Jump to content

With 400 Cafe/Mahognyracer - En omvendt prosjekttråd

J-R

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Bare et tips om ikke til trådstarter men til alle som vil ha det. De dekksbjelkene hadde blitt sterke nok om man hadde brukt 5-6 lag 11X36 sløyflekt og laminert ihop i en enkel jigg med rett bue. Man sparer da mye høyde. Vil man ha det flottere hvis det f.eks er kayhytt taket kan man sage lekter av mahogny og lime gran/oregon pine vekselsvis.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Etter 5-6 lag med epoxy var det blitt vår og varmere i været. Epoxyen ble ikke så jevn som håpet og det var tendenser til sig og ujevneheter diverse steder. Skyldes nok en blanding av ingen erfaring, dårlig lys og kanskje ikke helt optimal temperatur. Brukte skumrulle og fordriver fra West.

Uansett ut med båten av garasjen for å slipe før lakkering:

bilde

bilde

bilde

bilde

• 3 uker senere...

Etter 8 strøk med 2K PU klarlakk var båten ferdig nok for en prøvetur.

bilde

Her ser man instøpte fester for SmartTabs:

bilde

Mangler fremdeles stoler, fenderlist, vindskjerm, div inredning etc, men har fått på ratt, styring gass/gir så da bærer det på vei til sjøen

bilde

Syntes egentlig den så ganske bøllete ut sånn halvferdig:

bilde

Endelig i sitt rette element:

bilde

Båten gikk veldig pent i sjøen. SmartTabsene gjorde at den går rett i plan uten å reise på baugen. Tror det er greit med litt løft i hekken på dette skroget da det er forholdsvis smalt bakover. De gjør også at jeg kan kjøre med ganske mye tilt uten at båten begynner å slå.

Her er en liten video fra prøveturen:

https://youtu.be/v86YrZwSNtY

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

For å oppsummere prosjektet så storkoste jeg meg under byggingen. Holdt  på fra august til mai/juni så ble ganske intenst.

Som nevnt hadde jeg ingen erfaring med båtbygging eller håndverksbakgrunn. Mye er blitt til underveis da jeg ikke hadde noe endelig plan om hvordan båten skulle bli. Inspirasjon og tips har kommet mye fra andre poster her på forumet så stor takk til alle som bidrar.

Når det gjelder bygget er jeg veldig fornøyd med konstruksjonen og designet. Man kan gå overalt på båten. Dekk, dollbord etc er dønn stivt og har ikke antydning til svikt. Synes også linjene og totalintrykket ble overaskende bra

Av ting som kan gjøres bedre er spesiellt finish. Det var vanskelig å få både epoxy og lakk til å bli helt strøkent. Man kan vel si at båten er pen på avstand..

Ironisk nok ble dørkplatene de peneste.. De lagde jeg tilslutt og da hadde jeg begynt å få trening på det. Ikke umulig at jeg kommer til å slipe ned treverket og skroget for å lakkere på nytt. Samtidig er det litt deilig at ting ikke er så strøkent at man er livredd for å få en ripe i noe,

Siste runde bilder:

Her er den helt ferdig. Fått på lanterner, lanternemast, og instrumenter. Fant også et brukt motorlokk som jeg sprøytet svart og satte på noen gamle Mercury dekaler. Litt juks, men Marineren er jo nesten en Mercury(selv om den er laget av Yamaha..). Drømmen er å få en skikkelig gammel Mercury på hekken. F.eks en gammel 700 eller lignende.

bilde

bilde

Bred og lav:

bilde

Sneik meg til en plass på trebåtbrygga i Kragerø. I vekt er det vel nesten like mye treverk som glassfiber :)

bilde

• 2 år senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...