Jump to content

Garmin vs Magellan plottere


Mariell

Recommended Posts

Atter en gang valgets kval.

Har fått tilbud om en Magellan 6500. Gråtoneskjerm. (3 år gammel)

Hadde vel selv mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en  Garmin 182c.

 

Med kartbrikker for området gøteborg/oslo/lindesnes blir Magellanen ca 3000 rimligere.

finner lite info om den på nettet. Er dette en utgått modell av forrige genrasjons plottere?

 

Er fortsatt gråtoneskjermer mye bedre i sollys?

 

Hva mener dere? Brukt Magellan 6500 vs. Ny Garmin 182c?

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er ikke i tvil ,kjøpte selv nylig en Garmin 182c hos Malfix i Oslo med de nevnte kart , pris kr 11900,00 komplett med ekstern antenne og kartene , den fungerer utmerket i direkte solys

Utmerket service av Wattum

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Atter en gang valgets kval.

Har fått tilbud om en Magellan 6500. Gråtoneskjerm. (3 år gammel)

Hadde vel selv mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en Garmin 182c.

 

Med kartbrikker for området gøteborg/oslo/lindesnes blir Magellanen ca 3000 rimligere.

finner lite info om den på nettet. Er dette en utgått modell av forrige generasjons plottere?

 

Er fortsatt gråtoneskjermer mye bedre i sollys?

 

Hva mener dere? Brukt Magellan 6500 vs. Ny Garmin 182c?

En tre år gammel gråtone-plotter mot en siste generasjons farge skjerm? Hvilke kart bruker Magellan? Dagens Blue Chart er sannsynligvis de beste for området du snakker om i dag også!

 

Jeg har en splitter ny Garmin 182Ci. Den har jeg brukt mye i påsken, for det meste i flommende sollys. Jeg kan garantere deg: absolutt ingen problemer med å lese/oppfatte skjermen under noen lysforhold!

 

Det er jo en del andre ting som også betyr noe. Hastigheten på prosessoren bl.a. Garmin 182C er meget rask!

 

Har du lest dette: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1251

 

Her står det litt av hvert om kartplottere, bl.a fra tester (med linker) hvor Garmin 182C er fordelaktig omtalt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=121

 

Se hos en forhandler, eksempelvis Malfix - ring gjerne dit og rådfør deg: Tlf 22 20 86 82 (etter kl. 1100).

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke den mag. plotteren du har tilbud på, men hvis du søker på google får du en god del treff.

 

Du må vel regne med at kartene på den brukte plotteren ikke er av nyeste dato, og det har skjedd en god del på kartfronten i løpet av det siste året. Mag. plotteren har antagelig heller ikke WAAS/Egnos. Å oppdatere kart er dyrt.

 

Jeg synes først og fremst at differansen på 3000 mellom de plotterne er for liten. Du får jo garmin 182 med gråtoneskjerm ca 2.500 billigere enn 182C, og hva blir da differansen?

 

Antagelig tilnærmet 0.

 

Det er ikke lagt ut tilbud fra Malfix på plottere med gråtoneskjerm på våre tilbudssider , men du kan få pris på dette ved å ringe Malfix. Årsaken til at Malfix ikke har lagt ut gråtone plottere er at det er veldig liten etterspørsel etter slike.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene.

De var stort sett en bekreftelse på det jeg selv mente å trodde.

Det blir nok en 182c eller 182 ci. Må bare få sjekket om antennen på ci'n er kraftig nok til å ha inni en båt med flybridge.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Siden du har lukket båt så kjøp med ekstern antenne..... Det er det eneste som fungerer. Det er ikke tvil her engang. Du vil garantert få inne sterkere signaler fra flere satelitter om du har ekstern antenne plassert riktig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden du har lukket båt så kjøp med ekstern antenne..... Det er det eneste som fungerer. Det er ikke tvil her engang. Du vil garantert få inne sterkere signaler fra flere satelitter om du har ekstern antenne plassert riktig.

Det er klart at det er en grense for når man bør erstatte intern antenne med en ekstern.

 

Garmin GpsMAP 182Ci har intern antenne. Man får kjøpt ekstern antenne til denne, enkelt sagt er det "bakstykket" som byttes pluss at man må kjøpe antennen som ellers leveres med 182C. Den kan følgelig ombygges hvis den interne antennen ikke fungerer godt nok i egen båt.

 

Selv har jeg i mange år brukt GPS med intern antenn under spray-hod'en bak glass-skjermene uten at jeg har bokstavlig talt forlist noe av den grunn. Parallelt har jeg en Phillips AP med ekstern antenne. Min erfaring med 182Ci begrenser seg til en fire dagers tur fra Orust og til Holmestrand. Jeg merket at da jeg gikk gjennom Soten kanalen kloss i noen berg som skygget, da ble vokste sirkelen som angir nøyaktigheten i signalene. Men ellers lå den beregnede nøyaktigheten i målingene fra 5 til 10 meter.

 

Ellers skal jeg etter planen ombord til Thor, vi skal ta en liten "forskningsferd" med 182Ci bak glassrutene hans. Så sant ikke skipper Thor ombord i "Slagskipet" nedlegger veto, kan det jo også komme tilbakemelding fra den ferden! :lol:

 

Det er påbegynt en tråd Kartplotter erfaring: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1251 i håp om at andre også vil følge opp! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...