Steini Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Hei. Er det nokon her som har erfaring med å montera 2 dynamoer på volvo penta d2-55? Tenker på hvilken deler som trengs, hvilken type feste på dynamo, osv? Har tenkt tanken på å ha ein Delco 28 si dynamo på 200A i tillegg til den orginale på 115A. Alternativet er å bytte ut den orginale. Men det hadde jo då vert betre og brukt 2 dynamoer så vidt eg kan sjå. Skal lade LiFePO4 batteribank, pluss 2 seperate bly batteri til thruster og start. Quote -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
StorStas Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Det fins ihvertfall ferdig kit å få kjøpt: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744440-30-35820.aspx Quote Link to post
Steini Posted August 16, 2016 Author Share Posted August 16, 2016 sjå der ja. Den var jo veldig grei. Men jaggu var da ein grei pris og! Her må da funderast litt ja. Quote -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Ørjans Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 (edited) Monterte en 250A dynamo på en slik, en av utfordringene er at reimhjulet for ettermontering på veivaksling er noe smalt (få riller) i forhold til å ta ut mye Ampere. Edited August 16, 2016 by Ørjans (see edit history) Quote Link to post
Steini Posted August 16, 2016 Author Share Posted August 16, 2016 Da såg jallfall fint ut. Husker du om du har lange eller kort "J-hinges" på dynamoen? Skjønner problemet med det smale reimhjulet. Takk for bilder, Quote -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
VirtualMe Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Monterte en 250A dynamo på en slik, en av utfordringene er at reimhjulet for ettermontering på veivaksling er noe smalt (få riller) i forhold til å ta ut mye Ampere. Dette var jo interessant. Hva var det for dynamo på 250A du monterte i denne VP braketten? Hvilken regulator ble benyttet? Quote Link to post
Dinamo Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Lurer på - ein dynamo på 200 A og ein på 115 A lader med 14 volt. Dette blir tilsammen ca 4500 watt. Har motoren nok krefter igjen til framdrift ? Quote Link to post
VirtualMe Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Lurer på - ein dynamo på 200 A og ein på 115 A lader med 14 volt. Dette blir tilsammen ca 4500 watt. Har motoren nok krefter igjen til framdrift ? Jeg er ingen super ekspert på dette området, men gammel barneskole matematikk gir at 52 hk er nesten 39.000 watt, så fremover går det nok. Vil ikke si at motoren sliter seg ut i dag akkurat.. Quote Link to post
Steini Posted August 17, 2016 Author Share Posted August 17, 2016 Da sku vel egentlig berre ver bra for motoren. Når ein går på lavt turtall med to dynamoer, så blir det jo høgare belastning, og høgare eksos temp. Som igjen reduserer sotinga. Og nei, to dynamoer vil ikkje ha noko særlig merkbar effekt på motoren nå ein bruker den som framdrift. Quote -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Mix Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Monterte en 250A dynamo på en slik, en av utfordringene er at reimhjulet for ettermontering på veivaksling er noe smalt (få riller) i forhold til å ta ut mye Ampere. Hvor mange riller/spor er det på reim/reimhjul i dette kit'et? Quote Link to post
Ingar Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 En så kraftig dynamo vil kreve både multirem og at remmen dekker over tilstrekkelig omkrets av remhjulene på dynamo og motor. Det vil antagelig innebære ekstra rem og remhjul, slik som vist på Ørjans installasjon i innlegg 4. Har du et opplegg som sikrer at originaldynamoen virkelig gir 115A? Den har vel, via "gul ledning", mulighet for å føle spenningen direkte på batteriet. Normalt er den bare koblet til dynamoens plusspol. Forutsatt at dette er i orden, sjekk hvor lang tid det tar før dynamoen begynner å redusere ladestrømmen. Etter dette vil det ikke ha noen hensikt med en ekstra dynamo så om tiden er akseptabel ift normalt uttak fra batteriene ville jeg ikke montert ekstra dynamo. Blybatterier skal heller ikke, ideelt sett, lades mer enn kapasitet/10. I praksis vil man overskride det betydelig i en båt-installasjon, men 115A + 200A kan bli mye. (med forbehold om hvor mye strøm Lifepo4 batteriene vil "sluke") Den ekstra dynamoen er kanskje tiltenkt å kun lade Lifepo4 batteriene? Quote Link to post
Steini Posted August 17, 2016 Author Share Posted August 17, 2016 Stemmer. 115A dynamo til batteriskiller som igjen fordeler mellom start,thruster og lifepo4. 200A kun til lifepo4 Og ja. det blir selfølgelig egen reim kun til den på 200A. Lifepo4 batteria er begrenset til 150A pr batteri (bms regulert). så på tre slike blir det maksimum på 450A. Makspower anbefaler å ikkje overstiga so mykkje over 100A kostant pr batteri. Quote -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Komodo Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Jeg synes opplegget ditt høres smart ut. Med to dynamoer har du jo et system i backup, samtidig som at dynamoene vil få et penere liv en en dynamo som alltid må jobbe maks. Kjøling av dynamo har jo også vært et tema her flere ganger, det blir jo også greiere når den totale ladingen blir fordelt på to dynamoer. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 En så kraftig dynamo vil kreve både multirem og at remmen dekker over tilstrekkelig omkrets av remhjulene på dynamo og motor. Det vil antagelig innebære ekstra rem og remhjul, slik som vist på Ørjans installasjon i innlegg 4. Nettopp derfor spør jeg om hvor mange spor serpentine reima har i dette kit'et. Er det K6, K8 eller J10 reim ? Quote Link to post
Steini Posted August 17, 2016 Author Share Posted August 17, 2016 Jeg synes opplegget ditt høres smart ut. Med to dynamoer har du jo et system i backup, samtidig som at dynamoene vil få et penere liv en en dynamo som alltid må jobbe maks. Kjøling av dynamo har jo også vært et tema her flere ganger, det blir jo også greiere når den totale ladingen blir fordelt på to dynamoer. Jo håpa da blir bra. har også tenkt å legga inn ekstra kjøling av dynamo/ maskinrom ved bruk av vifte. Quote -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Ørjans Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 (edited) Dette var jo interessant. Hva var det for dynamo på 250A du monterte i denne VP braketten? Hvilken regulator ble benyttet? Zena SR250, ekstern regulator levert av produsent. Robust sak som også kan brukes til sveising, med ekstern viftekjølt likeretter. Hvor mange riller/spor er det på reim/reimhjul i dette kit'et? Husker jeg ikke mye feil var det 5 spor på reima, delenummeret på denne er 21179870 så det er jo mulig å høre med en VP forhandler om de har inne for sjekk. Hastejobb for en kunde som skulle seile utenlands, så det ble ikke tatt så mye/gode bilder at jeg klarer se. Edited August 20, 2016 by Ørjans (see edit history) Quote Link to post
Mix Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 en av utfordringene er at reimhjulet for ettermontering på veivaksling er noe smalt (få riller) i forhold til å ta ut mye Ampere. Zena SR250, ekstern regulator levert av produsent. Robust sak som også kan brukes til sveising, med ekstern viftekjølt likeretter.Husker jeg ikke mye feil var det 5 spor på reima, 5 spors reim høres litt puslete ut for en slik installasjon. Jeg vet Balmar Altmount har kit med montasjedetaljer og reimhjul for serpentine 10spors reim for Yanmar motorer. Men vet ikke om de leverer til Volvo Penta. På en langtursbåt vil jo dette være en nærmest obligatorisk oppgradering. Interessant tema. Takk for info. Quote Link to post
Ørjans Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 5 spors reim høres litt puslete ut for en slik installasjon. Jeg vet Balmar Altmount har kit med montasjedetaljer og reimhjul for serpentine 10spors reim for Yanmar motorer. Men vet ikke om de leverer til Volvo Penta. På en langtursbåt vil jo dette være en nærmest obligatorisk oppgradering. Interessant tema. Takk for info. Mener det var 8 spor på dynamo, men tiden strakk ikke til for å få tilvirket nye reimhjul.Utvekslingsforhold måtte også justeres noe for å få det optimalt. Systemet ble derfor satt opp med en strømbegrensning på 150A (trinløst justerbart). Båteier tok videre utbedring av dette, jeg sørget for å få det elektriske strukturert og på plass. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.