Jump to content

Utbedre akterspeil på Hansvik 18 HT


Sjøvind

Recommended Posts

Båten er en 1985 modell som jeg kjøpte rett før ferien. Bortsett fra litt småfiks med kalesje og puter, virket båten i veldig fin stand. Lite sår og skader, litt krakelering i gelcoat på overbygg. Tørr og fin inni, ingen svikt i dørken eller øvrig innredning. Ny motor og henger. Under utvask av båten senere ser jeg imidlertid at motorboltene synker inn i akterpeilet på innsiden. Litt googling forteller meg at det sannsynligvis er en innstøpt kryssfinerplate som er råtten. Rugging på motor gjør at akterspeilet flekser litt inn ved nedre motorfester og styrker mistanken.

 

Har ikke fått begynt på jobben før nå nylig pga ferie. Fikk åpnet opp akterspeilet nede i rommet under akterbenk/motorbrønn i går. Har fått ut mesteparten av råtten kryssfiner. Så til planen:

 

1. Det er nå en åpning ca 10 mm mellom akterspeil og motorbrønn. Ca 70 cm bred og 15 cm høy. Her tenkte jeg å sette inn kryssfiner innsauset i epoksy og klemme til.

2. En tilsvarende åpning nede (forutsatt at jeg får ut gammel kryssfiner derfra). Denne åpningen er ca 5 cm dyp, fra dørkplate og ned til skrogbunn. Her tenkte jeg å fylle opp med epoksysparkel.

3. Flaten i mellom er nå kun ytre laminat av skroget, tenkte å legge på x antall lag med duk her for å forsterke. Jeg går med andre ord fra sandwich til enkeltlaminat.

4. For å holde akterspeilet stivt tenkte jeg å lime på en 8 mm aluminiumsplate på utsiden. Denne er 60 cm bred og går nesten ned til skrogbunnen, slik at den vil få mothold mot dørkplata.

 

I mitt hode burde dette bli solid, men jeg er ikke ingeniør eller båtbygger.

 

Er det noen som har noen tanker om denne løsningen?

Link to post
Share on other sites

Sprekker i motorbrønn er tydeligvis ikke et godt tegn. Boltene er sunket litt inn, ikke lett å se på bildet:

bilde

Glassfiber og gelcoat ser bra ut heldigvis:

bilde


Rom under akterbenk, ser undersiden av motorbrønn øverst i bildet. Dørkplata er 2-5 cm over skrogbunn bakerst. Motorbolter er sunket inn, ikke lett å se på bilde:

bilde


Slik ser det ut nå. Neste blir å hakke ut nede:

bilde


Slo plata ned ovenfra med hammer og ei eikelist, etter først å ha løsnet den fra laminatet med ei blikkplate:

bilde

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For eit skikklig resultat må skroget deles,dvs av med fenderlist skjere mellom skrog  og innerliner.Løfte av innerliner,kan sitte godt.Når det er gjort,kan du fjerne innstøypt finer.Pass på å gjøre det heilt reint,få det tørt for så å bygge det opp på samme måte som det er gjort fra før.Bruk polyester,lett å jobbe med,så har du samme matrialet i heile båten og det blir sterkt nok.

Monter båten sammen igjen .Ein sånn reprasjon vil vare i fleire ti år om du er nøye med å fuge alle punkt der det kan komme inn fuktighet.

Er omfattende,men du får ein varig reprasjon

Redigert av Jakob T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Det blir nok ikke aktuelt å dele båten i to. Dersom jeg ikke får det til slik jeg har tenkt, er min backup-plan å skjære ut motorbrønn. Dette ville gitt god tilkomst.

 

Men, tror jeg går for å støpe inn igjen kryssfinerplate hele veien da det er slik det er gjort fra før. (Vet ikke hvordan "samspillet" mellom enkeltlaminat glassfiber og utenpåliggende aluminiumsplate ville arte seg.) Kryssfinerplata må deles i tre på høykant, to smale på hver side og en bredere i midten. Lager hullene til motor og drenering med overmål og sparkler igjen før jeg setter de inn, for å unngå å få vanninntrengning i kryssfineren.

 

Fikk ut resten av den gamle plata i kveld, nå gjenstår skraping, sliping og tørking før jeg kan begynne å støpe.

Link to post
Share on other sites

Hehe, tror jeg har lest alle tråder på hele forumet som omhandler "akterspeil". Lurte en stund på å prøve din metode, men var redd jeg ikke ville fått ut all gammel kryssfiner. Åpningen jeg har på toppen er 40 cm bred, men plata var 70. Så valgte å åpne opp på innsiden, under motorbrønn.

 

Var litt nysgjerrig på hvordan det så ut under dørken, så skar vekk litt til i dag. Selve skroget virker bra, men dørkplata bar preg av sine 31 år. Men her er det stopp. Får i hvert fall forankret det nye akterspeilet helt nede på skrogbunn nå.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I går fikk jeg endelig jobbet noen timer med båten. Den har stått med en vifteovn i en to ukers tid.

bilde

Disse platene ble satt ned fra åpning øverst i akterspeilet. De er impregnert med epoksy, hull til bolter og drenering er tatt ut og sparklet igjen slik at det ikke skal trekke vann.

bilde

La denne plata på til slutt, for ytterligere avstivning. Stemplet i mot skott i forkant og åpning i dørkplata.

bilde

Brukte tvinger på toppen.

bilde

Er sjeleglad for at jeg kjøpte epoksy med langsom herder, var mye plunder å få alt på plass. Nå skal jeg legge hulkiler før jeg plaster igjen med X antall lag med duk. Så må åpningen i dørken lukkes. Til slutt på med aluminiumsplate på utsiden og beslag til motorbolter. Puh! Ble en del mer arbeid med båten enn jeg hadde tenkt..

Link to post
Share on other sites

.. men så har du sikkert også et akterspeil som kommer til å vare mye lengre enn det originale  :thumbsup:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

det tror jeg nok det gjør.  ser ut som at du også forsegler bolthullene innvendig når motoren skal boltes fast 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tenkte jeg skulle følge opp litt. Her er hulkil lagt og platene støpt inn med x antall lag med duk og epoksy. Fikk feste mot bunn av skroget her.

bilde

 

Dørken tettet igjen med kryssfiner mettet med epoksy. Ny hulkil og enda flere lag med duk. Føler jeg fikk god binding både mot skrogbunn, dørkplate, sider på akterspeil og bunn av motorbrønn.

bilde

 

Malt med 3 strøk epoksyprimer og 2 strøk polyuretanlakk tror jeg det ble.

bilde

 

8 mm aluminiumsplate på utsiden, hellimt med MS-poymer og dessuten to bolter nederst (nedenfor motorbolter). Malt med epoksyprimer.

bilde

 

Shinet opp motorbrønn ved å slipe lett, male over sprekkene med epoksyprimer og lakke hele bunnen med polyuretanlakk. Limte på en 6 mm aluminiumsprofil for å ta opp krefter fra motor.

bilde

 

bilde

bilde

bilde

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk båten på sjøen i midten av oktober. Hadde oss en fin tur, men oppdaget vann i kjølen da vi kom inn :sad:


 


bilde


 


Lakk inn gjennom denne fantastiske reparasjonen. Er en lapp med matte på utsiden også, tilsynelatende kun malt over med bunnstoff.


bilde


 


Så da ble det vinteropplag etter kun ei helg på vannet. Tror det skal gå greit å få tettet dette til våren, får bare håpe det ikke lekker flere plasser. Kan vel egentlig ikke klandre selger heller, han ville ha betalt for motor og henger og gikk ikke god for båten.


Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...