Sjøvind Startet 26.August.2016 Link til dette innlegget Startet 26.August.2016 Båten er en 1985 modell som jeg kjøpte rett før ferien. Bortsett fra litt småfiks med kalesje og puter, virket båten i veldig fin stand. Lite sår og skader, litt krakelering i gelcoat på overbygg. Tørr og fin inni, ingen svikt i dørken eller øvrig innredning. Ny motor og henger. Under utvask av båten senere ser jeg imidlertid at motorboltene synker inn i akterpeilet på innsiden. Litt googling forteller meg at det sannsynligvis er en innstøpt kryssfinerplate som er råtten. Rugging på motor gjør at akterspeilet flekser litt inn ved nedre motorfester og styrker mistanken. Har ikke fått begynt på jobben før nå nylig pga ferie. Fikk åpnet opp akterspeilet nede i rommet under akterbenk/motorbrønn i går. Har fått ut mesteparten av råtten kryssfiner. Så til planen: 1. Det er nå en åpning ca 10 mm mellom akterspeil og motorbrønn. Ca 70 cm bred og 15 cm høy. Her tenkte jeg å sette inn kryssfiner innsauset i epoksy og klemme til. 2. En tilsvarende åpning nede (forutsatt at jeg får ut gammel kryssfiner derfra). Denne åpningen er ca 5 cm dyp, fra dørkplate og ned til skrogbunn. Her tenkte jeg å fylle opp med epoksysparkel. 3. Flaten i mellom er nå kun ytre laminat av skroget, tenkte å legge på x antall lag med duk her for å forsterke. Jeg går med andre ord fra sandwich til enkeltlaminat. 4. For å holde akterspeilet stivt tenkte jeg å lime på en 8 mm aluminiumsplate på utsiden. Denne er 60 cm bred og går nesten ned til skrogbunnen, slik at den vil få mothold mot dørkplata. I mitt hode burde dette bli solid, men jeg er ikke ingeniør eller båtbygger. Er det noen som har noen tanker om denne løsningen? Link to post
ezach Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Flott at du går løs på dette og forlenger båtens levetid. :) Legg ut noen bilder av rådende forhold, så er det nok enklere for kyndige folk og komme med riktige råd. Link to post
Sjøvind Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Takk, kjærkomment med litt oppmuntring. Er et lite h... å komme til inni rommet der. Var ikke så mye fotolys da jeg ga meg i går kveld, men skal få ut noen bilder! Link to post
Sjøvind Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 (redigert) Sprekker i motorbrønn er tydeligvis ikke et godt tegn. Boltene er sunket litt inn, ikke lett å se på bildet: Glassfiber og gelcoat ser bra ut heldigvis: Rom under akterbenk, ser undersiden av motorbrønn øverst i bildet. Dørkplata er 2-5 cm over skrogbunn bakerst. Motorbolter er sunket inn, ikke lett å se på bilde: Slik ser det ut nå. Neste blir å hakke ut nede: Slo plata ned ovenfra med hammer og ei eikelist, etter først å ha løsnet den fra laminatet med ei blikkplate: Redigert 26.August.2016 av Sjøvind (see edit history) Link to post
Sjøvind Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Noen som har noen innspill til løsningen? Som i praksis går ut på å fjerne den innstøpte avstivningen av kryssfiner og erstatte med utenpåliggende aluminium. Link to post
Jakob T Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 (redigert) For eit skikklig resultat må skroget deles,dvs av med fenderlist skjere mellom skrog og innerliner.Løfte av innerliner,kan sitte godt.Når det er gjort,kan du fjerne innstøypt finer.Pass på å gjøre det heilt reint,få det tørt for så å bygge det opp på samme måte som det er gjort fra før.Bruk polyester,lett å jobbe med,så har du samme matrialet i heile båten og det blir sterkt nok. Monter båten sammen igjen .Ein sånn reprasjon vil vare i fleire ti år om du er nøye med å fuge alle punkt der det kan komme inn fuktighet. Er omfattende,men du får ein varig reprasjon Redigert 27.August.2016 av Jakob T (see edit history) Link to post
Sjøvind Svart 29.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Takk for svar! Det blir nok ikke aktuelt å dele båten i to. Dersom jeg ikke får det til slik jeg har tenkt, er min backup-plan å skjære ut motorbrønn. Dette ville gitt god tilkomst. Men, tror jeg går for å støpe inn igjen kryssfinerplate hele veien da det er slik det er gjort fra før. (Vet ikke hvordan "samspillet" mellom enkeltlaminat glassfiber og utenpåliggende aluminiumsplate ville arte seg.) Kryssfinerplata må deles i tre på høykant, to smale på hver side og en bredere i midten. Lager hullene til motor og drenering med overmål og sparkler igjen før jeg setter de inn, for å unngå å få vanninntrengning i kryssfineren. Fikk ut resten av den gamle plata i kveld, nå gjenstår skraping, sliping og tørking før jeg kan begynne å støpe. Link to post
Sjøvind Svart 29.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Løsnet på plata med multisag: Skrudde på ei smal list og løftet ut med brekkjern: Link to post
pege Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 Gjorde tilsvarende jobb på min Hansvik 18 fisk. jeg skar vekk glassfiberen i overkant og brukte motorsag som "fres" og freste ut alt oppmorknet finer. I stedet for ny finerplate fylte jeg opp med glassfibermatte og polyester. Så plastret og sparklet jeg overkanten. Link to post
Sjøvind Svart 31.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Hehe, tror jeg har lest alle tråder på hele forumet som omhandler "akterspeil". Lurte en stund på å prøve din metode, men var redd jeg ikke ville fått ut all gammel kryssfiner. Åpningen jeg har på toppen er 40 cm bred, men plata var 70. Så valgte å åpne opp på innsiden, under motorbrønn. Var litt nysgjerrig på hvordan det så ut under dørken, så skar vekk litt til i dag. Selve skroget virker bra, men dørkplata bar preg av sine 31 år. Men her er det stopp. Får i hvert fall forankret det nye akterspeilet helt nede på skrogbunn nå. Link to post
Sjøvind Svart 1.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2016 Pege, glemte å spørre: Hvordan fikk du nedi glassfibermatta? Hvordan har reparasjonen holdt? Link to post
pege Svart 1.September.2016 Link til dette innlegget Svart 1.September.2016 Glassfibermatta ble bare stappet nedi sammen med polyester. Går med mye matte. Reparasjonen har holdt godt ( to år) har gått ned fra 65 hk til 40 hk, så vekt er nok mindre og moment mindre. Ingen sprekker etter reparasjonen. Link to post
Sjøvind Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Interessant. Jeg har lurt på hvorfor alle båter tilsynelatende har kryssfiner (eller divinycell) i akterspeilet og ikke bare glassfiber. Skjønner det jo mtp vekt og pris på de med flere cm tjukke speil, men på Hansviken er det bare 30 mm totalt. Link to post
Sjøvind Svart 15.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 I går fikk jeg endelig jobbet noen timer med båten. Den har stått med en vifteovn i en to ukers tid. Disse platene ble satt ned fra åpning øverst i akterspeilet. De er impregnert med epoksy, hull til bolter og drenering er tatt ut og sparklet igjen slik at det ikke skal trekke vann. La denne plata på til slutt, for ytterligere avstivning. Stemplet i mot skott i forkant og åpning i dørkplata. Brukte tvinger på toppen. Er sjeleglad for at jeg kjøpte epoksy med langsom herder, var mye plunder å få alt på plass. Nå skal jeg legge hulkiler før jeg plaster igjen med X antall lag med duk. Så må åpningen i dørken lukkes. Til slutt på med aluminiumsplate på utsiden og beslag til motorbolter. Puh! Ble en del mer arbeid med båten enn jeg hadde tenkt.. Link to post
ivar Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 (redigert) .. men så har du sikkert også et akterspeil som kommer til å vare mye lengre enn det originale Redigert 15.September.2016 av ivar (see edit history) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 15.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Får satse på at det holder ut levetiden til resten av båten i hvert fall? Link to post
ivar Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 (redigert) det tror jeg nok det gjør. ser ut som at du også forsegler bolthullene innvendig når motoren skal boltes fast Redigert 15.September.2016 av ivar (see edit history) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 2.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2016 (redigert) Tenkte jeg skulle følge opp litt. Her er hulkil lagt og platene støpt inn med x antall lag med duk og epoksy. Fikk feste mot bunn av skroget her. Dørken tettet igjen med kryssfiner mettet med epoksy. Ny hulkil og enda flere lag med duk. Føler jeg fikk god binding både mot skrogbunn, dørkplate, sider på akterspeil og bunn av motorbrønn. Malt med 3 strøk epoksyprimer og 2 strøk polyuretanlakk tror jeg det ble. 8 mm aluminiumsplate på utsiden, hellimt med MS-poymer og dessuten to bolter nederst (nedenfor motorbolter). Malt med epoksyprimer. Shinet opp motorbrønn ved å slipe lett, male over sprekkene med epoksyprimer og lakke hele bunnen med polyuretanlakk. Limte på en 6 mm aluminiumsprofil for å ta opp krefter fra motor. Redigert 2.Desember.2016 av Sjøvind (see edit history) Link to post
Sjøvind Svart 2.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2016 (redigert) Fikk båten på sjøen i midten av oktober. Hadde oss en fin tur, men oppdaget vann i kjølen da vi kom inn Lakk inn gjennom denne fantastiske reparasjonen. Er en lapp med matte på utsiden også, tilsynelatende kun malt over med bunnstoff. Så da ble det vinteropplag etter kun ei helg på vannet. Tror det skal gå greit å få tettet dette til våren, får bare håpe det ikke lekker flere plasser. Kan vel egentlig ikke klandre selger heller, han ville ha betalt for motor og henger og gikk ikke god for båten. Redigert 2.Desember.2016 av Sjøvind (see edit history) Link to post
Sjøvind Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Fikset lekkasjen i våres, og har brukt båten en sommer. Reparasjonene ser ut til å holde Link to post
fsindsen Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Mye godt innspill og tips her. Takk. Og godt jobba ?? Vestfjord 17 - Prosjekt! Link to post
Stian_Madskills Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Hvordan går det med båten ? :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn