Jump to content

Nye fartsgrenser vedtatt


SRA

Recommended Posts

Beklager, men nå klarer jeg visst ikke helt å henge med i logikken. Hvis det er ønskelig med en kommentar fra min side må du først bidra med litt pedagogisk førstehjelp slik at jeg forstår hva du egentlig mener   :wink:

Les her hvor Poseidon skriver: Re: Flytting av Sjøfartsdirektoratet « Svar #88 idag 01:03 »

 

--------------------------------------------------------------------------------

PanPan,

 

Det forekommer meg at du kommer i skade for å blande kortene.

 

OK. Synes du blander kortene når *Flytting av Sjøfartsdirektoratet* trekkes inn i en debatten her på tråden: "Nye fartsgrenser vedtatt".

 

Eller kanskje jeg også må ta meg en legesjekk? Du har formodentlig i dag fått papirer på at du er i orden til over hår-rota? :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei, PanPan

 

Jeg hadde vel egentlig avsluttet, men dette må jeg bare ha en kort kommentar til.

Ja, ved å være usaklig så kan man være litt morsom, akkurat som både du og til dels jeg viste i våre siste innlegg. Men noe særlig videre i diskusjonen kommer man jo da ikke...

 

1) Når man benytter tall i en diskusjon, så skal disse stemme (må kunne dokumenteres). Jeg tror IKKE at 99 av 100 synes disse reglene er en ulempe. At det blir kjedelig uten tall får så være...

 

2) Når man kommer med påstander om noe annet enn egne meninger, så bør også dette kunne dokumenteres. Ellers så argumenterer man jo på sviktende grunnlag.

 

3) Kommentarer som "nå traff du spikeren på hodet" viser at man selv tror man har det absolutte svaret - altså den universelle sannheten. Verden er som regel ikke svart / hvit - og det er mange veier som fører til Rom... Derfor er det kanskje bedre å si at "jeg er enig med.."

 

Dersom man følger disse enkle spillereglene så blir meningsutvekslingene så mye bedre skal du se - og ingen blir fristet til å bringe diskusjonen ned på et lavmål.

 

Forøvrig så tror jeg at jeg "driter i"  å overbevise om skrivemåten til Pilatus (etternavnet er vi enige om).  Har vel heller ikke så mye med denne saken å gjøre - det er vi forhåpentligvis enige om?!

 

God båtsesong!!

Link to post
Share on other sites

Les her hvor Poseidon skriver: Re: Flytting av Sjøfartsdirektoratet « Svar #88 idag 01:03 »

 

--------------------------------------------------------------------------------

PanPan,

 

Det forekommer meg at du kommer i skade for å blande kortene.

 

OK. Synes du blander kortene når *Flytting av Sjøfartsdirektoratet* trekkes inn i en debatten her på tråden: "Nye fartsgrenser vedtatt".

 

Eller kanskje jeg også må ta meg en legesjekk? Du har formodentlig i dag fått papirer på at du er i orden til over hår-rota? :wink:

 

Javel, nei ....

 

I min lille verden synes jeg det er et relevant poeng hvor de som lager/vurderer lover og regler har sin erfaringsbakgrunn ifra. Følgelig mener jeg at disse menneskenes  -  og dermed direktoratets  -  plassering har en viss relevans.  Men at det ikke var noe avgjørende poeng i akkurat den tråden forsøkte jeg å indikere ved at det ble hengt på som et PS.

 

Angående legesjekk, så var jeg idag tidlig hos sjømannslegen og fikk hans attest på at jeg fortsatt besitter de sanser, evner og egenskaper som er nødvendige for at mine navigatørpapirer fortsatt skal være gyldige.  :lol:

 

Når det gjelder "hår-rota" så står det dårligere til, som de fleste i min alder må jeg begrense veksten  -  ellers ville jeg ende opp med håret i en krans rundt halsen   . . . . :wink:

 

mvhPoseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Javel, nei ....

Angående legesjekk, så var jeg idag tidlig hos sjømannslegen og fikk hans attest på at jeg fortsatt besitter de sanser, evner og egenskaper som er nødvendige for at mine navigatørpapirer fortsatt skal være gyldige.  :eek: mvhPoseidon

Ja ja....vi kan alle ta feil!  :lol:  :wink:  :wink: Men hvorfor kaste bort penger på medisinmenn  :lol: Ut fra mine observasjoner om bord i "Poseidon" var en slik sjekk fullstendig unødvendig! Men det er jo greit å ha et papir på at du er ved dine maritime fulle fem!  :lol:

Hilsen navnebroder'n

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Ja ja....vi kan alle ta feil!  :wink:  :wink:  :eek: Men hvorfor kaste bort penger på medisinmenn  :lol: Ut fra mine observasjoner om bord i "Poseidon" var en slik sjekk fullstendig unødvendig! Men det er jo greit å ha et papir på at du er ved dine maritime fulle fem!  :lol:

Hilsen navnebroder'n

Jeg takker så meget for overraskende hilsen  :lol:

 

Vi kan nok synes at det er unødvendig både den ene og den andre av oss, men når våre venner i Sjøfartsdirektoratet har bestemt at slik skal det være  -  da skal det også være slik!

 

Det er heller ikke nok å gå til en hvilken som helst statsautorisert kvakksalver, det skal værsågod være en som står på Sjøfartsdirektoratets eksklusive liste over godkjente Sjømannsleger. Inntil nylig tok man også ekstra blodprøver for syfilissjekk og i dag slapp jeg for første gang å ta skjermbilde  -  så ingenting overlates til tilfeldighetene når norske sjøoffiserer skal opprettholde sine sertifikater.....

 

Men, men, nå er jeg iallefall sertifisert for ett år til   :lol:

 

Ha en fortsatt fin dag, nå vil jeg ombord  -  bare for kosen sin skyld!

 

mvh

navnebroderen

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei, PanPan

 

Jeg hadde vel egentlig avsluttet, men dette må jeg bare ha en kort kommentar til.

Ja, ved å være usaklig så kan man være litt morsom, akkurat som både du og til dels jeg viste i våre siste innlegg. Men noe særlig videre i diskusjonen kommer man jo da ikke...

 

1) Når man benytter tall i en diskusjon, så skal disse stemme (må kunne dokumenteres). Jeg tror IKKE at 99 av 100 synes disse reglene er en ulempe. At det blir kjedelig uten tall får så være...

 

2) Når man kommer med påstander om noe annet enn egne meninger, så bør også dette kunne dokumenteres. Ellers så argumenterer man jo på sviktende grunnlag.

 

3) Kommentarer som "nå traff du spikeren på hodet" viser at man selv tror man har det absolutte svaret - altså den universelle sannheten. Verden er som regel ikke svart / hvit - og det er mange veier som fører til Rom... Derfor er det kanskje bedre å si at "jeg er enig med.."

 

Dersom man følger disse enkle spillereglene så blir meningsutvekslingene så mye bedre skal du se - og ingen blir fristet til å bringe diskusjonen ned på et lavmål.

 

Forøvrig så tror jeg at jeg "driter i"  å overbevise om skrivemåten til Pilatus (etternavnet er vi enige om).  Har vel heller ikke så mye med denne saken å gjøre - det er vi forhåpentligvis enige om?!

 

God båtsesong!!

Jeg har forsøkt å forklare uten å nå frem ser det ut til. Lijanka terper langs de samme linjene som før. Holder det om man sier at den nye loven *er til ulempe for en betydelig andel av de som alltid ferdes med fred på sjøen*?

 

Fred være med deg!

 

PS: Synes "nå traff du spikeren på hodet" er et godt folkelig, norsk uttrykk. Kan ikke love Lijanka å avstå fra å bruke det flere ganger. Vær på vakt! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hadde en liten ting som jeg tenkte på i forbindelse med de nye reglene.

Sett at man eier noen hundre meter strandlinje, og at man kjører langs denne strandlinja med fart større enn 5 knop, og avstand mindre enn 50 meter. Men med god avstand til annet land. Sett at politiet ser deg, vil du da bli siktet for å lage for store bølger på din egen eiendom, eller noe i den dur?

 

Kanskje et dumt eksempel, men jeg lurte nå litt da...

Link to post
Share on other sites

Kanskje et dumt eksempel, men jeg lurte nå litt da...

Ja, dette synes jeg var litt søkt.

 

Lars H.  :headbang::confused:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Har nettopp kjørt strekningen Stavanger Porsgrunn. Her ser en flere varianter av de nye bestemmelsen. Eksempelvis står det i Blindleia gjelder i tidsrommet 15. juni til 15. august. Når en kommer opp til Tromøysundet gjelder bestemelsen 100 meter fra land. Andre plasser er det helt andre fartsgrenser som gjelder. Da blir spørsmålet har havnesjefene inne hver distrikt sette det som de syntes passer best for de ? Dette er jo ikke helt til å bli klok på. Er det noen som har et svar her ?

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

:lol:

Har nettopp kjørt strekningen Stavanger Porsgrunn. Her ser en flere varianter av de nye bestemmelsen. Eksempelvis står det i Blindleia gjelder i tidsrommet 15. juni til 15. august. Når en kommer opp til Tromøysundet gjelder bestemelsen 100 meter fra land. Andre plasser er det helt andre fartsgrenser som gjelder. Da blir spørsmålet har havnesjefene inne hver distrikt sette det som de syntes passer best for de ? Dette er jo ikke helt til å bli klok på. Er det noen som har et svar her ? :lol:

Hei Minor  :wink:

Før i verden var det kommunene som selv bestemte fartsgrenser og merking innen kommunegrensene. Dette har ført til et virvar av både fartsgrenser og merking. De nye reglene fører til at vi har fått ensartede farstgrenser og merking langs kysten som gjelder fra og med 1. juni. Nå er det Kystverket som har det overordnede ansvaret for begge deler, og takk for det, selv om man kan være uenig i deler av det nye regelverket. Vi nok leve med at det tar noe tid for Kystverket å gjennomføre det praktiske arbeidet med å endre lokale fartsregler og merker.  

Hilse Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...