Jump to content

Ny propell til Goldfish 21 med


Klausbo

Recommended Posts

Har ingen erfaring med noen av disse. Normalt er jeg skeptisk til Ballistic. De pleier faktisk å yte ganske dårlig. Har sett en del tråder her på båtplassen hvor denne propellen ikke fungerer spesielt bra. Sikkert derfor de er lette å finne på Finn også. Men hvis Goldfish har funnet ut at de fungerer på akkurat denne båten, så er jo det noe. Dermed blir det litt vanskeligere å spå om hvilke andre propeller som egner seg. Laser II fra Mercury fåes i 22". Kunne være et interessant alternativ.

 

Jeg er litt usikker på disse LaserII propellene. De benyttes både på 4,25" og 4,75" gearcase. Har ikke undersøkt det da de ikke passer min motor særlig bra. Har lest såpass mye om propeller, at det begynner å gå i surr.:diving:  Vet dog at Mercury har en adapterring for å sørge for at en 4,25" gearcase passer til en 4,75" gearcase uten at eksosen går over hub. Her har sikkert andre mer koll på det tekniske...:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hva tror du er årsaken til at ballistic ikke går så bra evt?

 

Har også lest om en som kjører 21" mirage plus med samme båt/motor setup som meg men vet desverre ikke utveksling. Den er det mange som ikke tenker på og snakker om:) Men han når 50 knop med den propellen og har grei allround performance.

 

Er det mulig at drevet sitter for dypt til å få utbytte av de mest ekstreme propellene med mye rake osv? 

 

For mange år siden hadde jeg båt med påhenger, nosecone og lift og da gikk de proppene jeg har nevnt kjempebra

Link to post
Share on other sites

Er ikke godt kjent med innenbords og drev, men godt mulig at noen propeller fungerer bedre når de monteres høyt. Litt overraskende at den Yamaha Pro-seriesen ikke fungerte bedre enn den gjorde.

 

Jeg tenker at Ballisticen er en propell som gir lite løft/kjører nokså flatt. Dermed et spørsmål om hvordan båten reagerer på det. Kan jo virke som det passer til Goldfishen. Mirage Plus er også kjent for å fungere godt på båter som går nokså nøytralt - d.v.s. båter som ikke trenger mye hekk eller baugløft. Tror Mirage Plus er et nokså safe valg i ditt tilfelle. Mulig en 21" blir ørbittelitt for liten - d.v.s. at turtallet ender bittelitt over 4800rpm. Hvis du kan leve med 44-4500rpm og bittelitt tyngre å drive, er 23" en mulighet. Slip på 7-8% er muligens realistisk å kalkulere med? Burde være mulig å finne pent brukte M+. Jeg ville dog styrt unna de eldre Miragene (ikke plus). Skal ha litt mindre cuping og mindre grep. Utrolig kjipt med propeller som glipper når man er ute og kjører.

Link to post
Share on other sites

Får Yamaha proseries i 14 1/2 x 21" også. Kunne vært moro å prøve. Konklusjonen foreløpig er vel at 23" uansett blir for stort når vi er nede på 4000rpm? Måtte vel i så fall ha funnet en med lav diameter. 

 

 22" er også spennende å prøve. Tempest, laser, raker, fury, enertia... mye å velge i:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er det vanlig at det kan bli bittelitt slark i propell med løst hub kit?

 

Har kjøpt en mirage plus prop med xhs hub kit. Opplever at den messinghylsa man trer inn og deretter låser skiva på er bittelitt slarkete. Man kan altså vrikke propellen bittelitt sideveis og inn/ut. Har kontrollert aksel og det er ikke den. 

 

Er det kritisk om det er litt bevegelse der?

 

Har blandt annet lest at noen av mercurys flo torq hub vil gi noe slark og at det er meningen.

 

Men dette er et annet hub kit

Redigert av elskerseiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har og en Gullfisk, den har jeg renovert fra grunnen av og satt i en D3-190 som jeg fikk ny programvare i, så da skal den være 240hk.  Det har frem til no stått ett DP-SM 1.95 og F7 propp på som ga 44knop. 

Det drevet har en lokal steinkrokkodille tatt en bit av, så no skal jeg sette på ett sx drev 1.6 , på det drevet står det no en 14 3/8 x 21  men er redd den proppen vil dra rett på turtalsperren (4100) skal låne meg en 24" no i uka får å prøve ossen den blir.  Om noen har ett annet forslag, så bare kom med det. 

14231219_10153740905567601_1004550729797698168_o.jpg

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt og pen båt:) En yamaha proseries 23" som jeg testa tror jeg hadde vært en artig sak på denne med større motor. Men det er mye annet spennende som nevnt i denne tråden. Ballistic, mirage plus, laser 2, tempest, fury, enertia, solas har noen interessante modeller. Og mange mange fler.

 

Har funnet veldig lite info om hva som er prøvd på disse båtene. 

 

De fleste jeg ser på bruktmarkedet går med de samme gamle ballistic propellene. Og det funker sikkert helt ok. Men det hadde vært moro å fått testet litt annet

Link to post
Share on other sites

Tror kansje jeg kan dra rundt en større propp med D3"n (4100rpm) en en bensiner med tilsvarende hester. Da jeg har ca 480nm på 2000rpm  Men jeg har ikke det høye turtallet som en bensiner og det kan jeg kansje kompensere for med større propp. Tenker at høyest mulig marsjfart (3700rpm) betyr mer en toppfart for meg. Di F7 dp proppene jeg hadde, var ingen problem å spinne opp i max turtall på den motoren. Fikk aldrig prøvd større propper da det var spinndyrt å kjøpe større. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...