Jump to content

Hjelp m. Info til Seilbåt på Atlanteren.


PanPan

Recommended Posts

PanPan - PanPan -PanPan

 

Seilbåten Jennifer Ann II befant seg i går kveld 7. mai på N 24.53.000 - W56.01.000. Kurs 53 GR.fart ca 5 knop.   Dillemma er -- har de møtt stillebeltet allerede --- økonomisere på dieselen -- de hadde ventet å møte stilla ved ca N30 og da kunne de dundre på mot Azorene, men hvis stilla er allerede ved N24 må de være forsiktige. De hadde 500 l ved avreise --.

 

Jennifer Ann II trenger opplysninger om hvordan vindforholdene er i området - spesielt hvor stillebeltet går nå.

 

Det var umulig å få noen opplysninger om dette ved kontakt til Antigua,  der kunne man hjelpe med gode bananer og kanskje noen kokosnøtter?? :confused:

 

Jeg er i kontakt med Jennifer Ann II.

 

Hvor får jeg tak  i god info?

 

All hjelp mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Det fantes en radioamatør i USA (tror det var i Florida) som jeg har lest om flere ganger. Han skal være ekspert på å bistå langturseilere med væropplysninger, og driver dette på ideel basis. Skal søke litt rundt for å se om jeg finner flere opplysninger

 

Er nokså sikker på at han er nevnt i et eller annet reisebrev på http://wolflarsen.com/seil/ men ..

Link to post
Share on other sites

Fant denne i et av reisebrevene til Impetus men er ikke sikker på om det er samme fyren:

 

Når det gjelder været, hører vi på The Carribean Weather Net med David Jones som sender fra en fjelltopp på Tortola i B.V.I. Han har sending hver dag og båtfolket kan snakke direkte med ham via sine HF-radioer for å finne ut prognosene for sin planlagte rute.

Link to post
Share on other sites

Alt til nå er vel og bra, - men jeg trenger info

 

1) direkte lagt ut her i klartekst, eller

2) om hvor jeg kan ringe for å få opplysninger, eller

3) om hvor jeg kan finne ting på Internett.

Vel - tanken var jo at enten du eller de ombord kunne ta kontakt med denne Herb. da, men for all del ...

Link to post
Share on other sites

Vel - tanken var jo at enten du eller de ombord kunne ta kontakt med denne Herb. da, men for all del ...

Skjønner det er velment, men forutsetningen med de kontaktmulighetene som reelt finnes for meg er via Internett og E-mail.

 

Jennifer Ann II har satelitt-telefon ombord, og har spurt meg om info via E-mail, det er begrensningen som er gitt meg, derfor min presisering foran.

 

Takk for info så langt. Fint om vi kan ta det videre fra dette.

Link to post
Share on other sites

Viss dei har HF-radio ombord og Amatør Radio kallesignal kan dei prøve å sjekke inn på "Transatlantic Net" på frekvensen 21.400 MHz. Der er det aktivitet kvar dag frå 1300 UTC og det vert gitt opplysninger om værsystemer og stillebeltet.

 

(Sjølv om dei ikkje har amatørradiolisens kan dei sikkert få ein del nyttige opplysninger bare med å lytte til nettet) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fant et kart med vindpiler også:

http://www.mpc.ncep.noaa.gov/shtml/pjai98.gif

 

En nordligere rute hadde uansett vært å foretrekke, tror jeg, for da ligger man nærmere banen til lavtrykkene, og lenger unna høytrykket som pleier å ligge syd for Azorene.

 

Det er nok ikke uten grunn at mange reiser til Bermuda først, for så å sette kursen mot Azorene.

 

Det hadde vært artig om du kunne rapportere tilbake vindretning og hastighet fra Jennifer Ann II.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hvis man klarer å få tak i et telefon nummer til en god kilde, vil Jennifer Ann da ha mulighet for å ringe direkte fra sin satelitt telefon?

 

Det er kanskje behov for en viss dialog mellom kaptein og en værekspert her.

OK. Lasse, har akkurat sendt deg en IM.

 

Til alle andre: Fint om dere avgrenser dere til informasjon som jeg kan bringe videre. Gjentar:

 

jeg trenger info  

 

1) direkte lagt ut her i klartekst, eller

2) om hvor jeg kan ringe for å få opplysninger, eller

3) om hvor jeg kan finne ting på Internett.  

 

Dette dreier seg absolutt ikke om noen nød-situasjon, men å komme seg til Azorene på greieste måte med et minimum av å ligge rolig i stilla.

 

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Til GeirKS:

 

Disse kartene var fine. Har aldri sett slike før, men tar jeg helt feil hvis jeg sier at de vil treffe  vind hvis de spanderer diesel på å gå ca 350 nm nordover?

 

Hvis vi antar at de bruker 2.5 liter pr time på økonomifart og klarer ca 6 knop, vil dette si motring nordover i ca 2 ++ døgn og ca 150 liter diesel brukt utfra gitte posisjon, men de har sikkert kommet seg noe nordover nå ifht i går kveld.

Link to post
Share on other sites

Til GeirKS:

 

Disse kartene var fine. Har aldri sett slike før, men tar jeg helt feil hvis jeg sier at de vil treffe  vind hvis de spanderer diesel på å gå ca 350 nm nordover?

 

Hvis vi antar at de bruker 2.5 liter pr time på økonomifart og klarer ca 6 knop, vil dette si motring nordover i ca 2 ++ døgn og ca 150 liter diesel brukt utfra gitte posisjon, men de har sikkert kommet seg noe nordover nå ifht i går kveld.

Du har helt rett. Jo tettere det er mellom isobarene, jo mer blåser det. Vindretningen er medsols rundt høytrykkene og motsols rundt lavtrykkene på den nordlige halvkule.

 

Som en tommelfingerregel så blåser vinden med en vinkel på 15 grader på isobarene. (innover mot lavtrykkene og utover fra høytrykkene). Dette stemmer ikke alltid helt i praksis hvis man er nær land p.g.a. lokale effekter, eller hvis det er svært lite vind.

 

En må også huske at kartene ikke er heeeeelt nøyaktige, og at været endrer seg hele tiden.

 

Værkart for Europa finner en f.eks. på http://weather.noaa.gov/fax/otherfax.shtml, det er #17-24 som er mest aktuelle.

 

Alle kartene som er tilgjengelig fra NOAA finnes her, ftp://weather.noaa.gov/fax/Amaster_index.html, men mange er beregnet for luftfarten. De som er aktuelle for sjøfarten kalles ofte "surface", "surface analysis", "MSLP" og "sea swell".

 

En forklaring til NOAA kartene finnes her:

http://www.mpc.ncep.noaa.gov/UGbegin.shtml

 

Siden jeg ikke har så mye erfaring med å krysse hav og lese værkart, ville jeg være litt forsiktig med å bombastisk anbefale å gå nordligere, selv om jeg riktignok gjorde det i en IM til PanPan tidligere i dag.

 

Værkartene kan også hentes ned med en HF mottager og en bærbar PC.

 

Et annet hjelpemiddel er s.k. "pilot charts", som viser statistisk vindretning, vindstyrke, antall dager med stille og dominerende havstrømmer for hver måned av året. Fåes på nautisk forlag.

 

Ellers så kan "World cruising routes" av Jimmy Cornell anbefales.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...