Jump to content

Sy kalesje selv? Leverandør av Kalesjemetervare etc


Campingcruisern

Recommended Posts

Tror jeg brukte universalnål i str 100. Ble anbefalt å bruke vanlig nål til Skai på ett syforum. Ikke så enkelt å huske eller finne ut av når man har satt nåla i symaskinen, men synes det står 100 på den. Men brukte 120 tråd, da 50 som sagt fungerte dårlig. Skulle sikkert egentlig hatt enda tykkere nål da for å ha fått det til å fungere med 50-tråd.

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på at det stoffet du linker til bare er 165g pr. meter mens det jeg linket til er 200g pr. meter. Jeg ville ikke valgt noe tynnere stoff enn det jeg brukte. 

Må forøvrig arrestere deg litt på tilbakemeldingene for leverandøren på Aliexpress; de har 3 diamanter, 98,4% positiv feedback og gjennomsnittlig 4,8 av 5 mulige stjerner. Det kaller ikke jeg "ikke helt max"...... :thumbsup:

 

En litt dustete greie på utenlandske nettbutikker, er at de ser ut til å ha tykkelse på g pr meter i stedet for g pr m2 som norske butikker opererer med. Dermed er jo dette stoffet i praksis bare 130g/m2 i forhold til 165g / m2 som er det tynneste stoffet du finner på Seaside . Jeg tenkte jo feil her. Så for meg pr m2. Ikke rar jeg syntes det var litt tynt da jeg mottok det da . På den annen side virket stoffet ganske solid for tykkelsen da. (Får bare håpe jeg ikke er sanndrømt, for natta etter stoffet kom, så drømte jeg at alt revnet :lol: ) 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dersom du ikke skal sy en "skikkelig" kalesje, så kan du kanskje bruke en tynnere type stoff? Jeg kjøpte noen meter av dette i sommer, og fikk kona til å sy konsolltrekk til skjærgårdsjeepen. Vanntett og fint, og gikk som en drøm å sy med en eldre Husquarna symaskin.

 

Bare så jeg ikke gjør en heidundrandes feil fra første stund. Hvordan så dere forskjell på rett og vrang side på dette stoffet?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Campingcruisern skrev On 11.3.2017 at 18.45:

 

Bare så jeg ikke gjør en heidundrandes feil fra første stund. Hvordan så dere forskjell på rett og vrang side på dette stoffet?

Hvordan gikk dette? Tenker på symaskina, tråd str, valg av nål, kalesjestoff og jobben i seg selv.

 

Hadde vært kjekt med en rapport.

Link to post
Share on other sites

Ser at et av de siste spørsmålene i denne tråden var rettet til meg. Litt sent nå kanskje; men hva som var innside, og hva som var utside var svært lett å se (og føle) på det stoffet vi kjøpte. Som å sammenligne inn- og utside på et telt.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Coasthunter430 skrev for 5 timer siden:

Hvordan gikk dette? Tenker på symaskina, tråd str, valg av nål, kalesjestoff og jobben i seg selv.

 

Hadde vært kjekt med en rapport.

 

Prosjektet med kalesje gikk rett vest. Gjorde noen feil så kalesjen ble for stram,  så jeg endte med å gi opp dessverre. Ble for komplisert for meg. Litt dumt,  før en kalesje hadde vært kjekt å ha på den båten. Men kanskje likesågodt en havnekalesje bare, før å holde vann ute av båten og de hjemmesydde putene tørre. Så man slipper fjerne de for hver tur.

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 15 timer siden:

 

Prosjektet med kalesje gikk rett vest. Gjorde noen feil så kalesjen ble for stram,  så jeg endte med å gi opp dessverre. Ble for komplisert for meg. Litt dumt,  før en kalesje hadde vært kjekt å ha på den båten. Men kanskje likesågodt en havnekalesje bare, før å holde vann ute av båten og de hjemmesydde putene tørre. Så man slipper fjerne de for hver tur.

Og jeg som sitter og lurer på om jeg skal gå i gang med dette.

 

Mulig at jeg prøver meg på en lazybag til seilet mitt først. Sikkert ikke enkelt det her.

 

Takk for tilbakemeldingen og ha en fin (tørr) sommer :)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...