R.O Startet 16.August.2016 Del på Facebook Startet 16.August.2016 Opplagt selges marked på boliger om dagen, men hvordan er dette i båtmarkedet...? Jeg kikker på nyere DC båter 21 - 24 fot, her er det mye "nytt" som ligger ute, og det går ganske lenge mellom salgene. Er dette heggebølgen etter godt ny-båtsalg de siste årene, eller er båtmarkedet "normalt" om dagen..? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Vert kjøpers marked i mange år. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dreuf Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Tror det kommer an på tidspunkt man selger på og varen man selger. Solgte i Juni en 2008 Ibiza 22 med 175hk Suzuki motor, pen båt til en grei pris, hadde 2000 visninger på finn og 16 henvendelser. Noen få som mente det var kjøpers marked og ga meg bud 30-50.000,- under annonsert pris. Båten ble solgt for annonsert pris etter 1 uke. Har aldri hatt så god respons på noe jeg har solgt på finn før (og jeg er glad i kjøp/salg). Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Tror markedet for mindre daycruisere er greit uten å ha fulgt veldig med på det. Markedet for større og dyrere båter er som Sæbø sier kjøpers marked og vil vel si at det har "normalisert" seg de siste åra. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Tja, priser har gått noe / markant ned, men det er relativt få båter på markedet. Det var adskillig flere båter på finn for noen år siden Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Har både solgt og kjøpt båt i år. Solgte en rimelig snekke til 100' ish, og handlet nyere daycruiser til 600'+. Min erfaring var at jeg oppnådde forventet salgspris (som var betydelig under hva båten har kostet). Jeg betalte også hva jeg forventet for den nye båten (som selger sa var betydelig.......) Med andre ord - markedet er ganske homogent i dette segmentet. man taper på å selge, og kjøper tilsvarende billigere. de som taper på det er de som forlater båtlivet. Ellers tror jeg det kan være som Scand Baltic overfor sier - at markedet er vanskeligere for selger av større og dyrere båter. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Sunnere marked de siste åra. Båtens verdi bør avskrives på 20-30 år. Så er det betydelige nyinvesteringer som bør bestemme prisen(ny rigg, motor, elektrisk anlegg osv) Vi er vel der nå. Dvs, er båten 10 år, er halve verdien borte tiltross for normalt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Storbåtmarkedet er ikke dårlig for selger om dagen. Det er etterspørsel etter større motorbåter av kurant merke. Sitér dette innlegget Link to post
sterha Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 (redigert) Har fulgt med på båter i klassen 100 til 250 k de siste månedene (daycruiser-ish +++) og det har vært få salg på båtene jeg ser på. Noen salg har det vært, men det meste av det jeg har lagt inn som funn på finn er enten fremdeles aktivt eller gått ut på dato. Merker at mange selgere merker annonsene sine for KUPP og det som verre er bare det ligger noen skrave 10-tusener under hva tilsvarende båter koster. Flere selgere tar også kontakt med meg noen uker etter at jeg har stilt spm om båten først for å høre om jeg vil kjøpe. Så for min del tyder alt på at det er kjøpers marked. Redigert 16.August.2016 av sterha (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Har fulgt med på båter i klassen 100 til 250 k de siste månedene (daycruiser-ish +++) og det har vært få salg på båtene jeg ser på. Noen salg har det vært, men det meste av det jeg har lagt inn som funn på finn er enten fremdeles aktivt eller gått ut på dato. Merker at mange selgere merker annonsene sine for KUPP og det som verre er bare det ligger noen skrave 10-tusener under hva tilsvarende båter koster. Flere selgere tar også kontakt med meg noen uker etter at jeg har stilt spm om båten først for å høre om jeg vil kjøpe. Så for min del tyder alt på at det er kjøpers marked. Kan det være at neste generasjon båtkjøpere ikke vil / kan renovere? Og og mange av båtene i den prisklassen er gammelt ræl som har en komfort standard som ikke yngre kjøpere finner interessant? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Har både solgt og kjøpt i løpet av det siste året. Salg var unnagjort på like under 2 uker. Da jeg hadde bestemt meg for å selge var prisen satt fornuftig. Kjøp av ny båt gikk svært greit og til under prisantydning. Godt fornøyd både med salg og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 10år gammel 4takts påhengs har sannsynligvis overskredet levealderen sin før den er tært i stykker. 10 år gammel diesel fra Mercruiser tør vel ingen kjøpe, ihvertfall ikke 1,7literen. 10 år gammel kalesje, puter, elutstyr, bensintanker, styrekabler, drev, etc. begynner å leve på kunstig åndedrett. solgt hver for seg er dette egentlig verdiløst men et godt skrog kan jo ha en viss verdi dersom designet er ettertraktet. Tydelig at det er mange optimistiske kjøpere i markedet som lar seg lure. Kjøp heller nytt og selg etter 5 år, altid noen optimister som er dum nok til å kjøpe. En båt fra 2006 er allerede 10år, hva ville du betalt for en umoderne 10 år gammel bil. Sitér dette innlegget Link to post
sterha Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Siste taler har nok mye rett i det han sier. Mye halvgammelt som bare har noen år igjen før det er gammelt, som selges til merkelig høy pris. IMHO Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Mange blir "lurt" av att ting er nyere enn år 2000, Høres så nytt ut :) Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
wutech Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Jeg følger med på bruktbåt om dagen, og ser bl.a på Viknes og NB. Nå er det ikke sikkert jeg ender opp med såpass stor båt, for jeg kunne helst ha tenkt meg å landet på rundt 25 fot - men uansett er det ikke mye bevegelse av disse merkene heller, selv om dette er merker som jeg har en oppfatning av at mange ser på solide og gode båter, og derved trodde jeg etterspørselen var rimelig grei. Problemet er nok at alt for mange selgere har en kunstig forventning på hva skuta er verdt selv om den er 7-10 år gammel, og jeg ser det er annonser ute på finn hvor prisen ikke har blitt korrigert siden i mai/juni - og da tenker jeg at om ingen aksepterte prisen i mai, så er ikke sjansen større i august! Pratet med en kamerat av meg her om dagen, han ser etter båt på 22-25 fot og han skulle ha påhengsmotor - diesel var helt uaktuelt. Er det slik at diesel har blitt litt ukurrant? iallefall opp til 25 fot ish...? Så en Capelli Dino 26 med 200hk Suzuki lå for salg på finn.no her nå nylig, og Capelli er ikke det merket som jeg anser som svært kjent, selv om Erling Sande er importør og det kan være gode båter for alt jeg vet - men båten gikk raskt, et par uker så var den merket med solgt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Storbåtmarkedet er ikke dårlig for selger om dagen. Det er etterspørsel etter større motorbåter av kurant merke. Det har jeg observert i år også, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Kjenner til flere som i år har fått solgt skremmende fort OG til god pris i klassen 40-50 fot / over 2 mNOK Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mouche Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 En båt fra 2006 er allerede 10år, hva ville du betalt for en umoderne 10 år gammel bil. Ja, hva betaler man for en ti år gammel umoderne bil? En tredjedel av nybil-pris eller noe sånt? Og hvorfor skal man da betale noe mer enn det for en båt av tilsvarende årgang som har tilbrakt sitt liv i saltvann med alt hva det innebærer. Tror nok at de fleste selgere av en ti år gammel båt hadde blitt fornærmet over et slikt forslag. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JonnyF Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Solgte min båt på 5 timer sist uke, gikk neste for fort ! :) Ser nå etter ny, Princess P38 / P40 står på ønske liste. Disse båten har gått mye opp i pris siden 2014. Har sjekket opp gamle annonser , eks en P38 gikk for 300 .000 kr mer i år en den ble solgt for i 2014. Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
R.O Svart 17.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2016 10år gammel 4takts påhengs har sannsynligvis overskredet levealderen sin før den er tært i stykker. 10 år gammel diesel fra Mercruiser tør vel ingen kjøpe, ihvertfall ikke 1,7literen. 10 år gammel kalesje, puter, elutstyr, bensintanker, styrekabler, drev, etc. begynner å leve på kunstig åndedrett. solgt hver for seg er dette egentlig verdiløst men et godt skrog kan jo ha en viss verdi dersom designet er ettertraktet. Tydelig at det er mange optimistiske kjøpere i markedet som lar seg lure. Kjøp heller nytt og selg etter 5 år, altid noen optimister som er dum nok til å kjøpe. En båt fra 2006 er allerede 10år, hva ville du betalt for en umoderne 10 år gammel bil. Jeg er ikke helt enig alle betraktningen her. Jeg fikk 35.000kr for min 2005mod Yamaha 50HK 4t. Den både så strøken ut og gikk som en klokke. Mange 10 år gamle båter som er veldig fine, skroget holder vell fint i 30år...++ I 1998 kjøpte jeg en Seilbåt fra 1978, litt plunder med motoren, men alt annet fungert utmerket.. Båter blir ofte godt vedlikeholdt, og parallellen til biler er ikke helt relevant. Ingen som "konserverer" bilen 7mnd hvert år. Minimum 5år tror jeg er et fornuftig perspektiv, da kan man kjøpe nytt. Men mange får fotsyken etter en eller to sesonger, da må man nok belage seg på å ta et litt brutalt tap. Flere private som legger ut ett år gamle båter 10-15.000kr under beste forhandler priser, utstillingsbåter etc, uten at de har utstyr som kan forsvare dette, da er det ikke rart ting blir liggende lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Eldre båter har jo en verdi de også. Er vel markedet som bestemmer hva den er verdt, og ikke hva enkelte synes. Ikke alle som har mulighet til å investere i en ny båt i million(er) klassen , og da dannes det jo et marked for brukt. En båt blir ikke brukt og slitt i den grad som en bil gjør. De fleste båtene ligger jo på land halve året. Og resten av året stort sett i brygga(satt på spissen) Så det er etter min mening mye verdi igjen i en båt som har noen år på nakken, forutsatt at den har blitt tatt vare på. Men, selfølgelig må man regne med litt påkost og oppgraderinger innemellom. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Verdien på en båt (som alt annet) er aldri høyere enn hva noen er villige til å gi for den. Det er derfor det er vanskelig å sette hva noe er verdt. Vi har alle en forskjellig oppfatning av det. Hva noen mener er gammelt søppel vil andre se på som et funn. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 (redigert) Prøver å selge en Rinker 232 som er godt oppgradert med mye ekstra men har originalt interiør som naturlig nok ikke ser nytt ut med 2014 Tiki henger med elvinsj osv for 190 000. Trodde det var en grei pris men dårlig respons. De som har sett på den har klaget på at setene ikke se nye ut. Når jeg ser på hva disse ble solgt for i sommer så var det mellom 120 000 til 200 000 for samme modell og årgang uten henger. Hva sier ekspertene på prisen min? Redigert 17.August.2016 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Og hvorfor skal man da betale noe mer enn det for en båt av tilsvarende årgang som har tilbrakt sitt liv i saltvann med alt hva det innebærer. Fordi en båt har lengre levetid enn en bil 10år gammel 4takts påhengs har sannsynligvis overskredet levealderen sin før den er tært i stykker. 10 år gammel diesel fra Mercruiser tør vel ingen kjøpe, ihvertfall ikke 1,7literen. 10 år gammel kalesje, puter, elutstyr, bensintanker, styrekabler, drev, etc. begynner å leve på kunstig åndedrett. solgt hver for seg er dette egentlig verdiløst men et godt skrog kan jo ha en viss verdi dersom designet er ettertraktet. Enig i mye av det du skriver, men jeg føler vel ikke at en motor nødvendigvis er oppbrukt etter 10 år. Men jeg ser jo at det er stor forskjell på en påhenger av aluminium som står og tærer i sjøvann og en innenbordsmotor av stål som lever et tørt og trygt liv i et motorrom. Også stor forskjell på et tungbygd innenbords gear av støpejern som står tørt og godt, og et hekkaggregat av aluminium som henger bak båten og irrer. Vår Viksund har en Yanmar fra 2004, altså 12 år gammel. Føler på ingen måte at den er oppbrukt. Det er knapt mulig å se rust noen sted på motoren, den starter før man hører startmotoren går rundt, og ryker ikke. Har aldri hatt et feilslag. Det er vel snart på tide å bytte impeller for første gang, men å si at motoren er oppbrukt, nei, den kjøper jeg ikke Når det gjelder elektronikk, kalersjer osv. derimot er jeg enig i det du skriver. Kjøper man en 15 år gammel båt og alt ekstrautstyret er like gammelt bør vel verdien på dette skrives ned ganske så drastisk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sterha Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Jeg synes også at mye av de 15 år gamle båtene er overpriset. Og mener at med bakgrunn i hvor få av de 100 båtene jeg har merket meg på Finn som er solgt at jeg har rett. Uansett, pengene står klare og jeg handler når rett båt dukker opp til en pris som er rett for meg. Har ikke lagt inn bud på båten enda, men gjør det nok snart. Så er denne diskusjonen også en del av markedet og hvordan det fungerer. Og jo mer informasjon som er tilgjengelig dess bedre fungerer dette markedet mener jeg Adam Smith og co prediket. Så kjør debatt videre :) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Har både solgt og kjøpt båt i år. Priset båten jeg solgte realistisk (250 000,- for 1984 modell Windy 9800 med 2001 modell maskiner) og kjøpte 1986 modell Princess med 2000 modell maskiner for en pris jeg syntes reflekterte båtens alder og tilstand. I motsetning til mange her inne er jeg i utgangspunktet ikke skeptisk til eldre båter, og til tross for at jeg i år hadde bestemt meg for å ikke kjøpe eldre enn 1998 modell endte jeg til slutt opp med en 1986 modell. Det som har vært avgjørende for oss ved våre tre siste båtkjøp er kombinasjonen av pris, vedlikehold og dekking av de behovene vi har ansett som vesentlige, samtidig som vi har hatt som mål å ikke lånefinansiere båtkjøpet men heller ta høyde for noe høyere vedlikeholdskostnader. Alle våre tre siste båter har vært fra midten av 80 tallet. 30 år gammel båt kan være helt topp det, forutsatt at løpende vedlikehold og utskiftning av diverse utstyr har vært utført. Båten vi kjøpte i sommer kommer til å koste oss en relativt stor sum de neste månedene grunnet manglende vedlikehold av motorer, men prisen vi fikk båten for var akseptabel. Den eneste streken i regningen for vår del er at vi må bruke den summen vi hadde planlagt å bruke på vedlikehold/oppgraderinger over fem år, i løpet av noen få måneder. Det sagt så vil vi til gjengjeld få ett betydelig rimeligere båthold de neste årene, og ha en båt som er i topp teknisk stand og som vil ha fulloverhalte maskiner, noe som medfører at jeg og min familie kan nyte båtlivet fullt og helt fra våren av uten å være bekymret for "hva ryker neste gang". 2000 modell eller nyere båt med tilsvarende plass, sjøegenskaper og komfort ville ha kostet oss over 2millioner. Nå ender vi opp i området 750 000 -800 000,- totalt (kjøpesum + oppgraderinger) og da beholder vi den økonomiske friheten vi ønsker å ha, samt har en båt som vi stortrives i til tross for dennes høye alder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.