Jump to content

Princess 414 87mod - Prosjekt tråd


Kjesto

Recommended Posts

Jeg er virkelig imponert Erikda. Dette blir bra!

Gjør du noe med platene i taket?

I tilfelle, hvordan fester du dem igjen?

Ser at Princess har brukt skruer i ekspanderende plast"hylser" for å feste takplatene i min båt (tilsvarende løsning som brukes i murvegger), og det er ikke akkurat lett å presse disse på plass igjen. I min idiotskap brukte jeg lynol for å fjerne våt Tech7 fra en av takplatene i båten min, med det resultat at jeg nå trolig må trekke om taket i pantry og over dinetten i løpet av året.. Hadde vært fint å slippe synlige skruer etterpå og tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spørre deg hvilke erfaringer du har gjort deg så langt med lyd demping på Low-E? Står at de skal dempe lyd med 40dB.... tror du dette stemmer?

Flott tråd by the way Kjesto!  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Hei, har desverre ikke fått testet støydempnings egenskapene ordentlig enda, mulig jeg får gjort det litt etter hvert.

For å få testet dempningen i mattene, må de ligge mellom støykilden og skrog eller innbygging av ett eller annet slag, så langt har jeg bare isolert på "feil" side.

har isolert skroget på innsiden, og påinnsiden av badet mot maskinrom. skulle dempningen vært mot støy ville det blitt langt bedre å isolere på utsiden  :smiley: .

Skal etter hvert isolere under dolbord, og flytte webastoen dit, deretter isolere rundt den, da kan jeg nok gi et bedre svar, skal forsøke å huske å måle støyen før og etter.

Men jeg kan si at den har hatt betydelig god effekt i forhold til temperatur, isolerer svært godt både mot varmt og kaldt. måtte flytte litt på eksos slangen fra webastoen, mens den var i drift, tok en liten bit av isolasjonen og holdt rundt røret, merket bare så vidt temperatur økningen.

Vil kanskje få en viss effekt i forhold til lyd dempingen av aggregatet også, men har ikke kommet så mye lengere på den biten enda, prioriterer å få ferdig badet nå, litt slitsomt å bo i et snekkerverksted, så må få gjort det ferdig å få ryddet litt :wink:  

Link to post
Share on other sites

Jobber med en løsning på utfordringen med takplatene, vurderer en form for brakett og evt listing rundt veggene.

Men skal legge ut løsningen når den er der...

Har sett litt på hvordan Knude har løst utfordringen i sin Trawler.

 

Jeg har vurdert borrelås løsning. Vet at det er brukt i nyere fairline, men det må være skikkelig kvalitet og borrelåsen må trolig stiftes fast i tillegg til å limes. Spent hva du konkluderer med, og skal tipse deg dersom jeg finner på noe lurt. :-)

 

Jeg har et forslag på dette.

 

For noen år siden var vi og så på en halvfabrikatinnredet båt. Måten takplater og skrogtrekk var montert på den holdt en ekstrem høy finnish både med materialvalg og gjennomføring. Her er et bilde jeg tok ombord.

 

bilde

 

Dette er veggpaneler i den ene sidelugaren. Platene er av racor (ekstremt lette og sterke, og godkjent for bruk i skip pga brannegenskapene), og trekt med 4mm skumgummi og deretter alcantara.

 

Først er skoget (og taket) lektet ut. Deretter ble det limt på remser av kirsebærfiner. Platene ble så limt med Sikaflex med små klatter. For at platene skulle sitte til sikaen var herdet brukte han biter av borrelås på strategiske plasser. Resultatet ble meget strøkent, og ikke en synlig skrue. UIempen er om man får behov for å demontere siden.

 

Bruker man Bostik Xtrem http://www.bostik.no/Products/Adhesive/Assembly-adhesive/P0703 trenger man nok ikke borrelås heller, den "hugger" med en gang.

Link to post
Share on other sites

Heisann Kjesto !

Spennende prosjekt du har startet på.

 

Jeg har en tilsvarende båt, men noe eldre (1983). Bortsett fra targabøyle og en noe annen rammeløsning på vinduene, så er våre båter like når det gjelder skrog og overbygg.

 

Her et bilde av mitt "evighetsprosjekt" Tulla:

 

bilde

 

I løpet av sist høst så valgte jeg å rive ned takplatene over dinette/bysse for omtrekking.

I nevnte pluggene, som platene var festet med, var en utfordring. Mange av pluggene satt så godt at jeg dro pluggenes festeskruer gjennom takplaten for å få de løs.

 

Etter å ha fjernet gammalt tekstiltrekk og preparert platene med til puss og utgjevninger, så limte jeg på nytt syntetisk skrogtrekk i lukkede celler ca. 3mm tykkelse. Det nye trekket med limt med våtromslim på flatene. Deretter trukket over kantene og limt med kontaktlim for så å ble festet med rustfrie stifter.

 

På de to platene, over dinetten, valgte jeg å felle inn to runde åpninger for montering av to utenpåliggende LED lys før jeg limte på det nye taktrekket.

 

Til å feste platene uten de gamle plastpluggene så brukte jeg borelås rundt hele platen.

Fikk skåret listverk med tverrsnitt på ca. 20x19mm. Disse ble så kappet til passende lengder rundt eksisterende lekter for pluggfestene.

Jeg kjøpte borrelåsremser hos Biltema. Disse målte 25 mm bredde og 300 cm lengde. Jeg klippet de langs slik at jeg finn remser på ca 12,5 mm.

Remsene limte jeg på listene med kontaktlim og deretter stiftet med rustfrie stifter hver 10 cm i lengderetning.

Listverket ble gjennomgående for-boret med Ø4 mm bor, ca. hver 30cm, og deretter skrudd sideveis på eksisterende lekter.

 

Nedenfor har jeg laget en liten skisse:

bilde

Etter målinger festet jeg borrelåsens mot-remser på samme måte til platene.

Jeg valgte å beholde 3-4 av de friskeste plastpluggene i hver plate. Dette for å gi eksakt styring under montering.

 

Her noen bilder under montering. Du kan tydelig se det ekstra listverket pålimt hvite borrelås.

 

Legg også merke til at jeg valgte å varmeisolere den delen av himlingen som faller på den utvendige flaten av overbygget. Til det brukte jeg billige liggeunderlag ( to lag a 8 mm) samt en oppstykkbar treningsmatte kjøpt på Biltema. Limt til flatene, og sammen, med spraylim.

 

bilde

 

Her også neste plate med LED lampe innfelt i platene. Legg også merke til at jeg også har foret ut og isolert rundt vinduene. Her benyttet jeg samme listverk og isolasjonsmaterial i tillegg til 7 mm skrogtrekk med skummgummi bakside. Alluminium gullfarget vinkel trappeneser skrudd på listene for å skjule overgang til vindusramme.

 

bilde

 

Det tok ca. 10 minutter og montere alle platene, og de sitter kjempegodt.

I tillegg så er det ikke problem å demontere de. Må bruke litt kraft for å løsne borrelåsene, men ikke slik at man risikerer å ødelegge noe.

 

 

Ellers så er jeg meget nysgjerrig på fortsettelsen av prosjektet ditt.

 

Det må da være kaldt å bo ombord nå vinterstid ?

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ser at den fantastisk fine båten blir fortsatt utbedret og blir enda finere imens trådstarter legger masse arbeid i den, flott båt den mateco har også :thumbsup: . 414 er flotte, men "å ta steget helt ut" blir vel 435 så det er blitt drømmebåten etter at jeg fant ut at prisforskjellen er ikke så enorm. 

 

Legg gjerne også ut helheltlige bilder eller lag film av båten utvendig og innvending etter oppgradering.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for flotte innspill, disse vil bli tatt i betraktning  :yesnod:

Jeg ønsker også å få utnyttet høyden så godt som mulig i hvert rom, så jeg vet ikke hvor mye ned-lekting det blir plass til, noe jeg må se på.

 

Ellers vil jeg fortelle at det stort sett er shorts..... morgenkåpe temperatur +++ ombord (noe jeg tror Erikda vil bekrefte) he he he  :sweat: men Yx bortenfor er nok er nok fornøyd med at jeg er i nærheten .... webastoen rusler og går døgnet rundt, Men skroget på disse skutene er ganske tykt, så det holder ganske bra på varmen. Men er viktig å få isolert alle rom etter hvert så tilførselen av varme kan reduseres.

 

Bjørn, lurer på om du har byttet vindus-pakningene på Tulla og hvor du eventuelt har funnet nye?

 

Ser dere nevner kirsebær finer, noen som vet hvor man kan få tak i det i nærheten av Østfold / Oslo / Vestfold? 

Har vært litt på leting etter noen fine finerplater og kunne godt tenke meg kirsebær, men ikke så lett å finne, da jeg ønsker å se spillet i hver plate før jeg handler.

 

Nå har det vært full helgejobbing på meg, så har ikke rukket å gjøre så mye ombord siden siste oppdateringen, men satser på fullt driv i morgen igjen.....

Link to post
Share on other sites

Østsiden trelast hat jeg helt glemt Kjesto!

Moro å se at tråden din begynner å få flere følgere! Det er helt topp for du gjør en eminent jobb som bør være til glede og iinspirasjon for mange!

 

:clap: :clap: :clap:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja Komodo....

Det stemmer, der ligger vi å koser oss, beste tomta i byn....

Hagen er ikke stort å skryte av men poolen er temmelig bra

 

Når det gjelder isolasjonen i eksos kanalen har jeg brukt steinull (Rockwool) den har ikke samme egenskap i forhold til å holde på vann som glassvatt..... Men er hovedsakelig en test på at det stemmer, skal og være litt bedre i forhold til støydemping enn glass.

Jeg bygger og på en sånn måte at den er lett å kom til og bytte ved behov.

Link to post
Share on other sites

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&url=http%3A%2F%2Fbrinchmanns.no%2F&source=maps&usg=AFQjCNGleJEYZ2wkCkuhoMYWA1zQ6iFhjA&sig2=V7qboATYk_WUpNUeNc7i0w&ved=1t%3A3443%2Cp%3Afd2FWOvxGIHPsgGqs73oDg

 

Ring og hør med dem.

 


Ser dere nevner kirsebær finer, noen som vet hvor man kan få tak i det i nærheten av Østfold / Oslo / Vestfold? 

Har vært litt på leting etter noen fine finerplater og kunne godt tenke meg kirsebær, men ikke så lett å finne, da jeg ønsker å se spillet i hver plate før jeg handler.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Betraktningen rundt glassvatt vs. steinull er korrekt. Glassvatt er hygroskopisk og trekker dermed vann, noe steinullen ikke er/gjør. Skjær en liten bit av hver og legg i et kar med vann. Etter en halv time ligger glassvatten på bunnen (kliss våt) og steinulla flyter som en kork. Jeg har selv laget en 8 fots båt kun av steinull. Putret og gikk fint med en 2,5 hk Evinrudemotor.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spørre deg hvilke erfaringer du har gjort deg så langt med lyd demping på Low-E? Står at de skal dempe lyd med 40dB.... tror du dette stemmer?

Flott tråd by the way Kjesto!  :smiley:

 

For de som driver med lyd og frekvenser så er 40db mye!! Da er det i så fall utrolig effektivt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hmm. Disse båtene var det noe kjent med

 

bilde

 

Neste gang må du komme over på den andre siden av elva og banke på!!! :clap::thumbsup: :thumbsup: PS! Han som har seilbåten i midten har bodd i båt i 22 år!!! Og har lagt på den samme plassen hele tiden.... (+- 100 m)

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

tråden har nok mange trofaste følgere, så det er bare å øse på med bilder og tips!

 

Stusset litt over isolasjonsvalget som så ut som vanlig glava? Eller har du funnet noe som ikke holder på fukt?

 

Det er Rockwool. Rockwool blir ikke våt i motsetning til Glava. Glava kan ikke bruke si båt da den holder på fuktigheten. Rockwool har ikke den egenskapen. Vann og fuktighet renner av eller legger seg på overflaten og tørker opp. Så det er helt innafor å bruke Rockwool og helt utafor å brukew Glava.... (Som tømrer foretrekker jeg Glava i hus.....)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ikke riktig sikker enda hvor mye demping det gir, men hører en viss forskjell mellom SB og BB side nå, dette vil nok også bli bedre når jeg får isolert resten av siden også, men klukking vil det alltid være.....

 

Ellers så bygger jeg, tenker, endrer og forsøker igjen ..... :confused:

bilde

Måtte kappe istykker alu lista for å gjøre plass for veggen til hjørneskapet....

bilde

 

Er ikke ferdig montert enda, men driver å tilpasser bitene.... men det nærmer seg noe snart..  :yesnod:

 

bilde

 

Håper å få tilpasset resten ganske snart, er litt slitsomt å bo på snekkerverkstedet....

bilde

Plate lager.....

 

Verksted:

bilde

 

Verktøybod og delelager.....

bilde

Og med lett allergi mot rot...... gleder jeg meg veldig til å rydde og få litt orden igjen. :worry:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...