Jump to content

Sy kalesje selv? Leverandør av Kalesjemetervare etc


Campingcruisern

Recommended Posts

Ja det er helt riktig tenkt Askeladden. I utgangspunktet bruker jeg ikke tape i skjøtene på kalesjeduken,

kun mellom kalesjevindu og duk.

Når det gjelder sytråd, så er kalesjetråd en bomull omspunnen syntettråd.

Dvs at den trutner i nålhullet når den blir våt (pga bomullen i tråden)

Forståelig fortalt??  :rolleyes:

 

Selvfølgelig ok at du legger ut bilder ifra tråden  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har gjennom årene sydd noen kalesjer, og bruker Markilux 37 duk (tilsvarer vel Swela 37+ i dag) og bomull i tråden.

 

Når det gjelder å bruke kalesje tape har jeg ikke udelt positiv erfaring. Jeg opplever at limet "tar tak i" tråden eller legger seg som et klister belegg på nåla som medfører at tråden ofte ruker / nåla brekker. Jeg benytter det hvor jeg ikke kan sy dobbelsøm (i all hovedsak "baksømmen" på bøyleposen). Ikke ellers, da tråden tetter godt nok.

Jeg leverer heller aldri inn kalesjen til vask / rens da der ofte benyttes kjemikalier som angriper tråden. Frekvensen for omsying er derfor svært lav.

 

Her er siste prosjektet mitt: Sandvik 28 AC.

 

1483384136.jpg Redigert av HansO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er helt riktig tenkt Askeladden. I utgangspunktet bruker jeg ikke tape i skjøtene på kalesjeduken,

kun mellom kalesjevindu og duk.

Når det gjelder sytråd, så er kalesjetråd en bomull omspunnen syntettråd.

Dvs at den trutner i nålhullet når den blir våt (pga bomullen i tråden)

Forståelig fortalt??  :rolleyes:

 

Selvfølgelig ok at du legger ut bilder ifra tråden  :smiley:

 

Hvor får du tak i kalesjetråd som funker i vanlig symaskin da?

Link to post
Share on other sites

 

Har gjennom årene sydd noen kalesjer, og bruker Markilux 37 duk (tilsvarer vel Swela 37+ i dag) og bomull i tråden.

 

Når det gjelder å bruke kalesje tape har jeg ikke udelt positiv erfaring. Jeg opplever at limet "tar tak i" tråden eller legger seg som et klister belegg på nåla som medfører at tråden ofte ruker / nåla brekker. Jeg benytter det hvor jeg ikke kan sy dobbelsøm (i all hovedsak "baksømmen" på bøyleposen). Ikke ellers, da tråden tetter godt nok.

Jeg leverer heller aldri inn kalesjen til vask / rens da der ofte benyttes kjemikalier som angriper tråden. Frekvensen for omsying er derfor svært lav.

 

Her er siste prosjektet mitt: Sandvik 28 AC.

 

bilde

 

Ja det var det jeg og så for meg, at det ikke var bra for nåla og sy i slikt.

Ser Markilux 37 er 320 g/m2 og noe som er noe tykkere en 200g /m som den duken jeg har bestilt skal være. Sydde du den i vanlig symaskin? Og hva slags bomullstråd bruker du?

For øvrig så kalesjen veldig flott ut.

Kjempekjekt med råd fra erfarne og flinke kalesjesyere her på siden og :)

Link to post
Share on other sites

Tråddimensjoner er det fleire tjukkelse betegnelser ute og går...desverre.

Desse er lite logiske for oss som synest det metriske systemet framtida.

Uansett er Amerikanske systemet oppbygd på at tråden har betegnelse v-30, v-46,v-69,v-92 og v-138.

v-30 er tynnest og v-138 er tjukkast.

V-92 og v138 er den vanligaste tråddimensjonen og bruke i industrimaskiner og v-69 i heimesymaskiner til kalesjearbeid.

 

Den "europeiske" tråddimensjons tabellen går desverre heilt motsatt.

Ut frå det eg har lest er v-138 og den europeiske 25 omtrent samme dimensjon.

 

Så det skal ikkje vere enkelt og bestille tråd ut frå berre nokre tall.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg fortsatt like klok angående type og tykkelse tråd. Jeg har bare dårlig bomullstråd fra Stoff og Stil og litt bra polyester tråd fra Gutermann. Men hjelper lite med bra sterk tråd hvis den ikke holder tett :(

 Eg er vel ikkje rette mannen til og besvare kva tråd du bør bruke i din easyjeans sia ej ga opp heile maskinen til kalesjesying.

Eg var vel på god vei i samme retning som han nordlending og vaskemaskinen før ej kastet inn handklet og fikk tankane om og fikse denne H... symaskinen med storsleggen ut av haudet.

 

Det hjelper heller ikkje at tråden er sterk om den røtner eller blir svekka av uv lys etter kort tid.

All polyester og bummulomspunnen polyester vil bli svekket av uv lys, og har du ein tynn tråd(som i utgangspunkt er sterk nok) vil den raskt bli nedbrutt av lyset.

Tjukkere tråd vil tak lengre tid før den blir så svekket at uv lys at dette blir eit problem.

 

Som tidligere nemnt kan ein litt tynnere gortex tråd vere eit godt alternativ om du finner den i ein dimensjon som maskinen klarer og sy.

Men det har og vore fustrasjon med og få gortex tråd til og sy fint i enkelte maskiner.

 

Eg trur du vil vere fornøgd med tettheit på saumane om du velger uv-bestandig polyestertråd i ca v-69 tjukkelse, bruker ein litt liten nål i forhold til tråden og bruker dobbelsidig kalesjetape mellom saumane.

Link to post
Share on other sites

Ble til at jeg bestilte noe Rasant 75 tråd. Dette er visst en polyester/bomullstråd som skal egne seg til slikt. 120 er tråden jeg er vant til å sy med. 50 har vært for tykt og har tullet seg til for meg tidligere, så da tenkte jeg prøve 75. Så får jeg en litt kraftigere tråd enn den vanlige tråden min. Så da er det bare å sette seg ned og vente på utstyret og planlegge hvordan man skal gjøre det. Kanskje ta en tur på en båt-butikk og spionere litt på hvordan diverse ting er løst, siden jeg bare har den ene delen av den gamle kalesjen som mal fra før :)

Link to post
Share on other sites

Et tips ang trådtykkelse.Det er str på nålen som bestemmer trådtykkelsen. Tre tråden i nåla og hold tråden stramt mellom hendene,hvis du nå beveger hendene så tråden går i fra horisontal til vertikal,så skal nålen skli lett nedover tråden. Hvis nålen fortsatt sklir på tråden når du nærmer deg vertikalen er tråden for tynn.

Det neste blir da og justere undertråden. Hold i tråden,å dra ut litt tråd. Hold i enden på tråden,og la skytten henge ned akkurat som du holder en Jojo. Hvis skytten detter nedover er den for slakk,hvis den henger fast,og du tar et lite vipp med Jojo fingeren,så skal skytten falle en liten centimeter nedover. juster på den lille skruen til du finner punktet.

Nå kan du justere strammingen på overtråden slik at du ser fine sting på begge sider av det du syr,dvs at over og undertråd knytes midt i de antall lag du syr.

Link to post
Share on other sites

......., siden jeg bare har den ene delen av den gamle kalesjen som mal fra før :)

 

 

Jeg har ikke god erfaring med å bruke den gamle kalesjen som mal. På den måten overføres ofte - og forsterkes - de feilene (strekk og krymp) som er der fra før, og resultatet blir noe annet enn det man ønsker.

Jeg pleier å spenne opp bøylene med tre tråder (midten og oversiden av "bøyen" - i samme avstand fra midten - slik at referansepunktene blir like hele veien). Merk gjerne av referansepunkter på bøylene i nedkant av "svingen" og mot rekka. Deretter lager jeg malen av papir på tvers av båten. En mellom skjerm og første bøyle, en mellom de to første bøylene etc. Disse justerer jeg og klipper til slik at de passer til (best utnytter) duken, med utgangspunkt i at midtlinjen på duken følger midtlinjen på malen. Sømmene blir da ut mot sidene, og legges med pølsen nedover.

 

Dette klarer du sikker greit.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Dere som sydde kalesje selv: Hva brukte dere som forsterkningslapper til festene og til kantbånd kalesjen? Jeg har en del hvit skai liggende, og fungerte å bruke av den til dette. Vil dette fungere, eller bør jeg bestille slike forsterkningslapper og kantbånd ?

 

Jeg bruker forsterkingslapper som vist. De er av armert plast. Legger doble hvor det er stort strekk (vindskjerm og ved deling glidelås). For kantebånd kan du gjerne kutte til remser av skaien du har. 20 eller 30 mm. Her må du prøve deg frem. Sys først med en søm på utsiden av kalesjen med utsiden av kantebåndet inn (jeg legger ca 2mm "fribord" på kalesjen for å få en fin "pølse"). Deretter brettes det rundt slik at forsiden kommer ut, og det legges en ny søm fra fremsiden gjennom alle lagene.

Link to post
Share on other sites

Så du tror skaien vil funke like bra som slike kantbånd fra disse båtutstyrsforhandlere altså. Hvis det er like slitesterkt og bra til dette, sparer jeg jo inn en del, siden skai har jeg en del igjen fra søm av puter. Men denne er av den billigste sorten på Stoff og Stil.

Link to post
Share on other sites

Så du tror skaien vil funke like bra som slike kantbånd fra disse båtutstyrsforhandlere altså. Hvis det er like slitesterkt og bra til dette, sparer jeg jo inn en del, siden skai har jeg en del igjen fra søm av puter. Men denne er av den billigste sorten på Stoff og Stil.

 

Jeg kjenner ikke denne kvaliteten, men har selv benyttet skai rester etter å ha sydd puter. Dog av "båtutstyr kvalitet". Hvis du mistenker at kvaliteten er dårlig - er den ofte det  :yesnod:

I skjøtene overlapper du 3-4 cm, så går det bra.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke skal sy en "skikkelig" kalesje, så kan du kanskje bruke en tynnere type stoff? Jeg kjøpte noen meter av dette i sommer, og fikk kona til å sy konsolltrekk til skjærgårdsjeepen. Vanntett og fint, og gikk som en drøm å sy med en eldre Husquarna symaskin.

 

Vet du hvor tykk nål kona di brukte i dette stoffet? Første ladning av det er nå ankommet hos meg, og synes det er forholdsvis tynt. Så det er kanskje ikke nødvendig med så alt for tykk nål? Og brukte hun jeans-nål som jeg ser de bruker de fleste som syr kalesjer her?

Link to post
Share on other sites

Jeg har Janome Easy Jeans. Men siden jeg strevde litt med å få til 50 tråd når jeg sydde i skai, så kjøpte jeg 75 tråd til kalesjen. Sterkere enn vanlig 120 tråd som jeg bruker til vanlig, men tynnere enn den jeg ikke fikk til å funke. Tror jeg bestiller noen mix pakker som har begge typer , både 90/14 og 100/16 da :) Nå er kanskje "kalesjeduken" jeg har valgt noe tynnere enn det de fleste andre bruker og.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...