Jump to content

Ny propell til Goldfish 21 med


Klausbo

Recommended Posts

Har byttet motor og drev på min Goldfish 21 sport skjærgårdsjeep.

Har satt inn en bensinmotor; Mercruiser 4.3 MPI 220HK med Apha One drev

 

Båten får jeg kun opp i ca 40 knop nå, me ca 4300--4500 omdreininger.

Har vel potensiale for nærmere 50 knop med denne motoren?

Er ikke så kyndig på propeller. Så jeg lurer på om det er noen her inne som kan anbefale en propell til denne

motoren/båten for høyest mulig hastighet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Dette blir litt komplisert, trinn 1 vær helt sikker på girutveksling på drevet.

 

Gammel motor 4,3L EFI 210 Hk 2000 mod
Ballistic 14” 3/8 – 21” pitch 3-bladet    Girutveksling 1,47
Gjorde 48 kts med 4650 rpm (orginal turtalls måler) hadde over 50 kts med litt høyere turtall og helt ren båt. Dette var en helt ok allround propell, utmerket akselerasjon og slapp ikke i skarpe svinger. Helt ok økonomi i 25-30 kts.

 

Ny motor 4,5L MPI ECT 250 Hk 2019 modell
Samme propell som over men nå med:    Girutveksling 1,62
Med over 5000 rpm klarte den ikke mer en 46-47 kts pga endret gir utveksling. Var veldig i tvil om jeg var fornøyd med den utvekslingen, men måtte helt klart bytte propell. Selv om 4,5L tåler høyere turtall. Fikk en Turbo 1 Performance Prop i 14’’ 3/8 – 24” pitch 3-bladet. Den virket lovende i fjor men da var båten så grodd at det ikke ble tatt noen målinger.  Ny motor er fullintegrert med plotter så nå får jeg mye mer presise motordata. Båten settes ut neste helg så da får vi se etterhvert.

 

Alle målinger stemmer meget bra med propell formler, har da regnet 12 % slipp. Blir ikke dette bra må jeg finne en ny Ballistic
 

Link to post
Share on other sites

Så at elskerseiling la ut et bilde av båt i en annen tråd her:

elskerseiling skrev for 10 timer siden:

Den er ferskvannskjølt. Det sitter varmeveksler i forkant av motor. Se bilde. 

Jeg kjøper båt/motor nå og vil gjerne gå over motor så alt er good.

 

Kan noen gi meg oversikt over hva som bør gås over på denne motoren/drev ettersom den ikke har vært på service på noen år?

 

Motoren har blitt vinterkonservert hvert år men jeg tror ikke det har vært en skikkelig service på den siste par årene. 

 

Oljeskift sist 2018 og bensinfilter er byttet 2019.

i 2016 ble det gjort mye arbeider. Se vedlegg. Byttet eksosrør og manifolder med slanger og
raisere. Overhaldt/slipt ventiler på begge topper, service motor og drev, byttet belger.

Sommeren 2019 ble undervannshuset byttet og båten har ikke vært på vannet etter dette.

 

 

Skjermbilde6.JPG

Skjermbilde5.JPG

Skjermbilde4.JPG

Skjermbilde3.JPG

Skjermbilde2.JPG

61070872111.jpeg

61053785611.jpg

Det ser definitivt ut som en Ballistic. Hvis drevet er 1,62:1 så er det sikkert 23".

 

Når det gjelder valg av propell, har gjerne de ulike propelltypene visse områder de er gode på samt områder de ikke er så veldig gode på. En typisk propell med gode allround-egenskaper til drev er Mercury Mirage Plus. Det er riktignok også et eldre design, men finnes fortsatt i Mercurys modellrekke fordi det er en bra allround-propell. Sikkert ikke av de alle raskeste, men fungerer bra til det meste. Cruising med litt last ombord.

 

Av nyere propeller, er det Enertia-propellen som kanskje er mest spennende. Denne går dog bare opp til 22" og har da diameter på under 14". En mindre omtalt propell fra Mercury er Fury. Den har fast 14" dia uansett stigning, og begynner slik jeg tolker Mercurys nettside på 22" og opp. Utviklet for bassboats. Altså mindre båter med liten skrogvinkel/pad, utenbords og gjerne motorlift. Det kan fort være en av de raskeste propellene til Goldfish 21, men det er ikke dermed sagt at det er en bra kombo på drev og skarpere v-bunn. Men for all del: Jeg prøvde en lite omtalt/anbefalt på min Suzuki-motor med usedvanlig lav giring (2,50:1), og liker virkelig denne propellen på min båt.

 

Hovedpoenget er at hvis man skal finne "godpropellen", så må man være villig til å bruke noen tusenlapper på å sammenligne. Det er ikke noe facitsvar. To kliss like båter kan være elsket av en person og hatet av den andre. Det kommer an på bruk, bruksområde og preferanser. Det skiller kanskje bare 2-3 knop mellom en helt standard propell og en "fartspropell" på båter av denne typen/dette fartsområdet. For å være helt ærlig, så merker jeg ikke noen vesentlig forskjell om jeg kjører 35, 37 eller 39 knop på flatt vann. Da er jeg mer var på motorlyden og turtallet, og drar gjerne av på gassen fordi jeg vil ha mer behagelig støynivå. Man kan jo velge propell som lar deg kjøre med ganske mange hundre omdrininger mindre i behagelig cruise enn med "fartspropellen".

 

Jeg kunne fortsatt og snakke om geografi og bølge/vindforhold, men jeg tror du skjønner: Toppfart er bare et av parameterne. Hvis det bare er toppfart det er snakk om, ville jeg sett nærmere på Fury-propellen til Mercury.

Link to post
Share on other sites

Takk for flere gode svar her. Blir spennende å høre om dine testresultater med ny motor. Jeg skal finne ut mer om propell dim og rpm.

 

Hva tror dere om å gå opp på diameter? Skal man være forsiktig med det på denne setupen?

 

Hadde en eldre hydrolift med mercury i sin tid og den gikk utrolig bra med merc tilpasset omc raker og Yamaha pro series propeller. Begge propeller med mye rake som ga baugløft. Tror disse hadde diameter 14.5 med høy stigning 27"(lett båt og mye motor)

Link to post
Share on other sites

Nja, det er ikke sikkert du kommer i plan engang. Furyen er nok beste tipset. Noen vil sikkert nevne Laser, men da kommer det an på hvilken stigning du får tak i. Slip% blir nok høyt uansett. Nyere Laser med Flo-torq hub stopper vel på 22". Meg bekjent er det ingen propeller under 14" som går direkte på 4,75" gearcase  - unntatt noen Yamaha Reliance som stopper på 19" og Enertiaen - men da treffer du nok turtallsperren. Furyen er nok den eneste reele kandidaten her - og big $

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

elskerseiling skrev for 7 timer siden:

Litt mer info:

 

13 3/8 x 21 ballistic. Alpha one gen 2. 1,62:1 

 

Gjør ca 45 knop.

 

Med denne utvekslingen betyr det at det jeg har for liten propell?

 

Ok. Det kan jo være at 21" propellen er "riktig" størrelse. Det handler om hvilket turtall du får på bånn gass. Jeg trodde kanskje farten lå nærmere 50 knop da jeg anslo 23" til å være sånn noenlunde riktig size. Det er variasjon fra en propelltype/merke til en annen, så det er alltid litt vrient å si noe helt nøyaktig om hvilket pitch som er riktig. Jeg kjenner lite til Ballistic-propellene. Jeg ville uansett prøvd å holde maxturtallet nær ved motorens max (4800rpm?), og heller litt under enn over. Det beste er å få sjøsatt og fått noen gode målinger av fart og turtall med lett båt og nysmurt bunn.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okei jeg skal gjøre det å komme med noen oppdateringer. Men ettersom Harpoon hadde samme motor og propell men annen utveksling er det kanskje mulig for meg å prøve en annen dim? 

 

Gammel motor 4,3L EFI 210 Hk 2000 mod
Ballistic 14” 3/8 – 21” pitch 3-bladet    Girutveksling 1,47
Gjorde 48 kts med 4650 rpm (orginal turtalls måler) hadde over 50 kts med litt høyere turtall og helt ren båt. Dette var en helt ok allround propell, utmerket akselerasjon og slapp ikke i skarpe svinger. Helt ok økonomi i 25-30 kts.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mjo, kanskje du kunne gått for hakket mer stigning. Eller en annen propell som gir mindre slip%. Jeg husker det lå en Mercury Tempest Plus i 23" på Finn, men den er borte/solgt nå ser det ut som. Det kunne kanskje være en propell som gav deg litt mer fart enn det du har nå.

 

Hvis du ikke finner en brukt og synes prisen for en ny blir litt drøy bare "for å prøve", så kunne du kanskje prøve en Solas HR-3 propell. Den er billigere, og kanskje ikke like bra som en Tempest. Men den har muligens litt av de samme egenskapene. Da vil du iallefall få litt feeling om dette er propelltyper som passer båten/smaken. Hvis dette er en propell som er midt i blinken, så går det jo an å oppgradere til en Tempest Plus senere. Og dette er jo litt av hele poenget: Man må nesten bare prøve for å finne ut av det.

 

De kommer i blant annet 21,22 og 24 pitch. Ser at 22" ikke er på lager. Men jeg hadde kanskje satset på 21" da Solaspropellene ofte har lavere slip% enn normalt. Da er diameteren 14,5". Burde være nok til å ha relativt lav slip% på en 21-fots Goldfish. Selv med 8-9% slip og 48 knop vil turtallet ligge rundt 48-4900rpm. Tipper slippet blir hakket lavere med denne propellen.

https://www.telmo.no/propell-solas-945

 

Men som sagt: Dette er bare tipping. Alt på eget ansvar.:giggle:

Link to post
Share on other sites

Hadde idag 47.3 knop gps med 14 3/8 x 21. Turtallet var nesten 5000. Gikk lett i plan og godt grep i svinger. Trimma jeg for mye slapp feste hørtes det ut som. Virker som man må fintune trimmen litt.

 

Skal snart prøve yamaha pro series 14.5 x 23 og ballistic 14 1/4 x 23. 

 

Hva har diameter og si her og hva anbefaler dere ? Begge disse har høyere diameter enn den som sitter på båten. De blir vel da tyngere å dra på alle måter?

 

Vil turtall og forbruk ved 25-30 knop gå opp med større propell?

Link to post
Share on other sites

Ballistic 14 1/4 x 23 ble nok litt for mye. Noe ned på turtall og fart. Går fortsatt fort i plan. 

 

Hva tenker dere om blad design/ størrelse om man sammenligner ballistic med Yamaha pro series? 

 

Her er ballistic 14 3/8 x 21 og yam pro series 14 1/2 x 23. Mer rake på pro series?  Tror den vil gi mer løft enn ballistic.

 

Får ikke sammenlignet ballistic 23 da den står på båten.

 

Må få prøvd 23" pro series. Men mye tyder på at 22" hadde vært perfekt. Kanskje en Raker tilpasset mercury?

20200530_121401.jpg

20200530_121525.jpg

20200530_121531.jpg

20200530_121535.jpg

20200530_121339.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...