Jump to content

Rigging av tauverk på eldre ketch katamaran


Tilbake

Recommended Posts

Hei! Vi har nettopp kjøpt oss en eldre 42 fot katamaran som mangler så og si alt av tau. Vi ser etter noen som kunne hjulpet oss med å finne ut hva vi trenger av tau + rigging av tauverket. Vi betaler selvfølgelig for hjelpen. 

Båten står på solheimsviken gjesthavn i Bergen.

 

Håper noen seilkyndige mennesker kan hjelpe oss, da vi aldri engang har seilet før.

 

 

Mvh Thomas og Steffen

 

 

Link to post
Share on other sites

"Tau" kan være så mangt. I seilbåter pleier man å skille mellom fortøyningstau, fall, skjøte, trimmeliner og forsåvidt også vant og stag. Å vite forskjellen gjør det lettere både for deg og oss som kanskje kan bidra. Gjerne bilder! Om ikke annet for å se en 42 fots ketch katamaran.. :)

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55373/img_0037.jpg

 

Her er bilde av båten:) vel, jeg har aldri seilet før, så vet ikke hva de forskjellige tauene heter/hva de brukes til. Men begynner å få en hvis snøring nå, etter jeg har snakket med sikkert 15 stykker bare på kaien her vi ligger. Har fått kjøpt skjøter og fall til genoaen i dag. Kjøpte 10mm til fall på 6k bruddstyrke tror jeg det var, og 12 mm med nærmere 9k i bruddstyrke. Det SKAL holde, forhåpentligvis:) kjøpte dynema tau:)

Redigert av Tilbake (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...