Jump to content

Nye fartsgrenser vedtatt


SRA

Recommended Posts

Klippet litt til i Tønsberg blad.

 

Fem-knopsregelen skal gjelde for hele landet. Men det innføres unntak på bestemte vilkår.

* 3 knop for spesielt sårbare farvann.

* 5 knop i skjermede og trange farvann.

* 8 knop i kommersielle havner.

* I havnene gjelder 8 knop helt inn til land

* 30 knop høyhastighetssone i åpne farvann med mye trafikk. Kan gjelde for skjærgårdene.

Er det slik de nye farstsreglene er??  :smiley:

 

Det kan vel ikke stemme at maks fart er 30 knop, det finnes svært mange i fjorden som gjør mer enn det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sakset i fra Haugesunds avis.no idag:

 

Fortviler over fem-knops-grense

 

Fra 1. juni er det forbudt å holde mer enn fem knop mindre enn 50 meter fra alt land og alle faste sjøanlegg. Politiet fortviler, og aner ikke hvordan de skal kunne håndheve den nye fartsgrensen.

 

– Eneste muligheten er laser, men da må vi først få utstyret, og så må vi få opplæring, sier Kjell-Tore Aaknæs, leder for sjøtjenesten i Hordaland politidistrikt. De har overtatt politibåten «Kjølen» fra Bergen politikammer, og starter årets sesong i dag.

I Haugaland og Sunnhordland politidistrikt har de ingen politibåt, og dermed ingen muligheter for å kunne innhente råkjørere som eventuelt blir observert

 

– Helt tullete

Aaknæs sier at Hordaland politidistrikt i utgangspunktet har uttalt seg positivt til den nye fartsgrensen. Men han mener det er altfor tidlig å innføre den nye bestemmelsen fra 1. juni, slik Kystdirektoratet vedtok gjennom den såkalte Sjøhastighetsforskriften sist mandag.

– Det er mange uklarheter knyttet til unntakene i forskriften, ser han, og trekker spesielt fram forholdet til rutegående fartøyer. Fartøy over 24 meter og hurtigbåter i passasjertransport har fått generelt unntak, og Aaknæs mener det blir «helt tullete» dersom småbåter skal måtte holde under fem knop i den samme leden der rutebåter kan rase av sted med både 30 og 40 knop.

– Vi må få merket disse faste ledene, og her må det være likhet for loven, sier politioverbetjenten.

Aaknæs mener iverksettelsen av forskriften må utsettes til det er kommet skikkelig merking langs de faste ledene.

 

Klør seg i hodet

Også i marinen er det grunn til å tro at den nye forskriften blir livlig diskutert. Disse er også unntatt fra den nye fartsgrensen:

1. Fartøy som brukes i tjeneste av politiet, tollvesenet, forsvaret eller brannvesenet.

2. Ambulansefartøy og fartøy med helsepersonell i tjeneste om bord.

3. Fartøy som deltar i berging av liv eller verdier.

Unntakene under punkt 1 gjelder imidlertid «bare under utrykning eller i uforutsette situasjoner der det er nødvendig for en forsvarlig utførelse av fartøyets oppdrag». Et aktuelt spørsmål blir om hvorvidt en dagligdags øvelse med forsvarets hurtiggående båter kommer inn under unntaket, eller om også MTB-ene må innrette seg etter den nye fartsgrensen innunder land. Trolig vil mange i Sjøforsvaret si at det blir helt håpløst dersom disse fartøyene ikke skal kunne trene som i dag i trange farvann, det er jo nettopp her de har sin misjon.

Ingen ansvarlige ved marinens hovedbase på Haakonsvern var i helgen tilgjengelig for å kommentere denne saken overfor Haugesunds Avis.

leif.kr.dale@haugesunds-avis.no

IKKE MULIG: Torleif Engevik blir oppgitt når han hører om den nye fartsgrensen. – Det må jo bli en regel som det ikke vil være mulig å håndheve, sier båtmannen på Stord.

Link to post
Share on other sites

Det jeg er stygt redd for er at politikerne oppdager at de når ha en glimmrende mulighet for å finansiere masse politi på sjøen. Forsåvidt greit med mer politi men hva om dette utvikler seg tilsvarende som på veien?

- Bot for å ta en 5 meters jolletur uten flytevest?

- Bot for ikke å ha med båtkort i en 12 fots jolle? (forutsatt at vi igjen får register)

- For å kjøre i 7 knop  en elvemunning med 3 knops medstrøm?

- Mer enn 5 knop fra et skjær i havgapet

- Mer enn 5 knop innaskjærs midt på vinteren eller ved lite trafikk? Glem at jeg kjører 5 knop i sundene her med jolla når jeg kommer inn etter å ha satt garn i iskaldt regn og vil hjem til varm dusj.

 

Selvsagt kan vi håpe og tro at man vil bruke hue og ta fartsbøllene. Det er jeg veldig for, og dette er den mest lettvinnte måten å gjøre det på. Men hva om det blir som langs veien?

 

Svære bøter for den minste bagatell og politi som kun har kontroller på steder der det aldri skjer ulykker, hvor fartsgrensen er satt kunstig lavt.

 

I dag har vi et regelverk om uvettig adferd og maks fart i nærheten av havner og badeplasser. Hadde dette systemet av regler vært håndhevet kunne man slått ned på det aller meste av det denne loven er ment å ramme.

Link to post
Share on other sites

Det jeg er stygt redd for er at politikerne oppdager at de når ha en glimmrende mulighet for å finansiere masse politi på sjøen. Forsåvidt greit med mer politi men hva om dette utvikler seg tilsvarende som på veien?

- Bot for å ta en 5 meters jolletur uten flytevest?

- Bot for ikke å ha med båtkort i en 12 fots jolle? (forutsatt at vi igjen får register)

- For å kjøre i 7 knop  en elvemunning med 3 knops medstrøm?

- Mer enn 5 knop fra et skjær i havgapet

- Mer enn 5 knop innaskjærs midt på vinteren eller ved lite trafikk?

Du glemte bot for tømming av septik utenfor feks Nesodden eller Son.  :seeya:  eller er det ordføreren i den enkelte kommune som vil få ansvaret?

Link to post
Share on other sites

God morgen venner !

Jeg har sendt en henvendelse til fiskeridepartementet om den nye forskriften og hvordan de skal måle hastigheten. Om det er i forhold til vannhastigheten eller i forholdt til det omliggende land. Jeg regner med at dette er greit for dem og svare på siden de er eier av loven og dette alt har vært vurdert av dem. Jeg kommer til å sende en purring daglig til jeg får svar.

 

Jeg ser videre at det snakkes om laserkontroll av hastigheten til sjøs, dette i seg selv indikerer jo at det er snakk om hastighet i forhold til land og ikke vannhastighet. Dette medfører jo at man kan drive gjennom en strøm i uten motorkraft med over 5 knop.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Selve forskriften finner du hos kystverket:

http://www.kystverket.no:8080/Kystverket/d...nger-kysten.pdf

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten  :lol:

Når det gjelder måling av fart på sjøen, skriver Arbeidsgruppen følgende i sin innstilling:

"Arbeidsgruppen har diskutert hva som menes med hastighet i vann. Det ble bla. a. referert til IMO’s definisjon (SMCP)[1] og trukket paralleller til håndheving av hastighetovertredelser til sjøs. Ved måling med laserutstyr er det hastighet over grunn som registreres. Dette er også basis for skips navigasjon. Utstyr som brukes til hastighetsmåling – GPS[2] – er i større grad blitt vanlig om bord i mange fritidsbåter.  Dette er også gjennomgående mer pålitelig utstyr enn mange vannhastighetsmålere. Arbeidsgruppen vil derfor anbefale at med et fartøys hastighet skal forståes hastighet over grunn. Dersom hastighetsmålinger skal gjennomføres i farvann med sterk strøm, bør det således korrigeres for strømsettingen slik at for eksempel ved sterk medstrøm legges strømhastigheten til   hastighetsgrensen."

Jeg håper ovenstående er et tilfredstillende svar på ditt spørsmål.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Fartøy skal ikke ha høyere hastighet enn 5 knop innenfor en avstand på 50 meter fra:

1. land. Som land regnes all grunn som er synlig over vannflaten.

 

Dvs. at ved lavvann må man i enkelte tilfeller senke farten til 5 knop, hvis man da ser skvalpeskjæret som ligger under vann ved høyvann.

 

Dette er og blir tåpelig

Link to post
Share on other sites

Fartøy skal ikke ha høyere hastighet enn 5 knop innenfor en avstand på 50 meter fra:

1. land. Som land regnes all grunn som er synlig over vannflaten.

 

Dvs. at ved lavvann må man i enkelte tilfeller senke farten til 5 knop, hvis man da ser skvalpeskjæret som ligger under vann ved høyvann.

 

Dette er og blir tåpelig

 

Jeg beklager å måtte si det, men jeg synes ærlig talt at deler av denne debatten begynner å bli tåpelig. Hovedsaken er nemlig ikke 2 knop mer eller mindre, med eller mot strøm, fart over grunn versus fart gjennom sjøen.

 

Hovedsaken er at vi hver sommer har diverse alvorlige ulykker som en direkte følge av hodeløs racing med båter. Uten klare regler for maksimal fart innen gitte områder har det i noen tilfeller vist seg vanskelig å komme svineriet til livs.

 

Hvis vi ønsker å fremstå som ansvarsbevisste båtførere, da skulle det være en selvfølge at vi brukte sunn FORNUFT og holdt oss til det som i Sjøveisreglene kalles "sikker fart".

 

Det er her en del av oss har sviktet, og det er derfor reglene har tvunget seg frem.

 

"You asked for it" heter det på utaskjærsk .....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Angående det skvalpeskjæret som ble trukket frem; hvis man er så usikker i sin navigasjon at man overraskende blir oppmerksom på et skvalpeskjær   -   da skal man være glad om farten er 5 knop og ikke 25 eller 50 .....

 

Og om man en eller annen gang har et så akutt behov for å komme hurtig frem, da er det vanligvis ikke store omveien som skal til for å klare minsteavstanden på 50 meter.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er 100 % enig i Poseidon sine betraktninger, også når det gjelder retningen denne diskusjonen tar.

 

Man kan da ikke i fullt alvor tro at politiet legger seg nederst i Glomma for å ta de som sklir nedover i 8 knop?? Eller de som kjører 30 - 40 meter på utsiden av badebøyen i 7 knop?

Litt mer tiltro til ordensmakten bør man ha...

Kommer man derimot rasende forbi i 20-30 knop, så stiller saken seg nok litt annerledes!

 

Poenget er at man her får klare regler og KAN reagere på hensynsløs og uansvarlig båtkjøring.

Link to post
Share on other sites

Fornuftige ord nok en gang, Poseidon!  :smiley: På den annen side er det naturlig at også seriøse båtfolk er redd for at overivrige politifolk med laser'n klar skal sitte og finmåle på knop'en slik den svenske Kustbevakningen driver med...og de tok ikke hensyn til medstrøm!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hovedsaken er at vi hver sommer har diverse alvorlige ulykker som en direkte følge av hodeløs racing med båter. Uten klare regler for maksimal fart innen gitte områder har det i noen tilfeller vist seg vanskelig å komme svineriet til livs.

 

Hvis vi ønsker å fremstå som ansvarsbevisste båtførere, da skulle det være en selvfølge at vi brukte sunn FORNUFT og holdt oss til det som i Sjøveisreglene kalles "sikker fart".

 

Det er her en del av oss har sviktet, og det er derfor reglene har tvunget seg frem.

Er ikke uenig i at det må regler til på sjøen også, men hjelper det med nye regler , når folk ikke overholdt de man hadde.

Det hadde etter min mening  vært bedre å følge opp ekstisterende lover og regler.

Overholdelsen øker med faren for å bli tatt.

Med de ressurser som politiet rår over i dag, kan ike jeg se hvordan de skal kunne overvåke, og kontrolere overtredelser av alle reglene og lovene som har kommet til i de senere år.

 

PS.Hvis alle var enig, ville det ikke vært en debatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan være enig med at der alltid har vært regler, blant annet den som jeg nevnte med "sikker fart", men forskjellen på de gamle og de nye reglene er:

 

De gamle reglene overlot i stor grad vurderingen til den enkelte båtfører, man forutsatte tilstrekkelig sjøerfaring til å kunne bedømme forholdene, til å forutse konsekvensene og til å kunne innrette seg deretter. Det viste seg dessverre at med en ny generasjon båtfolk  -  som stort sett hadde sin erfaring fra motorveien  -  så fikk vi alt for mange ulykker av den sorten som jeg nevnte.

 

Nå innføres faste, definerte og lite diskutable regler; tydeligvis til ergrelse for "noen"  -   men til lettelse for oss som har slitt med konsekvensene av manglende innsikt hos diverse egoistiske "verdensmestere".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er 100 % enig i Poseidon sine betraktninger, også når det gjelder retningen denne diskusjonen tar.

 

Man kan da ikke i fullt alvor tro at politiet legger seg nederst i Glomma for å ta de som sklir nedover i 8 knop?? Eller de som kjører 30 - 40 meter på utsiden av badebøyen i 7 knop?

Litt mer tiltro til ordensmakten bør man ha...

Kommer man derimot rasende forbi i 20-30 knop, så stiller saken seg nok litt annerledes!

 

Poenget er at man her får klare regler og KAN reagere på hensynsløs og uansvarlig båtkjøring.

Tja.....se bare hvordan dette fungerer på veien. Det slåes ikke ned på ville forbikjøringer, men man får svær bot for å kjøre i 75 i en 70 sone på en vei som i alle andre land ville hatt 100 (satt på spissen)

 

Er veldig for å slå ned på bøllene! mener bare at dette kunne man gjort ved å håndheve det regelverket vi har i dag.

 

Tiltroen til ordensmakten er nok ikke så stor her i gården  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja.....se bare hvordan dette fungerer på veien. Det slåes ikke ned på ville forbikjøringer, men man får svær bot for å kjøre i 75 i en 70 sone på en vei som i alle andre land ville hatt 100 (satt på spissen)

Dette er med respekt å melde bare tull! Dersom du kjører i 75 km/t i en 70- sone så får du IKKE bot, du får heller ikke et forenklet forelegg . Ved måling trekkes minst en sikkerhetsmargin på 5 km/t fra... OG dersom man da har kjørt i minst (!) 80 km/t i 70 sonen så får man den svære (dine ord  :headbang:) summen av kr. 500,- i forenklet forelegg...

 

Ny sats 1. januar 2003 (fartsgrense 70 km eller høyere)

 

5 km/t                   10 km/t          15 km/t

500 kroner          1000 kroner   1500 kroner

 

 

 

At det ikke slås ned på ville forbikjøringer er jo som de fleste oppegående mennesker vet også bare sprøyt! Det GÅR en del personer i Norge som nok har opplevd det motsatte.

Poenget er bare at sannsynligheten for å bli tatt er veldig liten. Om dette skyldes manglende ressurser i politiet, eller dårlig utnyttelse av de ressurser som politiet har tilgjengelig, er en annen diskusjon... Men dersom man BLIR tatt i en vill forbikjøring så er utvilsomt konsekvensen at man må benytte apostlenes hester i en periode + en bot på noen 1000 kroner. Og godt er det!!

 

 

At man ikke har tiltro til ordensmakten er en ærlig sak, men når denne bygger på manglende viten... så burde en kanskje gjøre noe med dette?

Link to post
Share on other sites

Dette er med respekt å melde bare tull! Dersom du kjører i 75 km/t i en 70- sone så får du IKKE bot, du får heller ikke et forenklet forelegg . Ved måling trekkes minst en sikkerhetsmargin på 5 km/t fra... OG dersom man da har kjørt i minst (!) 80 km/t i 70 sonen så får man den svære (dine ord  :headbang:) summen av kr. 500,- i forenklet forelegg...

 

Ny sats 1. januar 2003 (fartsgrense 70 km eller høyere)

 

5 km/t                   10 km/t          15 km/t

500 kroner          1000 kroner   1500 kroner

 

 

 

At det ikke slås ned på ville forbikjøringer er jo som de fleste oppegående mennesker vet også bare sprøyt! Det GÅR en del personer i Norge som nok har opplevd det motsatte.

Poenget er bare at sannsynligheten for å bli tatt er veldig liten. Om dette skyldes manglende ressurser i politiet, eller dårlig utnyttelse av de ressurser som politiet har tilgjengelig, er en annen diskusjon... Men dersom man BLIR tatt i en vill forbikjøring så er utvilsomt konsekvensen at man må benytte apostlenes hester i en periode + en bot på noen 1000 kroner. Og godt er det!!

 

 

At man ikke har tiltro til ordensmakten er en ærlig sak, men når denne bygger på manglende viten... så burde en kanskje gjøre noe med dette?

 

Helt ok at du er uenig med meg. Min tiltro til trafikkpoliti er lav, men dette skyldes kanskje lokale forhold med urimelige fartsgrenser og svært uheldige prioriteringer fra trafikkpolitiets side.

 

Jeg er fullstendig klar over bøtegrenser og forskjell på bot og forelegg. Satt det som sagt på spissen. Men jeg må si at jeg synes det var rimelig urimelig da jeg måtte ut med 1500 kr etter 93 i en 80 sone, under forbikjøring i et forbikjøringsfelt, bred fin vei osv. I andre land er satsene mye lavere. Over halvparten av alle førerkort beslaglagt i Hordaland er tatt i nygårdshøydetunnellen i Bergen. Dette er en tunnell som er bygd for 90km/t men fartsgrensen er 60. Det ar ALDRI skjedd en ulykke der. Likevel står de der og plukker førerkort fra folk som tror det er 80 og kjører i 88 eller mer.

 

Når det gjelder trafikksikkerhet er jeg mer opptatt av det enn de fleste. Har selv erfart (ikke personlig) hva trafikkulykker kan føre til av personskader og det er rett og slett så j**lig at det ikke kan sies. Derfor provoserer det meg enormt at man bruker ressursene på å få mest mulig inn i statskassa istedefor å sette iverk tiltak som reduserer ulykkene.

 

Når det er sagt burde jeg selvsagt holdt meg til fakta og ikke satt det på spissen.

 

På sjøen er jeg også opptatt av fart. Padler en del kajakk og da er man pr. definisjon mot råkjøring nærme land. Samtidig setter jeg av og til et garn om vinteren. Skal jeg da sitte i 20 min i 5 knop ut til garnplassen og frys ihjel? Eller bli lovbryter? Nå kan alle selvsagt si at jeg kan gi blaffen om vinteren, ikke noe politi osv. Men hva om de faktisk skjer en ulykke? Si at jeg kjører på en tømmerstokk og skal ha nytt undervannshus på forsikringen? Plutselig får man ikke dekkning fordi man brøt fartsgrensen?

 

Mener som sagt at man kunne slått ned på 99% av all uvettig kjøring med dagens regelverk, evntuellt med noen oppdateringer og mer informasjon. Når dette ikke blir gjort er nok det eneste alternativet fartsgrense og jeg er i og for seg enig i at det er en bedre løsning enn dagens. Noe må nemlig gjøres med uvettig kjøring.

Link to post
Share on other sites

Hei, Baat - Guru  :sailing:

 

Vi er nok ikke så veldig uenige likevel skal du se  :wink: . Jeg stiller også mange kritiske spørsmål til politietatens prioriteringer...

Vi er også helt enig i at noe må gjøres med uvettig kjøring på sjøen.

 

Poenget mitt er, som jeg skrev tidligere, at dersom man skal få lagd et regelverk som skal ta hensyn til alt og alle mulige forhold, så kommer vi aldri i mål. Derfor hilser jeg dette velkommen.

 

Kanskje interesseorganisasjoner og andre skal benytte tiden fremover til å komme i en konstruktiv dialog om hvordan dette skal håndheves? Poenget er selvfølgelig ikke å ta deg under en fisketur på vinteren dersom kjøringen din ikke medfører ulemper / eller fare for andre(akkurat det tror jeg alle er enige om). Poenget er å luke ut verstingene, og da trenger man et regelverk som gjør dette mulig. OG her kommer det med å utvise GODT skjønn fra politiets side inn...

Derfor tror jeg at KNBF og andre faktisk bør legge inn jobben sin her (påvirke hvordan lovverket skal håndheves)  - i stedet for å "motarbeide" dette...

Nå regner jeg med at Jan kommer på banen... :wink:

 

Litt på siden, men : Noe av det jeg setter pris på med båtlivet er vennligheten man møter mellom oss båtfolk. Hjelpende hender når man kommer en sen kveldstime for å fortøye i en uthavn blir satt stor pris på. Smilende og blide mennesker som man blir kjent med rundt grillen og noe godt å¨ :headbang: . Dette gjør sommeren perfekt!

Så har vi noen få andre som ikke deler disse verdiene - eller respekten for andre. Disse kan for min del selge båten...

Link to post
Share on other sites

Baat Guru,

 

Jo da, det kan ofte være fristende å sette en sak på spissen  -  og hvis hensikten er å underholde, da kan det også være ganske vellykket.

 

Men hvis hensikten er å bli tatt alvorlig, da kan det nok være en fordel å veie sine ord på en litt annen vekt.

 

Bare som et eksempel: At du skulle komme til å fryse ihjel fordi du må holde under 5 knop på en tur til garnplassen forekommer en anelse usannsynlig. Er du virkelig nødt for å holde deg mindre enn 50 meter fra land over en strekning på 1,7 nm? Neppe.

 

Samtidig treffer du deg selv i døren med den tømmerstokkhistorien. Forstår jeg deg rett så er avstanden til land så liten at du frykter for propell og undervannshus, men hvis du er så usikker på hvor "land" ligger  -  da har du ihvertfall gode grunner til å øke avstanden .....

 

Men, men, misforstå meg rett; jeg er ikke ute etter å belære, men det kan nok være i manges interesse å skille mellom underholdning og useriøse påstander.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg er inderlig klar over at loven om fartsgrenser nok i første rekke tar utgangspunkt i forholdene på Sørlandet og langs Oslofjorden, men når Sjøfartsdirektoratet flytter til Haugesund så kan vi jo håpe på litt mer nærhet til forholdene her på Vestlande også.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mener som sagt at man kunne slått ned på 99% av all uvettig kjøring med dagens regelverk, evntuellt med noen oppdateringer og mer informasjon. Når dette ikke blir gjort er nok det eneste alternativet fartsgrense og jeg er i og for seg enig i at det er en bedre løsning enn dagens. Noe må nemlig gjøres med uvettig kjøring.

Her traff du spiker'n, Baat-Guru!

 

Det er så enkelt å skjære alle over en kam, i forsøk på å fange opp den 1% som av og til er årsak til problemer, lager man lover som er til ulempe for de 99% som ferdes med fred på sjøen. Dette medfører unødig ressursbruk, og rammer altfor sjelden de som virkelig burde tas. Som du så treffende sier: De kunne vært tatt med dagens regelverk!

 

Desverre er det for mye *Pontius Pilatus* håndvasking hos myndighetene som lager lover og regler.

Link to post
Share on other sites

 Jeg er inderlig klar over at loven om fartsgrenser nok i første rekke tar utgangspunkt i forholdene på Sørlandet og langs Oslofjorden, men når Sjøfartsdirektoratet flytter til Haugesund så kan vi jo håpe på litt mer nærhet til forholdene her på Vestlande også.....

..... hmmm ..... var det ikke du Poseidon som pekerfingerformanende snakket om *å blande kortene*? :wink:
Link to post
Share on other sites

..... hmmm ..... var det ikke du Poseidon som pekerfingerformanende snakket om *å blande kortene*? :wink:

 

Beklager, men nå klarer jeg visst ikke helt å henge med i logikken. Hvis det er ønskelig med en kommentar fra min side må du først bidra med litt pedagogisk førstehjelp slik at jeg forstår hva du egentlig mener   :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her traff du spiker'n, Baat-Guru!

 

Det er så enkelt å skjære alle over en kam, i forsøk på å fange opp den 1% som av og til er årsak til problemer, lager man lover som er til ulempe for de 99% som ferdes med fred på sjøen. Dette medfører unødig ressursbruk, og rammer altfor sjelden de som virkelig burde tas. Som du så treffende sier: De kunne vært tatt med dagens regelverk!

 

Desverre er det for mye *Pontius Pilatus* håndvasking hos myndighetene som lager lover og regler.

Hei, PaPan

Jeg skjønner jo at vi er grunnleggende uenige, men her var det mange tall som du sikkert har godt belegg for...  :wink:

 

1) 99 % som ferdes med fred på sjøen synes det er en ulempe med disse lovene - altså synes 99 av 100 badende unger at det er en ulempe at man skal holde 5 knop utenfor badestedet...

99 av 100 synes det er kjedelig at båtene som kommer utenfra må dempe farten når disse kommer til uthavnene (det er jo så koselig å få alt i båten veltet rundt) osv.

 

2) Den 1 % som av og til.... At det er 1 % kan du selvsagt dokumentere?

 

3) Dette medfører unødig ressursbruk... Javel, har du kunnskap om hvordan dette kommer til å håndheves? I såfall så er mange interesser i å høre om dette.

 

Forøvrig så het han Pontus Pilatus (ikke Pontius) og var romersk landshøvding over Judea i 26 - 36 e. Kr. (for de som skulle være interessert i det...)

 

Jeg tror også at mine synspunkter nå er godt dokumentert. Vi kan selvfølgelig ikke alle være enige. Da hadde det vært en kjedelig verden!

Derfor avslutter jeg med å ønske alle som viser respekt for andre en riktig god sesong!

Link to post
Share on other sites

Har stor respekt for dem som ønsker en genrell fartsgrense for jeg er HELT enig i målet deres. Har nok også ønsket en fartsgrense mange, mange ganger men ser at det vil arte seg veldig ulikt å kysten i forhold til sørlandet og østlandet.

 

Til Poseidon:

Er helt enig når det gjelder å ikke blande kortene med å sette ting på spissen. I alle fall når det gjaldt bøtenivå. Å bruke uttrykket "fryse ihjel" tror jeg ikke noen her tar bokstavelig  :wink:

Vet godt hvor land ligger. Er rimelig krabbekjennt i farvannet her, men faktisk er det mindre enn 50 m til land i store områder her i sognet. Frykter ikke å kjøre på noe, hadde jeg gjort det hadde selvsagt lav fart vært et must. Man uhell kan skje!

 

 

Men jeg er i alle fall enig i målet: Uvettig kjøring MÅ ned både på veien og på sjøen.

 

Kanskje jeg bare er litt paranoid når det gjelder regler, lover, skatter og avgifter?

Link to post
Share on other sites

1) 99 % som ferdes med fred på sjøen synes det er en ulempe med disse lovene - altså synes 99 av 100 badende unger at det er en ulempe at man skal holde 5 knop utenfor badestedet...

99 av 100 synes det er kjedelig at båtene som kommer utenfra må dempe farten når disse kommer til uthavnene (det er jo så koselig å få alt i båten veltet rundt) osv.

 

2) Den 1 % som av og til.... At det er 1 % kan du selvsagt dokumentere?

 

3) Dette medfører unødig ressursbruk... Javel, har du kunnskap om hvordan dette kommer til å håndheves? I såfall så er mange interesser i å høre om dette.

 

Forøvrig så het han Pontus Pilatus (ikke Pontius) og var romersk landshøvding over Judea i 26 - 36 e. Kr. (for de som skulle være interessert i det...)

 

Jeg tror også at mine synspunkter nå er godt dokumentert. Vi kan selvfølgelig ikke alle være enige. Da hadde det vært en kjedelig verden!

Derfor avslutter jeg med å ønske alle som viser respekt for andre en riktig god sesong!

... ja, ja .... hva blir det ikke til når fanden leser bibelen. Håper at *fanden* skrives med "f" og ikke "ph".

 

Meget underholdende, Lijanka - men rett fra hjertet: Vær snill - la være å henge deg opp i noe som er ment som en illustrasjon. Du vet formodentlig veldig godt at ingen kan dokumentere tall som 1% og 99%. Jeg kunne selvfølgelig ha uttrykt meg så fargeløst som *den store majoritet* og *den lille minoritet*.

 

Det er tøvet av deg å føre en debatt hvor du vrir det til at 99 av 100 synes det er en ulempe at man skal holde 5 knop utenfor badestedet.... likedann dempe farten når man kommer til uthavnene. I hht tidligere lover og regler skulle man også gjøre det, ..... slik tror jeg de fleste som ikke er født i går, har oppfattet det. :wink:

 

Forøvrig har jeg søkt på Googles med "pontius pilatus". Det ga ca. 11300 treff. "pontus pilatus" ga bare ca. 122 treff. Det ser ut til at du har en stor oppgave foran deg med å omvende disse bak 11300 til å skrive slik som flokken bak de 122 har gjort! Ikke gi deg! En viss mann ble verdensberømt for å ha sloss mot vindmøller! Men jeg våger ikke skrive navnet hans, det er så vanskelig, kunne skrive feil!!  :wink::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...