Benji Startet 12.Juli.2016 Del på Facebook Startet 12.Juli.2016 Kan noen hjelpe. har trålet nettet, og instruksjonsboka, men finner ikke ut hvor jeg tar inn og ut vann fra motoren for å koble på en defroster. Det siter to "blindplugger" på toppen av motoren - i forkant - begge er til ferskvannskretsen, og vet det er disse to som skal brukes, men er ikke i stand til å finne ut hvem som er inn, og hvem som er ut av disse - hvilket jeg tror har en stor betydning. Noen som har løsningen til meg? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Generelt for tilkobling av bereder/defroster til motor så skal de kobles i parallell med varmeveksleren. Med étt viktig unntak: Vannet skal tas ut før termostaten, ikke etter slik som til varmeveksleren. Uttak: Der vannet er varmest, normalt mellom topplokk og termostat.Inntak: Nærmest mulig sugeside av vannpumpe.Skrev noe om dette her: Defroster, forbedre vannsirkulasjon Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Hvorfor skulle det ha noe å si hvilken vei vannet strømmer gjennom defrosteren? Jeg lurte lenge på det selv da jeg skulle ha samme ordning, men til varmtvannsberederen. Da ble det å tolke hva Yanmar mente med input og output på diagrammet for motoren, en Yanmar 4JHE. Jeg ble til slutt enig med meg selv at 'output' var ut fra motoren der vannet nok er varmest. Men igjen: Hvilken vei vannet går gjennom defrosteren, - det kan vel ikke ha noe å si? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Artekno Svart 13.Juli.2016 Del på Facebook Svart 13.Juli.2016 Ut fra varmeveksler nær eksos. Inn på vannpumpa (suger). Slik er det på min VP. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Benji Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2016 Hei Er var flere god svar, og klarte på morgenen i dag og finne ett bilde/diagram over den delen av motoren - manualslib.com - der ser jeg at det er utgangen nærmest termostat som står som ut, så da sier vel den andre seg selv :-) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Benji Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Hei igjen. Da har jeg gått til innkjøp av en slik Kalori Silencio 2 - selvsagt hos Seatronic - for min del. Brukte dagen i går på å montere inn det meste, men har dukket opp ett par nye spørsmål. Original ekspansjonstank til motoren sitter jo på høyde med motoren - jeg monterer defrosteren høyere enn dette, og da trenger jeg en ekspansjonstank litt over det igjen for å få luftet systemet ordentlig - og da: Må jeg blende av den originale tanken - vil den renne full/over om jeg ikke gjør det (den er jo ikke lenger høyeste punkt i systemet) Hvor kan jeg finne en liten nett ekspansjonstank med bare ett utløp - trenger en på maks 1,5l, og kan ikke være veldig høy - gjerne litt avlang. Litt knotete forklart, men troen på BP panelet er stor. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Ut fra min erfaring er det ikke noe problem, har hatt bereder en meter over ekspansjonstank. Betingelsen er at sirkulasjonspumpen har nok trykk til å løfte vannet til toppen av registeret i defrosteren, noe de fleste motorer klarer fint. Sjekk at vannet føres inn på laveste punkt i registeret slik at luften forsvinner lett. Ekspansjonstanken vil ikke renne over. Dvs, nivå-forskjellene i den vil øke litt pga den økte menge kjølevæske. Bruk gjerne transparente, armerte, slanger så ser du hva som foregår. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Mulig jeg har litt "tungt" for det, men kan jeg klare meg helt uten den ekstra ekspansjonstanken? Det er mellom 20 og 25 cm opp til nederste inntak på defrosteren. Ev sette inn en ventil jeg kan lufte med? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Ja, du klarer deg fint uten å flytte ekspansjonstank, luften for svinner av seg selv i løpet av noen sekunder. Om nødvendig, øk turtallet til system er fylt opp. Transparente slanger er praktisk. Skulle, mot formodning, motoren ikke klare å løfte vannet vil det heller ikke være mulig å lufte. Da kan du montere en elektrisk sirkulasjonspumpe, denne kan løfte vannet 2.5 meter. I praksis høyere da motorens pumpe også bidrar. På kjøpet får du andre muligheter, se her: https://baatplassen.no/i/topic/17753-defroster-forbedre-vannsirkulasjon/ Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Vakkert, tusen takk Ingar. Da testes det ut, så ta man det derfra - lenge til høst og vinteren ennå, så har god tid på å få det til. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Vurdér også varmtvannsbereder, ikke noe båtutstyr som gir mer for pengene. Bør sitte foran defroster. BTW: De Johnson pumpene koster endel, men er også brukt i Mercedes W124 for det norske markedet, kjøpe billig hos hogger. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 Heisan En liten oppdatering. Var klar for en uke siden med monteringen, men manglet niplene til å sette på motoren, de kom i går, så i dag har jeg satt det hele sammen og testet. Valgte å bruke Yanmar sine originale stusser - den til venstre i bilde er vann ut, satte også på 2 ventiler så jeg kan stenge av den sløyfa om nødvendig. Var greit å få på niplene, men trangt på den venstre. Uff - ser at jeg trenger ny isolasjon også - en annen gang. Kalori Silencio 2 -skal gi 5500 watt, 2 hastigheter på vifta. Fant en grei plass her ved beina mine, og den blåser godt bort mot byssa som er i andre enden av båten. Om det virker som jeg håper vet jeg vel ikke helt før høsten/vinteren setter inn, men det ble i alle fall varmt rundt beina. Baksiden, kun de 2 slangene inn, og om jeg skulle få problemer med luft,så setter jeg en luftenippel på øverste punktet - jeg når inn der med begge armene - ved hjelp av diverse ord, og merkelige kroppsstillinger. Har ikke satt på ekstra ekspansjonstank - var meningen, men prøver uten. Defroster ligger ca 25 cm høyere enn dagens tank, og når jeg hadde kjørt en stund - jobbet en del med å få luftet systemet, så er nivået økt med 1cm i ekspansjonstanken - men får jo holde ett øye med det. Luftet systemet ved å hele frostvæske i innslangen, blåse det igjennom, og så rett å slett kjørt den god og varm - og etterfylt litt væske. Blir spennende å se om det holder hva jeg håper til høsten. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Marwin Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Låner denne litt... Har Yanmar 2008 mod. 222 Hk. Defrosteren bråker værre enn motoren... Har tatt den ut av båten. Må jeg bytte hele enheten, eller finnes det løse viftemotorer til slike? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 (redigert) Lite reaksjon på dette spørsmålet. Kjøper ny Eber. Kostet 'bare' 2,5 båtpenge fra Viknes... Redigert 19.September.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ingar Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Er det slik å forstå at du har Eberspächer defroster? Om det er denne så er den solgt under mange navn siden 80-tallet, vil tro Maritim vet hvilken viftemotor du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.September.2016 Del på Facebook Svart 24.September.2016 Korrekt Ingar. Skal spørre dem om ny viftemotor og om den kan skiftes. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
mawilu Svart 24.September.2016 Del på Facebook Svart 24.September.2016 Har ny motor liggende til eber enkel å bytte motorhus m 2 vifter Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.September.2016 Del på Facebook Svart 24.September.2016 Skal demontere den gamle tirsdag... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.