Jump to content

With 400 Cafe/Mahognyracer - En omvendt prosjekttråd


J-R

Recommended Posts

Mange With tråder for tiden..

Dette blir en omvendt prosjekttråd da båten allerede er ferdig bygget og brukt en sesong. Burde selvfølgelig laget tråden underveis, men slik ble det dessverre ikke. Har omsider gått i gang med opprydding av bilder etc fra prosjektet så da blir det en post-prosjekt tråd.

 

Båten ferdig:

 

bilde

 

 

Har som sagt benyttet båten i sommer og den har fungert meget bra.

For å spole tiden tilbake ett år så hadde jeg lenge hatt lyst på et prosjekt med å lage et mahogny bygg på et glassfiberskrog. Er blitt inspirert av flere tråder på forumet, men kanskje aller mest av denne Vestfjorden:

https://baatplassen.no/i/topic/87096-prosjekt-vestfjord/

 

Etter litt tid fant jeg ut at jeg ville prøve noe tilsvarende og landet tilslutt på at jeg ville benyttte et With400/442 skrog. Årsaken til det er at jeg liker linjene og det klassiske designet på dette skroget. Dette skroget ble produsert mer eller mindre uforandret siden 50-tallet og langt inn på 2000 tallet. Bror With mente at han ikke kunne forbedre det ytterligere(kan sikkert diskuteres..). Skroget er bredt på midten, smalner bakover og har en forholdsvis høy baug. I tillegg er det lettplanende noe som er viktig da jeg skal benytte min eksisterende Mariner 40 hk fra begynnelsen av 90-tallet.

 

Etter lengre tids jakt etter et godt utgangspunkt kom jeg over et eksemplar i Søgne ved Kristiansand. Dette var etter sigende støpt privat på 90-tallet av en som jobbet på KMV. Det var et så «rått» skrog det var mulig å finne. En nærmere inspeksjon viste at skroget var i grei stand. Det bar preg av 20+ års bruk og hadde en god del hakk og riper, men så ikke ut til å ha hatt noen større skader. Fikk det for en rimelig pris så da bar det hjemover.

 

Visste vel ikke helt hva jeg bega meg innpå da jeg har ingen erfaring med båtbygging, glassfiber, epoxy eller lignende…

 

Utgangspunktet:

 

bilde

 

 

Fortsettelse følger...

Link to post

Heldigvis var det kun 2 lag med bunnstoff. Det øverste gikk greit å skrape av, men det innerste satt godt så det måtte slipes. En kraftig Hitachi plansliper med 60 papir gjorde likevel jobben levelig.

 

Her er det sparklet en million sår og riper. Brukte Biltemas epoxy sparkel. Har meget god erfaring med denne. Fin konsistens, lett å sparkle og slipe. Den blir meget hard og fester godt til det meste.  Kan også benyttes i fyllinger opp til 2,5cm.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post

Ohlala! den vindskjermen hører jeg gjerne mer om sånn i tilfelle den kan kjøpes eller noen lager glasset :) Flott båt du fikk deg!

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Etter lett sliping av grunningen skulle det bli klar for mailing. Hadde egenltig tenkt å male skroget hvitt igjen, men så kom jeg over denne Malahinien fra Glen-L:

 

https://glen-l.com/picboards/picboard17/pic913a.html

 

Syntes det var utrolig lekkert med det svarte skroget mot den rødlige mahognyen. Likte også den hvite stripen som bryter mot det grønne bunnstoffet.

 

Fikk handlet de siste boksene med svart 2komp PU lakk hos nærmeste Biltema og gikk igang med sprøyting. Epoxygrunningen gikk så lett å srpøyte og den jevnet seg til en jevn og fin flate. Skuffelsen ble derfor stor når 2k malingen ikke jevnet seg tilsvarende, men herdet til en mer appelsinhud lignende flate. Hadde sannsynligvis ikke brukt nok tynner enda jeg prøvde å måle opp dette nøye. Nå var jeg både nesten tom for 2K lakk samt at jeg begynte å få dårlig tid med å få båten snudd og inn i garasjen. Bestemte meg derfor at det fikk være "godt nok", og heller slipe og male det opp ved en senere anledning.

Sprøytet ikke akterspeilet da det måtte utbedres.

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Link to post

Da var det klart for bunnstoff.

Damen på Best Marin så rart på meg da jeg spurte etter grønt bunnstoff: "Det er det mange år siden jeg har solgt, men vi kan skaffe det.."

 

Satte vannlinjen slik den var tidligere, men siden båten nå blir noe tyngre må den justeres senere. Skal også ha en hvit stripe i overkant av bunnstoffet:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post

Da ble båten snudd igjen. Kommer kanskje ikke så godt frem på bildene, men 2K lakken fikk en antydning til appelsinhud. Valgte å ikke gjøre noe med det på dette tidspunktet da det begynte å bli kaldt ute.

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Det siste jeg skulle gjøre før jeg tok båten inn var å få skjært ut akterspeilet da det helt åpenbart var dårlig. Det var helt mykt og det piplet vann ut av diverse hull. Begynte med vinkelsliper, men det støvet noe helt sinnsykt så gikk over til å bruke Fein sag med hardmetall blad. Dette fungerte veldig bra og var mye mer nøyaktig å kutte med enn vinkelsliper. Feinsag + en sånn liten båndsliper med smalt "nebb" er de verktøyene jeg har benyttet mest i byggeprosessen. Utrolig enkelt å bruke for tilpasninger hele veien.

 

Her var mesteparten ute. Selve finerplaten i akterspeilet var så råtten at den kunne graves ut med fingrene. Den andre innredningen var også gjennomtrukket av vann.. Hadde svært lite lyst til å støpe inn noe treverk igjen når jeg så hvordan dette unektelig blir etter noen år.

Var usikker på om dørken var skumlagt og dertil gjennomtrukket. Stor var derfor gleden over at den som støpte dette skroget ikke hadde benyttet skum, men laget en dørk med stringere og luftrom under. Med unntak av de bakerste cm mot akterspeilet var dørken i grei forfatning. Jeg vil sette inn inspeksjonsluker foran og bak slik at jeg kan følge med på evt vann i denne dobbelbunnen, samt ha mulighet for utlufting når båten er i opplag.

 

De våte trerestene av akterspeil og innredning var blytungt!. Lot det stå igjen en vegg for midlertidig avstivning av skroget, men den skal vekk senere.

 

bilde

 

bilde

 

Link to post

Etter å ha ryddet opp i alt sølet i å fjerne akterspeilet var det tid for å få båten inn i garasje. Her ble den stående med vifteovner + hårføner..!! i dobbelbunnen for tørking.

Epoxy og herdere ble innkjøpt fra Svas. 2 slag herdere (GL og SR) til hhv laminering og tykkere gelcoat arbeid.

 

Må si jeg ble litt skeptisk da jeg så advarselen på SR herderen. Selv om epoxy ikke lukter er det langt fra ufarlig:

 

bilde

 

 

Etter å ha sett hvordan treverk i akterspeil blir etter noen år bestemte jeg meg for at jeg ikke vil ha noe organisk her lenger. Reiste derfor ut til Diab i Leangbukta og snakket med folkene der om Divinycell. Fikk anbefalt en plate samt en beskrivelse av fremgangsmåte.

Her er akterspeilet  tørket godt opp, rengjort, grunnet og deretter sparklet for å få en jevn flate mot den nye Divinycell platen:

 

bilde

 

Sparklet:

 

bilde

 

Jeg vil ha inspeksjonsluker både foran og bak i dørken samt i alle lukkete rom. Tar ikke sjansen på at fukt samler seg uten at jeg kan få gjort noe med det:

 

bilde

Redigert av J-R (see edit history)
Link to post

Så var det tilpasning av Divinycell platen. Brukte plakatpapp for å lage en mal som passet i skroget og skar Divinycellen etter denne. Utrolig enkelt materiale å jobbe med!

Akterspeilet ble bygget om til å passe langstammet motor

 

 

 

Deretter ble både akterspeil og plate smurt inn med fortykket epoksy. Platen ble deretter holdt på plass med tvinger etc: Brukte epoksysparkel på sidene og i bunn siden denne har en konsistens som ikke renner:

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

 

Her har det kommet på noen lag med glassfibervev laminert med epoksy. Ble vel ca 10 lag totalt.

 

bilde

Link to post

Etter at akterspeilet var støpt var det å gå igang med motorbrønn + resten av innredning etc bak i båten.

Hadde noe Divinycell igjen + et par plater med Litex etter oppussing av et vaskerom. Litex platene er XPS med glassfiber laminert i epoxy på begge sider. Fant ut at disse måtte kunne brukes, hvertfall til steder hvor man ikke var avhengig av stor styrke.

 

Her er det igang med tilpasning av motorbrønn etc akter. Brukte Biltema epoksysparkel som lim:

 

bilde

 

Deler av setekonstruksjon m/oppbevaringsrom under

 

bilde

 

Tenkte å lage flytetanker på hver side akter(m/inspeksjonsluke). Siden skroget smalner endel bakover kan det sikkert være greit med litt oppdrift der bak.

 

bilde

Link to post

Avstiving av fordekk:

 

bilde

 

 

Hadde lenge grublet på hva slags vindskjerm jeg ville ha på båten. Fant også ut at det var laget forferdelig mange stygge vindskjermer opp gjennom årene.. Jeg ville ha en rund skjerm pga båtens runde linjer. I tillegg måtte den ikke være for høy. Etter å sjekket endel rundt ble jeg klar over at å få laget en vindskjerm var omtrent umulig. Ertec i Tvedestrand hadde en som så fin ut, men var ikke særlig lystne på å spesialtilpasse en for et enkelt bygg.

 

Kom tilslutt over en gammel Terhi 430S som hade en vindskjerm jeg mente ville passe til mitt bygg.

Nå var det nesten bare å underskrive skilsmissepapirene, for plutselig hadde jeg 3 båter stående hjemme... Endte opp med å kjøpe komplett båt med motor, henger og alt.. Det ble mange lovnader om at jeg kun skulle ha vindskjermen og at resten skulle selges omgående. Endte faktisk opp med å tjene litt på hele greia da jeg solgte alt hver for seg.

Fikk nesten dårlig samvittighet for å ribbe denne båten for vindskjermen da det egentlig er en veldig kuul båt, laget av Terhi i glassfiber før de begynte å produsere i ABS plast:

 

bilde

 

 

Skjermen var ikke i veldig bra forfatning. Glasset måtte byttes og profilene så ut til å ha fått seg noen trøkker opp gjennom. I tillegg viste det seg at skjermen var for smal for mitt bygg. Dette skulle jeg klare å rette opp med å lage til en bøyerigg.

 

Her testes den på skroget:

 

bilde

 

Her er også setekonstruksjonen fremme påbegynt:

 

bilde

 

Link to post

Litt jobb på akterspeilet. Her er festene til motor skjært ut med hullsag. Disse ble fyllt med epoksysparkel for å få "hel ved" tvers gjennom.

 

bilde

 

bilde

 

 

Her angret jeg på at jeg ikke var mer nøyaktig da jeg støpte akterspeilet. Mye søl og sig gjorde det til en større slipe og sparklejobb..

Støpte også inn braketter for Smart Tabs når jeg først var igang. Har meget god erfaring med disse fra en annen båt.

Fant ut at jeg ikke ville ha flere hull enn nødvendig i skroget. Brakettene ble først limt med epoksysparkel og deretter noen lag med duk og epoksy.

 

bilde

Link to post

4 plater med 9mm Mahognyfinèr ble innkjøpt hos Billingstad trelast. Dette skulle vise seg å være akkurat tilstrekkelig for alt av finèr på båten.

 

Tilpasning av dekk:

 

bilde

 

bilde

 

Valgte å bruke popnagler for å bidra til å holde fast finèren i glassfiberkanten. Regnet med at disse ville skjules av fenderlist. Dette skulle vise seg å være en tabbe da fenderlisten jeg benyttet ikke dekket langt nok innover..

 

bilde

 

Strakk K-rør til akterlanterne samt festet pullertene bak da tilgang til disse ikke vil være mulig når dekket er montert

 

bilde

 

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...