Cral Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Vi gleder oss til fortsettelsen :) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Komodo Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Morsomt prosjekt å følge med på Brukte du aluminiumsrulle for å få ut lufta av duken når du laminerte med epoxy? Og hvor kjøpte du duk? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-R Svart 20.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Jeg forsøkte med aluminiumsrulle, men syntes ikke det fungerte spesiellt bra. Den gjorde det bare værre ved at den løftet duken fra underlaget ved bruk. Benyttet en kombinasjon av pensler, vanlig rulle + håndkraft for å få ut luft fra duken. Duken kjøpte jeg på Biltema Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 22.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Her har litt mer av innredningen kommet på plass pluss at fineren fått en runde grunning: Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 9.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Jeg ønsket å ha midtfisk og dollbord mørkere så da ble de maskert opp før de fikk endel strøk med Biltemas mahognybeis. Dette så veldig bra ut, men det skulle vise seg senere at når epoxy'en kom på så ble alt like mørkt... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Bare et tips om ikke til trådstarter men til alle som vil ha det. De dekksbjelkene hadde blitt sterke nok om man hadde brukt 5-6 lag 11X36 sløyflekt og laminert ihop i en enkel jigg med rett bue. Man sparer da mye høyde. Vil man ha det flottere hvis det f.eks er kayhytt taket kan man sage lekter av mahogny og lime gran/oregon pine vekselsvis. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
J-R Svart 24.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 her er det lagt 2 strøk med epoxy med "nating" mellom. Som man ser ble hele dekket like mørkt så mahognybeisen utgjorde knapt noen forskjell. Forsent å gjøre noe med det på dette tidspunktet. "Natingen" består av 6 mm deksorstriper beregnet på bil: Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Applaus!! Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Etter 5-6 lag med epoxy var det blitt vår og varmere i været. Epoxyen ble ikke så jevn som håpet og det var tendenser til sig og ujevneheter diverse steder. Skyldes nok en blanding av ingen erfaring, dårlig lys og kanskje ikke helt optimal temperatur. Brukte skumrulle og fordriver fra West. Uansett ut med båten av garasjen for å slipe før lakkering: Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Etter 8 strøk med 2K PU klarlakk var båten ferdig nok for en prøvetur. Her ser man instøpte fester for SmartTabs: Mangler fremdeles stoler, fenderlist, vindskjerm, div inredning etc, men har fått på ratt, styring gass/gir så da bærer det på vei til sjøen Syntes egentlig den så ganske bøllete ut sånn halvferdig: Endelig i sitt rette element: Båten gikk veldig pent i sjøen. SmartTabsene gjorde at den går rett i plan uten å reise på baugen. Tror det er greit med litt løft i hekken på dette skroget da det er forholdsvis smalt bakover. De gjør også at jeg kan kjøre med ganske mye tilt uten at båten begynner å slå. Her er en liten video fra prøveturen: https://youtu.be/v86YrZwSNtY Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 13.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2017 Her har vindskjermen blitt tilpasset og fått nytt lexan glass. Kjøpte hos en lokal glassmester. Fått på plass stoler med vendbar rygg og fenderlist Malt en hvit stripe over bunnstoffet. Syns det gjorde seg å bryte av mot det svarte skroget Sitér dette innlegget Link to post
-andreasbr- Svart 13.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2017 Nydelig! Den ble veldig fin. Hvor fikk du tak i vindskjermen? Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 13.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2017 Nydelig! Den ble veldig fin. Hvor fikk du tak i vindskjermen? Det står litt lenger opp i tråden. Kommer fra en Terhi 430S Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2017 Det ble jo ny båt, og vel så det! Gratulerer med resultatet av omvendt bygging :-) Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 For å oppsummere prosjektet så storkoste jeg meg under byggingen. Holdt på fra august til mai/juni så ble ganske intenst. Som nevnt hadde jeg ingen erfaring med båtbygging eller håndverksbakgrunn. Mye er blitt til underveis da jeg ikke hadde noe endelig plan om hvordan båten skulle bli. Inspirasjon og tips har kommet mye fra andre poster her på forumet så stor takk til alle som bidrar. Når det gjelder bygget er jeg veldig fornøyd med konstruksjonen og designet. Man kan gå overalt på båten. Dekk, dollbord etc er dønn stivt og har ikke antydning til svikt. Synes også linjene og totalintrykket ble overaskende bra Av ting som kan gjøres bedre er spesiellt finish. Det var vanskelig å få både epoxy og lakk til å bli helt strøkent. Man kan vel si at båten er pen på avstand.. Ironisk nok ble dørkplatene de peneste.. De lagde jeg tilslutt og da hadde jeg begynt å få trening på det. Ikke umulig at jeg kommer til å slipe ned treverket og skroget for å lakkere på nytt. Samtidig er det litt deilig at ting ikke er så strøkent at man er livredd for å få en ripe i noe, Siste runde bilder: Her er den helt ferdig. Fått på lanterner, lanternemast, og instrumenter. Fant også et brukt motorlokk som jeg sprøytet svart og satte på noen gamle Mercury dekaler. Litt juks, men Marineren er jo nesten en Mercury(selv om den er laget av Yamaha..). Drømmen er å få en skikkelig gammel Mercury på hekken. F.eks en gammel 700 eller lignende. Bred og lav: Sneik meg til en plass på trebåtbrygga i Kragerø. I vekt er det vel nesten like mye treverk som glassfiber :) Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Gratulerer med en flott båt! Ser ut som godt håndtverk! Sitér dette innlegget Link to post
fsindsen Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 hei. utrolig bra arbeid har du info på hvordan du lager flytetankene? tenker jeg må ha etter selv på mitt prosjekt. Sitér dette innlegget Vestfjord 17 - Prosjekt! Link to post
Anders98 Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Hei! Har du noe mer informasjon om den terhi 430s som du kjøpte inn? Har kjøpt meg en lik, men finner lite info om den på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.