastighetsgrense.

Ok, da omformulerer vi lovforslaget til at det ikke skal gjelde kongking når han sitter nede i sin Nidelv 24 på solværsdager innerst i Oslofjorden...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Guest Avmønstret#

Skjønner ikke disse greiene med "pen tøffing på fjorden"... Har vært i mange småbåter og er da både på dekk og rundtomkring. Man fisker gjerne, eller skal i/ut av båten osv, osv. 

 

Er det sånn at Oslofolk går ombord i båsen, setter seg "nedi" et sete og blir sittende pal til de er tilbake i båsen? Mener da virkelig at jeg har sett småbåter, og andre båter, i Oslofjorden med folk både foran, bak, på dekk, i bevegelse osv ombord. 

 

Men må ha sett feil da. 

Link to post

Er prinsipielt mot vestpåbud da jeg mener overformynderiet begynner å gå for langt allerede. Men nsf sitt forslag kan være til å leve med. Bruker vest når jeg er alene under fart uansett og også når vi er flere ombord når vinden tar til og når det er mørkt, synes nsf sitt forslag virker mer fornuftig enn et totalt påbud. Så kan vi slippe tvangen de rolige og varme sommerdagene når livet går sakte, enten det er i tresnekka, daycruiseren eller seilbåten.

 

Et totalt påbud blir som å ha ei 50-sone i grisgrendte strøk med strake veier med god sikt, folk flest klarer ikke se fornuften og velger å strekke strikken. En fartsgrense som virker forbuftig blir lettere å respektere, slik er det i alle fall for min del. Og også med tanke på et eventuelt (fornuftig) vestpåbud.

Link to post

Applaus til seilforbundet !

KNBF og Politidirektoratet støtter også dette har jeg lest.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Slik jeg leser NSF's pressemelding så ønsker de at dagens kriterie for påbudt bruk av vest (båtens lengde under 8m) skal fjernes og erstattes av andre; høy hastighet, mørke, alene ombord, vinterhalvåret.

Så lenge det ikke finnes statistikk som gir et klart svar på hvem som bør bruke vest må man gå inn for å få fjernet § 23 a i loven, ikke fortsette å bruke "urettferdighet" som begrunnelse.

For det er faktisk denne holdningen som er grunnlaget for at regjeringen vurderer utvidelse av dagens lov.

 

Fra evalueringsrapporten:

 

Den manglende støtten til avgrensingen knyttet til båtens lengde kan tenkes å begrense påbudets legitimitet.

En justering av denne avgrensingen kan medføre at påbudet oppfattes som mer legitimt, hvilket kan medføre større sannsynlighet for at påbudet respekteres og etterleves.

 

 

TNS Gallups, etter min mening, intetsigende undersøkelse: https://www.regjeringen.no/contentassets/a22ad02641274223bf506ea433485501/naringsdep-flyteutstyr-25-02-16-l1668284.pdf

Link to post

 Personlig bruker jeg (nå banner jeg i kj..ka igjen) vest i vår forholdsvis lille Fairline Phantom, nettopp for ikke å skli på rekka i f.eks sjøsprøyt og litt sjø for så å falle i vannet, allikevel om det er liten sjanse for det.

 

 

Det du sier her oppsumerer på mange måter min holdning til teamet; du har gjort en vurdering som tilsier dette er det beste for deg, og bruker vest deretter, og det burde være nok.

 

Hvor langt skal vi gå i streben etter at ingen skal omkomme i "fritidsulykker"?

Hvert år er det eksempelvis mennesker i dette landet som omkommer i fjellet i ras og andre ulykker. 

For å trekke en paralell; er det korrekt å slippe folk ut i naturen uten utstyr som øker sjansen for å overleve fks. et ras?  (Satt noe på spissen, men dere skjønner tegningen). 

 

Kan det ikke være noen områder der vi faktisk det kan være opp til oss selv å vurdere graden av risiko vi er villig til å utsette oss selv for? (Risikoen vi utsetter oss selv for. IKKE risikoen vi utsetter andre for).

 

Når eg er ute i båt, så bruker eg alltid vest.

For min egen sikkerhet, og være et brukbart forbilde for barna.

Men dette er en vurdering som eg vil at skal være min, og kun min vurdering. 

Link to post

Slik jeg leser NSF's pressemelding så ønsker de at dagens kriterie for påbudt bruk av vest (båtens lengde under 8m) skal fjernes og erstattes av andre; høy hastighet, mørke, alene ombord, vinterhalvåret.

Så lenge det ikke finnes statistikk som gir et klart svar på hvem som bør bruke vest må man gå inn for å få fjernet § 23 a i loven, ikke fortsette å bruke "urettferdighet" som begrunnelse.

For det er faktisk denne holdningen som er grunnlaget for at regjeringen vurderer utvidelse av dagens lov.

 

Fra evalueringsrapporten:

 

 

 

TNS Gallups, etter min mening, intetsigende undersøkelse: https://www.regjeringen.no/contentassets/a22ad02641274223bf506ea433485501/naringsdep-flyteutstyr-25-02-16-l1668284.pdf

Amen!

 

Når jeg leste rapporten så virket det ikke som de vurderte fakta og erfaring (som er liten og nesten ikke dokumentert), men prøvde å finne ut hva som folk synes var "urettferdig" med loven.

 

Utvalget vil ha vestpåbud i tråkkebåter (!!!!) fordi det ikke var noen grunn til å frita disse ifht menigmanns oppfatning om at noen "slapp" unna.

 

For et supperåd!

Link to post

Dette er, dessverre, en håpløs vei å gå. Dersom målet utelukkende er å finne på noe som gir minst mulig negative konsekvenser for oss båtfolk, så er jo forslaget fra NSF godt. Men det er ikke realistisk. Dersom man først skal gå inn på diskusjonen om å detaljstyre hvilke situasjoner som gir høy risiko ender man med en uendelig lang liste over når vest er påbudt: ved bølgehøyde over x cm, ved fribord under x cm, ved seiling der båten krenger mer en x grader, ved forflytning på dollbord som er smalere enn x cm, for barn under x alder eller som ikke kan svømme minst x meter med klær på, osv. Dere ser tegningen.

 

Den gamle loven var veldig god, den perfekte løsningen hadde vært å beholde påbudet om å ha vest ombord, men tydeliggjort skipperens ansvar for å vurdere når vesten må være på. Men dessverre er det ikke realistisk å komme tilbake dit.

 

Det eneste fornuftige å gjøre nå som vi først har fått denne loven, er å kreve at man ikke gjør ytterligere endringer før man har innhentet mer erfaring og faktagrunnlag, både for hvilke farer som faktisk skal bekjempes, og for hvilke virkemidler som har effekt.

Redigert av Vilma Benita (see edit history)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...