Eivind L Startet 5.September.2016 Link til dette innlegget Startet 5.September.2016 Hei. Jeg har fått en skade på skroget, der hvor påhengeren er boltet fast. Det ser ut som de to nedre boltene er dratt til for hardt og er sunket 6-7mm inn i materialet. Båten er en 19 fot bowrider med glassfiberskrog (Modell Style, merke Fibraforte, Brasil) og motot er 115hk påhenger, festet med 4 gjennomgående bolter. Det er og noen løse flak av glassfiber rundt boltene og det ser ut som det står litt fukt i bak disse. Regner derfor med at dette bør utbedres nå før vinteren kommer og området fryser ennå mer i stykker. Spørsmål til dere som har drevet litt med skrog reparasjoner: Hva er akterspeilet bygget opp av? Er det normalt bare massiv glassfiber (det er ca 5cm tykt) eller er det en forsterkningsplate støpt inn her, x-finer, aluminium eller annet? Dersom det er treverk, x-finer eller annet som trekker vann, hvordan får jeg da åpnet og tørket ut dette tilstrekeklig? Hva er egnet verktøy for å fjerne skadet glassfiber? vinkelsliper med sliperondell er veldig effektivt, men støver noe voldsomt. Andre forslag? Når alt av løst og skadet glassfiber er fjernet, tenkte jeg å bygge opp igjen med polyester og duk/filt fra Biltema. Er det kvalitetsforskjell på dette? Bør jeg bruke 5x mer kroner på epoxy og duk fra West systems? Til slutt legger jeg vesentlig større skiver under boltene. Tenkte å bruke en 10mm aluminiumsplate 50x50 som skive på innsiden. Det er en skikkelig yoga øvelse å krabbe ned og bak til dette området, ønsker derfor å gjøre minst mulig, men likevel nok til at det blir en fullgod reparasjon. Hva tror dere? Er dette en fornuftig plan? Mvh Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Dette hørtes kjent ut. Holder på med samme jobben selv: https://baatplassen.no/i/topic/129584-utbedre-akterspeil-på-hansvik-18-ht/ Ut fra hva jeg har lest meg til er det kryssfiner støpt inn i akterspeilet på svært mange båter med utenbordsmotor. Jeg hadde også et håp om at det bare var et lite område rundt boltene som var skadet, men det luktet jord da jeg begynte å åpne opp (1985 mod). Har fått vekk alt av gammel kryssfiner nå, og slipt rent der jeg skal støpe. Har unngått å skjære og slipe noe sted der det blir synlig, men det betyr desto mer yoga for å komme til nedi rommet. Og ja, vinkelsliper støver. Hvis du søker her på forumet og ellers på nettet finner du mange løsninger på dette med å reparere, eller forsterke, akterspeil. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Eivind L Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Takker for svar :-) Jeg leste innlegget ditt og kjenner at magesåret vokser.... Båten er en -04 modell så jeg håper litt forsiktig at treverket kun er skader i området rundt boltene. Jeg får ta med en dremel og åpne litt mer rundt disse og se på status. Jeg ser du fikk anbefalt å splitte båten? Dette anser jeg som nesten håpløst... Det er limte skjøter mellom inner- og ytterskroget, samt haugevis av ledninger og slanger som må kobles fra. og så har jeg ikke noe stort verksted med kran så jeg regner med jobben må gjøres utendørs under en pressening. Da blir det nok heller til at jeg må skjære ut en bedre adkomst gjenom gjenom setet foran motorbrønnen. :-( Mekelig at det fortsatt brukes x-finer i akterspeil dersom dette til stadighet er et problem...? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Hei. Jeg har fått en skade på skroget, der hvor påhengeren er boltet fast. Det ser ut som de to nedre boltene er dratt til for hardt og er sunket 6-7mm inn i materialet. Båten er en 19 fot bowrider med glassfiberskrog (Modell Style, merke Fibraforte, Brasil) og motot er 115hk påhenger, festet med 4 gjennomgående bolter. Det er og noen løse flak av glassfiber rundt boltene og det ser ut som det står litt fukt i bak disse. Regner derfor med at dette bør utbedres nå før vinteren kommer og området fryser ennå mer i stykker. har du noen anelse om alder på båten? Om den ikke er alt for gammel så vil jeg tro vannet ikke har rukket å gjøre så mye skade. Du kan evt bore med hullsag i innlerlaminat/kryssfimer for å sjekke tilstand, så fylle i med glassfibersparkel og så støpe over på innsida igjen. Høres ut til at skaden har oppstått pga at motor har blitt montert uten å bruke tilstrekkelig store skiver på innsida. Samt at fuktinntrenging oppstår om man ikke er påpasselig å bruke noe slags tettemasse i bolthullene når motor monteres Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eivind L Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 ¨Båten er -04 modell kjøpt brukt i -08, men jeg fikk ikke båtplass før 2014 og den har derfor for det meste vært opplagt på henger. Jeg krysser fingre og tær for at det bare er blitt fuktig og ikke har begynt å råtnet ennå... Jeg åpner på innsiden med en Dremel, og så blir det prøveboring for å se på tilstanden.... E Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 jepp, gjør det. Med såpass ny båt som ikke har ligget mye ute så tviler jeg på at det trengs å gjøres alt for store inngrep Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eivind L Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Da var åstedet gransket. Jeg fikk åpnet glassfiberen som dekker innsiden av akterspeilet og hele x-finerplaten var våt, men ikke råtten. Det innerste laget finer var mest vått og det virket som limet hadde sluppet mellom lagene. Dette klarte jeg da å skrape vekk deler av. veden videre innover virket veldig fast og fin. Spørsmålet som kommer snikende da er hvordan ser yttersiden av x-fineren ut? er denne like våt? Er limet sluppet her også? Jeg regner med båtsesongen nå er over, må vel bare la båten stå her hjemme mens akterspeilet tørker ut over vinteren... Tenker jeg setter presenning over og legger en avfukter inntil såret og så blir det reparasjon sammen med vårpussen. Plan A: Borrer ut trevirket rundt alle boltene og drenshull for motorbrønn og støper igjen dette med glassfiber slik at dette forhåpentlig vis blir tett. Støper igjen innsiden av akterspeilet med glassfiber når trevirke er tørket ut. Ut på bøljan blå igjen neste sommer... Tanker, erfaringer og innspill anyone? Ps! Riktig verktøy var Dremel Trio. En liten fres som kan brukes til å sage spor i vilkårlig dybde :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fænø 47 Svart 8.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2020 Er der noen med Fibraforte 255 Style som vet fargekoden på hvit coat? Sitér dette innlegget Link to post
Joan G Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Hei. Jeg har kjøpt en Kavaler 444, 17 fot og jeg fant at, akterspeil trenger reparasjon. Jeg tenkte å kutte en del av toppen, for å ta vekk råtten fra kryssfiner og fyller med epoxy sparkel etterpå. Har noe en bedre ide? Takk på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Du må regne med at hele plata er råtten. Da hjelper det lite med litt sparkel.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joan G Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 59 minutes ago, index said: Du må regne med at hele plata er råtten. Da hjelper det lite med litt sparkel.. Ja, hele plata er råtten, det var vann inni mange år, helt sikkert. Men, jeg fant en sprek på insiden... Hva tror du jeg skal gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Glassfiberen på innsiden må kuttes bort, den råtne platen fjernes og ny limes inn og plastres sammen med skroget igjen. Litt av en jobb. Men lærerikt i det minste... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vdub Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Ligger masse videoer på youtube, søk transom repair f.eks så finner du en del å se gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Joan G Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Takk. Vil bli en del job...... Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Om du skulle finne på å sette i gang med prosjektet så er det alltid morro med prosjekttråder med masse bilder ? Sitér dette innlegget Link to post
Joan G Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 8 hours ago, Vdub said: Om du skulle finne på å sette i gang med prosjektet så er det alltid morro med prosjekttråder med masse bilder ? Sitér dette innlegget Link to post
Joan G Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Er første gang når jeg jobbe med båten, jeg så på internett flere reparasjoner til akterspeil og jeg laget en plan. Jeg vil å koble sammen tre finnert plate, fordi er ikke plass for en så stor. Jeg tenke å bruke bunnplate fra bilhenger(16mm), epoxy og glassfiber. I di to "pose" på siden jeg klarte ikke å rense alt av den gamle platen(over 95% er fjernet). Båten tåler max 65hk men jeg skal bruker en 30 hk motor. Hvilke verktøy skal jeg bruke for å fjerne gammel maling? Mest effektive. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Jeg ville ha fjernet de to lommene på sidene også. Og kanten nede. Samt slipt bort gelcoat 10-15cm utover dette, for feste for ny glassfiber oppå ny plate. En hel plate har mye bedre styrke enn masse småbiter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøvind Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) Enig. Slip med vinkelsliper med flapdisc. I tillegg ville jeg prøvd å få ut øverste del av plata, slik at du får hel ved fra topp til bunn. Jeg har gjort en tilsvarende jobb en gang, se link lengre opp i tråden. Jeg delte den nye plata i tre, stakk en og en ned fra toppen. De to til sidene først, så den i midten. Redigert 6.Januar.2021 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Joan G skrev for 13 timer siden: Jeg tenke å bruke bunnplate fra bilhenger(16mm), epoxy og glassfiber. I di to "pose" på siden jeg klarte ikke å rense alt av den gamle platen(over 95% er fjernet). Båten tåler max 65hk men jeg skal bruker en 30 hk motor. Hvilke verktøy skal jeg bruke for å fjerne gammel maling? Mest effektive. er ikke hengerplatene belagt med etellerannet? viktig å få god vedheft flapdisc / lamellskive på vinkelsliper er kjekt for slik sliping Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Joan G Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) 14 hours ago, index said: Jeg ville ha fjernet de to lommene på sidene også. Og kanten nede. Samt slipt bort gelcoat 10-15cm utover dette, for feste for ny glassfiber oppå ny plate. En hel plate har mye bedre styrke enn masse småbiter. Helt enig, er bedre med en hel plate men er ikke plass på insiden av båten. Hvis jeg deler platen i to og etterpå legger en annen plate over de to? Redigert 6.Januar.2021 av Joan G (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Litt bedre, men du får ikke optimal styrke med en slik svekking på midten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joan G Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 (redigert) Litt oppdatering. Fordi jeg klarte ikke å sette platene inn i sidelommene fra insiden, jeg endret planen. Jeg kuttet på utsiden av båten, og jeg vil sette platene der inne....vet ikke om at det er en god idé, men jeg fant ikke en annet løsning. det er veldig vanskelig å jobbe inne, fordi er veldig smalt Er god nok denne kryssfinert? https://www.carlsenfritzoe.no/produkter/byggevarer/plater/gulv-konstruksjon/metsa-weatherguard-kryssfiner-konst-18mm-240x122/ Redigert 27.Januar.2021 av Joan G (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Hvordan får du limt fast platen skikkelig på den måten? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Selco Racing Svart 30.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2021 Joan G skrev On 27.1.2021 at 10.34: Det er veldig vanskelig å jobbe inne, fordi er veldig smalt Er god nok denne kryssfinert? Kryssfiner er bra nok. Dersom det er for trangt å jobbe i båten, så kan du lave avstivningen ferdig utenfor båten. Lag avstivingen der motor festes og fremover. Partiet på siden av motoren er ikke viktig. Deretter limer du den ferdige avstivningen fast til båten. Mye enklere. Bruk veldig mye lim, epoksylim eller tech 7 eller noe annet polyesterlim. Lim avstivningen fast fremover i skroget, slik at du får godt feste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.