pacuare Startet 26.August.2016 Del på Facebook Startet 26.August.2016 https://www.seilmagasinet.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=39039 En kronikk jeg føler treffer veldig godt. Beslektede tema har vært diskutert mye på forumet. Slik regler ønskes å sette opp fra enkelte blir jeg en kriminell. Og jeg applauderer andre kriminelle. Livet er farlig, men kanskje ikke på en stille dag på fjorden? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 HURRA HENNING ! Utmerket skrevet med en herlig mengde ironi. Harmonerer veldig godt med mine egne tanker og opplevelser (selv om jeg går for motor - og rett som det er over 5 knop - i åpent farvann selvfølgelig). Hilsen en "verstingkollega" Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 Bravo ! Her var det mange tanker veldig mange stiller seg bak. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Arne_ Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 (redigert) Veldig bra artikkel som peker på noe essensielt: Friheten til å tenke, friheten til å gjøre egne vurderinger og ta ansvar for eget liv. Redigert 26.August.2016 av Arne O. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 Godt skrevet.. Friheten er grunnleggende for båtlivet, det er det ikke alle som forstår...og helst de som ikke praktisere båtlivet... Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 Noe sant, og noe sutring. En voksen kar kan ta seg opptil flere øl fra en snor bak en båt, før han bikker over grensen på 0.8. Da er man langt inne i festpromillen. Og drita fulle folk ved roret ønsker ingen, spesielt ikke på pinnebåter som krever planlegging og kompliserte mekaniske øvelser for å stanse/endre kurs. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 Veldig bra skrevet dette. PS. Har en sykkelhjelm i garasjen i tilfelle jeg kjøper seilbåt . Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 Meget bra skrevet og med flotte tanker om fremtiden, Henning. Har selv nærmere 60 års erfaring fra sjøen med både seilbåt og motorbåt, og seilbåten som ferie/sommerbåt ligger mitt hjerte nærmest- "Livredde" for hva det offentlige kan finne på av forbud/påbud. Ideer fra kreative byråkrater som har ofte lite praksis for hva de skriver om, men som ønsker å skape sin egen karriere og popularitet i spesielle organisasjoner-, båtlivet da og nå er som dag og natt- og takk for det båtlivet jeg har fått lov til å oppleve. Sitér dette innlegget Link to post
Old Wood Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 (redigert) Fin artikkel og gode kommentarer. En ting er hva "det offentlige" kan finne på av forbud/påbud... - det går jo innimellom over alle grenser... En helt annen ting er hva det offentlige, dvs. politibåten(e) her ikke gjør - med folk som kjører store cabincruisere i 25-35 knop, i 5-knop sonen. Slik var det bare ikke, for 40-50 år siden. Folk hadde båtvett, og viste litt hensyn. Ikke lenger. Fra Fredrikstad (Glomma) til Fjorden, er det til dels trangt, og en del strømmer og bølger. Grensen er 5 knop. Men her kommer de - ofte bak fra, og noen ganger så nærme som ti meter, i full fart, og lager Store bølger. Hver Eneste Gang jeg drar mot Strømtangen! Livet med snekke her er derfor ikke lenger en stille og fredfull, hyggelig opplevelse. Om der er fastsatt solide bøter for dette, kunne politibåten(e) finsansiere seg selv her, i løpet av noen få dager, i sommer sesongen! Hvor er de? Redigert 27.August.2016 av Old Wood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 Joda, jeg har lest og er enig i mye som blir beskrevet. Men, tiden har dessverre innhentet oss og vi er blitt en Stooor båtfamilie hvor endel i familien er litt for frigjorte for båtliv. De grunnleggende reglene vi andre praktiserer gjelder ikke i den frigjorte familien. Vi trenger trolig noen forbud/påbud for at idyllen fortsatt skal blomstre for hele båtfamilien. Dessverre. Båtlivet har forandret seg radikalt de siste ti årene. Jeg trives trolig best nå med flere rundt meg når vi ferdes utpå. Jeg tror det største "problemet" finnes her i Oslofjorden, her i vår lille andedam hvor tettheten er størst. Når det gjelder promillegrensen er vel den grei nok som den er i dag. Dessverre passer ikke friheten til tenke alle som ferdes på fjorden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
HerrPedersen Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Jeg trives trolig best nå med flere rundt meg når vi ferdes utpå. Jeg tror det største "problemet" finnes her i Oslofjorden, her i vår lille andedam hvor tettheten er størst. Oslofjorden er virkelig en andedam. Å kjøre båt i Oslofjorden er som å kjøre båt i badekaret. Ta med båten til vestlandet, der dønningene fra Atlanterhavet møter lokal vinder og strømmer - det er er helt UTROLIG mer komplekst og av og til farligere bølgemønster enn i andedammer som Oslofjorden eller Mjøsa. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Desvere finnes det alltid mennesker som vet bedre enn deg selv hva som er best for deg og vil "gi et signal" til andre. Det medfører ofte at du kan bli straffet for noe som hverken er farlig eller kan skade andre, som for eksempel å sole seg i båten i finvær eller pilke torsk uten å ha lært om sjømil og gule og svarte staker. Du skal ikke behøve å tenke selv, bare følge regler. Og vi har drøssevis av politikere som vil vise "handlingskraft" på din bekostning. Derfor har vi fått disse merkelige reglene om "flyteplagg" og en båtførerprøve som skyter over og ved siden av målet, dersom hensikten bare skulle være sikker ferdsel på sjøen. Nei det er desverre noen som vil vise deg hvordan en ideell båtmann i deres øyne bør være. Og så har vi alle disse ideelle foreningene med sidrompa folk som vil bestemme over oss. Jeg fortsetter å sykle uten hjelm, sole meg på dekk på Saowanee og ta en styrepils i snekka. Kanskje gjør jeg noen ulovlige ting innenfor veggene i huset mitt også. Å være politisk ukorrekt og ta en liten dose anarki krydrer hverdagen! La oss ikke finne oss i mer tull og overformynderi nå. Nok er nok! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nomen Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 (redigert) Så det du sier er ar man får bare la bl.a hekksjøgeneralene og vannscooterligaen holde på som de gjør, så får vi andre bare innrette oss etter deres gjøren og laden. Er det frihet?? Jeg er tilhenger av frihet under ansvar, man er fri til å "gjøre som man vil", men må ta konsekvensene av sine handlinger. Redigert 28.August.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ida Marie III Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Oslofjorden er virkelig en andedam. Å kjøre båt i Oslofjorden er som å kjøre båt i badekaret. Ta med båten til vestlandet, der dønningene fra Atlanterhavet møter lokal vinder og strømmer - det er er helt UTROLIG mer komplekst og av og til farligere bølgemønster enn i andedammer som Oslofjorden eller Mjøsa. Er vel ingen steder i Norge en kan gå innaskjærs i et strekk sammenhengende lenger en på Vestlandet.. En kan gå fra Sletta rett nord for Haugesund til Sildegapet ved starten av Stadt....det er en del sjømil... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Vi trenger absolutt ikke flere påbud eller forbud. Det som går igjen i alle debatter er fulle folk og for mye fart i 5 kn områder. Herunder faller også hekksjø generaler. Fakta er at dette allerede er lovregulert, både fart og promille. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 (redigert) Så det du sier er ar man får bare la bl.a hekksjøgeneralene og vannscooterligaen holde på som de gjør, så får vi andre bare innrette oss etter deres gjøren og laden. Er det frihet?? Jeg er tilhenger av frihet under ansvar, man er fri til å "gjøre som man vil", men må ta konsekvensene av sine handlinger. Det er det vel ingen som påstår her inne, eller ?? Lovverket er godt nok til å stoppe vannscooter og hekksjøgeneralene fra sine event ulovligheter.. Problemet er nok ikke lovverket, men håndhevingen av de... Vi har mer nok lover og forbud som det er, mener nå jeg... Redigert 28.August.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Men er det ikke lovhjemmel for å håndtere disse situasjonene i dag, egentlig. Hadde det vært kontroller og litt innsats fra Politiet kunne vel dette vært håndtert. Og da blir det store spørsmålet: Blir det noen forskjell med strengere regelverk? Vil de som ikke bryr seg i dag plutselig se lyset og ta seg sammen? Jeg tror ikke det. Nye strenge regler vil bare oppleves som begrensing av båtglede av de som pleier å følge regler og i utgangspunktet allerede tar hensyn til andre. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
nomen Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Jeg synes det hørtes ut som at man ikke vil ha lover i det hele tatt. Som jeg skriver, frihet under ansvar liker jeg. Jeg ser også at noen er flinkere til å lage lover enn å bevillinge penger til å håndheve de som allerede finnes. Siden det antagelig blir lenge til de bevillingene kommer, kan man i mellomtiden øke bøtesatsene kraftig. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Pequod Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 (redigert) Denne artikkelen er riktignok fra 2011, men jeg tviler på at situasjonen har endret seg noe særlig siden da. I 2011 var det altså 26 politibåter i hele landet, som skal dekke 25.000 kilometer med kystlinje... Flere politidistrikt har ikke båter, og noen har båter som kun kan brukes i pent vær... Det sier seg selv at håndhevelsen av lover og regler til sjøs kun kan kontrolleres klattvis og aldri være særlig effektiv.. Og om sommeren, når det er flest båter utpå og behovet for kontroll er størst, er det færrest aktive politibåter utpå! Det gjentar seg år etter år... http://www.tv2.no/a/3531835 Redigert 28.August.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Old Wood Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 God lenke. Jeg fant også en annen her, fra dette forumet: https://baatplassen.no/i/topic/104035-fartskontroll-med-laserradar-p%C3%A5-sj%C3%B8en/ Her i Fredriikstad er det en politibåt, men jeg har sett to, innimellom. Hyggelige folk / politi der. Jeg skal finne ut hva bøter er for overtredelse, og snakke med dem til våren. Kankskje kan man henge opp litt varsler i havnene her, om fartsovertredelser og bøter. Burde jo aktiveres, av politiet. Men jeg husker jo hvordan det var og være ung, og hvor morsomt det var med fart på sjøen. (40 kn med en 41-footer). Jeg tok ikke nok hensyn, må jeg vel innrømme. Men idag, så irriterer det vettet av med at noen av disse "hekksjøgeneralene" fyker forbi, med fenderene ute. (Jeg har samlet inn minst 10 store fendere som bare flyter der... ) - og hva som virkelig irriterer meg mest, er at når de fyker forbi - en gammel mann i en snekke, så ser de seg tilbake, og ler - av at hekkbølgene deres nesten vipper snekka over. ! Det er jo da man ønsker seg en gammeldags bazooka - fyre den av, så slutter nok lattere deres raskt! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Noe sant, og noe sutring. En voksen kar kan ta seg opptil flere øl fra en snor bak en båt, før han bikker over grensen på 0.8. Da er man langt inne i festpromillen. Og drita fulle folk ved roret ønsker ingen, spesielt ikke på pinnebåter som krever planlegging og kompliserte mekaniske øvelser for å stanse/endre kurs. mens motorbåter er rent organiske innretninger .... nei, ta deg en bolle eller tre, vil du? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Fakta er at dette allerede er lovregulert, både fart og promille. jepp. enda flere lover og regler som ikke overholdes er kun til nytte for de som har vedtatt dem, slik at de kan klappe seg selv på skulderen. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 (redigert) Alle er glade i regler som er tilpasset alle andre enn seg selv. Jeg kan selvsagt dra fram mange tråder hvor man vil ha regler, politibåter, promillekontroller, fartskontroller, båtførerebevis, mer opplæring , mer sikkerhetsutstyr og det skrives ofte om hvor uansvarlig enkelte er på sjøen Nå har trenden snudd. Folk vil tenke sjæl og regler og forbud skal bare gjelde for alle de andre, som ikke er 50 år . Da trenger man ikke vest og klarer godt å manøvrere etter noen iskalde øl. Skal vi ha et bærekraftig båtliv og allemannsrett må vi ha klare regler og klare ansvarsforhold. Det er alle tjent med. Redigert 28.August.2016 av UGLESETT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Mye rart her. De fleste forholder seg til de lover og regler som gjelder uten hverken politi eller andre som barnevakt eller noe ønske om flere barnevakter, høyere bøter eller strengere straffer. Noen råtne egg i kurven vil det alltid være, men hvorfor enkelte roper på mer politi på fjorden og ønske om høyere straffer for å håndheve eksistere lover, som de fleste følger uten å mukke, samtidig som de ønsker mer "frihet" på sjøen er jo veldig motsetningsfylt, for å si det mildt. -------- Lover og regler fungerer fint-fint, folk vil være lovlydige og alle tilstreber å være det, med noen veldig få unntak. Det er ikke barnevakta ved politiet som gjør at folk oppfører seg etter det som gjelder, det er oss alle og de holdningene vi har. Når de unge og nye generasjonene på sjøen sine holdninger tar over for de sure gubbene sine, som er mot det meste av endringer, så skjer også endringene. Uten mer politi og høyere bøter. Dette er bare historien som gjentar seg. Sure gubber som var mot fargefjernsyn, bilbelter, kjørelys, mobiltelefon. Sure gubber som er i mot internett, facebook, elektroniske betalinsløsninger, vestpåbud osv. Historien gjentar seg, er sure gubber i mot så er det kommet for å bli. Garantert. Og resten av verden går sin gang med folk som ikke engang bryr seg og bare gjør det som skal gjøres. De bruker bilbeltet, kjørelys, mobilen, internett, er på facbook, betaler med kortet sitt og vipps, tar på vesten når de er i båten og holder seg edru. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Alle er glade i regler som er tilpasset alle andre enn seg selv. jeg må være litt snål som vil helst vil ha reglet tilpasset akkurat meg og mine behov. forøvrig er det ikke slik at vi trenger regler for absolutt alt mulig, for meg gjør det ingen forskjell om de som skaper trøbbel gjør det fordi de driter i regler eller ikke kan tenke sjæl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.