Jump to content

Nye fartsgrenser vedtatt


SRA

Recommended Posts

Hei,

 

er bare gledelig overasket over at en bosatt i Rogaland leser "blekka" vår.

hilsen "en av de ansvarlige bak http://www.tb.no "

 

PS

Forøvrig en selvfølge synes jeg at man ikke kjører fortere enn 5 knop innenfor 50 meter av holmer og skjær. Spesielt på sommeren med folk som bader. 50 meter er ikke mye!

Har forøvrig hatt meget rask båt tidligere dersom jeg skulle få kommentarer på snekka  :sailing:

- dette handler om å vise hensyn.

Link to post
Share on other sites

Lijanka.

 

Jeg synes ikke at det er en selvfølge at man ikke skal kjøre raskere enn 5 knop når man er nærmere enn 50 meter fra land. Noen få plasser er det en selvfølge men ikke som en generell regel. Synes det er ganske snever synsvinkel å sitte i Tønsberg og fastslå at dette er en selvfølge. Det viser at man ikke kan ha ferdes mye andre steder i landet og sett den variasjon i befolkningstetthet, geografi og kystforhold. Kanskje er det en selvfølge enkelte steder på øst og sørlandet, men her på nordvestlandet hvor jeg er bosatt vil det å overholde en slike grense til en hver tid medføre at båtlivet blir ødelagt. Slik skjærgården er her i rundt så ligger det holmer og skjær spredt nesten overalt hvor man ferdes. Jeg har en båt med et fartspotensiale som ligger på 20-26 knop og ferdes ofte rundt holmer og skjær. Å måtte slakke ned hver gang man passerer en liten holme er helt uaktuelt.

 

Går ofte innerleia, mellom holmer og skjær, over Hustadvika. Mye av denne ferden går mellom land, holmer og skjær og mye nærmere enn 50 meter. Ja, noen ganger så føles det nesten så man kan spytte på land. Når man da er kjent i farvannet er det ikke dette noe problem. Og her ute er det ikke mange som ligger å bader eller driver annen aktivitet. Hva om vinteren - da er det heller ikke mange som bader eller ligger fortøyd ved strender og holmer.

 

5 knop er jo egentlig utrolig sakte (ca. 9 km/t - rask gange/jogging). Det sakteste min båt går er 4 knop. Å daffe rundt på tomgang mye av tiden blir uutholdbart.

 

Ett annet tema er hva som betegnes som land og som man da må holde seg mer en 50 meter unna uten å måtte slakke ned. Et lite skjær som så vidt stikker opp på fjære sjø, eller en liten holme på noen kvadratmeter - kommer de under denne betegnelsen?

 

Selvfølgelig skal man vise hensyn når man ferdes nære land, hvor andre oppholder seg, bader eller har fortøyd båten - og selvfølgelig i havnebasseng. Problemet er at det kun er en promille av kystlinjen hvor dette er aktuelt. Det blir da en altfor generaliserende regel at dette skal gjelde overalt bare man er nærmere land enn 50 meter.

 

Hilsen en som skal på sjøen i ettermiddag og sikkert kjøre raskere enn 5 knop både nærmere land og lengre fra land enn 50 meter.

Link to post
Share on other sites

Heisan!  :smiley:

Jeg gir min fulle tilslutning til synspunktene fra Saga! KNBF protesterte mot en generell fartsgrense på 5 knop 50 meter fra land av de samme grunner som Saga nevner. Man må huske på at Norge er langt mer enn bare Oslofjorden og Sørlandet! En generell fartsgrense som denne betyr at et sund mellom to øyer eller holmer må være mer enn 100 meter bredt for å gå med mer enn 5 knops fart! På Vestlandet og i Nord-Norge finnes det skjærgårder (Austevoll kommune består for eksempel av ca. 200 øyer og holmer!) hvor det ikke bor et menneske og hvor lovlydige båtførere må gå "utenskjærs" for å unngå fartsgrensen. Ikke minst må vi tenke på fastboende som er avhengige av å komme seg frem på sjøen! På den annen side er vi helt enige i at vi må få entydige fartsgrenser i Norge der hvor det er et åpenbart behov for slike grenser og at disse er merket på en entydig måte, og helst også i båtsportkartene.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Kommer vel til å få så hatten passer men kan ikke dy meg  :smiley:

Er ikke for denne regelen, men jeg tror at vi båteiere må ta vår del av skylda for at den blir innført. Hadde alle oppført seg pent, og vist tilstrekkelig hensyn, ville man antagelig heller ikke innført regelen.

 

Ser på det som en slags kollektiv avstraffelse.

Link to post
Share on other sites

Lasse,

 

Jeg er minst 110% enig med deg!

 

Alt for ofte har vi sett speedbåter som sneier innom badeplasser, vannskibåter som stryker på kryss og tvers i trange leder, for ikke å snakke om galningene som braker tvers over både joller og kajakker.

 

Men jeg er allikevel redd for at de som virkelig burde lære å ta hensyn  -  de vil fortsette nøyaktig som før, helt uavhengig av hvilke fartsgrenser som gjelder.

 

Forskjellen er at nå får politiet en klart definert grense som man kan "TA" dem på, istedenfor de tidligere så diffuse "Sakte fart", "Vis hensyn", osv.

 

Men uansett; la oss iallefall håpe at det kan hjelpe!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg blir mer og mer overbevist om at vi hadde hatt det bedre med obligatorisk opplæring.

 

Da ville en del "elementer" ikke tatt bryet med å skaffe seg lappen og heller kjøpt campingvogn eller dratt til syden. Atter andre som kjører gris uten å skjønne hvor galt det er ville lært bedre. Vi har også en gruppe som ikke skjønner at det er noe som heter skipslei og der må man tåle litt bølger  :smiley:

 

Selv har jeg stadig vekk vært lut lei av grisekjøring. Særlig i trange farvann på sørlandet og når jeg er ute i kajakk. På den annen side blir det for dumt å putre rundt i 5 knop når jeg skal ut med garn etter juletorsk i en liten jolle til vinteren. Slik sett er forslaget et nytt i rekken av forslag for å kriminalisere det norske folk.

 

Vet ikke helt hva jeg synes....er glad for at det kommer klare regler, men dette kunne vært løst langt bedre. Nå avhenger utfallet av om de som skal håndheve bruker hodet eller går på kurs hos UP....

Link to post
Share on other sites

Hva hjelper det med regler hvis de ikke følges?  I den svenske skjærgården merkes det godt når man kommer inn i en 5kn grense, men i påsken gikk vi til Smøgen.  Gjennom Homborgsund kanalen møtte vi to norske 38 fotere i godt driv i minst 10kn.  Kaffekopper velta,  :confused: og hadde det ikke vært for at skipperen på vireferga hadde vært oppmerksom så kunne det gått galt, for besetningen på disse båtene hadde helt tydelig ikke lest varselet på sjøkartet.  

 

Mulig at de ikke hadde kn måler?

 

Ta hensyn og god sommer  :wink:

Link to post
Share on other sites

Lasse,

Alt for ofte har vi sett speedbåter som sneier innom badeplasser, vannskibåter som stryker på kryss og tvers i trange leder, for ikke å snakke om galningene som braker tvers over både joller og kajakker.

mvh

Poseidon

Heisan Poseidon  :confused:

Ovenstående minner meg om robåten som forsvant inn i "tunellen" på en katamaran-hurtigbåt! Dine fornuftige synspunkter gjelder sannelig også "proffene" som heller ikke alltid følger sjøveisreglene og tar hensyn til andre sjøfarende, men det er kanskje en annen diskusjon...?

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Heisan Poseidon  :confused:

Ovenstående minner meg om robåten som forsvant inn i "tunellen" på en katamaran-hurtigbåt! Dine fornuftige synspunkter gjelder sannelig også "proffene" som heller ikke alltid følger sjøveisreglene og tar hensyn til andre sjøfarende, men det er kanskje en annen diskusjon...?

Hilsen Jan

 

Hei igjen navnebroder  :wink:

 

Du har så rett, så rett!

 

"Problemet" er at disse karene er ombord i fartøyer som har fått dispensasjon fra fartsbestemmelsene.

 

Det virker av og til som om de også har fått dispensasjon fra sunn fornuft   -   men det tror jeg ikke inngår i avtalen .....

 

Akkurat den historien du refererer til er vel litt spesiell, var ikke det et par stykker som hadde lagt seg til i mørke for å fiske, midt i hurtigbåtleden, UTEN LYS. Jeg tillater meg å tro at de fikk en liten "crash-opplæring" i lanterneføring.....

 

Ha en fin dag, med FORNUFTIG fart!

 

mvh

Poseidon

 

(Som var ute med "Gamle Salten" i forgårs, og skal ut med "Rogaland" i kveld  -  så nå går det for seg her borte ....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Saga: Jeg skal være den første til å innrømme at vinteren og vestlandet + nordover ikke sto fremst i pannebrasken på meg når jeg skrev mitt innlegg... :confused:

(Men jeg har sett mye at vårt langstrakte land - gjennom jobber med over 150 reisedøgn i året...)

 

Det du kunne lese her var først og fremst en frustrasjon over alle disse som ikke tar hensyn. Og da spesielt i min hjemlige "badebalje" som da i hovedsak er skjærgården rundt Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme. Det er mange med meg på denne kanten som er "drittlei" folk som ikke tar hensyn. Du finner dem gjerne høyt oppe på en flybridge, kikkende bakover gjennom mørke solbriller når de passerer for å se om badende unger og gummibåter flakser "vegg i mellom" - om den badende eldre damen blir våt i permanenten av bølgene - eller om du får kaffekoppen ut over deg dersom du sitter i båten din og nyter denne. Skulle noe av dette skje - så får disse personene et lykkelig drag over ansiktet  :wink:

 

Kanskje dette er de samme personene som på -80 tallet tauet (ja, tauet) Princessene sine til Havna på Tjøme for å ligge der hele sommeren - som nå endelig har fått råd til motorene??

"Se og bli sett" er kanskje viktigere enn selve båtlivet (som jeg tror alle her på denne siten setter fremst)?

 

Det er med dette i bakhodet jeg hilser disse reglene velkommen, i alle fall for østlandets sin del. Så kan man jo spørre om det vil ha noen effekt? Følger helt Poseidons tankerekker her.

 

 

Pådrar meg vel mer skyts, men det er også en selvfølge  :lol: med obligatorisk opplæring (minimum båtførerprøven) for alle som skal føre en båt over en gitt størrelse.

Det er helt høl i huet at poden på 16 nå kan låne sin fars båt på 36 fot og 500 gamp - for så å "gi jernet". Eneste opplæring poden har fått er kanskje å se Danmarksfergene legge til kai -observert fra balkongen i Holmenkollåsen  :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er litt merkelig å sette en så generell fartsgrense for alt og alle. Det er jo litt annerledes enn på lad dette da.

Jeg bor ved et sund som er 100-150m bredt, her går det skjergårds jeaper i både 40 og 50 knop uten at det skaper noe problemer, men når det kommer en princes i 25 knop, så bør man helst gå å se at båtene ligger skikkelig.

 

Ikke for å starte krangel, men jeg blir av og til litt galen på en del princess´er jeg møter. Mitt intrykk er at her er ofte eigeren en som aldrig har vært på sjøen før, men som har tjent noen millioner, kjøpt seg en svær båt, og kjører som om han eier sjøen uten å vise hensyn og sjøvett.

(Jeg kjenner personer som har princess jeg også, så dette er ikke ment som en generalisering, men noen gjelder det nok)

Link to post
Share on other sites

Klippet litt til i Tønsberg blad.

 

Fem-knopsregelen skal gjelde for hele landet. Men det innføres unntak på bestemte vilkår.

* 3 knop for spesielt sårbare farvann.

* 5 knop i skjermede og trange farvann.

* 8 knop i kommersielle havner.

* I havnene gjelder 8 knop helt inn til land

* 30 knop høyhastighetssone i åpne farvann med mye trafikk. Kan gjelde for skjærgårdene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ihvertfall ikke tenkt å prøve å holde de nye fartsgrensene når jeg skal "med-strøms" under Straume bro (Bergen). Her er strømmen ofte minst 5-6 knop og de tøffeste kan spytte i land på begge sider. En bot blir langt billigere enn å kresje på land så jeg tror nok de fleste kommer til å satse på sikker styrefart gjennom her. Synd at man vedtar regler som man MÅ bryte for å ferdes sikkert.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei pat  :confused:

Reglene for fartsmåling på sjøen er at de som foretar målingen/kontrollen først skal måle hastigheten på strømmen som i så fall legges til målt fart. En helt annen sak er om farten skal måles gjennom vann eller over grunn. Hvis farten måles gjennom vann, f.eks. med laser, vil selvfølgelig strømforholdene ha avgjørende betydning. For ikke å snakke om situasjoner med sterk strøm og sterk medvind, sett i sammenheng med kravet til styringsfart og manøvreringsevne (ref. sjøveisreglene).  Her kan det bli mye morro fremover!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Fem-knopsregelen skal gjelde for hele landet. Men det innføres unntak på bestemte vilkår.

* 3 knop for spesielt sårbare farvann.

* 5 knop i skjermede og trange farvann.

* 8 knop i kommersielle havner.

* I havnene gjelder 8 knop helt inn til land

* 30 knop høyhastighetssone i åpne farvann med mye trafikk. Kan gjelde for skjærgårdene.

Jeg har for lengst konstatert at min båt (ca 1250 kg med fulle tanker) lager vesentlig mindre bølger i 17 til 37 knop enn den gjør i 8 knop. Vi snakker om ganske stor forskjell! Helt nede i 5 knop er bølgene litt mindre enn i plan, men ikke så vesentlig mindre. Med slike båter kan man ikke snakke om nytten av de nye fartsgrensene av hensynet til bølger, men kun av hensynet til sikkerheten pga farten i seg selv.

 

Jeg støtter fullt ut lave fartsgrenser i havneområder, båthavner, utenfor badeplasser osv osv. Men da burde kanskje farten konsekvent være 5 knop og ikke 8? Men dersom en ikke kan skli gjennom et 80 - 90 m bredt sund som ikke har en eneste brygge, en eneste fortøyd båt eller et eneste menneske (badende eller ikke) i 20 knop, er det er mildt sagt litt høl i hue. Vi snakker her om moderate 37 km/t.

Link to post
Share on other sites

Jeg var nok litt for kjapp i mitt forrige innlegg. Fartsmålinger med laser gir jo selvfølgelig fart over grunn. Problemet oppstår hvis båten kun er utstyrt med logg som måler fart gjennom vann. Med sterk medstrøm og sterk medvind kan det oppstå en betydelig forskjell mellom fart gjennom vann og fart over grunn. Så lenge det ikke er noe krav om at fritidsbåter skal være utstyrt med instrumenter som måler fart over grunn, kan man spørre hvilken hjemmel man da har for eventuelt å bøtelegge en båtfører for å holde for stor fart når loggen viser at båten har holdt 5 knops fart gjennom vann??? Som sagt, her kan vi få få en del interessante problemstillinger!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Med sterk medstrøm og sterk medvind kan det oppstå en betydelig forskjell mellom fart gjennom vann og fart over grunn.

Det med medstrøm skjønner jeg, men medvind? Brukes det vindmøller til å måle båthastigheter?? Evt at vinden er så sterk at båten går fortere selv uten motor?

Link to post
Share on other sites

Hei Andreas  :smiley:

Det avhenger selvfølgelig av båttypen. Vi hadde nettopp en sak i Bohuslän hvor en cabincruiser med flybridge hadde et så stort vindfang at medvind og medstrøm førte til et avvik mellom fart over grunn og fart gjennom vann på ca. 3,5 knop. Han fikk kr. 800,- i bot! Saken kom opp for Udevalla Tingrett hvor Kustbevakningen fikk medhold hos 2 av tre dommere, men boten ble satt ned til kr. 600,-! Vi har tatt opp denne problematikken med Sjøpolitiet som sier at fartsmålinger med laser på sjøen må brukes med skjønn og sundt vett. Det er jo et syn vi kan slutte oss til. Så får vi bare håpe at de følger en slik fornuftig praksis i Norge selv om Kustbevakningen i Sverige åpenbart ikke har sans for å bruke skjønn i slike saker.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Henger meg på debatten og må si meg enig med Lasse at vi på en måte er skyld i dette selv. Hadde vi vist hensyn der hvor det trengs så hadde alt vært såre vel. Hadde selv en opplevelse i Blindleia for et par år siden med min Nidelv 24. Trangt som det er der mange steder så kommer det (unnskyld) en Princess i det leie hvor halve havet kommer etter båten. Prøvde å vinke ham ned før vi gikk over til det å kjempe for det vi har kjært (båt m/innhold)

To ganger det året var båten på "land" hele vinteren + den lufteturen vi fikk. Hadde jeg i det tilfellet hatt en liten torpedo så hadde den blitt sendt avgårde. Det må jo finnes en spak i disse båtene også som styrer turtall på motor og farten på båten.

Bruker fortsatt mitt eget motto "at det beste med båt er å være underveis".

Link to post
Share on other sites

Hei Jan,

 

jeg er fortsatt ikke med: uansett vindstyrke måler båtføreren sin hastighet enten vha GPS (over grunn) eller med en knopmåler (gjennom vannet) - eller ikke i det hele tatt. Hvor kommer vinden inn? Han med kabinkruseren kunne da sikkert har sett hvor mye fart han gjør - enten over grunn med gps eller gjennom vannet med knopmåleren og dermed være ansvarlig for farten. At han får noe formildene dersom det var stor støm og han målte med knopmåler i vannet er greit, men vinden er ikke med  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra noen helt lokale fenomen over svært korte strekk, er det heldigvis sjelden at vi har strøm over 2 knop her på norskekysten.

 

Det er neppe snakk om 2 knop mer eller mindre når politiet skal slå ned på fartssyndere, så jeg tror neppe at prinsippdebatten om vind kontra strøm har så stor praktisk betydning.

 

Derimot er nok både statuspoeng og hjemlengsel parametre som må tas med i beregningen :smiley:

 

mvh

Poseidon

(Som bevisst unnlot å nevne Princess-eiere)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Andreas  :smiley:

Du har selvfølgelig rett, men vinden kommer inn i betraktningen når det gjelder båtens manøvreringsevne og den kan også ha betydning for bedømmelse av nødvendig styringsfart. Poenget er at kombinasjonen sterk strøm og sterk medvind gir båten fart over grunn selv når motorene går på tomgang. I den aktuelle saken hadde skipper'n nok med å manøvrere fartøyet på 46 fot i trangt farvann med stor trafikk.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...