Jump to content

Suzuki df 6, brukt 4,5 dl olje på 20 l bensin, er det normalt?


ibizafan

Recommended Posts

Hehe, morsomt! Det er neppe teknisk mulig :)

 

I første innlegg har motoren brukt 4,5 dl olje på 20 liter bensin, i og med at totalt oljevolum er 0,7 liter, og du neppe klarer å bruke opp alt uten totalhavari, så har du klart å fylle på olje på motoren minst sju ganger i løpet av en tank bensin. Beklager, men dette tror jeg ikke på :)

 

Om du så har fått en helt ny motor, som også bruker vanvittig med olje, så tenker jeg at du enten bare skrøner, eller gjør noe helt ekstremt feil med bruken av motorene. Så mye olje er det rett og slett ekstremt vanskelig å få en motor til å bruke, og at du skal ha fått to slike motorer, det er så lite sannsynlig at feilen må ligge et annet sted.

 

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

jeg har kjøpt ny motor i april dette er den andre.

den siste går kun på underhalv gass og og de er litte olje på den får problemet kom hadde motor anden motor lyd han de men jeg sytes har de passet med store boktaver i dette tilfelle.

dette er ikke noe vass dette er en omtalle av suzuki fra thailand.

de er ikke vanni bensinen.

jeg synes dette er noe spesielt.

motor henger på en with 12 den planer ikke.

 

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Ibizafan - beklager min skepsis i forrige post, men det du forteller er aldeles utrolig.

Håper du vil beskrive problemene dine i detalj så skal vi prøve å hjelpe deg. 

Har du kjøpt ny Suzuki DF6 hk hos forhandler?

I hvilken posisjon står motoren når du peiler olja?

Er du kjent med at motoren ikke må ligge på to av sidene?

Det er ingen selvfølge at With 12 planer med 6hk.

Link to post
Share on other sites

kan de være vann bensinen men kan ikke se noe vann

kan gå ha på forgasser rens i bensinen gjorde de på den første den hadde tett forgasser som ny da giken som normalt 

er de bedre på bruke miljøbensin? akylatbensin.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

de jeg tenkte at motoren ikke passer til båten.

motoren er vel mer egnet til ro båter type rana 427 eller 435 trim.

with jolle er tung drevet nor den ikke planer.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Litt off topic men jeg har også en ny Suzuki  DF6 og den er veldig daff. Kommer så vidt i plan på en 2.7 West jolle med bare meg (75kg). Selv i plan så virker ikke som motoren kommer noe særlig opp i turtall. Nevnte det for forhandleren og han foreslo en mindre propell. Jeg prøvde en med mindre stigning med det hjalp ikke. Kommer til å levere den tilbake for å få den undersøkt. Skulle kjøpt Tohatsu men Suzuki var jo 1000,- billigere. Ikke vært pengene spart.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

ibizafan skrev for 2 timer siden:

her er de ingen ting som skurer helt enkelt fortalt en suzuki som ikke virker 

Da er det vel "bare" å returnere den andre motoren også da?

 

En så ny motor skal jo naturligvis fungere helt topp, om den ikke gjør det ta det snarest opp med forhandler, ikke ett forum.

 

Førvrig fungerte min Suzuki df 6 fra 2007 helt fortreffelig frem til noen kom å stjal den. Den virket ikke daff på noen måte, og kjørte fra tilsvarende motor fra Mercury.

 

Min neste motor ble en Suzuki 8 hk fra 2010 gjort om til 9,9, den var sterk og meget bensingjerrig. Jeg har bare gode erfaringer med Suzuki.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Til trådstarter: hvordan måler du oljenivået?

 

Fyller du den til toppen av påfyllingshullet? I såfall vil den kaste ut "det som er for mye" og du avleser nivå og forbruk feil. 

 

Tur til forhandler er helt nødvendig. Går vel an å kontakte en Z forhandler nærmere der du bor og be om råd også evt telefonkontakt med der du kjøpte den.  Bilder og eller videodokumentasjon på nett kan enkelt presenteres forhandler. 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

tar opp pinen og ser om de er noe olje der  de hvar litt  helt fram på pinnen .

har sett om de hvar noe vann bensin den så bra ut.

har også testet bensin på en gammel gressklipper.

den gikk fint.

 

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Den modellen har integrert bensinslangefilter som er gjennomsiktig.

Om du ser antydning til vannperler kan du blåse forsiktig baklengs.

I bunnen av forgasseren sitter det en dreneringsskrue som gir deg mulighet til å tappe flotørkammeret.

(der samles vann og slam og det er lurt å drenere en gang pr år)

 

I hvilken posisjon står motoren når du peiler olja?

Er du kjent med at motoren ikke må ligge på to av sidene?

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev On 27.8.2017 at 19.11:

 Så det er ikke direkte Suzukis feil at din bruker olje, eller at alle de jeg har vært borti sviver dårlig og kjører bensin ut overløpsslanger fra forgasser og rett i sjøen. Hadde en på gummibåten, følte jeg hadde kamphelikopter, en time mekking med forgasser og tankrens, gav fem min med kjøring, med faren for at den stoppet og pøste bensin på sjøen...

Den kjenner jeg igjen  forhandler byttet  bensinpumpen det var tull, maste om dritt i forgasseren. feilen  kom og gikk var fin til byn måtte ro hjem. bensin rant ut oveløpene

hakka og gikk til jeg ble forbannet.  

Og endelig en kai som skapt for å skru av forgasseren som lekker bensin ut overløpslangene.

Ekspertene sier det er rusk i forgasseren, så flottøren ikke stenger?

Kjekt med en kompressor så en kan blåse rent, men hjalp det nei, får gruble på det i natt.

Ny dag og nye muligheter kikket på flottøren og armen som stenger ventilen.

Stenger den??

Bøyde litt på flottørarmen,…………..… og litt til.

  • 1470483181.jpg
  • Fikk ikke startet, men ingen bensin ut overløpslangene,  så diagnosen burde være  rett, skulle ikke bøyd det lille ekstra.

    Demonterte og bøyde litt tilbake og motoren startet og ingen bensin i overløp en liten tur ut av havna og bånn pinne på ut siden med 5HK , det var litt moro helt til 5 – 7 åringene med sine 10 til 25 Hk brukte meg som rundingsøye.  En vellykket prøvetur motormessig.

Det var i fjor motoren har malt som en katt siden.

Ingen bensin i overløp.

Motoren kan flyttes liggende på den rette siden geararmen opp, legger motorhuset  på en 10cm skomgummi bit  for å få lit fall.

 

PS. det første som ble gjort var å montere et mye større bensinfilter.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

jeg har df 6as 2017 mod overnevnte motor er vel gammeltypen df 5?

skrude du av forgasser?

Da er den motoren levert til suzuki 

de er ikke olje se i seglasset på motor litt ut på peilepinen.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

venter på svar fra suzuki verksted.

de er lite olje på motor har nå vist fram problemet til to påhengerverksted leverten inn oss de som driver med suzuki.

de er ikke olje og se i seglasset på motor.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

En liten avsporing angående suzuki DF 6  Har noen vært borti at det lekker bensin på disse? På min lekker det endel bensin, ser ut som det kommer fra høyre nedre skruehull på bensinpumpa!  Kjøpte ny pumpe og tenkte det ville fikse problemet, men den lakk samme sted, dog litt mindre, etter pumpebytte (membranpumpen utvendig)  Noen som har vært borti lignende?  tror det er en 2008 modell!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...