Jump to content

Inverter - tilkobling

syvers

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av en 12v/220v inverter. Den kan kobles til 12volt enten med sigaretttennerplugg eller ved hjelp av krokodilleklemmer rett på batteri.

Når jeg kobler disse klemmene til batteriet oppstår det gnister i det jeg setter på den siste klemma.

Blir litt nervøs av dette i tilfelle det skulle befinne seg knallgass i batterirommet.

Er dette normalt ved feste av klemmene til batteriet? Er det eventuelt noe lurt jeg kan gjøre for å unngå dette ? Er det noe jeg gjør feil?. Tips & triks mottas med takk !

Når jeg først har koblet til, fungerer forøvrig inverteren utmerket.

syvers :smiley:

Jeg instalerte inverter for ett par uker siden. droppet disse klemmene, og erstattet dem med kabelskor.

Er skeptisk til både gnist når du setter på kabel klemmene, og hvis di tex. hopper av

Når du kobler på elektronisk utstyr til batteri vil det nesten alltid komme gnister (pga potensialforskjeller). Dersom denne inverteren brukes fast i båten kan det kanskje være en ide å klippe av klemmene og montere ledningene permanent til rekkeklemmene eller batteriet?

Dette gjorde jeg da vi fikk oss flatskjerm og koblet i samme slengen til en dobbel stikkontakt. Dette ble veldig enkelt og greit for hele familien å bruke...

Det er helt normalt at der blir en gnist når du kobler klemmene på, det kan til og med være en ganske kraftig gnist.

Knallgass er noe dritt, fikk et batteri midt i fjeset en gang, splinter gikk gjennom leppa og stoppet i kjevebeinet...........

Bedre å koble til permanent eller sette krokodilleklemmene en annen plass som på batteribryteren. Sett FØRST minusklemmen på batteriet og DERETTER plussklemmen på batteribryteren. Da kommer gnisten et stykke borte fra batteriet. Gnisten i seg selv er ikke farlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hei Syvers!

Koble til inverteren med kabelsko slik som foreslått, koble så inn et 12v rele ved Inverteren (regner med at du ikke har den i motorrommet) som bryter pluss. På styrestrømmen til releet kobler du en bryter (som du plasserer der det er hensiktmessig). Kablene til bryteren kan ha et lite kvadrat (tykkelse) i forhold til hva du måtte hatt hvis du kun har bryter (ikke rele).

Kablene fra batteriet til inverteren bør minimum ha det kvadatet som er på kablene med klemmene (tror det var 6 mm2).

Jeg har selv hatt en slik kobling, og det fungerte utmerket.

Lykke til.

Edited by Skipet 3 (see edit history)

/per

Og kanskje rele og bryter også.

<{POST_SNAPBACK}>

Bruk et 70A rele, det tåler bedre startstrømmen/gnisten når du slår på. De ser omtrent ut som et vanlig bil-lysrele men har litt større tilkoblinger (og koster litt mer).

Inverterene bruker en del strøm (avhengig av belastningen på 220V siden). Bruker du 300W trekker den 25A + tap (= kanskje 30A tilsammen) på 12V siden.

Edited by SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Er ikke akkurat elektrikker, så derfor følgende spørsmål: (sikkert dumt spørsmål for en som ER elektrikker!)

Hvilke fordeler gir det meg å bruke et rele og bryter. ?

Det står at inverter'n vil slå seg av både ved for høy og lav spenning, at den er sikkret mot overbelastning og har alarm ved for lav spenning. Den har også av/på bryter.

Det er forøvrig denne.

syvers :smiley:

Er ikke akkurat elektrikker, så derfor følgende spørsmål: (sikkert dumt spørsmål for en som ER elektrikker!)

Hvilke fordeler gir det meg å bruke et rele og bryter. ?

Det står at inverter'n vil slå seg av både ved for høy og lav spenning, at den er sikkret mot overbelastning og har alarm ved for lav spenning. Den har også av/på bryter.

Det er forøvrig denne.

syvers  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Rele fordi det takler høyere strøm (ampere) enn brytere, bryteren for å koble til spenning ETTER du har koblet den til, dermed ingen gnister. En kjekk løsning. Ellers fungerer de ofte bedre koblet på denne måten eller rett på batteriet vs. å koble den til en sigarettenner plugg, årsaken er at sigarettenneren ofte har dårlig tykkelse på kablene.

JOH

Bruk et 70A rele, det tåler bedre startstrømmen/gnisten når du slår på. De ser omtrent ut som et vanlig bil-lysrele men har litt større tilkoblinger (og koster litt mer).

<{POST_SNAPBACK}>

Høres jo fornuftig ut dette.

Hvor kjøper jeg et sånt rele ?

(bilrekvisita/båtrekvisita? - søkte på maritim/seatronic/clas ohlson, men fant ikke noe)

:smiley: syvers

Rele er lurt å bruke for å bryte batterispenningen til inverteren .Fordi inverteren din trekker 0,3 A på tomgang får du gnisten når du kobler den til batteriet. 0,3 A X 24 H = 7,2 Ampere i døgnet . Bateriet blir raskt tømt av slikt.

En annen ting å tenke på er at du belaster batteriet ganske hart når du bruker Inverteren med dertil hard lading fra alternatoren/dynamoen med fordamping av veske fra bateriet, så pass på og etterfylle cellene

med batterivann.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Hvor kjøper jeg et sånt rele ?

<{POST_SNAPBACK}>

Biltema har bare opptil 40A men velassorterte bilelektriske verksteder bør ha disse på lager.

Rele er lurt å bruke for å bryte batterispenningen til inverteren .Fordi inverteren din trekker 0,3 A på tomgang får du gnisten når du kobler den til batteriet.  0,3 A X 24 H = 7,2 Ampere i døgnet . Bateriet blir raskt tømt av slikt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal være: 0,3 A X 24 H = 7,2 Amperetimer i døgnet.

Gnisten kommer i hovedsak fra kondensatorer på inngangen. En tom kondensator kan trekke uhorvelige mengder strøm i noen få millisekund, til den er oppladet, og det gir lett en kraftig gnist. Akkurat dette er ikke noe å tenke på mht. stømforbruk og denslags da det er så kort tid det er snakk om. Tomgangsstrømmen kan være som antydet 0.3A +- litt og det tømmer fort et batteri om inverteren står på døgnet rundt uten lading......

Er dette et slikt rele det er snakk om? (22200111)

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp. Bare pass på å få med kabelstikk med det samme. På 70A rele er de større så du har de neppe liggende i verktøykassa......