Jump to content

Oppussing skrog Quicksilver 580 Pilothouse-Glassfiberskade


lfb6

Recommended Posts

Holder på med en Quicksilver 580 Pilothouse (2006 modell) på Nordvestlandet, driver nå med oppussing av undervannskrog.

 

På hekken nederst på kanten av skroget finnes det et litet område hvor ikke bare gelcoat er slipt bort men også en del fiber. Fra utseende virker det som om der satt en gang en strammer til et spennbånd?

 

(Større bilder ved klikk på bildet) 

bilde

 

og nedenfra:

bilde

 

Så det store spørsmålet her for øyeblikket er: Holder det å behandle skaden i fiber med glassfibersparkel eller burde jeg slipe ned og begynne med glassfibermatte og epoxy? For min del virker det ikke så fornuftig å slipe bort mye "sunn" materiale for å kunne legge på ny glassfiberevev, men kanskje tar jeg feil?

 

Etter alt jeg leste her og på nettsidene til Jotun og Hempel var planen videre å skrape/ slipe gammelt bunnstoff helt ned på gelcoat (fant ikke primer fra før, alt løser seg i fortynning, må da vel være bunnstoff?). Begynne med primer (etter produsentens anbefalinger) og deretter legge på bunnsmøring. Tenkte først at det var lurt med et sjikt hard bunnstoff og deretter et sjikt selvpolerende, men etterhvert ser jeg ikke helt vitsen med sjiktet hard bunnstoff. Hvis primer og bunnstoff har forskjellige farger burde det være like greit med bare selvpolerende bunnstoff egentlig?

 

Takker på forhånd for innspill/ kommentarer!

Redigert av lfb6 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg nok slipt vekk gelcoat i et område ca 10 cm (radius) rundt skaden. Slip slik at det koner svakt ned til det dypeste punktet, og deretter bygget opp med glassfiber og polyester. Siden dette er under vannlinja behøver jo ikke sluttresultatet å bli helt perfekt, styrken er jo det viktigste. Deretter ville jeg malt med tre strøk tokomponent epoxyprimer og stoffet. Top/gel-coat på skader under vannlinja ser jeg liten hensikt med.

 

Dette er jo en liten skade, så det er jo ikke rare jobben. Gjør du det grundig sover du godt etterpå :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret! Ja, det var ment å slipe et større område og helt ned. Ville bare få litt oversikt hvor dypt det gikk og om det var noen rift i bunnen, men det ser ja mer ut som slipt bort... Da skal jeg vel lese meg litt opp angående arbeid med matte og epoxy...

Å sove godt etterpå var et delmål av prosjektet ja ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...