Jump to content

Nye Skjærhalden Gjestehavn


Amorosa

Recommended Posts

Det høres bra ut din nybakte bestefar ;-)

Blir nok ikke lenge til turen går innom skjærhalden, avventer spent bilder av anlegget.

<{POST_SNAPBACK}>

Får hive meg på blant gratulantene jeg også. Du holder deg godt. :wink::cheers:

 

Da ser det ut til at vi kan fortøye godt i en ny brygge neste helg da. Det var godt å høre. Har begynt å tørrtrene på roing av jolle nå, og det andre grunnlaget blir sikkert lagt denne helgen. :eek::diving::wink:

Link to post
Share on other sites

Dersom bryggen er montert sammen, og er i ferd med å flyttes til sitt rette element, kan jeg betrygge deg med at dette går fint med tanke på tidsaspekteret. Grimstad gjestehavn har fått nye brygger over det hele. Fra de ble slept på plass til ferdig moret, el arbeider, vann etc samt utliggere tok det vel et par tre dager......

Link to post
Share on other sites

De første bilder av det som skal bli nyhavna vår.

Bilde

Her er nybrygga ankommet, sett fra mitt kontorvindu

Bilde

Første del av første byggetrinn. Ca 90 m ny bølgebryter. Resten kommer visst etter St.Hans

Bilde

Ved hvite båt i midten av bildet vil den nye bryggen gå ut fra. Her blir det veldig kort vei til vannhullene

Bilde

og for de som måtte tvile :wink: tror dette blir trygt med de betongklossene her som skal til moringer

 

De fortsetter videre i kveld med arbeidet, og det er visst stor mulighet for at de får lagt ut de fleste elementene som pirer til nybrygga. Da nærmer vi oss plass til 100 båt.

 

Den endelige bryggetegning av 1 byggetrinn ligger på min hjemmeside.

 

Mer info kommer

Link to post
Share on other sites

Dersom bryggen er montert sammen, og er i ferd med å flyttes til sitt rette element, kan jeg betrygge deg med at dette går fint med tanke på tidsaspekteret. Grimstad gjestehavn har fått nye brygger over det hele. Fra de ble slept på plass til ferdig moret, el arbeider, vann etc samt utliggere tok det vel et par tre dager......

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for den opplysningen. Regnet jo med selv at det ville gå iorden, men det er alltid litt nerver.

Rart med det å arrangere en Havnefestival og ikke kunne tilby en eneste gjesteplass til besøkende båter. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Når det først skjer noe så går det fort.

Dette var første seksjon på 105 m og etter St.Hans 115 m til

Totalt 225 m + pirer på innersiden.

Bilde

Med god hjelp av Hvalerfergen så styres den mot sin nye plass.

Bilde

Her ligger den da i sin posisjon.

 

og ute på reden så ligger båtene og venter på å prøve nybrygga :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Apropos bildene, som du skriver, er bildet tatt fra kontoret ditt. DEN plasseringen misunner jeg deg, må være deilig !

 

Jeg telte 12-13 moringer på lekteren, jeg antar dere har flere ? La oss tippe rundt 20 stk, da er disse på plass på èn dag. Når vi nå skriver om det, jeg er forundret over at man i dag bruker tau istedet for kjetting på moringene. Snakket med Tyxö bryggan (svensk firma som leverte bryggene her i Grimstad), og de kunne fortelle at levetiden på tau var mangedobbelte av kjetting ? Kjetting brukes kun nederst mot moringen, dvs at tau er nesten oppe i dagslyset.....

 

Unnskyld meg følgende spørsmål, har aldri vært på Skjærhalden, men der blir mange meter med bølgebrytere, mens det på et av de første bildene ser ut som ganske så beskyttet havn ??

Link to post
Share on other sites

Apropos bildene, som du skriver, er bildet tatt fra kontoret ditt. DEN plasseringen misunner jeg deg, må være deilig !

 

Jeg telte 12-13 moringer på lekteren, jeg antar dere har flere ? La oss tippe rundt 20 stk, da er disse på plass på èn dag. Når vi nå skriver om det, jeg er forundret over at man i dag bruker tau istedet for kjetting på moringene. Snakket med Tyxö bryggan (svensk firma som leverte bryggene her i Grimstad), og de kunne fortelle at levetiden på tau var mangedobbelte av kjetting ? Kjetting brukes kun nederst mot moringen, dvs at tau er nesten oppe i dagslyset.....

 

Unnskyld meg følgende spørsmål, har aldri vært på Skjærhalden, men der blir mange meter med bølgebrytere, mens det på et av de første bildene ser ut som ganske så beskyttet havn ??

<{POST_SNAPBACK}>

Kontorplassering er bare perfekt. Og da har jeg ikke tatt bilde av utv. lunchrom. Takterasse :cool:

 

Å ja det er massevis av moringer, de blir tatt i land fra lekter for den ville hjem til Langesund igjen. Fraktet rundt hjørnet av Uno kranmann.

 

Selve indre havn er godt beskyttet, men når du kommer en 100m ut på denne flytebryggen så har du løpet for sydvesten rett inn og den kan være morsom på høstparten.

 

Kommer fra havna nå etter å ha vært med å jobbet litt, vår båtforening er jo aksjonær i dette anlegget, og de regner med å bli ferdig med moringene imorgen.

Landgangen gikk på plass nå i kveld, så på de innerste 75 m så kan de første båter legge seg i helgen.

 

Velkommen

Link to post
Share on other sites

Burde vært en bølgebryter på innsiden også, for å dempe mot bølgene fra TAXI-båtene, og også beskytte for TAXI-båter på ville veier  :drink:

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol: Nå skal alle gjestebåter ligge på innsiden av nye bølgebryter.

 

Taxibåter og andre rutebåter skal ligge på sine vanlige plasser, men etterhvert skal denne kommunale brygga som de ligger på gjøres om slik at alle disse båter skal ligge ut/inn og ikke longside som idag.

 

Det er allerede satt odds på hvem som går over gjestebrygga først.

Skal ikke nevne hvilken som har 1 i odds :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var innom ny-anlegget noen timer lørdag ettermiddag. Flott bryggeanlegg og veldig sentralt til "vannhullene" og de andre fasilitetene.

 

Var for så vidt kurant å finne plass til vår 7 meter. Litt verre for de større. Lå både tre og fire i bredden longside allerede i to-tida på eftan. Sikkert behov for enda mer brygge.

 

For øvrig spankulerte ordfører Paul ytterst på brygga da vi la til. Han så ut til å være kry og stolt av nyvinningen.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så har anlegget å fått sin endelige form i byggetrinn 1. Strøm og vann ikke på plass enda, bortsett fra en vannpost.

Problemer med å skaffe fagfolk i disse ferietider.

 

Bilde

 

1 båt med baatplassen vimpel i kveld, men har allerede så langt i sesongen hatt besøk av mange vimpler.

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger tenkt å ta turen inn til Skjærhalden, men jeg synes innseilinga ser litt uryddig ut på kartet. ter-av hadde også en liten grunnberøring her. Er det mulig for noen å legge ut en kartutstnitt med anbefalt kurslinje?

<{POST_SNAPBACK}>

Spørs hvor du kommer fra, men regner med at du kommer fra nord/vest (yttersiden av Kirkøy)og da er det bare å sikte seg inn på Humlungen og helt rent og fint hele veien. Alle grunner her er godt merket med staker.

 

Ellers så stiller jeg som los hvis ønskelig :wink:

 

Unnskyld glemte å ønske deg velkommen. :flag:

Redigert av Amorosa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som har lyst til å besøke Skjærhalden så kan vi friste med:

 

På Bryggekanten, revy på Hvaler Gjestgiveri

Stenhuggeren i Brottet på Spjærøy, unikt amfi i granitt, bygd opp i et gammelt stenbrudd. Starter 22.00 og har lite billetter igjen. (Starter sent på grunn av spesiell lyssetting)

Bjørn Eidsvaag på Hvaler Gjestgiveri

Shabana på Rorbuene med standup

Thomas Ledin omtale trengs vel ikke og er straks utsolgt (3500)

Harald Heide Steen på Rorbuene med standup

og en masse musikere rundt på de forskjellige serveringssteder

 

og gjestehavna koster 110 kr. inntil det blir strøm. Da er det 130 kr.

 

VELKOMMEN :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Bastard.

 

Går ikke Fia så langt altså???? Gå langs land. Bueryggen venter på deg.

<{POST_SNAPBACK}>

Joa, Fia går nok langt, men er ikke trygg på alle sprekkene i bordganger :lol: Men, er dette noe som skjer hvert år? Festivalen? I såfall kommer jeg med bastarden nest år og styrker rorlaget.

 

Men dette er vel to adskilte arrangment?

Link to post
Share on other sites

Joa, Fia går nok langt, men er ikke trygg på alle sprekkene i bordganger :lol: Men, er dette noe som skjer hvert år? Festivalen? I såfall kommer jeg med bastarden nest år og styrker rorlaget.

 

Men dette er vel to adskilte arrangment?

<{POST_SNAPBACK}>

Havnefestivalen er hvert år, siste helg i juni. Er et helt eget arrangement i forhold til hva som er nevnt tidligere i tråden....... og ja vi trenger flere på rolaget. I år ble jo jeg som pensjonist :lol: satt inn på laget av vår kjapt utnevnte coach Jibb. Sammen med de unge og spreke Walter og GeirFrode.

Da gikk det som det gikk, var litt u-båt og vi røk ut :headbang:

Link to post
Share on other sites

............ Da gikk det som det gikk, var litt u-båt og vi røk ut!

Nåja, Amorosa - ikke ta det så tungt!

Personlig syntes jeg ditt "u-båtstunt" var for det første meget underholdende, og for det andre var det et MEGET klokt og taktisk valg - i og med at vi slapp og slite oss ut i semifinalen og kanskje, til-og-med i finalen! :lol:

 

Hederlig innsats er det som gjelder - og ikke minst underholdningsverdien. :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...