Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?

røyskatt

Recommended Posts

3 hours ago, Ida Marie III said:

På 12 volt ?

Jepp. Har den muligheten i min båt via inverter. Det drar helt vilt med strøm ut av banken:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 1 time siden:

Jepp. Har den muligheten i min båt via inverter. Det drar helt vilt med strøm ut av banken:smiley:

Ok, men da må jo aggregatet gå anyway,   for å lade den helt "ville" bruken av batteriene...

Like langt..

Nei, er nok bar å fyre opp generatoren med god samvittighet, og varme berederen,

og lade batteriene samtidig som ekstra bonus..:wink:

Gleder meg til båtsesongen..

Det var vel @VannTro som startet en fin solcelle tråd ifjor. Den inspirerte meg, så nå har vi 3x100W paneler ombord. Det fungerer ganske bra. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Ja på 12V. Jeg har 660Ah forbruksbank. Berederen drar i underkant av 70Ah når den står på. Jeg har temperaturmåling på utsiden av berederen men på innsiden av isolasjonen. Slår den på en halvtime før noen skal dusje og da er det varmtvann i massevis. Vi klarer oss fint en oval helg uten tilskudd fra solceller, generator eller motorgange med den metodikken og har varmtvann både til dusjing hver dag og eventuell oppvask. I familien er det frua og jeg samt to jenter på 10 og 8. De vet å bruke vann ??

Ida Marie:

120 liter varmtvann i døgnet ?  Det var da voldsomt som du dusjer - eller kanskje du har kvinnelige besetningsmedlemmer :giggle:

Å varme 120 liter vann fra 20grader til 80 grader tar ca 8.4 kwh (uten å ta hensyn til varmetap til omgivelsene).  Dvs, du må produsere ca 800 - 900 Ah pr døgn dersom det tas hensyn til ineffektivitet ved lading samt varmetap til omgivelsene.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Vestkystseiler skrev 6 minutter siden:

Ida Marie:

120 liter varmtvann i døgnet ?  Det var da voldsomt som du dusjer - eller kanskje du har kvinnelige besetningsmedlemmer :giggle:

Å varme 120 liter vann fra 20grader til 80 grader tar ca 8.4 kwh (uten å ta hensyn til varmetap til omgivelsene).  Dvs, du må produsere ca 800 - 900 Ah pr døgn dersom det tas hensyn til ineffektivitet ved lading samt varmetap til omgivelsene.

Ja, det er kanskje i overkant... men ingen vil dusje i lunkent vann...

Vi er bare 2 ombord, meg og fruen... hun sløser fælt med varmtvann...

Og så er det oppvask, samt masse annet en bruker varmtvann til...

800 til 900 Ah... og da er ikke batteri ladning tatt med...Hmmm...

Ser ut til at sjefs avgjørelsen min på å ikke anskaffe solcelle panel var riktig..

Ser ut til at generatoren ikke blir arbeidsledig til sesongen...

Den gjør denne jobben med en liten time på morgenen, og en liten time på ettermiddagen...kan ikke skade noen...

1 minute ago, Ida Marie III said:

Ser ut til at generatoren ikke blir arbeidsledig til sesongen...

Den gjør denne jobben med en liten time på morgenen, og en liten time på ettermiddagen...kan ikke skade noen...

Det som innimellom er litt artig er jo å spørre naboene om det er greit, og om de vil strekke over en ledning for å få litt lading også. Vinn vinn.

Jeg spurte en kaptein en gang da vi var på en "øde øy" i Tønsberg skjærgården om det var ok om jeg startet opp Hondaen oppe i skogen (jeg har 75 m ledning), og tilbød ham lading også. Responsen hans var at da skulle han jammen meg fyre opp sitt også, og ta "jomfruturen" som han kalte det - han hadde akkurat kjøpt en EU10:smiley:

Opplever nesten aldri å ha andre båter i nærheten av oss når vi ligger i uthavn..

Bortsett fra når vi ligger med andre båter vi kjenner, og da er det jo ikke noe problem..

Slik jeg ser det blir solcelle panel "leketøy" i denne sammenhengen for å ha noenlunde komfort ...

Vurderte som sagt sol/panel en stund til ladning, men etter som jeg likevel må ha varmtvann

blir som sagt påfyll av batteriene en selvfølge i samme rennet...

Jeg har heller ikke opplevd støy fra generatorer i uthavn, folk er stort sett veldig hyggelige og hensynsfulle. Kan ha noe med avstand til andre å gjøre. Prøver å ikke kline oss opp i andre i uthavn. Pluss at de fleste i uthavn, er jo der for å kjenne på freden ved havet. Tar hensyn til verandre.Men skal innrømme at jeg har hørt generatorstøy i gjestehavner. Dette har vert fra store båter, mulig stømkapasiteten på gjestebryggene er litt liten for litt større båter(70fot). Vi har diesel vannvarmer, så varmtvann har vi nok av.  

Jeg må nok innrømme at vi er meget glade i aggregatet vårt. Og det har hjulpet oss ut av et par situasjoner som kunne blitt kinkige. Slik er det vel når man har mekket sin egen båt. Det er ikke en Efoy eller solcelle som kan erstatte kontinuerlig 6,5 kW effekt om man trenger det. Så når Mase'en vår en eller annen gang konker, og det kan være 'i morgen', kommer jeg til å spise graut og makrell i tomat til jeg har spart opp penger til et annet aggregat :-) Men vi fyrer ikke opp stinkadoren nær andre om vi ikke er i krise, hvilket har skjedd to ganger på 17 år. Og da har vi fått omkringliggendes tillatelse til en halvtimes aggregatkjøring. Litt kommunikasjon løser de fleste problemer, før de oppstår. Det er ikke slik at vi driter i alle andre og gjør som det passer oss. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Guest Avmønstret#
Hulda skrev 11 minutter siden:

Jeg må nok innrømme at vi er meget glade i aggregatet vårt. Og det har hjulpet oss ut av et par situasjoner som kunne blitt kinkige. Slik er det vel når man har mekket sin egen båt. Det er ikke en Efoy eller solcelle som kan erstatte kontinuerlig 6,5 kW effekt om man trenger det. Så når Mase'en vår en eller annen gang konker, og det kan være 'i morgen', kommer jeg til å spise graut og makrell i tomat til jeg har spart opp penger til et annet aggregat :-) Men vi fyrer ikke opp stinkadoren nær andre om vi ikke er i krise, hvilket har skjedd to ganger på 17 år. Og da har vi fått omkringliggendes tillatelse til en halvtimes aggregatkjøring. Litt kommunikasjon løser de fleste problemer, før de oppstår. Det er ikke slik at vi driter i alle andre og gjør som det passer oss. 

Høres ut som en veldig fornuftig tilnærming. 

--

Om vi feks ligger på svai og det blåser ørlite så vil det vel være tvilsomt om noen i det hele tatt merket om vi fyrte et stillegående aggregat.

Men i tråder som dette er det noe jeg stusser på. Virker som en del med aggregat mangler noe i mellom, dvs god batterikapasitet. For om en må fyre aggregat hver gang en skal bruke strøm i litt mengder så blir det jo en ekstremt dårlig løsning. Vannkoking er nevnt, varmtvann til dusj osv. 

Om en har et kraftig aggregat så har en vel også kraftig ladekapasitet, stor batterikapasitet og stor "ut" kapasitet? For en fyrer vel ikke aggregatet for å kunne slå på en vannkoker? 

Hulda har vel, etter siste telling, ca. 650 Ah som kan tappes 50 %. Vi har ikke inverter. Vi har 12 V vannkoker som bruker 20 minutter på å varme et par kopper vann (kostbar vannvarmer). Starter Agg. hvis vi ikke ligger med landstrøm. Eller fyrer primusen. Eller tar en pils.

Guest Avmønstret#

Men samtidig, stor ladekapasitet, stor batterikapasitet og kraftig inverter er jo en løsning som like godt kan kobles til motoren. Så om man har en mindre motor, feks i seilbåt, er ikke aggregat et slags blindspor? 

Jeg skjønner at en stor planende båt ikke vil fyre opp hovedmotor for å lage strøm, men om de hadde stor ladekapasitet og batterikapasitet i utgangspunktet så ville en vel kunne ligge relativt lenge uten å måtte produsere ny strøm. 

--

Poenget mitt, vil ikke ny batteriteknologi gjøre behovet for agregat avlegs på "mindre" båter? Også de som er lagt opp for drift på 220V? 

Har 700Ah som jeg antar kan tappes ned til ca 350Ah. Holder jo en stund det. Hadde jeg hatt enda mer (som jeg ønsker meg), så hadde nok ikke generator vært med tror jeg gitt at vi kan drive varmtvann, kaffetrakter og mikroen etc via inverteren, samt bruker gass til matlaging.

Pinkvin skrev 1 time siden:

Men i tråder som dette er det noe jeg stusser på. Virker som en del med aggregat mangler noe i mellom, dvs god batterikapasitet. For om en må fyre aggregat hver gang en skal bruke strøm i litt mengder så blir det jo en ekstremt dårlig løsning. Vannkoking er nevnt, varmtvann til dusj osv. 

Om en har et kraftig aggregat så har en vel også kraftig ladekapasitet, stor batterikapasitet og stor "ut" kapasitet? For en fyrer vel ikke aggregatet for å kunne slå på en vannkoker? 

Selv kan jeg med letthet ligge 3 døgn uten lading, men som sagt dusje i kaldt vann er ikke tema, da startes generatoren for og varme berederen..

Når generatoren likevel rusler, er det ingen grunn til å ikke lade batteriene i samme slengen, den tiden det tar og varme berederen..

Ikke verre en det...

All matlaging etc. på gasskomfyr...helt konge...:wink:

Men det er nok noen som må fyre generatoren for den minste matlaging, det ser jeg som en dårlig løsning..

Pinkvin skrev 57 minutter siden:

Så om man har en mindre motor, feks i seilbåt, er ikke aggregat et slags blindspor? 

Jeg regner med at det ikke er Huldas GM 6,2 L NA som du beskriver som mindre motor i seilbåt? 

Ellers så sitter det en AC Delco med uintelligent laderegulator på GM'en (makser på 14,8 V). På 220 V har vi en Stirling på 50 A som lader en batteribank på 450 A. Baugbatteriet holder vi utenom som reserve. Samme gjelder 80 A start for aggregatet.

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Men har du diesel vannvarmer, og gass komfyr, er det jo bare lading til batteriene du trenger...

Da hadde jeg gått for solcelle panel...

Det er akkurat det vi har. Gass til matlaging, diesel vannvarmer og solcelle. Men det er deilig å vite at man har mulighet for å lade lifepo4 batteriene raskt med aggregatet vist det måtte bli nødvendig. 

Trur nok dette «problemet» ikkje er så voldsomt stort i praksis. Dei aller fleste er nok fornuftige, og bruker hovudet. Det er vel ganske den eine prosenten som drit i alt og alle, som er problemet. Kan telje på ei hand dei gongane eg har irritert meg meir enn godt var. Eine gongen i Bekkjarvik Gjestehavn. Ein stor og fin båt som absolutt måtte køyre generator med eksosutløp peikande rett mot cockpiten vår. Han «måtte» ladde batteria, og landstraumledninga gadd han ikkje å finne fram, sa han. Straumstolpen på brygga sto ca to meter frå båten hans. Han var ein typisk einprosentar, som dreit i alt og andre. Heldigvis er det ikkje så altfor ofte ein møter på slike, men dei finnast, både som seilarar og motorbåtfolk... 

Nimbus4 skrev 1 time siden:

Det er akkurat det vi har. Gass til matlaging, diesel vannvarmer og solcelle. Men det er deilig å vite at man har mulighet for å lade lifepo4 batteriene raskt med aggregatet vist det måtte bli nødvendig. 

Men da går ikke agregatet ditt mye..?

Ligger fint 2-3 dager uten lading. Men er også en av de som fyrer aggregatet en liten time på morgenen i 10 tiden for kaffetrakter vannvarme og et lite påfyll på batteriene. Om det er båter i nærheten lar vi være (om ikke de kjører den selv da). Generatoren går veldig få timer i året. Om den ikke brukes litt går den i stykker. Båten ble kjøpt med generator. 

Har også selv bare opplevd en gang at jeg andre ikke tok hensyn. Da fyrte noen opp en liten honda sak på kaien i ni tiden på kvelden mens folk koste seg med grilling og bålkos. Selv gikk de inn i båten og lukket døren!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Ida Marie III skrev 15 minutter siden:

Men da går ikke agregatet ditt mye..?

Nei, jeg har jo akkurat satt det inn i båten. Tror ikke det kommer til å bli utslitt. Men nå er dette et lite bærbart aggregat, jeg har rigget båten slik at vi fint klarer noen dager uten påfyll av strøm. Men når Efoy`en nå var utslitt hadde jeg lyst til å rigge til dette aggregatet. Syns det fungerer overraskende bra, og støyer lite når jeg har hengt det opp i fleksible eksosfester, og har kjøleluft og eksos i lydfelle.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...