Steini Startet 16.August.2016 Link til dette innlegget Startet 16.August.2016 Hei. Er det nokon her som har erfaring med å montera 2 dynamoer på volvo penta d2-55? Tenker på hvilken deler som trengs, hvilken type feste på dynamo, osv? Har tenkt tanken på å ha ein Delco 28 si dynamo på 200A i tillegg til den orginale på 115A. Alternativet er å bytte ut den orginale. Men det hadde jo då vert betre og brukt 2 dynamoer så vidt eg kan sjå. Skal lade LiFePO4 batteribank, pluss 2 seperate bly batteri til thruster og start. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
StorStas Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Det fins ihvertfall ferdig kit å få kjøpt: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744440-30-35820.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 sjå der ja. Den var jo veldig grei. Men jaggu var da ein grei pris og! Her må da funderast litt ja. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Ørjans Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) Monterte en 250A dynamo på en slik, en av utfordringene er at reimhjulet for ettermontering på veivaksling er noe smalt (få riller) i forhold til å ta ut mye Ampere. Redigert 16.August.2016 av Ørjans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Da såg jallfall fint ut. Husker du om du har lange eller kort "J-hinges" på dynamoen? Skjønner problemet med det smale reimhjulet. Takk for bilder, Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Ørjans Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Monterte en 250A dynamo på en slik, en av utfordringene er at reimhjulet for ettermontering på veivaksling er noe smalt (få riller) i forhold til å ta ut mye Ampere. Dette var jo interessant. Hva var det for dynamo på 250A du monterte i denne VP braketten? Hvilken regulator ble benyttet? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Lurer på - ein dynamo på 200 A og ein på 115 A lader med 14 volt. Dette blir tilsammen ca 4500 watt. Har motoren nok krefter igjen til framdrift ? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Lurer på - ein dynamo på 200 A og ein på 115 A lader med 14 volt. Dette blir tilsammen ca 4500 watt. Har motoren nok krefter igjen til framdrift ? Jeg er ingen super ekspert på dette området, men gammel barneskole matematikk gir at 52 hk er nesten 39.000 watt, så fremover går det nok. Vil ikke si at motoren sliter seg ut i dag akkurat.. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Da sku vel egentlig berre ver bra for motoren. Når ein går på lavt turtall med to dynamoer, så blir det jo høgare belastning, og høgare eksos temp. Som igjen reduserer sotinga. Og nei, to dynamoer vil ikkje ha noko særlig merkbar effekt på motoren nå ein bruker den som framdrift. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Mix Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Monterte en 250A dynamo på en slik, en av utfordringene er at reimhjulet for ettermontering på veivaksling er noe smalt (få riller) i forhold til å ta ut mye Ampere. Hvor mange riller/spor er det på reim/reimhjul i dette kit'et? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 En så kraftig dynamo vil kreve både multirem og at remmen dekker over tilstrekkelig omkrets av remhjulene på dynamo og motor. Det vil antagelig innebære ekstra rem og remhjul, slik som vist på Ørjans installasjon i innlegg 4. Har du et opplegg som sikrer at originaldynamoen virkelig gir 115A? Den har vel, via "gul ledning", mulighet for å føle spenningen direkte på batteriet. Normalt er den bare koblet til dynamoens plusspol. Forutsatt at dette er i orden, sjekk hvor lang tid det tar før dynamoen begynner å redusere ladestrømmen. Etter dette vil det ikke ha noen hensikt med en ekstra dynamo så om tiden er akseptabel ift normalt uttak fra batteriene ville jeg ikke montert ekstra dynamo. Blybatterier skal heller ikke, ideelt sett, lades mer enn kapasitet/10. I praksis vil man overskride det betydelig i en båt-installasjon, men 115A + 200A kan bli mye. (med forbehold om hvor mye strøm Lifepo4 batteriene vil "sluke") Den ekstra dynamoen er kanskje tiltenkt å kun lade Lifepo4 batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Stemmer. 115A dynamo til batteriskiller som igjen fordeler mellom start,thruster og lifepo4. 200A kun til lifepo4 Og ja. det blir selfølgelig egen reim kun til den på 200A. Lifepo4 batteria er begrenset til 150A pr batteri (bms regulert). så på tre slike blir det maksimum på 450A. Makspower anbefaler å ikkje overstiga so mykkje over 100A kostant pr batteri. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Komodo Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Jeg synes opplegget ditt høres smart ut. Med to dynamoer har du jo et system i backup, samtidig som at dynamoene vil få et penere liv en en dynamo som alltid må jobbe maks. Kjøling av dynamo har jo også vært et tema her flere ganger, det blir jo også greiere når den totale ladingen blir fordelt på to dynamoer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 En så kraftig dynamo vil kreve både multirem og at remmen dekker over tilstrekkelig omkrets av remhjulene på dynamo og motor. Det vil antagelig innebære ekstra rem og remhjul, slik som vist på Ørjans installasjon i innlegg 4. Nettopp derfor spør jeg om hvor mange spor serpentine reima har i dette kit'et. Er det K6, K8 eller J10 reim ? Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Jeg synes opplegget ditt høres smart ut. Med to dynamoer har du jo et system i backup, samtidig som at dynamoene vil få et penere liv en en dynamo som alltid må jobbe maks. Kjøling av dynamo har jo også vært et tema her flere ganger, det blir jo også greiere når den totale ladingen blir fordelt på to dynamoer. Jo håpa da blir bra. har også tenkt å legga inn ekstra kjøling av dynamo/ maskinrom ved bruk av vifte. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Ørjans Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Dette var jo interessant. Hva var det for dynamo på 250A du monterte i denne VP braketten? Hvilken regulator ble benyttet? Zena SR250, ekstern regulator levert av produsent. Robust sak som også kan brukes til sveising, med ekstern viftekjølt likeretter. Hvor mange riller/spor er det på reim/reimhjul i dette kit'et? Husker jeg ikke mye feil var det 5 spor på reima, delenummeret på denne er 21179870 så det er jo mulig å høre med en VP forhandler om de har inne for sjekk. Hastejobb for en kunde som skulle seile utenlands, så det ble ikke tatt så mye/gode bilder at jeg klarer se. Redigert 20.August.2016 av Ørjans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 en av utfordringene er at reimhjulet for ettermontering på veivaksling er noe smalt (få riller) i forhold til å ta ut mye Ampere. Zena SR250, ekstern regulator levert av produsent. Robust sak som også kan brukes til sveising, med ekstern viftekjølt likeretter.Husker jeg ikke mye feil var det 5 spor på reima, 5 spors reim høres litt puslete ut for en slik installasjon. Jeg vet Balmar Altmount har kit med montasjedetaljer og reimhjul for serpentine 10spors reim for Yanmar motorer. Men vet ikke om de leverer til Volvo Penta. På en langtursbåt vil jo dette være en nærmest obligatorisk oppgradering. Interessant tema. Takk for info. Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 5 spors reim høres litt puslete ut for en slik installasjon. Jeg vet Balmar Altmount har kit med montasjedetaljer og reimhjul for serpentine 10spors reim for Yanmar motorer. Men vet ikke om de leverer til Volvo Penta. På en langtursbåt vil jo dette være en nærmest obligatorisk oppgradering. Interessant tema. Takk for info. Mener det var 8 spor på dynamo, men tiden strakk ikke til for å få tilvirket nye reimhjul.Utvekslingsforhold måtte også justeres noe for å få det optimalt. Systemet ble derfor satt opp med en strømbegrensning på 150A (trinløst justerbart). Båteier tok videre utbedring av dette, jeg sørget for å få det elektriske strukturert og på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.