Jump to content

Reparasjon av akterspeil


Eivind L

Recommended Posts

Hei.

Jeg har fått en skade på skroget, der hvor påhengeren er boltet fast. Det ser ut som de to nedre boltene er dratt til for hardt og er sunket 6-7mm inn i materialet. Båten er en 19 fot bowrider med glassfiberskrog (Modell Style, merke Fibraforte, Brasil) og motot er 115hk påhenger, festet med 4 gjennomgående bolter. Det er og noen løse flak av glassfiber rundt boltene og det ser ut som det står litt fukt i bak disse. Regner derfor med at dette bør utbedres nå før vinteren kommer og området fryser ennå mer i stykker.

 

Spørsmål til dere som har drevet litt med skrog reparasjoner:

Hva er akterspeilet bygget opp av? Er det normalt bare massiv glassfiber (det er ca 5cm tykt) eller er det en forsterkningsplate støpt inn her, x-finer, aluminium eller annet? 

 

Dersom det er treverk, x-finer eller annet som trekker vann, hvordan får jeg da åpnet og tørket ut dette tilstrekeklig?

Hva er egnet verktøy for å fjerne skadet glassfiber? vinkelsliper med sliperondell er veldig effektivt, men støver noe voldsomt. Andre forslag?

 

Når alt av løst og skadet glassfiber er fjernet, tenkte jeg å bygge opp igjen med polyester og duk/filt fra Biltema. Er det kvalitetsforskjell på dette? Bør jeg bruke 5x mer kroner på epoxy og duk fra West systems?

 

Til slutt legger jeg vesentlig større skiver under boltene. Tenkte å bruke en 10mm aluminiumsplate 50x50 som skive på innsiden.

 

Det er en skikkelig yoga øvelse å krabbe ned og bak til dette området, ønsker derfor å gjøre minst mulig, men likevel nok til at det blir en fullgod reparasjon. 

Hva tror dere? Er dette en fornuftig plan?

 

Mvh Eivind

 

Link to post

Dette hørtes kjent ut. Holder på med samme jobben selv: https://baatplassen.no/i/topic/129584-utbedre-akterspeil-på-hansvik-18-ht/ Ut fra hva jeg har lest meg til er det kryssfiner støpt inn i akterspeilet på svært mange båter med utenbordsmotor. Jeg hadde også et håp om at det bare var et lite område rundt boltene som var skadet, men det luktet jord da jeg begynte å åpne opp (1985 mod). Har fått vekk alt av gammel kryssfiner nå, og slipt rent der jeg skal støpe. Har unngått å skjære og slipe noe sted der det blir synlig, men det betyr desto mer yoga for å komme til nedi rommet. Og ja, vinkelsliper støver. Hvis du søker her på forumet og ellers på nettet finner du mange løsninger på dette med å reparere, eller forsterke, akterspeil.

 

Lykke til!

Link to post

Takker for svar :-)

Jeg leste innlegget ditt og kjenner at magesåret vokser....  

Båten er en -04 modell så jeg håper litt forsiktig at treverket kun er skader i området rundt boltene.

Jeg får ta med en dremel og åpne litt mer rundt disse og se på status.

Jeg ser du fikk anbefalt å splitte båten? Dette anser jeg som nesten håpløst... Det er limte skjøter mellom inner- og ytterskroget, samt haugevis av ledninger og slanger som må kobles fra. og så har jeg ikke noe stort verksted med kran så jeg regner med jobben må gjøres utendørs under en pressening. Da blir det nok heller til at jeg må skjære ut en bedre adkomst gjenom gjenom setet foran motorbrønnen. :-(

 

Mekelig at det fortsatt brukes x-finer i akterspeil dersom dette til stadighet er et problem...?

Link to post

Hei.

Jeg har fått en skade på skroget, der hvor påhengeren er boltet fast. Det ser ut som de to nedre boltene er dratt til for hardt og er sunket 6-7mm inn i materialet. Båten er en 19 fot bowrider med glassfiberskrog (Modell Style, merke Fibraforte, Brasil) og motot er 115hk påhenger, festet med 4 gjennomgående bolter. Det er og noen løse flak av glassfiber rundt boltene og det ser ut som det står litt fukt i bak disse. Regner derfor med at dette bør utbedres nå før vinteren kommer og området fryser ennå mer i stykker.

 

har du noen anelse om alder på båten?   Om den ikke er alt for gammel så vil jeg tro vannet ikke har rukket å gjøre så mye skade. Du kan evt bore med hullsag i innlerlaminat/kryssfimer for å sjekke tilstand, så fylle i med glassfibersparkel og så støpe over på innsida igjen.

 

Høres ut til at skaden har oppstått pga at motor har blitt montert uten å bruke tilstrekkelig store skiver på innsida.      Samt at fuktinntrenging oppstår om man ikke er påpasselig å bruke noe slags tettemasse i bolthullene når motor monteres

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

¨Båten er -04 modell kjøpt brukt i -08, men jeg fikk ikke båtplass før 2014 og den har derfor for det meste vært opplagt på henger.

Jeg krysser fingre og tær for at det bare er blitt fuktig og ikke har begynt å råtnet ennå...

 

Jeg åpner på innsiden med en Dremel, og så blir det prøveboring for å se på tilstanden....

E

Link to post

Da var åstedet gransket. Jeg fikk åpnet glassfiberen som dekker innsiden av akterspeilet og hele x-finerplaten var våt, men ikke råtten.

Det innerste laget finer var mest vått og det virket som limet hadde sluppet mellom lagene. Dette klarte jeg da å skrape vekk deler av. veden videre innover virket veldig fast og fin. Spørsmålet som kommer snikende da er hvordan ser yttersiden av x-fineren ut? er denne like våt? Er limet sluppet her også?

 

Jeg regner med båtsesongen nå er over, må vel bare la båten stå her hjemme mens akterspeilet tørker ut over vinteren...

Tenker jeg setter presenning over og legger en avfukter inntil såret og så blir det reparasjon sammen med vårpussen.

​Plan A:

Borrer ut trevirket rundt alle boltene og drenshull for motorbrønn og støper igjen dette med glassfiber slik at dette forhåpentlig vis blir tett.  

Støper igjen innsiden av akterspeilet med glassfiber når trevirke er tørket ut.

 

Ut på bøljan blå igjen neste sommer...

 

Tanker, erfaringer og innspill anyone?

 

Ps! Riktig verktøy var Dremel Trio. En liten fres som kan brukes til å sage spor i vilkårlig dybde :-)

Link to post
  • 3 år senere...
  • 11 måneder senere...

Er første gang når jeg jobbe med båten, jeg så på internett flere reparasjoner til akterspeil og jeg laget en plan.

Jeg vil å koble sammen tre finnert plate, fordi er ikke plass for en så stor. Jeg tenke å bruke bunnplate fra bilhenger(16mm), epoxy og glassfiber.

I di to "pose" på siden jeg klarte ikke å rense alt av den gamle platen(over 95% er fjernet).

Båten tåler max 65hk men jeg skal bruker en 30 hk motor.

Hvilke verktøy skal jeg bruke for å fjerne gammel maling? Mest effektive.

 

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Link to post

Enig. Slip med vinkelsliper med flapdisc.

 

I tillegg ville jeg prøvd å få ut øverste del av plata, slik at du får hel ved fra topp til bunn. Jeg har gjort en tilsvarende jobb en gang, se link lengre opp i tråden. Jeg delte den nye plata i tre, stakk en og en ned fra toppen. De to til sidene først,

så den i midten.

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Joan G skrev for 13 timer siden:

Jeg tenke å bruke bunnplate fra bilhenger(16mm), epoxy og glassfiber.

I di to "pose" på siden jeg klarte ikke å rense alt av den gamle platen(over 95% er fjernet).

Båten tåler max 65hk men jeg skal bruker en 30 hk motor.

Hvilke verktøy skal jeg bruke for å fjerne gammel maling? Mest effektive.

 

er ikke hengerplatene belagt med etellerannet?   viktig å få god vedheft

 

flapdisc / lamellskive på vinkelsliper er kjekt for slik sliping 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
14 hours ago, index said:

Jeg ville ha fjernet de to lommene på sidene også. Og kanten nede. Samt slipt bort gelcoat 10-15cm utover dette, for feste for ny glassfiber oppå ny plate. En hel plate har mye bedre styrke enn masse småbiter. 

 

 

Helt enig, er bedre med en hel plate men er ikke plass på insiden av båten.

 

 

6.jpeg

 

 

Hvis jeg deler platen i to og etterpå legger en annen plate over de to?

 

 

 

 

 

7.jpg

Redigert av Joan G (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Litt oppdatering.

Fordi jeg klarte ikke å sette platene inn i sidelommene fra insiden, jeg endret planen.

Jeg kuttet på utsiden av båten, og jeg vil sette platene der inne....vet ikke om at det er en god idé, men jeg fant ikke en annet løsning.

 

 

det er veldig vanskelig å jobbe inne, fordi er veldig smalt

1.jpeg.a65bffd754cfe06cc3544a08596baeb4.jpeg

 

 

2.jpeg.602e3819b65d3cff3ccae8cffeca1929.jpeg

 

 

 

3.jpeg.a638304b0edfbd7dd5cb57b4b6c37d75.jpeg

 

 

11.jpeg.f32287e04ed12aa65248d09b955c9974.jpeg

 

 

4.jpeg.0f2b93f937628dce3ff2c5da7e3655f4.jpeg

 

 

 

Er god nok denne kryssfinert?

 

https://www.carlsenfritzoe.no/produkter/byggevarer/plater/gulv-konstruksjon/metsa-weatherguard-kryssfiner-konst-18mm-240x122/

 

 

 

 

 

 

Redigert av Joan G (see edit history)
Link to post
Joan G skrev On 27.1.2021 at 10.34:

Det er veldig vanskelig å jobbe inne, fordi er veldig smalt

Er god nok denne kryssfinert?

Kryssfiner er bra nok.

Dersom det er for trangt å jobbe i båten, så kan du lave avstivningen ferdig utenfor båten.

Lag avstivingen der motor festes og fremover. Partiet på siden av motoren er ikke viktig.

Deretter limer du den ferdige avstivningen fast til båten. Mye enklere.

Bruk veldig mye lim, epoksylim eller tech 7 eller noe annet polyesterlim.

Lim avstivningen fast fremover i skroget, slik at du får godt feste.

 

6_5614601.jpg.ee28d092a7fe2d5717f41c35a6bc2be3.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...