Kjesto Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Ja Tråle spagetti er fint..... Men helst på talerkenen og ikke der du har det... Er ikke altid like enkelt å finne ut av, må nok bare ta en og en kabel å følge den. Har fulgt flere mil med kabler her i gården.... for å finne ut hvor de går, om de i det hele tatt var tilkoblet noe.... Blir nok enklere etterhvert som du får ryddet opp, og lager hull og åpninger så du kommer til senere. Det å lage adkomst er nok viktigst så du slipper å åpne igjen.... Har funnet ut at det er best å ta med flere paragrafer fra Murphys lov..... Det som kan gå galt vil gå galt, med mindre du er forberedt på det... Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Murphy var en vis mann..... Vel så viktig er det å sørge for at det ikke kommer vann i dieseltankene. Har du disse forskruningene på din båt ? Her er pakningene begynt å gå i oppløsning, trenger nye ellers må hele byttes ut. Og det kan jo bli interessant å komme til... Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Hadde slike på min P35 (1986 modell) og byttet dem i fjor. Princess har gjort svært mange gjennomtenkte valg når de bygget min båt, deriblandt å lage tilkomstluker til påfyllingene. Det er luker som gir tilkomst til underkant av dollbordene bak henholdsvis barskapet på babord side og tilsvarende bak sofaryggen på styrbord side i P35. Lenge siden jeg var ombord i en 414 så jeg husker ikke detaljene på interiøret i salongen, men jeg blir ikke overrasket om Princess også der har tatt høyde for at påfyllingene må byttes i løpet av båtens levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Fikk du tak i originale eller monterte du noen andre ? Husker du hvilken slangedimensjon som var brukt ? Så langt har ikke jeg funnet noen luker i område rundt der påfyllingene er, men jeg har stikksag...... Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 Eneste adkomst til slangene er via stikksag desverre Tråle..... Ta en liten titt litt lengere fram i tråden min, her har jeg laget luker bak salongen med adkomst til skroget under dolbordet. Var så mye plass bak der så jeg fikk jo plass til webastoen og en forsterker Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 Eller er jeg igang med badet foran, trengte litt ny farge og oppussing Så vi får se hvordan det ender opp...... Så bar det vært eget batteri for dusjen, det fjerner jeg.... Fant noe kjekt på e-bukta kommer tilbake til de senere....Når det dukker opp. Her måtte jeg bare finne på noe.... Fresa et lite spor for ledninger gen til lysbryter.... halvskjult anlegg her. Så opp med isolasjon... Så var det en litt dum bøy i forkant av benken som jeg ikke likte..... Dumt i forhold til plata bak benken. Her skjære jeg et rett spor, bøyde bakkant bakover, spente den fast til en relativt rett let, og støpte igjen. Fjernet blandebatteri og tuten på hjørent av vasken, så får vi se hvordan resultatet blir der. Ikke spesielt glad i sånn pusse og slipe jobbing, men må vel bare til for å få noe resultat..... Holder på med grunning og lakkering.... fortsettelse følger ( måtte bare ha noe å finne på mens grunning tørka.... he he he ) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 17.Mars.2018 Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Kjesto skrev On 16.3.2018 at 19.41: Eller er jeg igang med badet foran, trengte litt ny farge og oppussing Så vi får se hvordan det ender opp...... Så bar det vært eget batteri for dusjen, det fjerner jeg.... Fant noe kjekt på e-bukta kommer tilbake til de senere....Når det dukker opp. Her måtte jeg bare finne på noe.... Fresa et lite spor for ledninger gen til lysbryter.... halvskjult anlegg her. Så opp med isolasjon... Så var det en litt dum bøy i forkant av benken som jeg ikke likte..... Dumt i forhold til plata bak benken. Her skjære jeg et rett spor, bøyde bakkant bakover, spente den fast til en relativt rett let, og støpte igjen. Fjernet blandebatteri og tuten på hjørent av vasken, så får vi se hvordan resultatet blir der. Ikke spesielt glad i sånn pusse og slipe jobbing, men må vel bare til for å få noe resultat..... Holder på med grunning og lakkering.... fortsettelse følger ( måtte bare ha noe å finne på mens grunning tørka.... he he he ) Dette blir super bra og flott arbeid. Blir ny båt. Ser at du skal lakkere om vasken hva bruker du som grunning og maling. Jeg har samme farge på mine i en Princess 45. Går med planer om enten å bytte disse ut eller gi dem en ny farge. Personlig er jeg ikke så begeistret for originalfargen. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Kjesto Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 He he... Nei er ikke helt dagens farge portefølje ..... Jeg har pusset ned med vann sliping, så bruker jeg både grunning og lakk fra biltema, resuktatet får man jo ikke med det samme, med tanke på varighet.... Men tenker å legge på et lag med klarlakk på toppen for å øke slitestyrken litt. Vi får se når jeg blir ferdig hvordan det blir Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Blir spennende å se resultatet @Kjesto Vi har den samme «noe» utdaterte fargen på vasken ombord, og kona tripper etter å gjøre noe med den. Husker det var en tråd her inne for noen år siden angående bytte av farge på disse vaskene, men kan ikke ta igjen hva som var konklusjonen mtp beste behandling. Jeg tenker å pusse ned, legge på epoksy primer og så avslutte med toppcoat. Må bare bli ferdig med motorinstallasjonen først. Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Høres ut som en ganske trygg metode med epoxy og topcoat, har den som backup om det andre feiler. Nå har jeg jo tatt hele badet, ulempen med det er jo at da skriker de belene jeg hadde tenkt å la være..... Så må nok til med dørken og områdene nede..... det ene drar resten med seg..... Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Kjesto skrev 24 minutter siden: ..... det ene drar resten med seg..... Rart det der. Hvordan det som i utgangspunktet skulle være ett lite og overkommelig prosjekt har det med å utvikle seg til å bli ett altoppslukende gigantuhyre.. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 (redigert) På min Riviera 36 var det også lekker rød/rosa vask og skap. Tidligere eier har byttet alt og ikke lakkert originaldelene. Ser veldig bra ut . Toppen er Corian tror jeg men er usikker på hva resten er. Er noe plast saker som minner om Corian men vet ikke om sikkert hva det er. Redigert 19.Mars.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Kjesto skrev On 4/8/2017 at 13.21: Kan og nevne at hele styringen av agregatet nå vil bli byttet ut med og mindre elektronikk. Dette vil kjøres med Arduino. Oohh... -denne håper jeg du rekker å dokumentere litt rundt, for jeg lurer på å bruke Arduino til noen småting selv :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Kjesto skrev for 2 timer siden: Høres ut som en ganske trygg metode med epoxy og topcoat, har den som backup om det andre feiler. Nå har jeg jo tatt hele badet, ulempen med det er jo at da skriker de belene jeg hadde tenkt å la være..... Så må nok til med dørken og områdene nede..... det ene drar resten med seg..... Du rører ikke noen ting uten å spørre meg først!!!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 kdtran skrev for 1 time siden: Rart det der. Hvordan det som i utgangspunktet skulle være ett lite og overkommelig prosjekt har det med å utvikle seg til å bli ett altoppslukende gigantuhyre.. Tvangstrøye er løsningen! Det er ikke lenge før jeg anskaffer en til @Kjesto, spørs om jeg ikke skal ta turen over til deg med en også når installasjonen av nye grønne i kjelleren er gjort @kdtran!!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 (redigert) Erikda skrev 3 minutter siden: Tvangstrøye er løsningen! Det er ikke lenge før jeg anskaffer en til @Kjesto, spørs om jeg ikke skal ta turen over til deg med en også når installasjonen av nye grønne i kjelleren er gjort @kdtran!!!! Bare å sette dem i bestilling @Erikda Det begynner å haste, i hvert fall for min del! Redigert 19.Mars.2018 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 kdtran skrev 1 minutt siden: Bare å sette dem i bestilling @Erikda Det begynner å haste, i hvert fall for min del! Ja det har jeg skjønt!!! Men det skal sies at dere har min nesegruse beundring for hva dere får til! @Kjesto er en magiker på elektronikk og du står ikke noe tilbake på ombygging av drivlinje og egentlig det meste andre ombord @kdtran. Skulle vært interessant og låst dere begge inne i min båt et par ukers tid!!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Traale Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Har fått svømmebasseng i motorrommet !! Jippi....... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Traale skrev 27 minutter siden: Har fått svømmebasseng i motorrommet !! Jippi....... Hva har skjedd???? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Traale Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Etter å ha pumpet ut 300 liter diesel så fant jeg at vannutskilleren ca midt på bilde var begynt å lekke. Selvfølgelig hadde jeg ikke stengt hovedkranene, så babord tank tømte hele innholdet rett i bunnen ! Stenging av kraner blir nå obligatorisk ! En morsom kamerat uttrykte så treffende; dette er generalprøven, bare vent til tankene begynner å lekke..... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Traale skrev 7 minutter siden: Etter å ha pumpet ut 300 liter diesel så fant jeg at vannutskilleren ca midt på bilde var begynt å lekke. Selvfølgelig hadde jeg ikke stengt hovedkranene, så babord tank tømte hele innholdet rett i bunnen ! Stenging av kraner blir nå obligatorisk ! En morsom kamerat uttrykte så treffende; dette er generalprøven, bare vent til tankene begynner å lekke..... Jeg tror jeg skal installere elektriske ventiler! @Kjesto har noen tanker rundt det! Jeg kan ikke krype rundt i maskinrommet så ofte som jeg er ute.......... Det var noe dritt det der! Jeg har Separfiltre selv. Er veldig fornøyd! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Traale Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Jeg har veldig lett tilkomst til ventilene, under et trinn i trappene ut på dekk... Har ingen unnskyldning for å ikke stenge de. Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Hu hei, her er det aktivitet ser jeg Å jeg son bare jobber....... Leit sted å tømme tanken Traale, og synd med så mye spillt diesel da, men man skal vel ekle gråte over det heller Ellers vil jeg nok anbefale gel/topp coat for å friske opp fargen på disse benkene. Lakk fungerer, men er veldig sårbart for skarpe gjenstader og slag. Kan hende jeg må gjøre om, bare ikke si noe til Erikda. ..... Noe har kommet på plass, men som tidligere.... Skal bare osv..... Så var grunn isolasjonen på plass under benken også.... Ferdig med vindusbrettet i kveld Led stripene er og på plass, men de får komme i neste oppdaterig. God påske til alle dere som har fri og kan nyyyte vårpussen i fred, uten å måtte slite med jobb og sånt Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 3.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2018 (redigert) Så da var påsken over og man kan fortsette med prosjektet ;-) Svak framgang siste tiden.....Men håper på en liten bedring Er igang med møkkajobben.... Sette inn y-ventil mellom dassen og tank/gjødsling Så må jeg inn med litt forgreninger på inn og utløp. Trenger en forgrening på inntaket til wc og agregat kjølevann. Så ut fra wc/septiktank/kjølevann fra agregatet og avløp for vaskemaskin. Så her blir det nok rørspagetti..... Har i allefall fått av de gamle slangene og vasket og gjort rent i hullet..... Håper og å få plass til en liten vv-vvbereder for vannvarme. Redigert 3.April.2018 av Kjesto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 11.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2018 (redigert) Da har jeg fått gjort litt til i min ferd mot hel båt igjen.... Må bare ødelegge litt til først....... Da var det gulvet ødelagt også.... Så var det denne da, omsider Men når jeg først har tatt hull, så får jeg legge litt slanger og varme rør til vannvarme.. Og kjøling til agregatet Og så var det tanken da..... 150 liters septik tank. I hullet med den. Og forsøke å komme til å koble den på Så klargjøring av bereder for vannvarme. Vaske litt, kjekk sak fra finn Sånn det tar tid.... Men vi får se, blir nok ferdig en sommer Redigert 11.April.2018 av Kjesto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.