Jump to content

Måling av sylinder, yanmar 1gm-10


hschrde

Recommended Posts

Så er jeg her igjen da, med yanmaren som soter... Ser ut som det er oljeringen - fikk heldigvis slått kloa i et sett ringer nede på Vettre!

 

Jeg regner med at det er en tur med hardkjøring (dårlig vær og longside buksering alene...) og det j.... middelet for avsoting som har tatt knekken på oljeringen. Det høyner jo flammepunktet for å få ut soten - og tar knekken på stempelfjærene samtidig...

 

Det eneste problemet nå er å få sjekka sylinderen før jeg honer den opp! Regner 99% med at den ikke trenger borring - men hadde vært greit å sjekke når den først ligger der nedmontert...

 

Er det noen som har måleverktøy - eller kjenner noen som har? Betaler gjerne litt for å leie, samt er meeeget forsiktig med utstyret....

 

Har prøvd diverse leiefirmaer uten hell...

Link to post
Share on other sites

Så er jeg her igjen da, med yanmaren som soter... Ser ut som det er oljeringen - fikk heldigvis slått kloa i et sett ringer nede på Vettre!

 

Jeg regner med at det er en tur med hardkjøring (dårlig vær og longside buksering alene...) og det j.... middelet for avsoting som har tatt knekken på oljeringen. Det høyner jo flammepunktet for å få ut soten - og tar knekken på stempelfjærene samtidig...

 

Det eneste problemet nå er å få sjekka sylinderen før jeg honer den opp! Regner 99% med at den ikke trenger borring - men hadde vært greit å sjekke når den først ligger der nedmontert...

 

Er det noen som har måleverktøy - eller kjenner noen som har? Betaler gjerne litt for å leie, samt er meeeget forsiktig med utstyret....

 

Har prøvd diverse leiefirmaer uten hell...

<{POST_SNAPBACK}>

Ta den med til et motorverksted, som oftest koster det lite eller ingenting.

Her i Kristiansand har jeg iallefall fått utført sjekk av ovalitet osv. for en 100 lapp.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Vet det er en grei mulighet - problemet er bare at motoren skal være oppe og gå i løpet av uka... Ikke har jeg transportmulighet heller...

 

Er det noen som har noen tips om hvordan i det minste sjekke den grovt? Det må vel finnes en måte som brukes når man ikke har verktøy tilgjengelig...?

 

Tenker litt høyt - feks føre en av de gamle sylinderringene nedover i sylinderen - måle glippa med bladføler... Det skulle sladre om store problemer regner jeg med?

Link to post
Share on other sites

Vet det er en grei mulighet - problemet er bare at motoren skal være oppe og gå i løpet av uka... Ikke har jeg transportmulighet heller...

 

Er det noen som har noen tips om hvordan i det minste sjekke den grovt? Det må vel finnes en måte som brukes når man ikke har verktøy tilgjengelig...?

 

Tenker litt høyt - feks føre en av de gamle sylinderringene nedover i sylinderen - måle glippa med bladføler... Det skulle sladre om store problemer regner jeg med?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ok, da sjekker du først etter riper eller slitekanter, ovalitet kan måles grovt med bladføler, stempelet sjekkes med et mikrometer. Ofte er det en pil på stempelet samt "opp" på ringene, husk å sjekke dette før du monterer.

 

Er det noen grunn til å tro at sylinderen er skadet da ?

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er egentlig ingen grunn til å tror at hverken sylinderen eller stempelet er skadet! Motoren har gått lite - og problemet oppstod da jeg startet å bruke dette middelet - er det dexol det heter? Tror det har blåst oljeringen - og sannsynligvis har timingen vært litt feil også. Dermed har det gjerne blitt for mye trykk for ringene...

 

Timingen har jeg ordna nå - da den gikk (men sota like mye...) så gikk den mye snillere, helt uten pinging.

 

Skal selvsagt ta en skikkelig god kikk, og måle så godt jeg klarer. Det må vel hones opp - men føler meg sikrest på å ikke ta for mye når jeg ikke har målemulighet.... Å montere ringene rett på uten å hone er vel ikke det beste - tar ikke det knekken på ringene fordi det ikke blir så tett som det skulle?

 

Det får heller bli til at den må tas på nytt etter noen år - dette er en båt vi deler på, og jeg føler jeg bør få den igang før jeg selv stikker på seilferie i Kroatia...

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig ingen grunn til å tror at hverken sylinderen eller stempelet er skadet! Motoren har gått lite - og problemet oppstod da jeg startet å bruke dette middelet - er det dexol det heter? Tror det har blåst oljeringen - og sannsynligvis har timingen vært litt feil også. Dermed har det gjerne blitt for mye trykk for ringene...

 

Timingen har jeg ordna nå - da den gikk (men sota like mye...) så gikk den mye snillere, helt uten pinging.

 

Skal selvsagt ta en skikkelig god kikk, og måle så godt jeg klarer. Det må vel hones opp - men føler meg sikrest på å ikke ta for mye når jeg ikke har målemulighet.... Å montere ringene rett på uten å hone er vel ikke det beste - tar ikke det knekken på ringene fordi det ikke blir så tett som det skulle?

 

Det får heller bli til at den må tas på nytt etter noen år - dette er en båt vi deler på, og jeg føler jeg bør få den igang før jeg selv stikker på seilferie i Kroatia...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

 

Honingen er nødvendig ja, at man lager bittesmå "slipespor" inne i sylindern, som går som små spiraler nedover, begge veier, tett i tett (ca noen-og-tjue graders vinkel i forhold til toppen på sylindern). Disse sporene er helt nødvendig, da olja ligger i disse. I en helt glatt sylinder vil stempelringene dra med seg all olja, og det ville ikke bli liggende noe olje på sylinderveggen til å smøre. På sylindere som er borra opp, eller er svært slitt, eller for eksempel som har varmskjært seg noen ganger, så må man hone på nytt. Da må motoren kjøres inn igjen.

 

Det gjelder bare støpejernsylindre. Chrome og nitrit-sylindere kan man ikke hone opp, fordi dette laget er supertynt, og blir slitt av ved honing. I slike sylindre blir det et slags "edderkoppnett"-mønster i overflaten under prosessen i det man legger på krommen, som har samme effekten som honemønstret. Man kan evt. legge på nytt krombelegg dersom man har borret eller noe, men dette er gjerne mye dyrere enn å kjøpe ny sylinder.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Det stemmer det - hadde glemt det... Antakelig har det nok gått litt varmt i motoren - og veggene er altfor glatte...

 

Honingsverktøy er innkjøpt - og ringene er på vei.

 

Skal det forresten brukes vann eller olje når jeg sliper? Det logiske er vel ikke å bruke noe, siden det skal bli spor.

 

Selve slipinga går nok greit - har jo vært skøyteløper og vant med å slipe og vurdere metallflater! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det stemmer det - hadde glemt det... Antakelig har det nok gått litt varmt i motoren - og veggene er altfor glatte...

 

Honingsverktøy er innkjøpt - og ringene er på vei.

 

Skal det forresten brukes vann eller olje når jeg sliper? Det logiske er vel ikke å bruke noe, siden det skal bli spor.

 

Selve slipinga går nok greit - har jo vært skøyteløper og vant med å slipe og vurdere metallflater!  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

HONINGSOLJE ! :lol:

 

du må for all del ikke hone tørt uten noen smøring. Husk å få til sjakkmønsteret når du honer, ikke kjør bare opp og ned.

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da blir det å ringe sylinderservice og kjøpe inn honingsolje... Går det greit med annen type olje dersom jeg ikke får tak i det? Skal den i så fall være tynn eller tykk?

 

Håper det går greit - sjakkmønster skal jeg nok fikse - men håper jeg får nok/ikke for mye mønster... Kanskje greit å gjøre dette på en liten ensylindra sak før jeg går i gang med større jobber, hehe...

Link to post
Share on other sites

Tenker litt høyt, ved honing vil du se om hele sylinderflaten får honingsmerker, dersom ikke kan du mistenke at en sylinder er "oval"...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Da er motoren i gang igjen! Målte sylindere først, ved å skyve en gammel stempelring nedover. Det var nesten ingen avvik - samme diameteren hele veien. Da jeg startet å hone opp, så tok brynene hele veien med det samme - så det var som jeg trodde lite slitasje. Et par hakk og merker var det, men ikke noe problematisk.

 

Monterte og starta den, høres mye bedre ut nå! Soter ikke etter den første halvtimen eller så - men et annet problem oppstod så klart.... :headbang:

 

Før var sotet et problem, nå slipper den olje eller diesel på tomgang! Mulig det er oljedråpene jeg brukte til å smøre for sikkerhets skyld da jeg monterte stempelet - tenkte som så at samme reglene som ved vinteropplag gjelder ved innkjøring...

 

Det er også mulig at den må justeres, som det er nå er det mulig timinga er for sen - vil dette kunne føre til at det injiseres litt diesel etter at forbrenningen har skjedd?

 

Et annet problem oppstod selvsagt også - nå lekker det olje fra et overføringsrør som selvsagt måtte ruste igjennom akkurat nå... Har ikke tid/råd til å bestille nytt nå - så det må loddes/spleises på et vis. Vil det være forsvarlig å kappe det og skjøte det med gummislange sånn foreløpig? Oljetemperaturen skulle jo ikke være allverden på en sånn motor?

Link to post
Share on other sites

Det er også mulig at den må justeres, som det er nå er det mulig timinga er for sen - vil dette kunne føre til at det injiseres litt diesel etter at forbrenningen har skjedd?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det injiseres diesel etter at forbrenningen har skjedd, oppstår det man kaller etterbrenning. Det gir soting og koksing. Nåla i innsprøytningsdysa hopper opp og ned flere ganger etter at den skal være stengt. Etter kort tid får du såkalte trompeter rundt hullene i dysa. Årsaken kan være feil med synkeventilen i innsprøytningspumpa eller andre ting som medfører unormalyt høye trykksvingninger i røret mellom pumpe og injektor etter at den normale innsprøytningsperioden er avsluttet. MEN - dette påvirkes ikke av feil forinnsprøytningsvinkel (starten på innsprøytningen). For liten forinnsprøytningsvinkel medfører bare at hele innsprøytnings- og forbrenningsperioden forskyves utover i kompresjons- og arbeidsslaget.
Link to post
Share on other sites

Takk for forklaring - da lar jeg nok timingen være foreløpig. Dysa er testa, men det kan jo selvsagt ha skjedd en feil... Om det ikke hjelper nå, så får jeg vel få trykktestet den igjen...

 

Nok en kveld med jobbing - nå er det meste montert. Oljerøret er lodda foreløpig, og motoren går som en klokke. Slipper fremdeles litt olje, særlig på lavt turtall og ved pådrag. Regner med at dette er oljefilm fra sylinderveggen, konfererte med min onkel (som kan det meste om motorer) og kom fram til at det er normalt i starten av innkjøringen.

 

Det eneste som jeg ikke likte, var at jeg fikk litt turtallsfall og røyk etter en stund. Viste seg at jeg hadde gått tom for diesel - håper virkelig at det er eneste grunnen... I morgen tidlig skal jeg ut med en kanne diesel - håper virkelig alt går som det skal...

Link to post
Share on other sites

Nå har motoren gått noen timer på belastning - lyder veldig bra, faktisk mye mer stillegående... Soter nesten ingenting, slipper heller ikke olje!

 

Det gjenstår bare å rette inn akslingen og litt småting. Takk for alle tips!

 

Er det forresten noen som vet hvordan jeg stiller inn begrenseren til regulatoren? I manualen min så står det kun at den skal stilles av verksted... Det kan jo bli problemer om motoren får for mye diesel, så hva skal til for å stille inn på den sikre siden?

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...