Jump to content

Sink i Martek varmeveksler sitter fast


Sjøtunga

Recommended Posts

bilde

 

Jeg skal prøve å få det ut med en skrueuttrekker, men jeg er litt redd for at dette kan bli komplisert, og vil gjerne ha erfaringer fra andre som vært i lignende situasjon.

 

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Var borti en som hadde samme problem og hadde reparert dette på følgene vis. Han hadde satt i en liten bolt med hode, klint den inn med epoxy og satt på en slangeklemme som gikk rundt veksleren og hode på bolten slik at den ikke kunne komme ut i tilfelle epoxyen ikke skulle holde. I andre enden av veksler var det boret nytt hull, litt større enn sinken, loddet på en mutter over hullet som passer til gjengene i sinken, og dermed var det ny plass til sinken.

 

Det er jo tynt dette godset så det tåler lite, spesielt der hvor sinken har stått. Derfor kan det være bedre i andre enden av veksler , men skilleveggen i den enden vil blokkere litt for sinken og kan gi dårligere sirkulasjon av sjøvannet også. Sinkpluggen må også kappes av noen mm for ikke og ta i skilleveggen, men det vil du se om lokket i enden tas av.

 

Blir det et problem hadde jeg bare plugget hullet som beskrevet og kjørt uten sink. 

Link to post
Share on other sites

Blir det et problem hadde jeg bare plugget hullet som beskrevet og kjørt uten sink. 

 

Detr er helt håpløst å få ut den resten av messingen i gjengene. Det er heller ikke noe endelokk i andre enden av varmevekseleren, så jeg ser det som vanskelig å lage nytt feste for sinken der.

Det ser derfor ut som jeg kommer til å plugge hullet, og kjøre videre uten sink.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke en Dremel med et godt fresestål på den gamle messingen? Med en slik har du god kontroll så du ikke tar for mye. Har selv ved et par anledninger brukt Dremel og frest ned til jeg ser gjengene i godset rundt, kjørt på med varme og pirket ut restene av gjengene. Riktignok var dette på bil, men kan ikke se at det skal være så store forskjellen for din del. Det tar ikke lange tiden å frese ned det lille av messing som er igjen. Sikkert en fordel å skylle godt gjennom etterpå for å få vekk messingspon/støv.

Link to post
Share on other sites

Det får bli et vinterprosjekt. Foreløpig har jeg plugget hullet med en skrue og Tec-7, og satt en kraftig plastklype over for å holde skruen på plass.

 

Nå ser det ut som jeg må ut med startmotoren, da et problem som har kommet og gått nå ser ut til å ha satt seg: når jeg vrir nøkkelen for å starte skjer det ingenting annet enn at sirkulasjonspumpa stopper, ladelampa slukker, og etter et par-tre sekunder ryker sikringen til motorkretsene (15A). Ingen lyd fra startreleet er å høre, så jeg antar at dette er et mekanisk problem med innslaget. Tidligere har det lykkes å få starteren i gnag ved å gi starteren et lite kakk med noe litt tungt metall, men det hjelper ikke nå.

 

Gode råd med også dette siste problemet mottas med takk...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...