Jump to content

Sjark med bob-bob BMC 1,8, overhale eller sette inn 22/30 Sabb?


Kenneth Finsås

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en sjark som krever en del arbeid, men må innse at jeg ikke rekker å fikse alt som fikses må, før jeg blir pensjonert om 35 år. Jeg vurderer derfor om jeg skal få noen til å overhale BMC'en, eller kaste den ut å selge den sammen med delemotoren jeg har, å heller sette inn en motor som er "tut og kjør". Valget står da mellom en av identisk type, eller en 22 eller 30 HK Sabb. Det enkleste ville vel være å få tak på en identisk, men siden "alt" må fikses av slanger, wire, elektrisk osv. uansett, vurderer jeg sterkt å heller sette inn en Sabb. Dette er vel også slik jeg har skjønt mer kurante motorer å både skru på å få deler til.

 

BMC'en har ikke vært behandlet fint da båten har stått på land i lengre tid, der motor har vært åpen og delvis demontert. Den var derfor full i vann og olje/gjørme. Den dreier, men kun litt hver vei før det er bom stopp. Jeg fikk tak i en delemotor med hydraulisk gir, der selger sier at motoren "står fast". Jeg har derfor det meste av "hardware" til å få satt sammen en bra motor, men ikke tid å kunnskap til å gjøre alt selv. Alternativet vil derfor være å sette bort begge motorene til noen som kan de, og håpe på få en bra motor tilbake, evt. selge begge to.

 

Om man skulle velge å gå for Sabb, hadde det vært fint å fått en liten "oversikt" over hva man må ha med av deler, samt hva man må ta hensyn til for å få den på plass i båten. Propellen såm er på båten nå er ikke vridbar, så den må vel byttes i sin helhet vil jeg tro? Har en 22 Sabb som skal være i fin stand, men som mangler starter, dynamo osv. Dette er vel greit å få tak i nytt/overhalt uansett motor, så det har mindre betydning. Trenger bare å finne ut om det lønner seg å overhale eller å kjøpe en som er fiks ferdig på Finn.no. Også tror jeg for min del at hurtigomstyring vil være en bedre løsning enn fiskebåtomstyring. Er dette noe man kan endre på, eller må man i så fall bytte hele giret?

 

Vanskelig å formulere seg i såpass lange poster, men jeg er ute etter å høre om hva "folket" mener jeg skal gjøre. I tillegg kan det være interessant å høre fra noen i nærheten av M&R som evt. kan å srku BMC, eller ønsker å kjøpe motorene. Samt noen som har Sabb-motor med tilhørende deler, som kan være villig til å hjelpe å montere det i båten.

 

Legger ved noen bilder av båten og motorene som jeg har.

 

dsc_0128.jpg

 

dsc_0130.jpg

 

dsc_0131.jpg

 

dsc_0133.jpg

 

dsc_0134.jpg

 

dsc_0135.jpg

Redigert av Kenneth Finsås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har vært gjennom en slik jobb (i to omganger) da jeg har byttet fundamentet til en 18 hk Sabb 2H og skiftet hylserør og div. treverk i forbindelse med lutråteskader i fundament og rundt hylserør.

Du kan få et inntrykk av hva som må lages i linken her.

 

Jeg vet ikke hvor stor sjarken din er men det kan se ut som om den er i minste laget til en 22 (30) Sabb, Denne motoren er dobbelt så tung som en Sabb G eller 2H og krever et betydelig kraftigere findament enn det du ser på bildene i linken over. Båten virker også lettbygd med bånd i stedet for spant og trenger gode bunnstokker under fundamentet til en så tung motor som Sabb 22 hk.

 

I ditt tilfelle så vil jeg anbefale få tak i en tilsvarende størrelse lettbygd motor, f. eks Yanmar, og brukt propellanlegget med den justerbare propellen slik dette er. Med litt flaks kan stålfundamentet brukes slik det er  til den nye motoren.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg er enig med Fiks her, at ein tosylindra Sabb kan bli for tung for ein so lettbygd båt. No ser eg at ein masse med saum i bordgangane er skifta til skrue med mutter, og det hjelper nok, men likevel so trur eg at denne sabben vil rista sopass at båten får lekkasje. Dessuten, hvis du skal ha inn ein Sabb vridbar propell, MÅ den ha ein Sabb stevnflens, og sannsynligvis nytt hylserør. Eg trur eg ville sett etter ein høvelig stor motor med tre eller fire sylindre som ikkje har sjenerande vibrasjon.

Link to post
Share on other sites

Dersom den motoren som står i båten bare delvis går rundt og er full av gjørme, så er det grunn til å frykte at lagre og aksler er rustet. Hvis du ikke skrur selv blir dette helt hinsides kostbart å kartlegge, og utbedre. Tror derfor jeg ville vurdert den motoren som delemotor, i beste fall. Så må du finne ut hvilken status den andre har. Jeg har hatt både Sabb og BMC, og disse sistnevnte er også helt greie maskiner. Og har dessuten MYE mindre vibrasjon og støy enn Sabben. Og det absolutt enkleste er jo å sette inn en motor som passer rett på de fundamentene du har. Jeg ville derfor ha lagt litt innsats i å finne ut om det er håp for den motoren du har, som ikke står i båten. Ta av topp-lokket og ta en titt. I beste fall kan du kanskje få banket løs motoren, vurdere behov for honing av sylindre, muligens overhale toppen, og montere igjen. Da har du kanskje en motor som holder en del år til for ganske små penger (kanskje 10.000 for overhaling og deler, forutsatt at du kan demontere og montere selv). Høytrykkspumpa kan man kanskje regne med har utettheter, etter en del år uten å bli brukt. Men det er muligheter for å tak i pakningssett, og dessuten har du 2 pumper, så du bør ha bedre forutsetninger enn de fleste for å til noe som virker.

Alt dette forutsetter jo at den løse motoren ikke også har ligget ute i regnet i halve og hele år. Er det bare rust når du plukker av toppdekselet, så er det ikke så mye håp.

Men jeg ville altså startet med å laste ned litt manualer for BMC, og finne ut potensialet for det du har, før jeg hadde sett meg om etter noe annet.

Og dersom du konkluderer med at du må skifte til noe helt annet, så er det sannsynligvis mer krevende å skifte til Sabb enn å skifte til noe som kan fungere med det propellanlegget du har.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode svar, da er vel Sabb (dessverre) ute av bildet. Kjapt søk på Finn ga en del treff på Yanmar i forskjellige størrelser. Dette frister med tanke på at jeg ikke har tid til å skru, og ønsker noe "ferdig". Men hva er rett størrelse og hva er evt. for lite/stort? Og er det typer/størrelser som er av bedre/dårligere kvalitet enn de andre? Tipper båten er rundt 24/25 fot, skal poste bilde litt senere i dag.

Link to post
Share on other sites

Etter litt lesing på nett, Finn.no osv, ser det ut til at jeg kommer til å legge litt penger i å få tak i noe som er nyere og i bra stand. Tenker å legge listen på max 40.000 for motor og gir, og ønsker å ha en motor som nærmer seg 30Hk. Ser ut til at man f.eks kan få en bra VP MD2030 eller en Yanmar 3GM30f til denne prisen. Har også sett at dette skal være gode motorer bla. her på forumet. Noen synspunkter på dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...