Jump to content

Toppfart Uttern T55 med 115HK Optimax

"Sjøsyk"

Recommended Posts

Etter gjentatte forsøk med fintrimming (tilting) av motoren på min Uttern T55 med 115HK Optimax, får jeg den ikke over 38,5 knop. I en test jeg har lest var toppfart rett over 40 knop. Noen tips?

Jeg ville sjekket:

1. propellvalg - får du maks turtall på motoren?

2. groe på bunnen

3. Er du sikker på at testen angir fart med GPS -eller angir den fart gjennom vannet? For å få rett fart med GPS må du kjøre samme strekning begge veier - for så å ta snittet. Dette fordi GPS måler fart over grunn - og har du medstrøm får du for stor fart.

4. Vekt på båten - mulig testen angir fart på tom båt med et par liter på tanken. Sjekk også annet utstyr ombord hos deg som gir økt vekt

5. Sjekk fart med og uten kalesje. Det kan på enkelte båter gi overraskende utslag

6. Antall hk varierer også fra motor til motor. +/- 3% i forhold til angitt hk antall er vel ikke unaturlig (men jeg vet ikke). Om din motor gir 111,5hk (-3%) og den testede gir 118,45 hk (+3%) gir dette effekt på toppfart

7. Kjører du i saltvann, brakkvann eller ferskvann? Det er mest oppdrift i saltvann - og der går båten fortere

8. Vanntemperatur på virker også. Båten går fortere i kaldt vann

9. Lufttemperatur. Kaldere luft har mindre volum enn varmere luft. Kan ha en marginal effekt¨

10. Oktantall på bensin kan ha en effekt. 98 oktan tåler høyere tenning før den selvantenner enn 95 oktan.

11. Er testen av en D55 eller en T55? Det kan være at T55 er litt tyngre og har mer vindmotstand ettersom den ikke har flatt dekk foran.

Lykke til!

Edited by Bitteliten (see edit history)

Er båten din bunnsmurt? Min erfaring tilsvarer at nye båter som regel "mister" 2-3 knop etter at de er bunnsmurt. Dette gjelder selvpolerende bunnstoff; vet ikke om det er like stor forskjell med hardt bunnstoff.

Hei!

Et avvik på 2-3 knop i forhold til en test må være helt normalt. Du har gjerne masse saker og ting i båten (som du ikke tenker på) som får opp vekten med 50-100 kg - i tillegg er kanskje båten din stoffet - og der er ofte ikke testbåter. Og som nevnt over: det er litt forskjellig ytelse fra motor til motor.

Dette hadde jeg slått meg helt til ro med - 38 eller 40 kn spiller liten rolle.

Min Uttern D55 med 90 HK 4T hadde toppfart på 32-33 knop på GPS!

Henger meg på Bitteliten, får du max turtall?

Hvis du får max turtall så kan du eventuelt forsøke med en tyngre propell. Dessuten så kan det være noe å hente på å løfte motoren.

Kent

Min svoger kjøpte nettopp en Uttern D-55 med 115 Mercury Optimax. Forøvrig en kjempemotor!! Den kan ikke presses til toppturtall før etter at den er innkjørt X antall timer. Dette er i flg. han lagt inn i motorstyringen og endres når timetallet er oppnådd programmert verdi. Så hvis denne er ny kan jo dette være årsaken. Maks bør jo være 40-41 Knob..? :yesnod::yesnod:

XD3P

Jeg hadde en D55 med Mariner 75 hk 4 takter - og den fikk jeg 32-33 knop på max.

Det er fort!

Hva kan forklaringen være?

Min båt gikk greit opp i plan med 5 voksene ombord samt div. pikk pakk..

Har ikke peiling på stigning på min propell, men mulit at den var noe lett?

Veit ikke om det kunne være noe å hente på å senke motoren...

Har forøvrig snakket med en som eier en lik båt med samme motor og han mente at den gjorde ca 35 - 37 knop?

Kent

Det er fort!

Hva kan forklaringen være?

<{POST_SNAPBACK}>

Da jeg kjøpte båten min av Vadskjæret Marina i Larvik ble jeg lovet ca 32 knop med denne motoren - og det stemte. 90 hk 4T ville gi 3-5 knop mer sa de, og 115 hk ville gi rundt 40 knop. De var så påståelige at da jeg sa at jeg gjerne betale 10.000 mer for 90 hk enn 75 hk så sa de at det var greit for dem - men det var å kaste penger ut av vinduet :eek: Så da ble det 75 hk,og både vi og de som eier båten i dag er fornøyde med det.
  • 1 month later...
  • 1 year later...

iflg test i båtmagasinet? av optimax på uttern t55 så fikk de 40.5 knop... da med en 19" alupropell som ga et maksturtall på 5600 O/min . men om det er fart over tid eller bare høyeste målte fart står det intet om. sku nå ikkje vær så galt med 38.5 knop vel. men klart det er jo kjekt å bryte den magiske 40 knops grensen :cool: