Jump to content

Princess 414 87mod - Prosjekt tråd


Kjesto

Recommended Posts

Dette blir grisebra Kjell!

 

Ser masse arbeid her (som krever fagkunnskap eller peiling i hvert fall), men som jeg forstår er dette en oppgradering og båten ville fungert uten det der?

 

Så en slik Princess annonsert til 550 000 på finn for ikke lenge siden (den ble solgt) og det er jo en flott stor båt. Så tanken med engang er hvor mye det koster om noe går feil og man ikke vet hvordan man fikser det selv. For 550 000 har man jo ikke lyst å "hive på dynga" om motoren feiler eller noe annet ikke fungerer.

 

Kan jeg spørre hva vedlikehold (utenom ombygging og annet som ikke er funksjonsnødvendig) koster på en slik båt, altså motor service osv. Koster det mer å få den opp om vintern enn "vanlig" båt?

 

Og hvis det ikke er en hemmelighet, hvor mye kosta din båt i innkjøp (hadde den da alle funksjoner intakt) og når kjøpte du den?

 

Jeg skal ikke svare for Kjell, bare fortelle at han har gjort et meget godt kjøp hvor det meste er veldig bra!!
Og han har peiling! Den jobben han gjør er grisebra! Grundig og godt gjennomtenkt! Grundig og godt gjennomført!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Men du vet ikke om den jobben han gjør er noe som måtte gjøres for at båten skulle fungere eller ville den fungert uansett bare ikke vært så pen innvendig osv. ? Så en slik båt for ikke lenge siden annonsert til 550 000 derav tanken om en slik sum holder til å bli eier av en fungerende "alt du kan ønske deg" båt :D

Link to post
Share on other sites

Men du vet ikke om den jobben han gjør er noe som måtte gjøres for at båten skulle fungere eller ville den fungert uansett bare ikke vært så pen innvendig osv. ? Så en slik båt for ikke lenge siden annonsert til 550 000 derav tanken om en slik sum holder til å bli eier av en fungerende "alt du kan ønske deg" båt :D

 

Han bor i båten året rundt. Jobben som gjøres gjøres først og fremst for komfort. samtidig aoppgraderer han båten med smarte løsninger i forhold til oppvarming og lydisolering. Som bolig kan man vel kanskje si at oppgraderingene i noen grad er nødvendig. Men det går mer på komfort enn det rent tekniske. Båten var i virkelig god stand i forhold til alder. Og det var fint lite som måtte gjøres.

 

Når det gjelder driftskostnader på en båt på størrelsen 40 fot pluss er det helt klart mer kostnadskrevende enn en båt på 29 fot for eksempel. Det er egentlig mer av alt. Større maskiner og dermed dyrere service og vedlikehold. Du dobler jo for eksempel antall liter motorolje pr maskin bare på grunn av volumet. Og slik er det hele veien. Dyrere båtplass, dyrere løft, dyrere vinterlagring osv. Og dyrere reparasjoner....

 

Og du får ikke nødvendigvis dobbel så mye glede.

 

Selv bor jeg i båten du ser bilde av i profilen min. En 45 fots trawler. Det har langt i fra vært gratis å få den til å fungere som helårsbolig...... Men jeg trives vanvittig godt ombord og har ingen planer om å gå i land....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vel jeg har ikke tenkt å bo i båt, men jeg synes Princess 414 apellerer til min smak for hvordan en båt bør se ut bredde/høyde/lengde imens f.eks princess 45 eller princess 55 oppleves av utseende som litt smale med "lang snute". Derfor har jeg lyst å eie en Princess 414 engang. Så en slik på finn for ikke lenge siden til 550 000 men var enda ikke så klar for å bare "go for it" :D

 

Jeg er klar over at vedlikehold og drivstofforbruk blir større men hvis man har det man ønsker så blir man i hvert fall fornøyd med båt-modellen.

Link to post
Share on other sites

Hei Kjersto.

Jeg må si at jeg er imponert over jobben du gjør!

Tenkte jeg skulle komme med ett lite tips basert på hva jeg har funnet i MyBelle (P35) av noenlunde samme årgang som din båt.

Du kan med fordel skru ut sikringspanelet dersom du ikke har gjort det allerede, og etterstramme skruene på sikringene. Hos meg kunne jeg tighte 1/4 -3/4 turn på samtlige, og det var også tegn på varmgang i ett par av laskene mellom sikringene.

Gjelder også fordelingsskinnen som i min båt står i tankrommet. Usikker på hvor denne står i 414.

Anbefaler deg også å sjekke nedre festebolter til badeplattformen. Samtlige var rustet i stykker på min båt. (Boltene og mutterne så uskadd ut fra innsiden, men kunne dras rett ut av akterspeilet)

 

 

bilde

 

Lykke til videre med godt arbeid!

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Komodo.

(Ikke meningen å kuppe denne tråden forresten!)

Jeg er ikke i nærheten av å ha samme kompetanse som deg på materialteknologi, så jeg tør ikke uttale meg om stålkvaliteten, men bolten er original. Mutter og skive er av rustfritt materiale, og den delen av boltene som stakk ut i maskinrommet hadde ikke rustet, kun den delen av dem som lå inni akterspeilet. Bruddflaten på den mest intakte bolten minner om det vi beskrev som "brittle fracture" når jeg var student jeg en gang på 90 tallet.

Skal demontere festene i løpet av vinteren. Blir spennende å finne ut hvordan den "friske" siden av boltene ser ut. Hvordan ser anaerob korrosjon av "feil" rustfri kvalitet ut?

Beklager nok en gang kupping av tråd Kjersto.

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, er litt treg med oppdateringer på denne tråden. Men som man kan se av bildene er det litt av hvert å gjøre i tillegg til jobb og andre sysler.

 

Å eie og ha en båt i denne størrelsen koster mer enn en mindre båt, men som bolig er den igjen rimeligere enn leilighet og hus, er litt fuktig i hagen, men for en nydelig utsikt...

 

Jeg betalte nok mindre for denne enn den du så på finn, men som Erikda forteller fungerte alt som det skulle, bortsett fra noen lyspærer.

Endringer og oppgraderinger jeg gjør er ikke nødvendige i forhold til å benytte den som fritidsbåt, men som bolig gjør mange av oppgraderingene båten mer hensiktsmessig til formålet.

Samtidig ser jeg på jobben som mer hobby i forhold til tekniske løsninger, samt mer komfortabel på kalde vinterdager.

Oppgradering av septik er vel noe av det som må gjøres ut fra miljøhensyn og krav i forhold til utslipp.

 

Skulle jeg bare hatt denne som hytte, ville jeg kanskje ikke gått på med riktig så mye på en gang, heller tatt det litt roligere. Men blir litt som når man kjøper et hus eller leilighet, vil gjerne pusse opp litt og sette litt eget preg på ting.

 

Når det gjelder løft og bunnsmørning av båten, fikk jeg gjort dette i Stavanger før vi seilte den til Moss.

Dette kom på ca 13.000, en pris jeg synes var overkommelig. 41 fot er noen kvadrat å vaske rent for skjell, skrape og legge ny bunnsmørning.

 

Forbruket på turen var heller ikke avskrekkende i forhold til størrelse og fart. Vi gikk fra Stavanger fredag ettermiddag, mandag ettermiddag var båten i Moss. Da hadde vi og tid til å kose oss på veien, litt besøk og fikk sett mange fine steder på turen.

Brukte ca 10.000 i diesel på turen, og da fikk maskinene jobbet fint på turen.

På hard gange, ca 16 - 18 knop snitt hastighet brukte båten rundt 70 l/ timen.

Det er jo en god del, men flytter seg ganske langt i den hastigheten også.

Så alt i alt må jeg si at jeg er kjempefornøy med handelen og båten.

 

Men 41 fot er noen meter mer jobb enn 29 fot.

Skal du igang med noe på denne størrelsen, er det viktig å ikke gape over for mye av gangen når det gjelder jobbing. Tenke seg godt om, og begynne på bunnen å jobbe seg oppover. Og ikke mange ting på en gang, men altid planlegg noen trekk fram, så man ikke låser seg på et tidlig tidspunkt.

Link to post
Share on other sites

Takk for et utfyllende svar. Er jo konge med opplysninger fra noen som faktisk eier en slik båt som jeg kan tenke meg som min "drømmebåt" altså 414 eller 435.

 

Hørtes jo helt fantastisk ut alt var som det skulle bortsett fra noen lyspærer og båten kostet mindre enn 550 000 kroner som allerede så ut som en kupp pris. Altså det er da mulig å gjøre ett kupp.

 

Ellers hørtes jo alle kostnadene helt overkommelige ut og ikke i samsvar med hvor grusomme de skal være ifølge noen som kommenterer tråden min "kjøpe stor båt til lav pris?"

Link to post
Share on other sites

Hei kdtran, skal sjekke bort mye av det elektriske anlegget, så jeg kommer til å få gått over det meste der.

Noen av bryterne blir fjernet, sikringer flyttes og ny landstrøm og 220 anlegg skal legges om og oppgraderes.

Styring til lensepumpe flyttes i til hovedbryterene, denne vil altid stå i auto. Bryter for for flere ting som har egene brytere igjen fjernes. Fra sikringsskap og flyttes til egen sikringsboks ved hovedbryterene.

Kommer og til å legge opp til en del rele styring av enkelte ting for å benytte mindre kabler på de lange strekene og kortere kabler med drivstrøm.

Skal og få tatt en sjekk av boltene til platformen, men det så ganske bra ut når jeg hadde skuta oppe i høst.

Link to post
Share on other sites

Har blitt gjort litt siden sist, nytt vann anlegg er nå på plass. Trukket nye rør til hele båten, forskjellen ble faktisk 4 liter....

Tidligere gikk vannet rundt hele båten før det kom fram til bysse og bad foran, nå er det trekt korteste vei. tidligere tappet jeg ca 5 liter vann før jeg hadde varmt vann i byssa, nå er det nede i en liter.

 

Før:

bilde

 

Etter:

Og ryddet litt i div kabler.....

bilde

 

 

Så er det gjort litt i maskin rommet for agregatet:

 

bilde

 

bilde

 

Holder på med isoleringen så maskinen skal snart få kommet inn i varmen  :smiley:

bilde

 

Ellers har jeg montert nytt avløpskar fra dusj akter:

bilde

 

bilde

 

og fått isolert bad akter ferdig og begynt med platekledning :smiley: 

 

bilde

 

Fortsettelse følger selvsagt.

 

bare få gjort litt til så dukker det nok opp mer etter hvert.

 

(her kom endelig bildene Erikda )

Link to post
Share on other sites

Da har agregatet kommet seg inn, fått service og litt stell :smiley: 

Nye filter, ny impeller, ny vifterem, ny kjøleveske, og olje.

 

 bilde

 

Noe mer skal gjøres på det før det kan settes på plass for godt.

 

Ny 220 kabel fra agregatet, har og tenkt å forsøke å bytte ut styrings kablene med noe mindre og lettere kabler, må sansunligvis inn med noe relestyring for noe,

men tanken er å kunne betjene via tynn signal kabel, kat5 eller tilsvarende.

Diesel rør må legges og eksos, samt hevepotte og vannutskiller må planlegges nøye.

I tilleggg regner jeg og med å få plass til Ebersprecher vannvarmeren i samme rom.

 

Da er agregatet på vei for en liten prøve visning :yesnod: 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Passet også godt med tanke på høyden over dørken:

bilde

 

Da er det bare å få merket av for montering av motorlabber, gjennomføring diesel, strøm, vann og eksos.

Så må det opp før endelig installasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så hopper jeg litt bak og jobber litt med badet igjen.... 

Må jo bli ferdig litt etter hvert der og....

bilde

Baderoms plate motert, lagt inn børstelist mot vinduet og litt reisverk og fester for kabler og rør mot skrogsiden.

bilde

 

Så skal speil og lys felles inn, her blir det myyyye støv  :nonod:

bilde

 

Ikke tvil om hva helgen kommer til å gå med på..... 

:worry: Vask og støvsuging.... 

 

Limt speil med Tech7 og litt press.... bruker hva man har for hånden  :giggle:

bilde

 

Nå skal led striper klippes og loddes. må jo ha litt lys også. Oppdateringer kommer  :rolleyes:   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er så glad for all erfaring du får nå Kiesto! Dette blir dritbra! Og så utrolig nyttig når vi skal gjøre det samme hos meg! Ja, VI!!! Ikke sant!!!??? :lol::giggle::yesnod: :yesnod: :saint: :saint: :clap:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sånn da var noen dager til gått, og på tide med en aldri så liten oppdatering igjen  :wink:

Men millimeter tar tid, så målet er fortsatt noen dager fram i tid.....

Her er det siste som har skjedd på badet mitt.

 

Baderoms platen med speil og lys endelig på plass.... og bitene for døråpningen begynner å forme seg...

bilde

 

bilde

 

Og med så mange lysinger.... rundt om valgte jeg en enkel bryter.

bilde

 

Så er det å begynne å bygge inn maskineriet til potta og sette opp reisverk for nye skap.

bilde

 

Håper på å få mekket litt til om ikke så lenge så flere oppdateringer kommer nok i løpet av helgen  :sweat: bare stå på litt  :giggle:

 

Skal si fra så snart det er klart for silikonering Erikda så kan du få lekt deg litt  :lol:

Link to post
Share on other sites

En liten ting jeg glemte i forrige oppdat....

Var litt kaldt vær i annmarsj så jeg tenkte å få isolert litt til  :smiley:

Isolering av eksoskanalen fra bb maskin....

 

bilde

 

Så vasker jeg litt... måtte til med aceton for å få litt fart på sakene....

bilde

 

På med dekselet igjen og litt pynt på toppen....

bilde

bilde

 

Samme prosedyre på soverommet...

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Sånn da var det gjort.... Merket ganske stor forskjell i lyden nå mellom sb og bb side med tanke på klukking av vann under båten. er litt spent på å høre forskjellen når jag starter maskinen  :pray:

satser stort på at det blir langt mindre rumling bak da he he

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...